Hornetin seuraajaehdokkaiden sotilaallista suorituskykyä arvioidaan lähiviikot.
yle.fi
Hävittäjäehdokkaat tulevat talvitestiin Suomeen – Kari Rusanen on lentänyt niillä kaikilla
– Meillä on erittäin kattava testipatteri.
Haluamme katsoa järjestelmiä, suoritusarvoja, lento- ja talviominaisuuksia sekä kaikkea niihin liittyvää, sanoo Ilmavoimien pääkoelentäjä, everstiluutnantti
Kari Rusanen.
Ehdokkaisiin on perehdytty tarkasti
Hävittäjävalmistajilta tulee Suomeen omat ohjaajat.
Suomalaiset lentäjät valvovat koelentoa ja avustavat ohjaajaa.
Ilmavoimien pääkoelentäjä Kari Rusanen on yksi niistä harvoista suomalaisista, jotka ovat oikeasti lentäneet Hornetin korvaajaehdokkaita.
Rusanen pääsi ehdolla olevien hävittäjien ohjaamoon jo esiarviointivaiheessa.
Nyt alkavassa testaustapahtumassa Rusanen ei itse tartu hävittäjän puikkoihin, vaan vastaa koesuunnitelmien hyväksymisestä ja lentoturvallisuudesta.
– Meillä on pitkän linjan koelentäjät käytössä ja vuosien kokemus koelentämisestä.
Olemme 4–5 vuoden aikana näihin kandidaatteihin perehtyneet ja käyneet tutustumassa niihin, Rusanen sanoo.
Koelentäjät ovat valmistautuneet testeihin muun muassa simulaattoreiden avulla.
Rusanen aloitti 1997 varusmiehenä Ilmasotakoulussa Kauhavalla.
Vuonna 2009 hän kävi Yhdysvaltain merivoimien koelentokurssin.
Kurssi kesti 11 kuukautta ja sen aikana Rusanen lensi 16 konetyyppiä.
Uran mieleenpainuvimpia kokemuksia ovat lennot MiG-15- ja F-4 Phantom -hävittäjillä sekä toisessa maailmansodassakin käytetyllä B25-pommikoneella.
Rusanen pääsi myös kokeilemaan Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan avaruussukkuloiden simulaattoreita.
Rusanen toimi koelentäjänä koko juuri päättyneen vuosikymmenen.
Nykyään pääkoelentäjänä Rusanen lentää keskimäärin kerran viikossa.
Testit jatkuvat helmikuun lopulle
Satakunnan lennosto on valmistautunut testaustapahtuma HX Challengeen koko viime vuoden.
Loppuvaiheessa valmistelut ovat koskeneet lennoston koko henkilöstöä.
– Ehdottomasti meidän vuoden 2020 tärkeimmät tapahtumat ovat alkamassa ja tärkein kaksi kuukautta käynnistymässä, sanoo Satakunnan lennoston komentaja, eversti
Aki Heikkinen.
Hävittäjäehdokkaiden mukana Suomeen saapuu ulkomaisia osastoja, jotka ovat kooltaan 70:stä yli sataan henkilöön.
Jokaisella hävittäjäehdokkaalla lennetään muutamana päivänä joitakin kertoja päivässä.
– Lentomäärä ei ole mikään massiivinen ja voi vähän hämätä siinä suhteessa, kuinka paljon muutoin on valmistauduttu ja kuinka paljon muuta tässä tehdään, Heikkinen sanoo.
Testien tuloksia käydään läpi loppuvuosi
Ilmataistelukeskuksen johtaja, everstiluutnantti
Mika Kulkas sanoo, että mikään ehdokkaista ei tule pääsemään helpolla.
– Kyllä me olemme aika paljon laittaneet tähän resursseja.
Laitamme kaikki kandidaatit koville matkan varrella.
Testilentojen tapahtumat jäävät tarkasti talteen.
– Kaikki koneet on varustettu sellaisilla tallennusjärjestelmillä, että tiedämme tasan tarkkaan, mitä siellä on tehty, Satakunnan lennoston komentaja Aki Heikkinen sanoo.
Testilentojen jälkeen työ jatkuu tiiviinä koko loppuvuoden muun muassa raporttien kirjoittamisella.
Saatua tietoa käytetään myöhemmin muun muassa pitkäkestoisessa sotapelissä, jossa kandidaattien kokonaisratkaisuja arvioidaan osana koko puolustusjärjestelmää.
Viikossa tietoa koneesta ehtii kertyä niin paljon, että sen käsittely ja analysointi sekä johtopäätösten tekeminen vie huomattavasti aikaa.
Lentokokeiden lisäksi simulaattorit ja erilaiset mallinnusjärjestelmät ovat tärkeitä sotilaallisen suorituskyvyn arvioinnissa.