Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Joo, ei tätä kannata jatkaa yhtään enempää. Puhut täysin eri asiasta ja kovin yksiulotteisesti. Jos tästä juteltaisiin naamatusten ja voitaisiin käydä yksi asia kerrallan läpi, ehkä tästä päästäisiin kuudessa tunnissa johonkin. Politiikka ja yhteiskunta on monimutkaisempi ja monikerroksempi asia, se ei selvästi sovi tämmöiseen foorumiin. Tämä koko harharetki lähti jostain vasemmistopelosta, joka perusteetta assosiotuu johonkin Neuvostoliiton aikaiseen jakoon, ja jota tänne tulee koko ajan harvakseltaan melko hölmöjen kommenttien muodossa ("Ohisalo kääk!"). Ei sitä jaksa loputtomiin seurailla, välillä täytyy sanoa.

Sanon vielä loppuun, että kahden vasemmistoliiton kansanedustajan näkemykset, joita puolueen muut kansanedustajat, puoluekokous, ministerit taikka jäsenten enemmistö, eivät kannata, eivät ole uhka HX-hankkeelle eikä Suomen puolustuskyvylle. Jokaisessa puolueessa ja liikkeessä on jotakin hyvää ja jotakin huonoa, maanpuolustustahtoa ja valmiutta ei puutu yhdestäkään. Se, kannattaako kapitalistista yövartiovaltiota vaiko jonkinlaista sosialidemokratian ja markkinatalouden yhdistelmää, ei ole sama jako kuin arvoliberaalius/-konservatiivisuus, eikä sama kuin maanpuolustustahto vs. ei. Gallupeilla ei ole mitään merkitsevää yhteyttä tähän asiaan; gallupit ovat aina kysymystensä summa ja tosipaikassa suhtautuminen on eri asia. Kuten esim HX-hankinnassa, joka on yksi hyvin merkitsevä tosipaikka. Sen voi tarkistaa Vasemmistoliiton ja Vihreiden allekirjoittamasta hallitusohjelmasta, jos ei usko.
 
Sanon vielä loppuun, että kahden vasemmistoliiton kansanedustajan näkemykset, joita puolueen muut kansanedustajat, puoluekokous, ministerit taikka jäsenten enemmistö, eivät kannata, eivät ole uhka HX-hankkeelle eikä Suomen puolustuskyvylle.
Samaa mieltä, ja olen erikseen tämän todennut pariin otteeseen: viimeksi hetki Mustajärven ja Yrttiahon kysymyksen linkittämisen jälkeen. Erityinen tarkoitukseni oli vähentää keskustelun polarisoitumista, mikään pakkohan minun ei ollut erikseen mainita ettei Yrttiaho ja Mustajärvi ole uhka suuressa kuvassa, joten sitä suuremmalla syyllä natsisyytökset ihmetyttää. En tosin heitä ensimmäistä kiveä.

Jokaisessa puolueessa ja liikkeessä on jotakin hyvää ja jotakin huonoa
Samaa mieltä.
 
Joo, ei tätä kannata jatkaa yhtään enempää. Puhut täysin eri asiasta ja kovin yksiulotteisesti. Jos tästä juteltaisiin naamatusten ja voitaisiin käydä yksi asia kerrallan läpi, ehkä tästä päästäisiin kuudessa tunnissa johonkin. Politiikka ja yhteiskunta on monimutkaisempi ja monikerroksempi asia, se ei selvästi sovi tämmöiseen foorumiin. Tämä koko harharetki lähti jostain vasemmistopelosta, joka perusteetta assosiotuu johonkin Neuvostoliiton aikaiseen jakoon, ja jota tänne tulee koko ajan harvakseltaan melko hölmöjen kommenttien muodossa ("Ohisalo kääk!"). Ei sitä jaksa loputtomiin seurailla, välillä täytyy sanoa.

Sanon vielä loppuun, että kahden vasemmistoliiton kansanedustajan näkemykset, joita puolueen muut kansanedustajat, puoluekokous, ministerit taikka jäsenten enemmistö, eivät kannata, eivät ole uhka HX-hankkeelle eikä Suomen puolustuskyvylle. Jokaisessa puolueessa ja liikkeessä on jotakin hyvää ja jotakin huonoa, maanpuolustustahtoa ja valmiutta ei puutu yhdestäkään. Se, kannattaako kapitalistista yövartiovaltiota vaiko jonkinlaista sosialidemokratian ja markkinatalouden yhdistelmää, ei ole sama jako kuin arvoliberaalius/-konservatiivisuus, eikä sama kuin maanpuolustustahto vs. ei. Gallupeilla ei ole mitään merkitsevää yhteyttä tähän asiaan; gallupit ovat aina kysymystensä summa ja tosipaikassa suhtautuminen on eri asia. Kuten esim HX-hankinnassa, joka on yksi hyvin merkitsevä tosipaikka. Sen voi tarkistaa Vasemmistoliiton ja Vihreiden allekirjoittamasta hallitusohjelmasta, jos ei usko.

Vihreistä vain 36% olisi valmis puolustamaan Suomea kaikissa oloissa, vasemmistossa yleensä löytyy paljon ihmisiä jotka haluavat lakkauttaa Suomen kansallisvaltiona lopullisesti, se on fakta ja olen sen kuullut monesta suusta päin naamaa.
 

HX Challenge tuo hävittäjäkandidaatit Suomeen tammi-helmikuussa

Ilmavoimat järjestää testaus- ja todennustapahtuma HX Challengen 9.1.‒26.2.2020.
Tapahtuman keskuspaikka on Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohta.

Satakunnan lennosto osoittaa siviililentoaseman puolelle terminaalien 1 ja 2 väliselle nurmialueelle HX Challengen ajaksi katselupaikan, josta lentoonlähtöjä ja laskeutumisia on mahdollista seurata.



HX Challenge on HX-kandidaattien suorituskykyarvioinnin ensimmäinen vaihe.


Tapahtuman tarkoitus on todentaa, että kandidaattien ominaisuudet ja järjestelmät vastaavat suorituskyvyltään valmistajien ilmoittamia tietoja.

Suorituskykyarvioinnin toisessa vaiheessa käytetään HX Challengessa todennettuja suoritusarvoja.
Virtuaalisimulaattoreilla toteutettavan toisen vaiheen tavoitteena on selvittää neljän koneen parven menestyminen tarjouspyynnössä asetetuissa skenaarioissa.

Suorituskykyarvioinnin kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa selvitetään kunkin kandidaatin tarjoaman HX-järjestelmän operatiivinen tehokkuus pelaamalla ja simuloimalla pitkäaikainen sotapeli,
jossa käytetään kahden ensimmäisen vaiheen tuottamia mitta-arvoja.
Sotapelissä kukin HX-kandidaatti kaikkine järjestelmineen on osa Suomen koko puolustusjärjestelmää.

HX Challengen tavoite ei siis ole laittaa koneita paremmuusjärjestykseen, vaan saada varmuus hävittäjävalmistajien tarjouspyyntövastauksissa esittämistä suoritusarvoista Suomen oloissa.
Tätä todennettua dataa hyödynnämme suorituskykyarvioinnin toisessa ja kolmannessa vaiheessa.


Osa todentamisesta on tehty ja tullaan tekemään HX-valmistajien kotimaissa toteutetuin koelennoin ja osassa käytetään apuna simulaatioita ja laboratoriotestejä.
Tiettyjä vain poikkeusoloissa käytettäviä monitoimihävittäjän järjestelmien ominaisuuksia tai suorituskykyjen käyttötapoja testataan operaatioturvallisuussyistä ainoastaan maantieteellisesti hyvin rajatulla alueella tai kokonaan simulaatio- ja laboratorioperustaisesti.

Monitoimihävittäjän operoinnin kannalta haastavinta ei ole niinkään kova pakkanen, vaan nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila, jolloin taivaalta voi tulla niin vettä, jäätävää tihkua, räntää kuin luntakin.

Kandidaatit saavat vastaansa esimerkiksi Hornet- ja Hawk-kalustosta koostuvia maaliosastoja.
Satakunnan lennoston organisaatioon kuuluvalla Ilmataistelukeskuksella on merkittävä rooli HX Challengen läpiviennissä.
Ilmavoimissa nimenomaan Ilmataistelukeskus vastaa koelentämisestä, lentokaluston operatiivisesta testauksesta sekä taistelutapaan ja taktiikkaan liittyvästä tutkimus- ja kehittämistyöstä.

HX-hanke on osa Suomen puolustusjärjestelmän kehittämisen kokonaisuutta, joten HX Challengen läpivientiin tarvitaan myös maa- ja merivoimien sekä Pääesikunnan alaisten laitosten kalustoa ja osaamista. Hornetin seuraajan on kyettävä verkottumaan mahdollisimman saumattomasti maa- ja merivoimien asejärjestelmien kanssa.
Ilmavoimien henkilöstön lisäksi HX Challengessa on mukana ammattilaisia muista puolustushaaroista ja Pääesikunnan alaisista laitoksista.

HX Challengessa todennetaan kandidaattien ilmoittamia suorituskykyjä tarjouspyynnössä asetettujen skenaarioiden mukaisissa viidessä tehtävätyypissä:
vastailmatoiminta, vastamaatoiminta, vastameritoiminta, kaukovaikuttaminen sekä tiedustelu-, valvonta- ja maalinosoitustehtävät.
Todennamme esimerkiksi kandidaattien kykyjä tukea maa- ja merivoimien taistelua, joten on luonnollista, että testeihin osallistuu asiantuntijoita kaikista puolustushaaroista.
Tässä vaiheessa painopisteenä on teknisten järjestelmien todentaminen taktisen ja taisteluteknisen tehokkuuden arvioinnin sijaan.

HX Challenge kestää tammikuun alusta helmikuun loppuun.
Jokaisen kandidaatin testeihin on varattu seitsemän arkipäivää.
Ensimmäiset Eurofighterit saapuvat Pirkkalaan loppiaisen jälkeen ja viimeiset Super Hornetit poistuvat helmikuun lopussa.

Satakunnan lennosto osoittaa siviililentoaseman puolelle terminaalien 1 ja 2 väliselle nurmialueelle HX Challengen ajaksi katselupaikan, josta lentoonlähtöjä ja laskeutumisia on mahdollista seurata.

1578048652203.png
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Jokohan Lidköpingissä alkaa pukata jänskykakkaa? Evaluointiin on aikaa 3 viikkoa ja tuolloin Suomessa pitäisi olla vähintään 1 kappale E-Greippejä, 1 D-Greippi, johon on pultattu E:n näytöt ja yksi tutkakone. Tämä on aikamoinen panostus Saabilta, kun E-sarjalaisia ei ole valmiina kuin pari tuotantokonetta!

Muiden osalta panostus on myös kova ja kallis, mutta kuitenkin hallittavissa oleva. Mielenkiintoista, että Typhoonia edustavat RAF:n koneet.

EDIT vielä: Oletteko nähneet mainintoja, mistä ilmavoimista HX Challengeen osallistuvat F35:t tulevat?
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan Lidköpingissä alkaa pukata jänskykakkaa? Evaluointiin on aikaa 3 viikkoa ja tuolloin Suomessa pitäisi olla vähintään 1 kappale E-Greippejä, 1 D-Greippi, johon on pultattu E:n näytöt ja yksi tutkakone. Tämä on aikamoinen panostus Saabilta, kun E-sarjalaisia ei ole valmiina kuin pari tuotantokonetta!

Eiköhän nuo löydy jo. Testikoneista 39-7 on kaksipaikkainen D-mallin kone ja ainakin 39-10 on testikäytöstä huolimattaan tuotantomallin kone, jos ei linjastolta uudempaa löydy. GlobalEyeta on ainakin yksi kappale omasta takaa testikäytössä, viimeksi lenteli Kanarialla.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän nuo löydy jo. Testikoneista 39-7 on kaksipaikkainen D-mallin kone ja ainakin 39-10 on testikäytöstä huolimattaan tuotantomallin kone, jos ei linjastolta uudempaa löydy. GlobalEyeta on ainakin yksi kappale omasta takaa testikäytössä, viimeksi lenteli Kanarialla.
Löytyvät kyllä, mutta ovatko jo sillä mallilla että testaaminen onnistuu? Sveitsiläisten mukaan eivät olleet vielä vähän aikaa sitten.
 
Löytyvät kyllä, mutta ovatko jo sillä mallilla että testaaminen onnistuu? Sveitsiläisten mukaan eivät olleet vielä vähän aikaa sitten.

Sveitsi edellytti operatiivisessa käytössä olevien tuotantomallien tuomista testeihin, meillä ei sellaista vaatimusta ole kuten Puranenkin sanoi.

Sitä en tiedä miten pärjäävät testeissä, oletettavasti lastentauteja ja keskeneräisiä asioita on. Mutta niin on toisaalta kaikilla koneilla, jos ajattelee suhteessa vuoden 2025 tasoon. Esim. Eurofighter ei taida saada taaskaan CAPTOR-E-tutkaa testeihin.
 
Sveitsi edellytti operatiivisessa käytössä olevien tuotantomallien tuomista testeihin, meillä ei sellaista vaatimusta ole kuten Puranenkin sanoi.

Sitä en tiedä miten pärjäävät testeissä, oletettavasti lastentauteja ja keskeneräisiä asioita on. Mutta niin on toisaalta kaikilla koneilla, jos ajattelee suhteessa vuoden 2025 tasoon. Esim. Eurofighter ei taida saada taaskaan CAPTOR-E-tutkaa testeihin.
Tuo oli se Saabin näkemys. Sveitsin puolustusministeriön vastine muotoili asian niin että E:n jotkin alijärjestelmät eivät ole vielä siinä pisteessä että niiden suorituskykyjä olisi pystytty testaamaan.
 
Tuo oli se Saabin näkemys. Sveitsin puolustusministeriön vastine muotoili asian niin että E:n jotkin alijärjestelmät eivät ole vielä siinä pisteessä että niiden suorituskykyjä olisi pystytty testaamaan.
Ja tuo sitten pudottaa Gripenin mahdollisuuksia, kun Ilmavoimat arvioivat suorituskykyä. Jos sitä ei pystytä ns. oikeassa elämässä testaamaan, se testataan laboratorio/tietokonesimulaatioympäristössä ja muistaakseni jokaisesta tuloksesta otetaan se alin mahdollinen suorituskyky huomioon.
 
Tuo oli se Saabin näkemys. Sveitsin puolustusministeriön vastine muotoili asian niin että E:n jotkin alijärjestelmät eivät ole vielä siinä pisteessä että niiden suorituskykyjä olisi pystytty testaamaan.

Se homma taisi mennä toisinpäin, eli Saab julkaisi vastineen Armasuissen ilmoitukseen. Mutta eipä nuo toisiansa poissulkevia ole, päin vastoin, eikä sitä Saabin näkymystä ole kiistetty.
 
Se homma taisi mennä toisinpäin, eli Saab julkaisi vastineen Armasuissen ilmoitukseen. Mutta eipä nuo toisiansa poissulkevia ole, päin vastoin, eikä sitä Saabin näkymystä ole kiistetty.
Sori vaan, mutta minulla on suhteellisen hyvä muisti:

MENU
Defense News

Search...
Air
Land
Naval
Pentagon
Congress
Cyber
C4ISR
Space
Training & Sim
Unmanned
Global
Industry
Interviews
Opinion
2019 Top 100 Companies
Outlook
Thought Leadership
TV/Video
Newsletters
Early Bird Brief
Native
© 2020 Sightline Media Group

Paris Air Show
Saab’s Gripen is out of the running in Swiss aircraft race
By: Sebastian Sprenger   June 14, 2019
2.3K26

The new "E" version of the Swedish JAS 39 Gripen multirole fighter is presented by Saab on May 18, 2016. (Anders Wiklund/AFP via Getty Images)
COLOGNE, Germany — The Gripen fighter just can’t seem to land in Switzerland, as its manufacturer Saab has dropped out of the race to supply the country with a new fleet of combat aircraft.

The company, which is based in Sweden, issued a statement on its website Thursday saying it will no longer partake in flight demonstrations of the Gripen jet planned for June 24-28 in Payerne, Switzerland. Saab had planned to present a developmental Gripen E plane and possibly an older but already fielded "C" variant.

According to the company, the decision came after the Swiss procurement agency, armasuisse, “formally recommended” that Saab stay home. “The reason is that the flight tests have been designed to only evaluate aircraft that are operationally ready in 2019," the statement reads.

Saab goes on to say that Switzerland should have known all along about the status of the Gripen E development. The jet “will enter into operational service years before Switzerland has scheduled deliveries and will meet all its defined capabilities,” the company claims.

The F-35 and other warplanes descend on Switzerland this spring
The F-35 and other warplanes descend on Switzerland this spring
The Swiss have kicked off flying season for the five types of combat aircraft under consideration to replace the country's aging fleet, with several demonstrations scheduled between now and early July.

By: Sebastian Sprenger
Swiss government officials seemed surprised that Saab was presenting its withdrawal as the result of a curveball thrown at the Gripen.


The likelihood of the jet failing one or more of the seven test missions designed for all competitors had become apparent over some time, an armasuisse spokesman told Defense News. From a Swiss perspective, nudging Saab to retreat was meant to be a face-saving move for the Swedes.
 
Eli - > Sveitsi ilmoittaa Saabille että kantsii vetäytyä - > Saab julkaisee sivuillaan tiedotteen jossa ilmoittaa että tippuvat kisasta kun kone ei ole vielä operatiivisessa käytössä - > Armasuissen vastineessa mainitaan tippumisen syyksi alijärjestelmien keskeneräisyys, ei ole valmis testeihin - > puolustusministeriön virkamiehet ihmettelevät nimettöminä Saabin tiedotetta, koska tarkoitus oli antaa easy way out.
 
Totta, olinkin ymmärtänyt väärin tuon asian. Kiitos korjauksesta. Eli siis varsinainen syy miksi Saab vetäytyi, oli koska Armasuisse ei hyväksynyt sitä, että osa testeistä olisi suoritettu Gripen C:llä.
No ei helvetissä kukaan ota järjestelmätesteihin konetta jossa on ihan eri järjestelmät kuin koneessa jota olisi tarkoitus ostaa. Taas hyvä osoitus millaista pellehermanni touhua noilla on. Vähän kuin Lämäri tarjoaisi block 70 Viperiä testeihin joissa kolmevitosen tutkaa ja elso-järjestelmien suorituskykyä olisi tarkoitus verifioida.
 
Totta, olinkin ymmärtänyt väärin tuon asian. Kiitos korjauksesta. Eli siis varsinainen syy miksi Saab vetäytyi, oli koska Armasuisse ei hyväksynyt sitä, että osa testeistä olisi suoritettu Gripen C:llä.
Tässä nyt vielä suoraan hevosen suusta, eli Sveitsin puolustusministeriön tiedote/vastine Saabin vetäytymisestä:

In its periodic communications with all contenders since the beginning of last year, armasuisse has explained the process and the criteria expected to be met. Based on recent information and analyses on both the maturity and the integration of the subsystems, experts from armasuisse and the Swiss Air Force concluded that several of the planned missions could not be carried out meaningfully. Hence armasuisse recommended to Saab to withdraw from the evaluation. Saab obviously arrived of its own accord at the conclusion not to participate in the flight and ground tests.
 
Tuleekohan vielä hetki sitten todennäköiseksi arvioitu Growler helmikuun lopussa? Meinaan muuttui yhdellä drone-iskulla tunnelma maailmalla ihan erilaiseksi.

Jos en ole ihan väärässä niin taisi olla jossain aiemmin mainittu mistä tulee F-35:t. Muistaakseni ei ollut Hillistä kuten Sveitsissä (juuri siitä ensimmäisestä F-35 laivueesta).

Gripukalla on pientä haastetta siinä kun joissakin testeissä on oltava kaksi pyytä pivossa yhtäaikaa. Ei ole kahta samanlaista laittaa.

"Suomi on edellyttänyt ehdokkaiden tuovan testaustapahtumaan vähintään kaksi konetta, jotta niillä voidaan lentää myös parilentoja koneiden välisen kommunikoinnin todentamiseksi." https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.780008

Hyvässä/huonossa lykyssä lähikuukausina amerikkalaisia koneita testataan toden teolla Lähi-Idässä.
 
Viimeksi muokattu:
Voisinpa sanoa, että julkisuuteen tuotujen valintakriteerien takia Gripen E, Typhoon ja Super Hornet joutuvat altavastaajan asemaan.

F-35 ja Rafale sen sijaan ovat mielestäni nousussa.

Gripen ei välttämättä saa paikalle relevanttia koneparia (vaikka uskon, että SAAB on kääntänyt ympäri maat ja mannut ettei näin olisi). Typhoonin hieman "vaihteleva" kehitysprofiili epäilyttää. Super Hornetista on USN luopumassa 2040-luvulla suunnitelmien mukaan ja tämä ei Ilmavoimille riitä alkuunkaan (2025-2040+ on vain 15+ vuotta).

Rafalen ongelmana on edelleen miltei täydellisesti Ilmavoimien aseistuksesta eroava asemateriaali. Rafale valittaessa menetetään huomattava määrä jenkkiläistä synergiaa aseistus- ja integraatioalueella, esimerkkinä vaikkapa AMRAAM/NASAMS-symbioosi, JASSM jne. Jouduttaisiin uusimaan suurin osa A2A- ja A2G-aseistuksesta.
 
Rafalen ongelmana on edelleen miltei täydellisesti Ilmavoimien aseistuksesta eroava asemateriaali. Rafale valittaessa menetetään huomattava määrä jenkkiläistä synergiaa aseistus- ja integraatioalueella, esimerkkinä vaikkapa AMRAAM/NASAMS-symbioosi, JASSM jne. Jouduttaisiin uusimaan suurin osa A2A- ja A2G-aseistuksesta.
Joo, tuon osalta en näe mahdolliseksi ellei Ranska harrastaisi perinteistä keittiön kautta -taktiikkaa (kuten Belgian mairea tarjous). Pitäisi luvata jakaa omasta laaristaan lainakuteja melkoisen hövelisti kun meillä ei ole vara ostaa. Mutta aika tyhjä on poikain oma laari kun ei ole muita käyttäjiä. Vrt. esim. USA:n tuorein aie ostaa 10 tuhatta JASSMiinia.
 
Back
Top