Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Etkö osaa lukea sää karttaa, eikö sitä enää opeteta ala-asteella? Nuo viivat, joissa on hampaita, ovat matalapaineen ja korkeapaineen rajoja. Noissa rajapinnoissa on tyypillisesti epävakaata, etenkin, kun ne on pyörähtäneet pohjois-etelä - suuntiin.

Mönnän että meidän ala-asteella ei opetettu lukemaan pääasiassa ilmailuun suunnattuja karttoja. Kirjaimellisestihan nuo viivat osoittavat jettivirtausten sijaintia sekä suuntaa ja viivan "hampaat" nopeutta. Nyt @tutka :n selityksen jälkeen osaan niistä myös matalapaineita tulkita.

Ala-asteella käsiteltiin ainoastaan säätiedotuksen hammasmaisia kylmiä-, lämpimiä- ja okluusiorintamia

Käsite matala- ja korkeapaineen raja ei toistaiseksi ole tullut myöskään missään vastaan.

Pahoittelen tosikkomaista vastaustani ;)
 
Viimeksi muokattu:
Jos nuo koneet eivät ole vielä tulleet Atlantin yli "winter stormin" takia, niin saa nähdä kerkiävätkö ollenkaan edes maanantaiksi, jolloin pitäisi olla media-aamupäivä?

Pohjoisella Atlantilla on kaksi peräkkäistä isoa matalaa (niistä ensimmäinen on varmaan tämä Flynnin tarkoittama winter storm), jotka yhdistyvät viikonlopun aikana ja ne iskevät tänne maanantaiksi. Jos tuo on katsottu liian hankalaksi keliksi tulla rapakon yli, se ei siitä kauheasti kevene viikonlopun aikana. Päinvastoin keli loppupäässä sen kun pahenee.

Hah! Siinä meillä jokasäänhävittäjä! ;)
 
Hah! Siinä meillä jokasäänhävittäjä! ;)
Kyllä hävittäjä lentää, mutta ilmatankkaus ei onnistu myrskyssä. Tästähän Billie Flynn twiittasti että "tarvitaan kuitenkin polttoainetta matkalla".
Tästä kun on joskus aiemmin taitettu peistä foorumilla. Jotkut ovat toitottaneet, että F-35:n puikkoihin pääsee vain ostamalla sen. Joidenkin mielestä taas sellaista konetta ei voi ostaa, jonka puikkoihin ei pääse ennen kauppakirjan kirjoittamista.

Eli mitenkäs asiat nyt ovat menneet ja tulevat menemään alkavalla viikolla?
Jos ei ole tyyppikoulutusta koneeseen annettu > ei tule lentolupaa. Suomalaisilla ei ole asiaa lentelemään F-35 koneilla, luulen. Kuten HX-tiedotuksissa on todettu, suorituskyky testiradalla voidaan todentaa hävittäjän mittavan tiedontallennuskyvyn avulla tehtävän jälkeen.

Katsotaan piristyykö Venäläiset kun salama tulee paikalle jopa 4 koneen voimin....voi pian taas lasit helistä etelä-Suomessa.
 
Mielenkiinnosta kysyn. Toivatko muutkin osallistujat tukijoukkoja mukanaan noin järeällä kalustolla?

Ei varmastikaan noin järeällä kuin Globemaster, mutta kaluston määrästä meillä ei ole tietoa. Muut tuoneet ehkä kuorma-autolasteittain tavaraa maateitse.

Sehän tässä HX Challengessa on erikoista, että me ulkopuoliset näemme siitä niin mitättömän pienen osan. Ensimmäisestä kahdesta vieraasta ei nähty oikeastaan mitään muuta kuin kaksi konetta mediaplatalla ja saumaton mediatilaisuus, ja joukko nousuja ja laskuja, pari vilahdusta taivaalla. Kolmas sai kauhean kohun kun oli vain yksi kone mediaplatalla, mainoslentoonlähtö puuttui, ja tutkakone näkyi vain Flightradarissa. Sen jälkeen olikin vauhtia silminnäkijöiden mukaan kiitettävästi. Nyt on töyssyinen Atlantti ja neljännet koneet puuttuvat vielä kokonaan. Jahka saapuvat, niin näemme ne eikä juuri muuta Globemasterien lisäksi.
 
Ihan mielenkiinnosta, onko suomalaiset koelentäjät lentäneet yksipaikkaisella Gripen E:llä? Entä miten lienee F-35:n kohdalla?

Tästä kun on joskus aiemmin taitettu peistä foorumilla. Jotkut ovat toitottaneet, että F-35:n puikkoihin pääsee vain ostamalla sen. Joidenkin mielestä taas sellaista konetta ei voi ostaa, jonka puikkoihin ei pääse ennen kauppakirjan kirjoittamista.

Eli mitenkäs asiat nyt ovat menneet ja tulevat menemään alkavalla viikolla?
Ilmavoimien virallisissa lausunnoissa on joitakin kertoja mainittu, että meidän koelentäjät ovat saaneet jonkinasteisen tyyppikoulutuksen jokaiseen ehdokkaaseen ja lentäneet ainakin simulaattoreilla. Näissä testeissä tuskin tulevat lentämään ainakaan kolmevitosta eikä tietoa ovatko päässeet muitakaan ehdokkaita ohjaamaan mikäli se kaksipaikkaisissa mahdollista on. Gripenin demokoneen osalta ainakin oli jokin maininta ettei välttämättä päässeet edes kyytiin mitä en itse oikein jaksa uskoa.
 
Eihän sitä valintaa näiden koelentojen pohjalta tehdä, nämä ovat sitä varten, että toimittajat voivat validoida Ilmavoimille valitsemiaan suorituskykyjä, joita on jo testattu simulaattoreissa. Näiden pohjalta laaditaan parametrit Ilmavoimien omaan simulaatioon, joka kaiketi toimii suorituskykyvertailun pohjana.
 
Juuri näin. Nässä testeissä varmistetaan, että valmistajien ilmoittamat asiat pitävät paikkansa, koelentoja ei tarvitse itse suorittaa koska kaikki lentoarvotallenteet tutkitaan jälkeenpäin:

Oikein reilusti liioitellen:
Valmistaja: "Meidän tutka havaitsee Hornetin 750 km päästä, lisäksi pystymme teleporttaamaan 150 km"
Ilmavoimat: "Paskapuhetta, tämä tullaan testaamaan"

Nämä testit jatkuvat vielä keväällä valmistajien omilla tonteillaan niillä osa-alueilla joita ei nyt pystytä todentamaan (lue; aseet ja yli-utelias seinänaapuri esim. elsojärjestelmien osalta).
 
Maissa ovat, toisessa maassa. "East coast" sanoo Flynn, joten rapakkoa ei ole vielä lähdetty ylittämään (toisin kuin IS tornihuhuilee päivitetyssä jutussaan).

Kentän laidalla ei kannattane tänään enää päivystää:


Sieltä ne lensivät Texasiin Fort Worthin tukikohtaan. Jo tuolloin myrskyt aiheuttivat pulmia lentosuunnitelmille valtameren yli.

Viivytysten jälkeen hävittäjät ja ilmatankkauskone olivat lentäneetkin Kanadaan, josta oli ilmeisesti jatkettu lyhintä reittiä Grönlannin yli Britannian tai Tanskan tukikohtaan, jossa koneita ja miehiä taas huollettiin.

Tampere-Pirkkalan lentoasemalle kiirineiden huhujen mukaan F-35-parven piti ehtiä vielä perjantai-iltana Suomeen.

Tämmöinen niitä estelee. Kuvittelen, että tankkauspuomikoneisto ei tykkää jäätävyysriskistä.

20200207_20_F00_cip_max_sevsld.gif

E: Nyt on myös Iltasanomat päivittänyt tietonsa uuteen juttuun:

 
Viimeksi muokattu:
Eihän sitä valintaa näiden koelentojen pohjalta tehdä, nämä ovat sitä varten, että toimittajat voivat validoida Ilmavoimille valitsemiaan suorituskykyjä, joita on jo testattu simulaattoreissa. Näiden pohjalta laaditaan parametrit Ilmavoimien omaan simulaatioon, joka kaiketi toimii suorituskykyvertailun pohjana.

No, aiemmin oli juttua, että se ei ole sama asia, jos ei itse pääse lentämään. Siis siltä osin, että nimenomaan lennonaikaisessa toiminnassa ilmenee jotakin heikkouksia. Mutta katsotaan nyt @Sarek1 ja @Mustaruuti että miten tämä homma menee.

Aiempaa aiheen käsittelyä alkaen jostakin täältä ja jatkuen muutaman sivun:

 
Maavoimien komentaja HX:stä:

Hulkon mukaan Maavoimat odottaa Hornetien seuraajaratkaisua mielenkiinnolla, koska konetyypistä riippumatta sieltä on tulossa erityyppistä tukea myös maajoukoille. Tämä taas merkitsee sitä, että Maavoimat voi poistaa samoja asioista omalta hankintalistalta ja panostaa johonkin muuhun.
 
Maavoimien komentaja HX:stä:

Hulkon mukaan Maavoimat odottaa Hornetien seuraajaratkaisua mielenkiinnolla, koska konetyypistä riippumatta sieltä on tulossa erityyppistä tukea myös maajoukoille. Tämä taas merkitsee sitä, että Maavoimat voi poistaa samoja asioista omalta hankintalistalta ja panostaa johonkin muuhun.

Hei hei ilmatorjunta. :D
 
No, allekirjoittaneelle jää epäselväksi, mitä maavoimat karsisivat omalta hankintalistaltaan minkäkinlaisen ratkaisun voittaessa HX-hankkeessa. Jotain tykistön/MLRS:n kykyjä (LRPF? K9-optio?), jos valittu konetyyppi soveltuu hyvin maaoperaatioiden tukemiseen ja mukana tulee vielä 1000 km risteilyohjukset? Uudet lennokit, jos konetyyppi tarjoaa erinomaisia tiedustelukykyjä?
 
Maavoimat tuskin on tutkakoneita ostamassa ihan heti?
Seuraava oikeistolaispääministeri:

''Niin meillähän oli sitten ongelmia siinä saada poliittisesti tutkakoneita hankittua, kun HX:n kautta oli juuri ostettu 64 F-35, ja raha oli tiukilla. Varsinkin Vasemmistoliitto ärähteli moisesta extrahankinnasta, mutta pitkällisten pohdintojen jälkeen Pena sit veti sen hatusta. Ostetaan Maavoimille tiedustelukoneita, ja näin hämätään Vasemmistoliittoa täysin. Siellä on koko poppoo iha kujalla ku ei ilmavoimien hankkeena tulekaan tutkakoneita ja ne ujutetaan maavoimien kautta.''
 
Kyllä hävittäjä lentää, mutta ilmatankkaus ei onnistu myrskyssä. Tästähän Billie Flynn twiittasti että "tarvitaan kuitenkin polttoainetta matkalla".

Tämä oli hienovarainen viittaus Drakenien saapumiseen Suomeen 70-luvulla jolloin Hesari (tietysti) repi sääesteestä tällaiset otsikot.
 
Back
Top