Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Edellisillä sivuilla käytyyn keskusteluun F-35:n ohjelmistobugeista viitaten:

Paljonko luulette bugeja olevan muiden HX-koneiden nykyisissä ja tulevissa softissa? Onko F-35:n korjaamattomien bugien määrä a)pieni, b)normaali vai c)suuri? Mihin perustuen?

Muuthan tätä eivät avaa, mutta bugittomia muidenkaan ohjelmistot eivät taatusti ole...
 
Ei ainakaan täällä ole tuollaista näkynyt. Ei pitäisi olla uutinen kenellekään että testivaiheessa löytyy vikoja, eikä sekään että niitä vikoja ei välttämättä korjata viikoissa tai kuukausissa. Se mistä ainakin itse olen yrittänyt muistutella, on se että koko ohjelma on poikkeuksellisen avoin. Muissa on aivan sataprosenttisen varmasti omat kipuilunsa, ne eivät vain ole julkisia.
Onko SuperHornetissa, Rafalessa ja Eurofighterissa edelleenkin omat kipuilunsa, vai onko ne mahdollisesti niissä jo historiaa?
Kun ei ole julkista ei ole varmaa vastaustakaan, mutta perusteltuja mielipiteitä tuohon kysymykseen voinee joillakuilla ollakin.
 
Onko SuperHornetissa, Rafalessa ja Eurofighterissa edelleenkin omat kipuilunsa, vai onko ne mahdollisesti niissä jo historiaa?
Kun ei ole julkista ei ole varmaa vastaustakaan, mutta perusteltuja mielipiteitä tuohon kysymykseen voinee joillakuilla ollakin.
En usko. Ainakaan jos uusia ominaisuuksia tulee siinä määrin kun on luvattu.

Muistaakseni ainakin Superiin ja Rafaleen on puhuttu mm parven välistä sensorifuusiota. Nämä tämäntyyliset ominaisuudet ovat käsittääkseni olleet niitä eniten ongelmia aiheuttaneita ja työläimpiä juttuja.

Oletan että ei tule helposti ratkeamaan ne ongelmat muiltakaan.
 
Viimeksi muokattu:
DOT&E raportissa on kyse lähes täysin 3F-versiosta, tilaaja on määritellyt tarkkaan kaikki ominaisuudet/kyvyt jotka vaaditaan ja kyseessä on puutelista sen osalta. Tilanne siis EI ole se, että 3F valmistui ja nyt ollaan kehittämässä uusia asioita, vaan yhä pyöritään sen ympärillä. Kun "development and demonstration " vaihe päättyi vuonna 2018, niin osa ilkkui, että Dr. Gilmore ja kumppanit olivat väärässä ja 'kaikki on reilassa', eivät olleet väärässä, yli 800 puutetta/vajavuutta jäi. Osa saatu syksyyn 2019 mennessä ratkaistua ja saman verran paljastunut uusia.
 
DOT&E raportissa on kyse lähes täysin 3F-versiosta, tilaaja on määritellyt tarkkaan kaikki ominaisuudet/kyvyt jotka vaaditaan ja kyseessä on puutelista sen osalta. Tilanne siis EI ole se, että 3F valmistui ja nyt ollaan kehittämässä uusia asioita, vaan yhä pyöritään sen ympärillä. Kun "development and demonstration " vaihe päättyi vuonna 2018, niin osa ilkkui, että Dr. Gilmore ja kumppanit olivat väärässä ja 'kaikki on reilassa', eivät olleet väärässä, yli 800 puutetta/vajavuutta jäi. Osa saatu syksyyn 2019 mennessä ratkaistua ja saman verran paljastunut uusia.
Onko Greipistä tullut jo raporttia?
 
Onko Greipistä tullut jo raporttia?
Kaikki on kuulemma reilassa.

Verratkaapa tuota F-35 jankkausta Super Hornetin FY2013 DOT&E:hen.
The Navy has made minimal progress in addressing FY07 recommendations to continue to improve APG-79 AESA reliability and BIT functionality, to conduct an operationally representative end-to-end missile shot to demonstrate APG-79 radar and current SCS ability to support multi-AIM-120 engagement, and to develop and characterize the APG-79 AESA’s full electronic warfare capability. DOT&E made no new recommendations in FY12.

FY13 Recommendations. The Navy should: 1. Address the F/A-18E/F/G radar deficiencies. 2. Continue to improve maintainability and BIT software maturity by reporting key suitability parameters during future FOT&E, such as Mean Flight Hours Between Operational Mission Failure and Mean Corrective Maintenance Time for Operational Mission Failure.

Koko seurantasysteemi on melkoisen monimutkainen. Löytyy mm. vielä FOT&E (follow up jne.) ja NGJ:lla puolestaan menossa EMD eli engineering, manufacturing and development vaiheen syyni
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki on kuulemma reilassa.
Juu, sateenkaarisillan kokoonpanolinjalle on kuulemma rekrytoitu lisää yksisarvisia.


Kanadassa tosin pahojen kielien mukaan vähän vastatuulta:


Some aerospace industry officials are questioning why there is a delay considering bids are due at the end of March. Their argument is that the security requirements/interoperability documents are pretty straight forward so they wonder why it has taken more than three months so far for PSPC to review the material. Others have questioned whether the delay means that the lone European fighter jet in the competition, the Gripen, might be having trouble meeting the requirements which are geared towards interoperability/security requirements with the U.S.
 
Voisiko valinta olla sekä häive että häirintä, tehtävän mukaisesti valittuna?? Siis häive, kun F-35 vain sisäisillä kuormilla ja häirintä, kun tarvitaan isompaa aselastia?
Ehkä riippuen siitä kuinka paksu lompakko on käytössä.
 
Gripen E:n integrointi two-eyes/norad järjestelmään vaatii luvan USA:lta.


"However, industry sources, speaking on condition of anonymity because of a federal gag order on those involved in the fighter project, say there are fears the U.S. could use the security requirements to block Canada from buying a non-American plane. "

Se mitä tässä ilmeisesti odotellaan ja pyöritellään peukaloita, on USA:n päätös ja dokumentaation lähettäminen Saabille. Mitä tuskin tulee tapahtumaan kauppapoliittisista syistä.
 
Gripen E:n integrointi two-eyes/norad järjestelmään vaatii luvan USA:lta.


"However, industry sources, speaking on condition of anonymity because of a federal gag order on those involved in the fighter project, say there are fears the U.S. could use the security requirements to block Canada from buying a non-American plane. "

Se mitä tässä ilmeisesti odotellaan ja pyöritellään peukaloita, on USA:n päätös ja dokumentaation lähettäminen Saabille. Mitä tuskin tulee tapahtumaan kauppapoliittisista syistä.

Näin se reilu kilpailu etenee. Vähän tulee Microsoft mieleen tästä.
 
Gripen E:n integrointi two-eyes/norad järjestelmään vaatii luvan USA:lta.


"However, industry sources, speaking on condition of anonymity because of a federal gag order on those involved in the fighter project, say there are fears the U.S. could use the security requirements to block Canada from buying a non-American plane. "

Se mitä tässä ilmeisesti odotellaan ja pyöritellään peukaloita, on USA:n päätös ja dokumentaation lähettäminen Saabille. Mitä tuskin tulee tapahtumaan kauppapoliittisista syistä.
Näin se reilu kilpailu etenee. Vähän tulee Microsoft mieleen tästä.
Itse Kanadan pääministerinä uhkaisin vetäytyä koko NORADista mikäli Gripenille ei tule hyväksyntää.

Sen verran USA on sikaillut Kanadan lentokoneteollisuuden kanssa mm. tariffeilla jne..., joilla on ollut Bombardierille tuhoisa vaikutus, kun Boeing koitti savustaa Bombardieriltä IP:t itselleen ja USA:n hallitus siinä auttoi sitä, että Gripenin valinta olisi tosi voimakas poliittinen näpäytys Valkoiseen Taloon. Trudeau voisi siinä todeta sitten, että pidä koko NORAD-tunkkisi.
 
En usko. Ainakaan jos uusia ominaisuuksia tulee siinä määrin kun on luvattu.

Muistaakseni ainakin Superiin ja Rafaleen on puhuttu mm parven välistä sensorifuusiota. Nämä tämäntyyliset ominaisuudet ovat käsittääkseni olleet niitä eniten ongelmia aiheuttaneita ja työläimpiä juttuja.

Oletan että ei tule helposti ratkeamaan ne ongelmat muiltakaan.
Ongelmat tuotekehityksessä eivät ole sama asia kuin ongelmat käytössä, kun kyse on päivityksistä olemassa oleviin koneisiin. Jos esim Dassault suunittelee Rafaleen päivityksenä parven sensorifuusiota, joko se kokeilee sitä omalla koneellaan, taikka sitten Ranskan ilmavoimat lainaa tehtävään joitakin (ei todellakaan kaikkia) omia koneitaan. Eli muutettua softaa ei päivitetä kaikkiin Ranskan ja muiden Rafalea käyttävien maiden koneisiin ennen kuin softa on testattu ja toimivaksi todettu, koska siihen ei silloin liene vielä mitään syytä.
Tällöin ongelmien ei tarvi ratketa niistä koneista joihin kyseistä softaa ei ole edes asennettu, koska uuden softan bugit ei niihin mitään vaikuta. Mikäli suomi siis päätyisi HX-hankkeessa Rafaleen, tuosta syntyisi PV:lle korkeintaan päivittämiseen viiveitä, muttei vakavia ongelmia bugeista käytössä, koska on syytä olettaa että tuossa skenaariossa tietoa bugeista kyllä siirtyisi Ranskasta PV:lle.
F-35:den osalta tilanne on tuosta poikkeava, koska mitään edeltävääkään bugitonta softaa ei ole koneeseen saatavilla, vaan edeltävissä versioissa on päinvastoin uudempia softaversioita enemmän bugeja. Tilanne muuttuu vasta sitten kun jokin vähä buginen softaversio on saatavissa, ja siihen menee nykyisellä korjaustahdilla useampi vuosi aikaa.

Olen siinä käsityksessä että tämä (keskeneräisyys ja sen taloudelliset seuraukset) on eräs niistä olennaisista syistä miksi PV ei näe F-35 konetta HX-hankkeen kannalta muihin nähden ylivoimaisesti parhaana vaihtoehtona, vaan edelleen pitää kaikkia ehdokkaita mahdollisena valintana. Jos taas jokin ehdokas taas itse pitäisi mahdollisuuksiaan pärjätä HX-hankkeessa olemattomina, se kyllä ymmärtäisi ihan itsekin säästää rahojaan vetämällä tarjouksensa pois. Ja vastaavasti PV säästäisi omia rahojaan dumppaamlla jonkin ehdokkaan ulos hankkeesta, mikäli pitäisi sitä mahdottomana vaihtoehtona jo nyt.
 
Tuli just katsottua Areenasta top gun-sarjan toinen osa ja taas bootattiin F-35:sta tunnin verran. Ei anna oikein hyvää kuvaa laitteen valmiudesta tuokaan.
 
Tuli just katsottua Areenasta top gun-sarjan toinen osa ja taas bootattiin F-35:sta tunnin verran. Ei anna oikein hyvää kuvaa laitteen valmiudesta tuokaan.

Ehkä tuossa on vähän aliarvioitu tuollaisen järjestelmän tekemisen haasteellisuus. Asiaa ei auta se, että parhaat koodarit USA:ssa ovat Googlella, Applella jne. Vähän sama kuin Suomessa parhaat koodarit ovat trendikkäissä konsulttifirmoissa. Hyvin harvan unelmatyöpaikka on Patria, jossa olet kuin vankilassa (esim. etätyö mahdotonta) ja palkka on huonompi. Sen verran tiedän tuosta, että olen itse hakenut Patriaan koodariksi ja pääsin heittämällä sisään. Tosin en ottanut paikkaa vastaan, koska se meno tuntui oikeisiin IT-taloihin verrattuna melko ankealta sekä Patrian teknisen osaamisen, että käytännön järjestelyiden osalta.
 
Ja vastaavasti PV säästäisi omia rahojaan dumppaamlla jonkin ehdokkaan ulos hankkeesta, mikäli pitäisi sitä mahdottomana vaihtoehtona jo nyt.
Tätä en varauksetta osta. Kisan kovuus pitää hinnan alhaisena ja sen on toivottu hankkeen puolesta pysyvän kovana loppuun asti. Jopa koko kilpailun laatua on arvioitu mukana pysymisten kautta.
Se tapahtuisi ehkä muusta kuin omista säästösyistä. Esim. reilun pelin hengessä kerrottaisiin, ettei jollakulla ole edellytyksiä päästä arviointiin asti. Nyt kun kaikki taitaa päästä, on se paras pohja sille, että PV:n suositusta noudatetaan. Jos matkan varrelle jääneitä olisi niin niitä mutkuteltaisiin vapaammin. Nyt tulee köniin suorituskyvyssä eikä tarvitse keksiä salaliittoja aiempiin vaiheisiin.

Omaa säästöähän ei haettu silloinkaan kun toivottiin myös F-15:ttä tarjottavan.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee mieleen eräs Tekniikan Maailman Tesla Model X -koeajo, jossa moitittiin sitä kun autoon tulee koko ajan päivityksiä. Että onpa surkeaa, kun Tesla ei osaa tehdä softaa valmiiksi kerrasta. Näin idiootti en sentään ole :) Teslan softa kuitenkin vähän eri luokkaa kuin jossain Passatissa.

Jos ne menee yhtään kuten Windows 10:ssä tai ylipäätään missään nykyään pitkässä softasarjassa menee, niin kaasu- ja jarrupokimien paikkaa saatetaan koska tahansa vaihtaa varoittamatta, koska GUI designerille tuli siitä parempi feng shui ja haluamme tarjota käyttäjillemme kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen. o_O
 
Back
Top