Huhta
Greatest Leader
Harvempi niitä hävittäjiä myy tappiolla....
Ei sen enempää kuin mitään muutakaan. Mutta ehkä se kotimaassa kokoaminen ei tosiaan ole mikään fantastinen menestystarina muutoin kuin Kreikan rahoittamiseen verrattuna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Harvempi niitä hävittäjiä myy tappiolla....
Ei sen enempää kuin mitään muutakaan. Mutta ehkä se kotimaassa kokoaminen ei tosiaan ole mikään fantastinen menestystarina muutoin kuin Kreikan rahoittamiseen verrattuna.
Kyllä siinä säästöäkin tavoitellaan sikäli, että ylläpidon ollessa omassa tietotaidossa pystytään pitämään suurempi määrä koneita lentokuntoisena. Ja myös määrittämään kriisinajan valmiuteen suurempi toimintavalmius. Tätä kautta laskien voidaan jopa ajatella vaadittavan konemäärän olevan hitusen pienempi kuin muutoin olisi.Itse asiassa saadun tietotaidon ja kokemuksen kannalta sillä on iso merkitys. Taloudellisesti se tulee kalliimmaksi, mutta tositilanteessa tarpeellista. Eihän puolustusvoimat tuota rahaa vaan turvallisuutta.
Ei ole sattuma, että Israel ei lähtenyt LM:n huoltokonseptiin mukaan ollenkaan, vaan vaati, että koneet huolletaan ja modataan kotimaassa tarvittaessa.
Itse asiassa saadun tietotaidon ja kokemuksen kannalta sillä on iso merkitys. Taloudellisesti se tulee kalliimmaksi, mutta tositilanteessa tarpeellista. Eihän puolustusvoimat tuota rahaa vaan turvallisuutta.
@Mustaruuti toi tuon puolen esille jo aiemmin. Minun kommenttini koski yksistään asian taloudellista puolta, kun @Iso-Mursu pohti koneiden Suomessa kokoamisen työllisyys-/talousvaikutuksia Suomelle.
Tässä tulee se työllisyysvaikutus esille sillä tavalla, että kyllähän välillisesti sillä on työllistävä vaikutus ja verotulot jäävät palkansaajilta myöskin valtion pohjattomaan säkkiin. Tulonsiirto veronmaksajilta valtiolle eikä ulkomaille, noin kärjistettynä.
No joo, voi asian noinkin nähdä.
Joka tapauksessa hävittäjäkaupan positiiviset taloudelliset vaikutukset ovat hyvin rajalliset, eikä kyseessä ole missään määrin tehokas keino elvyttää. Jos vaihtoehtoina on pistää kuusi miljardia hävittäjiin tai miljardi infrastruktuurin parantamiseen, niin pieni ekonomistini suosittelee jälkimmäistä. (Eikä sitten anneta urakkaa balteille! )
No joo, voi asian noinkin nähdä.
Joka tapauksessa hävittäjäkaupan positiiviset taloudelliset vaikutukset ovat hyvin rajalliset, eikä kyseessä ole missään määrin tehokas keino elvyttää. Jos vaihtoehtoina on pistää kuusi miljardia hävittäjiin tai miljardi infrastruktuurin parantamiseen, niin pieni ekonomistini suosittelee jälkimmäistä. (Eikä sitten anneta urakkaa balteille! )
Mikä lienee kateprosentti noin keskimäärin hävittäjäkauppiailla? 50% vai enemmän.
Finally, we note that F-35 program assumptions drive a significant portion of our valuation and we estimate that the F-35 procurement alone is worth around $25 per share, given a total aircraft buy of about 2,300 fighters and an average EBIT contribution margin of close to 11% over its life.
Ihan hyvin voi pitää paikkaansa sekä nollakate että halu pitää linjasto auki.No eipä kyllä lähelläkään tuollaisia lukuja olla. Myyjä tekee voittoa ehkä 5-15 prosenttia kauppasummasta, joskus nollakatekin voi olla hyväksyttävissä. (Olen törmännyt väitteisiin, että Hornetit myytiin Suomelle edullisesti, koska linjasto haluttiin pitää auki.)
Yleisesti sellainen kommentti, että työllistävyydellä ei tule olemaan mitään merkitystä valinnassa. Se on enemmänkin pakollinen sivutulos.
Valinnassa? Puhutaanko nyt siitä valinnasta, jonka puolustusvoimat tekee, vai siitä, jonka tekee eduskunta?
Viime kerralla homma kyllä meni juuri kuten pitikin, mutta hyvä tuuri päättyy aikanaan. Joku poliitikko haluaa säästää koneista mahdollisimman paljon, toinen haluaa työllistää kovasti ja kolmas haluaa venäläisen konetyypin. Hanketta tullaan ihan varmasti repimään eri suuntiin, eikä lopputuloksesta voi vielä tässä vaiheessa sanoa juuta eikä jaata - ei valittavan konetyypin, lisärahoituksen eikä työllisyysvaikutusten osalta.
Ilmavoimat tulee antamaan suosituksen, joka on myös samalla enemmän tai vähemmän työllistävä, jos halutaan huoltaa ja ylläpitää koneita kotimaassa (kuten hyvin todennäköisesti halutaan). Siksi noissa ei ole eroa.
Tarkoitat, ettei ole eroja eri konevaihtoehtojen työllistämisvaikutuksissa?
Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä, että milloin F-35:stä tuli yhtä helppohuoltoinen kuin Gripenistä? Onhan siinä iso ero työllisyysvaikutuksissa, jos toisen konetyypin tukemiseen tarvitaan 300 miestä ja toisen vaikka 600 miestä. Tyälisyysnäkögulmasda kannattaisi siis ottaa kalliimpi huollettava, ei sillä niin väliä, että ikkunan rikkominen ei lisää taloudellista hyvinvointia.
No eipä kyllä lähelläkään tuollaisia lukuja olla. Myyjä tekee voittoa ehkä 5-15 prosenttia kauppasummasta, joskus nollakatekin voi olla hyväksyttävissä. (Olen törmännyt väitteisiin, että Hornetit myytiin Suomelle edullisesti, koska linjasto haluttiin pitää auki.)
Otetaan esimerkiksi F-35:
Tarkoitat, ettei ole eroja eri konevaihtoehtojen työllistämisvaikutuksissa?
Anteeksi, mutta minun on pakko kysyä, että milloin F-35:stä tuli yhtä helppohuoltoinen kuin Gripenistä? Onhan siinä iso ero työllisyysvaikutuksissa, jos toisen konetyypin tukemiseen tarvitaan 300 miestä ja toisen vaikka 600 miestä. Tyälisyysnäkögulmasda kannattaisi siis ottaa kalliimpi huollettava, ei sillä niin väliä, että ikkunan rikkominen ei lisää taloudellista hyvinvointia.
Onkos sinulla jotain faktaa em. konetyyppien huoltovaatimuksista tai vaikka MTBF-luvuista suomalaisessa toimintaympäristössä 2030-luvulla?