No miehitetyn hävittäjän muuntaminen miehittämättömäksi lienee suhteellisen halpaa, jos sen tekee ajattelemallani tavalla, mutta kustannustehokasta se ei ole ainakaan uuden koneen kohdalla. Lopussa olevan koneen muuntamisessa sen sijaan voisi olla jotakin mieltä. Jos konetta nimittäin lennetään maasta käsin, niin tarvetta esimerkiksi varsinaisille lentotunneille ei juurikaan ole. Harjoittelu voidaan toteuttaa lähes kokonaan simulaattorilla, ja tämä säästää selvästi käyttökuluissa. Kulut eivät toki pienene samassa suhteessa kuin lentotunnit, sillä hangaarissakin seisova kone vaatii paljon paapomista säilyäkseen käyttökelpoisena, mutta koneen seisottaminen lentokelpoisena lienee silti selvästi koneella lentämistä halvempaa.
Itsehän olin siis ajatellut, että koneen ohjelmistoon tehdään tarvittavat muutokset etäkäyttöä varten, ja rautaa lisätään/muutetaan mahdollisimman vähän. Kone on käytännössä lentävä ohjuslavetti, jonka taistelunjohtaja ohjaa näppäimistöllään sopivaan paikkaan taistelutilassa, laukaisee Amraamit painamalla Ctrl+A ja ohjaa koneen sen jälkeen takaisin kentälle. Tällainen ratkaisu on varmasti suorituskyvyltään selvästi alhaisempi verrattuna siihen, että kyydissä olisi lentäjä, koska esim. kaartotaistelussa tarvitaan silmiä, välitöntä reagointia ja kykyä yhteistyöhön parin/parven kesken. Kuitenkin tämä olisi verraten halpa tapa jatkaa loppuun lennettyjen koneiden elinikää. Lisäksi avautuisi joitakin taktisia mahdollisuuksia, kun miehittämätön kone voidaan ajaa suoraan päin vihollista tappiosta välittämättä, kun lentäjä ei ole kyydissä vaan luolassa maassa.
Tuossa jotakin Saabin kaavailuista, vaikka siinä mennäänkin (mielestäni) kannattamattomaan uuden koneen muuntoon miehittämättömäksi:
http://www.bloomberg.com/news/artic...nmanned-gripen-to-keep-combat-jet-competitive