Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No ei todellakaan. Super Hornet ei ratkaise millään tavalla USAF:n konekantaan liittyviä kehitystarpeita. Sehän se on, jota kehitetään jos hävittäjien lukumäärää halutaan lisätä.Super Hornet on välttämättömyys Trumpille mikäli hän aikoo merkittävästi uudistaa konekalustoa lyhyessä ajassa.
No, miten veikkaatte Presidentti Trumpin vaikuttavan konevalintaan? Entä jos vastaava yllätys tapahtuu vielä Ranskan presidentinvaaleissa, mikä sitten eteen?
Eihän kaikki yhteen henkilöön kulminoidu, ja Trumpista varsinkaan on paha mennä sanomaan paljon mitään. Mikäli Trump kuitenkin haluaa ymmärtää Venäjää, niin se voisi tarkoittaa esimerkiksi Suomen F-35:ien "pakkohuoltoa" Italiassa, mikä saattaisi ohjata Suomen HX-hankkeen lopputuleman johonkin Venäjän kannalta mieluisampaan konetyyppiin.
Rafale tai Gripen E, kenties? Olettaen, että Super Hornetin ja Typhoonin laukka on päättymässä tai jo päättynyt (lue: linjasto sulkeutumassa/sulkeutunut).
Kuten myös Brittien. 28% Gripenin osista sieltä. Amerikkalaisten osuutta en tiedä, mutta iso se on. Edellisen C/D osalta puhuttu 50%:ista ja sen jälkeen ei ainakaan ruotsalaisosien osuus merkittävästi lisääntynyt.Gripen taas on riippuvainen amerikkalaiskomponenteista.
The navalised Gripen, with the same 28 per cent UK content as the standard Gripen, was developed by Saab’s London office with Brazil’s Navy in mind and is clearly well placed to win a follow-on order for Saab.
Oli siellä 14 ATFLIR-podia. Alle puolelle koneista siis kuitenkin.Ilmataisteluun sopivaa IRST:tä ei listassa näy, joten nämä on ostettu lähinnä pommikoneiksi.
2-3x hintavirhe tullut hupsista keikkaa (jopa 3x, koska viitataan ASH:iin, jossa rahoittamaton paranneltu motti jne.) Myös kilpailukykyisyys pitkälle 2030-luvulle aika paha juttu meidän osalta kun 2030 vasta kaikki rivissä! Pitäisi olla kilpailukykyinen huomattavasti pitempään.https://vastavalkea.fi/2015/06/10/suomen-tuleva-havittajahankinta/
Boeing F/A-18AE/AF Advanced Super Hornet
Lisäksi hävittäjän luvataan olevan teknologisesti kilpailukykyinen pitkälle 2030-luvulle saakka. Yksikköhinnaltaan Advanced Super Hornet tulisi maksamaan noin 56 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria (noin 45 miljoonaa euroa), jolloin kaluston uusiminen maksaisi kokonaisuudessaan noin 2,8 miljardia euroa.
Samoilla linjoilla. Tämä viivytelty Hornet-kauppa puhaltaa henkeä nyt Boeingin linjastoon eli saattaa pitää uusimman Hornetin mukana meidän kilpailussamme optiona.2-3x hintavirhe tullut hupsista keikkaa (jopa 3x, koska viitataan ASH:iin, jossa rahoittamaton paranneltu motti jne.) Myös kilpailukykyisyys pitkälle 2030-luvulle aika paha juttu meidän osalta kun 2030 vasta kaikki rivissä! Pitäisi olla kilpailukykyinen huomattavasti pitempään.
Ei tuota artikkelia kannata levittää ainakaan SH:n osalta. Johtaa valitettavasti harhaan. Vaikka tämä kirjoittaja on sinänsä ihan kelpo jamppa. Muutenhan tuo Vastavalkea on valemedia.
Näyttää siltä, että CFT:t ainoa osa modulaarisesta ASH-konseptista, jolle löytyy maksaja.
Rafale olisi kanssa soiva peli. Passaa hyvin yhteen Suomen ilmavoimien asettamien vaatimusten kanssa ja kone on saanut myös taistelukokemusta. Myös Ranska tarjoaa Rafalen kokoonpanoa ja korjausta Suomen kamaralla.Samoilla linjoilla. Tämä viivytelty Hornet-kauppa puhaltaa henkeä nyt Boeingin linjastoon eli saattaa pitää uusimman Hornetin mukana meidän kilpailussamme optiona.
On epäselvää miten tuo lupaus 2030-luvulle kantavasta kyvystä katsotaan. Päivityksiähän kone tarvitseee ilman muuta oli se mikä hyvänsä ja niillä on kyllä tärkeä rooli koneen tehon ylläpitäjänä.
Tekstissä oli muuten EWP kirjoitettu väärin, se on Enclosed Weapons Pod.
US NAVYn Growler hankinnat ja export kaupat takaavat kyllä teoriassa sen että konetyyppiä ylläpidetään jopa vuoteen 2050 saakka mikäli 30 palvelusaikaa edellytetään.
Super Hornet on jotenkin minun kategoriassa no. 2 heti F-35:n jälkeen. Hornetissa ei ole häivettä kuten Lightning 2:ssa mutta ei ole muissakaan länsikilpailijoissa.
Super Hornet on selkeästi Rafalen kanssa eniten taistelua nähnyt ja se on erittäin luotettava tekniikaltaan ja siinä on ne 2 moottoria joita tarvitaan varsinkin meren päällä lennettäessä.
SH kykenee myös tankkeritehtävään ja ELSO-variantti on myös hyvin mielenkiintoinen vaikka kallis. Super Hornetin kokoonpano ja korjaus Suomessa olisi myös mahdollista eli täyttäisi Ilmavoimien vaatimuksen. Konetyypissä olisi myös todennettu kyky integroida lähes kaikki US ilmasta- maahan aseet mm. LRASM ja JASSM ER.
On myös huomattava että Kuwait ei ostanut EWP:ä yhtään vaan US NAVYn hamuaman CFT: t.
US NAVYn Growler hankinnat ja export kaupat takaavat kyllä teoriassa sen että konetyyppiä ylläpidetään jopa vuoteen 2050 saakka mikäli 30 palvelusaikaa edellytetään.
Super Hornet on jotenkin minun kategoriassa no. 2 heti F-35:n jälkeen. Hornetissa ei ole häivettä kuten Lightning 2:ssa mutta ei ole muissakaan länsikilpailijoissa.
Tarkoitat siis että F-35 olisi ainoa oikea? Olen samalla kannalla kyllä suorituskyvyn suhteen mutta kyllä väkisinkin mietityttää koneen verrattain korkeiksi arvioidut käyttökustannukset sekä todennäköisyys sille että emme ehkä tule saamaan kriittiseksi arvioitua rakennekorjausmahdollisuutta Suomeen koneen salaisuuksien ja poikkeavan rakenteen vuoksi.Sopwith Camelillakin oli taistelukokemusta enemmän kuin Hurricaneilla Toisen maailmansodan syttyessä, ehkä RAF:n olisi kannattanut pysyä niissä. Yrittäkää nyt ihmiset muistaa, että sillä hävittäjällä olisi tarkoitus toimia vielä mahdollisesti 30 vuoden kuluttuakin ja se on koko homman juju. Miten ennustaa mitkä ovat tulevaisuuden uhkakuvat ja miten vastata niihin, miten vanha hävittäjä pärjää kymmenien vuosien kuluttua? En minä tiedä, koska en omista kristallipalloa, eikä minulla ole käytössä ammattilaisten tekemiä ennusteita, kunhan yritän saada vähän keskustelua myös siitä...
Meidän budjetti on minusta kyllä suuri ja jopa ennenkuulumattoman suuri mutta silti rahasta on aina tiukkaa emmekä voi olla varmoja onko hankkeeseen myönnetty raha sen 6 vai 10 miljardia, siinä on vissi ero. Sen määrää tulevaisuus missä kunnossa valtion talous on 2020-luvulla. Jos velkaa otetaan samaa tahtia kuin nyt eikä kunnollista kasvua ole näkyvissä, olen melko varma että se on 6 millä mennään.Voin ymmärtää tuon Super Hornetin suosion. Amerikkalaisena sillä on myös tietyt TURPO-edut. Toisaalta kuitenkin näkisin, että jos mennään kyky edellä ja isolla budjetilla, niin valinta on mitä todennäköisimmin F-35 (tai Rafale, jos F-35:n huoltojärjestelyt eivät tyydytä). Jos taas rahasta on tiukkaa, niin valinta kääntynee Super Hornetia helpommin Gripeniin, jos Gripenin kehitystyö pysyy aikataulussa eikä koneiden välillä ole suurta hintaeroa.