Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ehkä siitä alkava tiettyjen piirien itku-potkuraivari tarjoaa viihdettä sen sijaan? Montakohan valitsijoita loukkaavaa kirjaa nyt tuotetaan? Vai riittääkö purkaukset netissä?

Jospa me täällä foorumilla lopulta kasvaisimme itkupotkuraivareista ulos? Vai onko se utopiaa?

PV esittää oman tutkintansa perusteella meille parasta kokonaisratkaisua ja siinä se. Olen edelleen sitä mieltä, että päättäköön PV työkalut ja pysyköön poliittinen ohjaus poissa valinnasta. Muuten olen sitä mieltä, että Karthag... eikun poliitikkojen tehtävänä on pitää huoli ostoksen rahoittamisesta ja hintaraami hankintaan on ollut varsin selvä.
 
Katsotaan ne kortit ennen kuin spekuloidaan. Sama koskee niitä sarvimiinoittavia korvettejakin.
Mikä sinun mielesi on noin katkeroittanut? Etkö päässyt RUK:iin vai mikä? Koko ajan katkeraa tilitystä niin hävittäjistä kuin korveteistakin. Laivue 2020 korvetit eivät ole mitään sarvimiinoittajia, vaan niistä tulee Itämeren tehokkaimpia sota-aluksia sen jälkeen kun viimeisestä Sovresta aika jättää (ja se on ihan kohta, ellei jo tapahtunutkin). On kertakaikkiaan mahtavaa, että ennen niin vaatimattomista merivoimista tunnettu Suomi on kyennyt tuollaisen projektin aikaansaamaan sekä vieläpä omin kansallisin kyvyin suunnittelemaan tuon alusluokan. Se ei ole aivan vähäinen ponnistus ja ennen kaikkea siksi, että kaikki tiedämme Puolustusvoimiemme organisaation pienuuden ja ohuuden. Sinunkin olisi syytä nostaa hattua niille miehille ja naisille, jotka sen tekee jatkuvan akkamaisen nalkuttamisen sijaan. Mitä ITSE OLET SAANUT aikaan tämän maan puolustamisen eteen? Mitkä ovat näyttösi, kun olet niin ylimielisesti arvostelemassa? Ihmetteleeköhän tätä joku muukin minun ohella?
 
Saisiko veikkauksia Super Hornetin tarjouksesta, onko liian optimistista että siinä olisi noin 60 normi Super Hornetia ja Growlerit päälle, vai onko realistista että Super Horneteja on joku viisikymmentäjotakin plus Growlerit?
56 + 8. Growler on niin pahuksen monimutkainen, että kappalehinnan luulisi olevan jotain muuta kuin perus Superin. Parempi olisi 52 +12.
 
Joo, ei mene läpi nyt eurolan yhteinen depottikorjaamo. Sen jos LM laittaa niin saattaa jäädä pääsemättä suorituskykyarviointiin. Eli jokuvaanin märkä uni.

No huoltovarmuuskeskuksen näyttämällä tiellä mikään ei ole mahdotonta. Jos F-35-varaosista tulee pulaa, niin laitetaan Tiina Jylhä ja Helvetin enkelit asialle kera ulosotossa olevan konsultin, niin äkkiä saadaan varaosaa Suomeen. Kiinasta vaikka tilaavat, jos ei muualta saa. Onhan heilläkin se stealth-kone ja stealth kuin stealth, ei kai se niin tarkkaa ole. Maksetaan tietty etukäteen, eikä tarkisteta kenelle tili kuuluu ennen maksua
 
Kyllä 12 x Growler on minimi. Ei vähempi kannata ellei tarkoitus ole käyttää niitä vain ilmasta maahan -tehtävien tukikoneina. Jos näin, niin sitten 8 kpl riittää.
Samaa mieltä. Esim. Australia tilasi 12 Growleria. Yhdysvaltan Merivoimien Growlerien luvut per tukialus ovat liian matalia meille pelkästään siitä syystä, että tärkeissä tehtävissä kuten säteilylähteiden paikantamisessa Yhdysvaltain Merivoimien Growlerit ovat joutuneet käyttämään Hawkey AWACS - koneita kolmantena koneena säteilylähteiden kolmiomittauksissa.

Itse ajattelen, että joku 50-54 Super Hornetia + 10-12 Growleria on Boeingin tarjouksen runko.
 
Näillä ammattilaisilla on noin tuhat kertaa paremmat valmiudet edelleenkin, 25 vuoden kuluttua, kommentoida näitä asioista, kuin useimmilla tännekin rinta rottingilla kirjoittelevilla. :)

Nämä herrat eivät ole mitään sillan suunnittelijoita, vaan operatiivisia käyttäjiä ja johtajia, jotka ovet nousseet äärettömän tiukan seulan läpi puolustushaaransa komentajiksi. Perusasiat, joiden ympärillä tässä pyöritään, eivät myöskään ole muuttuneet niin paljon kuin luulet.

Totta varmasti mitä sanot. Mutta samoin on totta se, että ne herrat ovat edelleen ihmisiä. Eivät koneita.

Heillä on omat motiivinsa ja visionsa ja myös on hyvä muistaa että se, joka pääsee korkeimmalle pallille ei aina ole teknisesti/taktisesti/strategisesti/alaosaamisen suhteen paras mies/nainen.

Historia on täynnä tästä esimerkkejä eikä maailma ole niin paljoa siitä muuttunut.
 
Mikä sinun mielesi on noin katkeroittanut? Etkö päässyt RUK:iin vai mikä? Koko ajan katkeraa tilitystä niin hävittäjistä kuin korveteistakin. Laivue 2020 korvetit eivät ole mitään sarvimiinoittajia, vaan niistä tulee Itämeren tehokkaimpia sota-aluksia sen jälkeen kun viimeisestä Sovresta aika jättää (ja se on ihan kohta, ellei jo tapahtunutkin). On kertakaikkiaan mahtavaa, että ennen niin vaatimattomista merivoimista tunnettu Suomi on kyennyt tuollaisen projektin aikaansaamaan sekä vieläpä omin kansallisin kyvyin suunnittelemaan tuon alusluokan. Se ei ole aivan vähäinen ponnistus ja ennen kaikkea siksi, että kaikki tiedämme Puolustusvoimiemme organisaation pienuuden ja ohuuden. Sinunkin olisi syytä nostaa hattua niille miehille ja naisille, jotka sen tekee jatkuvan akkamaisen nalkuttamisen sijaan. Mitä ITSE OLET SAANUT aikaan tämän maan puolustamisen eteen? Mitkä ovat näyttösi, kun olet niin ylimielisesti arvostelemassa? Ihmetteleeköhän tätä joku muukin minun ohella?
Se oli nyt huumoria. Innolla minökin paatteja odotan ja varsin upeita niistä tulee.
 
Jos on vuonna 1995 eläkkeelle jäänyt siltojen suunnittelija, voi nykypäivänä aika hyvällä ammattitasolla kommentoida vuonna 2025-2030 käyttöön otettavaa uutta siltaratkaisua. Sitten jos on ilmataistelun asiantuntija, tiedot vanhentuvat 25 vuodessa ihan toisella nopeudella.
Entiset komentajat vaan höpöttää, onneksi on palsta täynnä tietäjiä =D
 
Etuna Tempest-kuvioa minäkin olen ajatellut. Niin Gripenille kuin Eurofighterille. Tuo Twitter-kommentti ei ole mikään Saabin tai Ruotsin edustajan virallinen kommentti, niin kuin Gyllis1 jo huomasikin.
 
Samaa mieltä. Esim. Australia tilasi 12 Growleria. Yhdysvaltan Merivoimien Growlerien luvut per tukialus ovat liian matalia meille pelkästään siitä syystä, että tärkeissä tehtävissä kuten säteilylähteiden paikantamisessa Yhdysvaltain Merivoimien Growlerit ovat joutuneet käyttämään Hawkey AWACS - koneita kolmantena koneena säteilylähteiden kolmiomittauksissa.

Itse ajattelen, että joku 50-54 Super Hornetia + 10-12 Growleria on Boeingin tarjouksen runko.
Siis EW-suuntimisessa ei välttämättä tarvita kolmea peruspistettä (kolmea sensoria). Yleensä se tehdään meri- ja ilmahommissa kahdella ja nykyisten järjestelmien tarkkuus on riittävä maalin paikantamiseen sillä tarkkuudella kuin se yleensäkin on mahdollista. Maapohjaisissa järjestelmissä usein saadaan kolme, tai jopa useampi mittaava asema, jolloin virhekuvio hiukan pienenee.

Myös Suomessa on on tärkeissä tehtävissä mahdollista käyttää erästä konetta ja sitten enemmän rutiininomaisesti esim merelle suuntautuvissa tehtävissä Merivoimien alusten järjestelmiä. Myös maasijoitteiset voitaneen verkottaa tulevaisuudessa Growlerin kanssa. Että kyllä niitä kolmansia asemia verkkoon löytyy Suomestakin.
 
Ruotsalaisten kommentteja pitää arvioida myös itsepetos-asteikolla. Siinä ovat tunnetusti hyviä.
Kyllä nuo valtavirta-T-X:n pohdinnat on ehdottomasti aiheellisia suhteessa Gripen E:hen, jonka myyntipotentiaali on hyvin rajallinen. Voivat hyvinkin jatkuvuuden nimissä loikata taas etuajassa seuraavaan.
Puolustusteollisuus jallittaa kyllä Ruotsia maksamaan milloin mistäkin projektista, mutta meillä ei ole samanlaista teolista intressiä kuin heillä ja Brasilialla. Intia olisi Gripenille melkein luontevampi seuraava ostaja kuin Suomi. Koska siellä ajaa myös teollisuuden kehittämismotiivi hyvin tärkeänä.
 
Ruotsalaisten kommentteja pitää arvioida myös itsepetos-asteikolla. Siinä ovat tunnetusti hyviä.
Kyllä nuo valtavirta-T-X:n pohdinnat on ehdottomasti aiheellisia suhteessa Gripen E:hen, jonka myyntipotentiaali on hyvin rajallinen. Voivat hyvinkin jatkuvuuden nimissä loikata taas etuajassa seuraavaan.
Puolustusteollisuus jallittaa kyllä Ruotsia maksamaan milloin mistäkin projektista, mutta meillä ei ole samanlaista teolista intressiä kuin heillä ja Brasilialla. Intia olisi Gripenille melkein luontevampi seuraava ostaja kuin Suomi. Koska siellä ajaa myös teollisuuden kehittämismotiivi hyvin tärkeänä.
Kyllä minitoimihävittäjä Gripen on oikeasti ulkona, eikä asialle ole oikein mitään tehtävissä. Ennemmin vaikka Rafale.
 
2035-tasoon jäädyttäminen ei ole myöskään varmaan kovin kaukana todellisuudesta, sillä eihän 4.5gen koneissa ole samanlaista kehityspotentiaalia kuin häivekoneessa, jossa on mm. suuri teho/lämmön sitomisreservi ja valtavat pääomat suuren ostajajoukon myötä (aka hyvä bisnescase jopa ilman perinteistä "menekinedistämistä").
 
Kyllä minitoimihävittäjä Gripen on oikeasti ulkona, eikä asialle ole oikein mitään tehtävissä. Ennemmin vaikka Rafale.
Kyllähän se tilanne vähän siltä näyttää. Koska jos nyt oikeasti lähtee perkaamaan eri konetyyppien etuja, niin Gripenin edut jäävät kyllä mitäänsanomattomiksi.

F-35: Häive, erinomainen sensorifuusio, verkostoituminen huipussaan, edistynyt ELSO, jne...

Super Hornet + Growler: Jykevä Elso, iso kuormankantokyky, edulliset operointikustannukset, helppo pitää suuri osa koneista käytettävissä

Eurofighter Typhoon: Hyvä QRA-kyky, nousee nopeasti ja korkealle, kinemaattinen kyky täysin omaa luokkaansa sekä kauko - että lähitaistelussa.

Rafale: Tosi hyvä painotus monitoimihävittäjän rooliin, SPECTRA:n kautta tosi hyvä elso-kyky, operointikustannukset osataan hyvin tiedossa, pääkäyttäjä käyttää 2070 vuoteen saakka

Gripen: Ei oikeastaan mitään etua (muuta kuin Global Eye, joka voidaan hankkia ihan ilman Gripeneitäkin) muihin nähden, pieni kuormankantokyky, pienen kokonsa vuoksi lähitaistelussa varmastikin puutteita isommalle vastustajalle pärjäämisessä, pääkäyttäjä saattaa hyvinkin luopua käytöstä jo 2050-luvulle tultaessa, pieni käyttäjäkunta ja siten suuret kehityskustannukset, jotka taas nostavat elinkaarikustannuksia huomattavasti, ei olemassa olevaa todennettua tietoa operointikustannuksista vaan täytyy tehdä datan perusteella arvauksia, vielä kehitysvaiheessa, jne...
 
Gripenin kilpailukyky perustuu poliittiseen sopivuuteen kuten Brasiliassa ja Sveitsissä.
Yhtään voittoa ei ole tullut teknisillä kyvyillä (toisaalta Globaali ei ole ollut ikinä mukana).
Halpuudella ei ole helppo pärjätä HX:ssä kun käytössä on alhaalta ylöspäin optimointi, eli kukin sopeuttaa määrän/paketin sekä Hornetien ylläpitotasoon että kymppiin. Eli jokainen paketti on "saman hintainen" kun käydään arvioimaan.
 
Back
Top