Toivotaan, että Rafalestakin saamme yksityiskohtaisen info-paketin heidän BAFO:sta, koska näin avoimuuteen tottuneena suomalaisena tuollainen ylimielisen hiljainen ja avoimuudesta välinpitämätön ranskalainen kulttuuri jurppii jonkun verran.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja kun Turkki jäi F-35:n ulkopuolelle Kreikka haluaisi tietysti näitä koneita itselleen.Kun katsoo tarjokkaita, niin F-35 on voittanut johtavissa teollisuusmaissa (NATO, Israel, Australia, Japani ja Etelä-Korea). Muille on jäänyt enemmänkin Lähi-Itä ja vähemmän kehittyneitä maita.
Puolustusministeriön ohjeistuksen mukaan valmistajat voivat avata tarjouksiaan julkisuuteen tietyiltä osin. Esimerkiksi tarjottavat pää- ja alijärjestelmät, joita edustavat erilaiset lentokoneet voidaan julkistaa myös lukumäärän osalta.
Sen sijaan operatiivista konseptia, tarjottujen asejärjestelmien määrää, hinnoittelua, huoltotoimia tai koulutusjärjestelmien määrää ei saa julkistaa. Teollisen yhteistyön ja suunnitelmien osalta tarjousta voi myös avata.
Ohjenuoraksi Suomen puolustusministeriö on antanut Yhdysvaltain kongressin hyväksymän tason yksityiskohtien osalta eli julkistaminen olisi mahdollista samalla tasolla kuin FMS-kauppojen hyväksynnät on tehty Boeingin ja Lockheed Martinin osalta.
Mutta tarkoitus vaikuttaa poliitikkoihin? PV ei arvioi yhteistyötä kuin 0/1 menetelmällä, mutta hankinnan leimaavat saattavat olla siitä kiinnostuneita ja pyrkiä vaikuttamaan/painostamaan päätöstä haluamaansa suuntaan?Tuo Euron teollinen yhteistyökortti on vähän ylimitoitettu koska se osuus pitää vain läpäistä. Ilmavoimat ei anna siitä lisäpisteitä eikä se vaikuta suorituskykyarvioinnin pisteytykseen.
Tämä. Jos vaikkapa Typhoon tulisi tiukaksi kakkoseksi kilpailussa F-35:a vastaan ja pöydällä olisi Typhoonin puolella runsaasti enemmän teollista yhteistyötä, työllisyyttä, jne... tarjoava Typhoon vs. niukin naukin 30 prosenttia kasannut F-35, voisi päätöksen leimaajat miettiä uudestaan otetaanko F-35 suosituksen perusteella vai Typhoon.Mutta tarkoitus vaikuttaa poliitikkoihin? PV ei arvioi yhteistyötä kuin 0/1 menetelmällä, mutta hankinnan leimaavat saattavat olla siitä kiinnostuneita ja pyrkiä vaikuttamaan/painostamaan päätöstä haluamaansa suuntaan?
Ehkä Suomea odottaa EU:n taholta ennenäkemätön maineen menetys ja poliittinen painostus jos menemme ostamaan amerikkalaisen tuotteen.
Eikös puolustusvoimat esitä vain voittajan hankintaa, muita sijoja ei poliitikoille kerrota?Tämä. Jos vaikkapa Typhoon tulisi tiukaksi kakkoseksi kilpailussa F-35:a vastaan ja pöydällä olisi Typhoonin puolella runsaasti enemmän teollista yhteistyötä, työllisyyttä, jne... tarjoava Typhoon vs. niukin naukin 30 prosenttia kasannut F-35, voisi päätöksen leimaajat miettiä uudestaan otetaanko F-35 suosituksen perusteella vai Typhoon.
Ihan varmasti perustelevat päätöstä ja avaavat kokonaisuutta jossain laajuudessa jos kysymyksiä esitetään.Eikös puolustusvoimat esitä vain voittajan hankintaa, muita sijoja ei poliitikoille kerrota?
https://www.talouselama.fi/uutiset/...-9b7a-4c72-84e4-cef5a99241f8?ref=twitter:9045
näkeekö kukaan tätä artikkelia? Miksi Boeingilla on etumatkaa ja miksi kisa sähköistyi loppusuoralla?
Onko havaintoja siitä kiinnostaako Sanna Marinia ollenkaan puolustusvoimien asiat?
Sitten on toivoa ettei hallitus (Sanna) mene sorkkimaan ilmavoimien valintaa.Ei. Sotilaita ei priorisoitu koronarokotteen jaossa.
Tuskin se valinta nyt herättää missään muissa puolueissa kuin VL:ssä mitään erityisempiä tunnetiloja suuntaan tai toiseen. Kunhan vaan kaikki muu politiikka rullaa eteenpäin niin HX-valintakin menee siinä sukkana joukossa muiden mukana.Sitten on toivoa ettei hallitus (Sanna) mene sorkkimaan ilmavoimien valintaa.