Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Toivotaan, että Rafalestakin saamme yksityiskohtaisen info-paketin heidän BAFO:sta, koska näin avoimuuteen tottuneena suomalaisena tuollainen ylimielisen hiljainen ja avoimuudesta välinpitämätön ranskalainen kulttuuri jurppii jonkun verran.
 
Jaha nyt Puolustusministeriö kiistää etteikö olisi lupaa kertoa (yllä on muuttunut esikatselu, joten tämä ei ollut tuplat). Edellinen otsikko oli "Puolustusministeriö kieltää yhä hävittäjämyyjiä kertomasta koneiden lukumääriä, Eurofighterin tarjous sisältää Suomeen sijoitettavan koneiden kokoonpanolinjan".
 
Kun katsoo tarjokkaita, niin F-35 on voittanut johtavissa teollisuusmaissa (NATO, Israel, Australia, Japani ja Etelä-Korea). Muille on jäänyt enemmänkin Lähi-Itä ja vähemmän kehittyneitä maita.
 
Purasen uusi blogikirjoitus, joka kertaa vähän asioita.


Ja näin lopullisten tarjousten myötä HX-hanke etenee loppusuoralle viimeiseen vaiheeseen, ja pääsemme vihdoin maratonin viimeiselle muutamalle kilometrille.
 
Puolustusministeriön ohjeistuksen mukaan valmistajat voivat avata tarjouksiaan julkisuuteen tietyiltä osin. Esimerkiksi tarjottavat pää- ja alijärjestelmät, joita edustavat erilaiset lentokoneet voidaan julkistaa myös lukumäärän osalta.

Sen sijaan operatiivista konseptia, tarjottujen asejärjestelmien määrää, hinnoittelua, huoltotoimia tai koulutusjärjestelmien määrää ei saa julkistaa. Teollisen yhteistyön ja suunnitelmien osalta tarjousta voi myös avata.

Ohjenuoraksi Suomen puolustusministeriö on antanut Yhdysvaltain kongressin hyväksymän tason yksityiskohtien osalta eli julkistaminen olisi mahdollista samalla tasolla kuin FMS-kauppojen hyväksynnät on tehty Boeingin ja Lockheed Martinin osalta.
 

Suomi sai lopulliset tarjoukset 5 hävittäjästä, nyt alkaa testaus "sotapelissä" – HX-hankkeen Puranen: Olemme raakoja, emme usko lupauksiin​

Tätä artikkelia päivitetään sitä mukaan, kun hävittäjävalmistajat kertovat omista tarjouksistaan.
Puolustusministeriö arvioi tarjouksia syksyyn saakka, ja lopullisen päätöksen uudesta hävittäjästä tekee valtioneuvosto.

Suomen Ilmavoimien uuden hävittäjän valinta on kääntynyt loppusuoralle.
Puolustusministeriö sai torstaina kaikilta viideltä valmistajalta lopulliset ja sitovat tarjoukset.

HX-hankintaorganisaatio ei kerro saatujen tarjousten sisällöstä käytännössä mitään.
Konevalmistajat antavat torstain ja perjantain aikana joitakin tietoja, mutta esimerkiksi tarjousten tarkoista konemääristä ei toistaiseksi ole kerrottu.
Ei myöskään hinnoista.

Eurofighter: Emme kerro koneiden määrää​

Ensimmäisenä tarjouksestaan tiedotti torstaina aamupäivällä Eurofighter.

– Emme kerro tarjottujen hävittäjien lukumäärää, mutta se vakuutan, että se on riittävä korvaamaan Suomen nykyisen suorituskyvyn, sanoi Britannian puolustushankinnoista vastaava ministeri Jeremy Quin.

Myöskään amerikkalaiset valmistajat eivät paljasta, kuinka monta Super Hornetia tai F-35:a heidän tarjouksensa sisältävät.

Ruotsalainen Saab on toissa vuonna kertonut tarjoavansa 52 yksipaikkaista Gripen E ja 12 kaksipaikkaista Gripen F -hävittäjää ja niiden lisäksi kaksi GlobalEye-tutkavalvontakonetta.
Ei ole vahvistettu, ovatko lopullisessa tarjouksessa samat lukemat.

Suomi on alun perin hakenut tarjousta 64 koneelle, mutta lopullinen määrä saattaa olla joku muukin.

Sotapeli ratkaisee ehdokkaan​

Tarjoukset menevät seuraavaksi kuukausiksi tiukkaan valintaprosessiin.
Ehdokkaan pitäisi olla selvillä vuoden lopulla.
– Olemme raakoja emmekä usko, mitä valmistajat lupaavat, sanoo HX-hankejohtaja Lauri Puranen.

Valintamenettelyssä kaikkien ehdokkaiden on ensin läpäistävä Suomen vaatimukset koneiden elinkaarikustannuksista, huoltovarmuudesta ja teollisesta yhteistyöstä.
Sen jälkeen testataan ehdokkaan suorituskyky, mikä on tärkein vaatimus.

Purasen mukaan suorituskykyä mitataan eri tehtävissä sekä yksittäisen koneen että neljän koneen parven näkökulmasta.
Koneen tai parven pitää suoriutua hävittäjätorjunnasta, maavoimien ja merivoimien tukemisesta ilmaiskuilla, pitkän matkan ohjusiskuista ja taistelukentän tiedonkeruusta ja jakamisesta muille joukoille.

– Jokaisen ehdokkaan kanssa pelataan tietokonemalleilla kahden viikon sotapeli meidän uhkaympäristössä ja meidän toimintatavoilla.
Siinä katsotaan miten se kone selviytyy tehtävästä ja miten se selviytyy tehtävältä takaisin hengissä, sanoo Puranen.

Suomi on asettanut hävittäjäkaupalle 10 miljardin euron hintakaton.

– Sehän tässä onkin jännää, mitä kukin valmistaja tuohon hintaan tarjoaa.
Siinä pitää olla koneet, riittävä määrä aseita, huoltokyky, koulutuskyvyt ja johtamisjärjestelmät, sanoo Puranen.

Eurofighter tarjoaa moottorivalmistusta​

Ensimmäisenä tarjoustaan esitellyt Eurofighter esimerkiksi lupasi Suomeen sekä Typhoon-hävittäjän tai sen osien valmistusta sekä EJ200-suihkumoottorin valmistusta.
Typhoonin uuden ECRS Mk2 -hävittäjätutkan kehitystyöhön on tarjottu mukaan pääsyä jo aiemmin.
Uusi tutka tulee muun muassa Saksan tilaamiin Eurofightereihin.

Rolls-Roycen liiketoiminnan johtaja Alex Zino kertoi torstaina lehdistötilaisuudessa, että aiemmin Eurofighterin EJ200-moottoreita ei ole valmistettu yhtymän ulkopuolisissa maissa.

Hän ei kertonut, mikä yritys Suomessa moottorit valmistaisi. Kyse voi olla Patriasta, joka huoltaa suihkumoottoreita Norjassa ja Belgiassa.

Typhoonin aseistuksena tarjotaan brittiläisiä ja yhteiseurooppalaisia ohjuksia ja täsmäaseita, mutta koneessa voi käyttää myös esimerkiksi amerikkalaisia AMRAAM-ilmataisteluohjuksia, joita Suomen ilmavoimilla nykyisin on.

Eurofighterin pääase tarjouksessa on Meteor-ilmataisteluohjus.
Mukana on myös Storm Shadow -risteilyohjuksia ja ilmasta maahan tai laivoihin laukaistavia Spear-ohjuksia.
Asekokonaisuuteen kuuluu myös Paveway laserohjattuja pommeja.

Kaikkiaan suomalaisille yrityksille tarjotaan yli 80 teollista hankekokonaisuutta, mukaan lukien koneiden kokoonpanolinja.

Valmistajat laskevat, että hankkeet luovat Suomeen pitkäaikaisia työpaikkoja. Ne vastaisivat arviolta 20 miljoonaa työtuntia seuraavien 30 vuoden aikana.
 
Tuo Euron teollinen yhteistyökortti on vähän ylimitoitettu koska se osuus pitää vain läpäistä. Ilmavoimat ei anna siitä lisäpisteitä eikä se vaikuta suorituskykyarvioinnin pisteytykseen.
 
Tuo Euron teollinen yhteistyökortti on vähän ylimitoitettu koska se osuus pitää vain läpäistä. Ilmavoimat ei anna siitä lisäpisteitä eikä se vaikuta suorituskykyarvioinnin pisteytykseen.
Mutta tarkoitus vaikuttaa poliitikkoihin? PV ei arvioi yhteistyötä kuin 0/1 menetelmällä, mutta hankinnan leimaavat saattavat olla siitä kiinnostuneita ja pyrkiä vaikuttamaan/painostamaan päätöstä haluamaansa suuntaan?

Ehkä Suomea odottaa EU:n taholta ennenäkemätön maineen menetys ja poliittinen painostus jos menemme ostamaan amerikkalaisen tuotteen.
 
Mutta tarkoitus vaikuttaa poliitikkoihin? PV ei arvioi yhteistyötä kuin 0/1 menetelmällä, mutta hankinnan leimaavat saattavat olla siitä kiinnostuneita ja pyrkiä vaikuttamaan/painostamaan päätöstä haluamaansa suuntaan?

Ehkä Suomea odottaa EU:n taholta ennenäkemätön maineen menetys ja poliittinen painostus jos menemme ostamaan amerikkalaisen tuotteen.
Tämä. Jos vaikkapa Typhoon tulisi tiukaksi kakkoseksi kilpailussa F-35:a vastaan ja pöydällä olisi Typhoonin puolella runsaasti enemmän teollista yhteistyötä, työllisyyttä, jne... tarjoava Typhoon vs. niukin naukin 30 prosenttia kasannut F-35, voisi päätöksen leimaajat miettiä uudestaan otetaanko F-35 suosituksen perusteella vai Typhoon.
 
Tämä. Jos vaikkapa Typhoon tulisi tiukaksi kakkoseksi kilpailussa F-35:a vastaan ja pöydällä olisi Typhoonin puolella runsaasti enemmän teollista yhteistyötä, työllisyyttä, jne... tarjoava Typhoon vs. niukin naukin 30 prosenttia kasannut F-35, voisi päätöksen leimaajat miettiä uudestaan otetaanko F-35 suosituksen perusteella vai Typhoon.
Eikös puolustusvoimat esitä vain voittajan hankintaa, muita sijoja ei poliitikoille kerrota?
 
Mitähän roskalehdet kuten Suomen kuvalehti saavat aiheesta sepitettyä. Gripeniä halutaan, jos yleensä pakko joku kone ottaa. Lukumääräksi riittää 20. Näin iso hankinta saa kaikenmaailman vänkääjät liikkeelle vouhottamaan omaa agendaansa. Valmiiksi jo nyppii nämä kotoisat oksan sahaajat.
 
https://www.talouselama.fi/uutiset/...-9b7a-4c72-84e4-cef5a99241f8?ref=twitter:9045

näkeekö kukaan tätä artikkelia? Miksi Boeingilla on etumatkaa ja miksi kisa sähköistyi loppusuoralla?

Boeingilla on etumatka, koska Growlerin ELSO, joka on kirjoittajan mielestä tosi iso juttu. Sähköistyminen viittaa kilpailijoiden reaktioon, kun Boeing ilmoitti tarjoavansa Growleria: Saab ilmoitti GlobalEye-koneiden sisältymisestä pakettiin ja BAE häirintäkykyisestä tutkasta Typhooniin.
 
Sitten on toivoa ettei hallitus (Sanna) mene sorkkimaan ilmavoimien valintaa.
Tuskin se valinta nyt herättää missään muissa puolueissa kuin VL:ssä mitään erityisempiä tunnetiloja suuntaan tai toiseen. Kunhan vaan kaikki muu politiikka rullaa eteenpäin niin HX-valintakin menee siinä sukkana joukossa muiden mukana.
 
Back
Top