Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Yhden Hawk-hävittäjän lentotunnin hinta on 4704 euroa

Hornet-hävittäjän lentotunnin hinta on 8197


Kiitos. Nyt on suomalaisia numeroita käsissä.
 

"Julkisuuden lentotuntihinnat eivät ole vertailukelpoisia eivätkä siksi käyttökelpoisia esimerkiksi hankkeen päätöksenteon tueksi. Ei ehkä ole uskottavaa, jos nykyaikaisen monitoimihävittäjän lentotuntihinnat ovat suihkuharjoituskone Hawkin tasoa alhaisemmat. Suomessa lentotunnin hinta kattaa kaiken aina Ilmavoimien komentajan palkasta ja lentotukikohdan kunnossapidosta lentoteknisen henkilön työkaluihin ja lentopetroliin.

Kannattaa myös muistaa, että yksittäisen lentokoneen hinnasta ei voi tehdä johtopäätöksiä HX-järjestelmän kokonaishinnasta, sillä kuten todettua, on Suomi ostamassa Hornetin suorituskyvyn korvaavaan toiminnallisen kokonaisuuden. Toisaalta myöskään jossain muualla maailmassa tehty hävittäjäkauppa ei luo laskupohjaa koneen yksikköhinnalle, koska kauppasumman taakse piiloon jäävä kokonaisuus ei ole julkista tietoa."
Hauskasti sanottu. Nyt voimme sitten vain arvailla missä suhteessa komentajan palkkakulu jaetaan ilmavoimien erilaiselle lentokalustolle. Lasketaanko Hawkin ja Hornetin lentotuntihintaan yhtä monta euroa komentajan palkasta, vai jaetaanko se koneiden määrän suhteessa huomioimatta konetyyppien mahdollisia erisuuruisia lentotuntimääriä, jolloin vähemmän lennettävän koneen lentotuntihinta kasvaa komentajan palkan seurauksena enemmän.
 
Hauskasti sanottu. Nyt voimme sitten vain arvailla missä suhteessa komentajan palkkakulu jaetaan ilmavoimien erilaiselle lentokalustolle. Lasketaanko Hawkin ja Hornetin lentotuntihintaan yhtä monta euroa komentajan palkasta, vai jaetaanko se koneiden määrän suhteessa huomioimatta konetyyppien mahdollisia erisuuruisia lentotuntimääriä, jolloin vähemmän lennettävän koneen lentotuntihinta kasvaa komentajan palkan seurauksena enemmän.
Yksipaikkainen siitä hyvä, ettei sillä ainakaan kuskattaisi komentajaa. Kuskatessa tuntihinta on koneen lentotunnin hinta + 100% komentajan tuntipalkasta.
Tyyppikoulutustahan ei sen ikäiselle enää kannata antaa, joten itse ei ainakaan lentäisi.
 
Really? :rolleyes:
 
Todennäköisesti noissa luvuissa yllä ei ole ilmavoimien komentajaa.

Eikä se kustannus siitä nouse, jos siellä on komentaja kyydissä. Kyse on tilastoidusta keskimääräisestä kustannuksesta. Komentajan palkka on sama, riippumatta siitä, onko hän Hornetin puikoissa vai deskin ääressä.
 
Todennäköisesti noissa luvuissa yllä ei ole ilmavoimien komentajaa.

Eikä se kustannus siitä nouse, jos siellä on komentaja kyydissä. Kyse on tilastoidusta keskimääräisestä kustannuksesta. Komentajan palkka on sama, riippumatta siitä, onko hän Hornetin puikoissa vai deskin ääressä.
Se että mukaan lasketaan komentajan palkka ei tarkoita sitä että kenuja pitäis lennättää. Kyseessä on toimintoperustainen kustannuslaskenta. Siksi tämäkin on mainittu. Tuolla termillä löytyy tietoa lisää. Kyseessä on varsinkin teollisuudessa suosittu laskentatapa, jolla on tarkoitus saada tarkat yksikkökustannukset eri tuotteille.

Lyhyesti:lasketaan käytetyt resurssit vuodessa ja jaetaan suoritteiden määrällä. En tunne ilmavoimien laskentaa, joten siihen en osaa ottaa kantaa miten laskevat.
 
Se että mukaan lasketaan komentajan palkka ei tarkoita sitä että kenuja pitäis lennättää. Kyseessä on toimintoperustainen kustannuslaskenta. Siksi tämäkin on mainittu. Tuolla termillä löytyy tietoa lisää. Kyseessä on varsinkin teollisuudessa suosittu laskentatapa, jolla on tarkoitus saada tarkat yksikkökustannukset eri tuotteille.

Lyhyesti:lasketaan käytetyt resurssit vuodessa ja jaetaan suoritteiden määrällä. En tunne ilmavoimien laskentaa, joten siihen en osaa ottaa kantaa miten laskevat.

Juuri näin.
 

Saab tarjoaa Suomelle Gripenien kylkiäisenä kahta GlobalEye-ilmavalvontakonetta

Ruotsalainen lentokonevalmistaja Saab korottaa tarjoustaan Suomelle kilvassa Hornet-hävittäjien seuraajasta.
Gripen-hävittäjien lisäksi Saab tarjoaa Suomelle kahta GlobalEye-ilmavalvontakonetta.

Asiasta kertoo Saab tiedotteessaan.

GlobalEye on Saabin uusi lentokone, millä voidaan valvoa ilmatilaa sekä maa- ja merialuetta kauemmaksi kuin maan pinnalle sijoitetuilla tutka-asemilla.
Koneesta voidaan myös johtaa hävittäjiä ilmapuolustuksessa.

Suomella ei tällä hetkellä ole ilmavalvontakoneita. Ruotsilla ja Venäjällä niitä on.

Varsinainen hävittäjätarjous Saabilta on edelleen 64 kappaletta Gripen E- ja F-mallin monitoimihävittäjiä.

Myös amerikkalainen Boeing on tarjonnut Super Hornet -hävittäjien lisäksi kahta Super Hornetin elektroniseen sodankäyntiin tarkoitettua Growler-versiota.
Niiden tehtävä on häiritä vastustajan ilmapuolustuksen tutkia.

30640
 
Tässä vihjataan myös rajavartiolaitoksen Dornier-koneiden korvaamiseen:


Saab avasi aiempaa enemmän Suomen Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeeseen toimitettua tarjoustaan.
Yksi - ja kaksipaikkaisten Gripen-hävittäjien lisäksi Suomelle tarjotaan merkittävää uutta GlobalEye-monitoimivalvontakoneiden suorityskykyä.

Saabin puolustusvoimien logistiikkalaitokselle tammikuun 2019 lopussa toimitettua tarjousta oli avattu jo aiemmin.
Saab tiedotti alkukeväästä, että sen tarjous sisälsi 52 Gripen E ja 12 Gripen F -hävittäjää toimitettuna vuosina 2025-2030.
Mukaan kuuluu myös koulutusta, simulaattoreita, tehtäväjärjestelmiä, sekä lisätankkeja ja muita tarvikkeita, aseistusta mukaanlukien sekä varaosia.

Edellämainitut luvattiin toimittaa sovitulla aikataululla ja kiinteällä hinnalla.
Nyt Saab raotti tarjoustaan aiempaa enemmän ja kertoo Suomen 7-10 miljardin euron hankintaraamiin mahdutetun myös kaksi suorituskykyisiä GlobalEye-monitoimivalvontakoneita.

Teollisen yhteistyön osalta tarjoukseen sisältyvät myös huolto-, korjaus- ja kunnostusosaamisen siirtäminen paikalliselle teollisuudelle, lentokoneiden valmistusta ja kokoonpanoa Suomessa sekä Gripenin ylläpito- ja kehityskeskuksen perustaminen Suomeen.

”Meillä on Suomen kanssa pitkäaikainen tiivis yhteistyösuhde, ja olemme sitoutuneet HX-hankkeeseen jo vuosien ajan.
Tarjouksemme muodostaa perustan asiakkaan kanssa käytäville jatkoneuvotteluille, joiden aikana luomme Suomea varten optimoidun paketin”, kertoo Saabin Suomen Gripen-kampanjajohtaja Magnus Skogberg.

GlobalEye toisi Suomelle merkittävää uudenlaista valvontakykyä vastaamaan nykypäivän ja tulevaisuuden uhkakuviin.
Ilmavoimien lisäksi monitoimikoneen suorituskyky palvelisi puolustusvoimia kokonaisuutena, josta hyötyvät myös Merivoimat ja Maavoimat.
Samalla olisi mahdollista korvata myös Rajavartiolaitoksen ikääntyvät Dornier-valvontakoneet.
Merivoimat on jo aiemmin tutustunut tutkavalvontakoneisiin osana pitkän aikavälin suunnitteluaan.


Monitoimivalvontakoneella on käyttöä myös rauhan aikana, sillä koneella on mahdollista toteuttaa useita tehtäviä, kuten etsintä- ja pelastusoperaatioita sekä rajavalvontaa.

Muita tehtäviä voisivayt olla mm. lennonvarmistuksen varajärjestelmä, avustus katastrofitilanteissa, huumeiden salakuljetuksen torjunta, kalastusalueiden valvonta sekä suurten tapahtumien kuten olympialaisten suojaaminen.

”Suomelle esittämämme tarjous on kokonaisvaltainen ratkaisu ilmavalvontaan ja -puolustukseen HX-hankkeen vaatimusten mukaisesti.
GlobalEye on maailman uudenaikaisin AEW&C-ratkaisu.
Yhdessä Gripen E/F ‑hävittäjäkoneen kanssa se tarjoaa huomattavan lisän Suomen puolustusvoimien eri puolustushaarojen yhteiseen operatiiviseen kykyyn”, kertoo Saabin Surveillance-liiketoiminta-alueen johtaja Anders Carp

Saabin AESA-tutkateknologiaan ja uusimpiin sensoreihin perustuva GlobalEye yhdistää ilma- maa- ja merivalvontakyvyn samaan koneeseen.
Koneen ensiesittely tapahtui helmikuussa 2018 ja ensilennolle valvontakone nousi maaliskuussa 2018.

GlobalEye perustuu Bombardier Global 6000 -liikesuihkukoneen alustalle rakennettuun ratkaisuun.
Kyseessä on jo neljäs tuotantoalusta ruotsalaisvalmistajan tutkavalvontakoneille.
Uusi tutkavalvonta kone tarjoaa kaivatun pitkän, jopa 11 tunnin toiminta-ajan sekä suuren matkanopeuden siirtymisiin.

Korkealle nostettuna tutka antenni näkee merkittävän pitkällä horisonttiin.
Se puolestaan tuo lisää reaktioaikaa puolustukselle.
Verrattuna maan pinnalla olevaan tutkaan voi kantama kasvaa jopa 10-kertaisesti.

Koneen havainnointikyky on Saabin mukaan kasvanut 70 prosenttia verrattuna edellisen sukupolven Erieye-tutkaan.
Se havaitsi maalit jopa 450 kilometrin päästä ja ER-version kanssa on mainittu luku 650 kilometriä.

ErieEye-tutka havaitsee valmistajan mukaan pienet kohteet niiden nopeudesta huolimatta.
Tutkajärjestelmä on myös eritäin hyvin häirintää sietävä.

GlobalEye antaa käyttäjälleen lisää päätöksentekoaikaa pidemmällä tutkakantamalla ja havainnontikyvyllään.
Valmistajan mukaan GlobalEye antaa lisäaikaa jopa yli 25 minuuttia ja hävittäjäkoneet voivat olla vielä tukikohdissaan vielä uhkan havaitsemisen aikaan.

Muutaman valvontakoneen laivastolla olisi mahdollista saada laaja 24/7 -toiminnassa olevan valvontaverkosto, joka havaitsee sekä nopeat korkealla lentävät maalit samoin kuin hitaat ja matalalla liikkuvat toimijat niin maan kuin veden pinnalla.

GlobalEye-koneen tutkarakenteet eli ns. Dorsal Unitin on valmistanut suomalainen Patria Aerostructures.

GlobalEye-monitoimivalvontakoneen avausasiakas on Yhdystyneet Arabiemiirikunnat. Se on tilannut kolme koneyksilöä, joista kaksi on jo koelentovaiheessa.

 
Jos Gripen on poliittinen valinta on hyvä että siihen ympätään nämä mukaan, ei Saabilla sattuisi olemaan tankkereita? :LOL:
 

Saab tarjoaa Suomelle Gripenien kylkiäisenä kahta GlobalEye-ilmavalvontakonetta

Ruotsalainen lentokonevalmistaja Saab korottaa tarjoustaan Suomelle kilvassa Hornet-hävittäjien seuraajasta.
Gripen-hävittäjien lisäksi Saab tarjoaa Suomelle kahta GlobalEye-ilmavalvontakonetta.

Asiasta kertoo Saab tiedotteessaan.

GlobalEye on Saabin uusi lentokone, millä voidaan valvoa ilmatilaa sekä maa- ja merialuetta kauemmaksi kuin maan pinnalle sijoitetuilla tutka-asemilla.
Koneesta voidaan myös johtaa hävittäjiä ilmapuolustuksessa.

Suomella ei tällä hetkellä ole ilmavalvontakoneita. Ruotsilla ja Venäjällä niitä on.

Varsinainen hävittäjätarjous Saabilta on edelleen 64 kappaletta Gripen E- ja F-mallin monitoimihävittäjiä.

Myös amerikkalainen Boeing on tarjonnut Super Hornet -hävittäjien lisäksi kahta Super Hornetin elektroniseen sodankäyntiin tarkoitettua Growler-versiota.
Niiden tehtävä on häiritä vastustajan ilmapuolustuksen tutkia.

Katso liite: 30640

Aika kova tarjous..

Jos nuo menee samaan hankintahintaan, niin Ilmavoimat olis kyllä AAA:n kerhossa
 
Tarjous? Kyllä noista tutkakoneista varmaan ihan markkinahinta pyydettäisiin, ei niitä ilmaiseksi anneta... Ilmeisesti Gripenien arvellaan Saabin toimesta erityisesti tarvitsevan tutkavalvontakoneiden tukea tarvittavien tehtävien suorittamiseen.
 
Tarjous? Kyllä noista tutkakoneista varmaan ihan markkinahinta pyydettäisiin, ei niitä ilmaiseksi anneta... Ilmeisesti Gripenien arvellaan Saabin toimesta erityisesti tarvitsevan tutkavalvontakoneiden tukea tarvittavien tehtävien suorittamiseen.

Joo, ei ne mitään kylkiäisiä ole vaan Saab tarjoo tällaista järjestelmää HX hankkeen suorituskyvyn saavuttamiseksi.
 
Saabin pointti on (tai niin ainakin yritetään esittää) että heidän koneensa on niin halpa että kustannusraameihin mahtuu myös pari tutkakonetta. Ja Boeing tietysti teki saman häirintäkoneiden suhteen.
Ei tietenkään ole mahdotonta etteivätkö muutkin valmistajat ole tarjoamassa tutkakoneita. Ranskalla tosin ei ole kotimaista tutkakonetta, he käyttävät Sentryjä ja Hawkeyejä.
 
Saabin pointti on (tai niin ainakin yritetään esittää) että heidän koneensa on niin halpa että kustannusraameihin mahtuu myös pari tutkakonetta. Ja Boeing tietysti teki saman häirintäkoneiden suhteen.
Ei tietenkään ole mahdotonta etteivätkö muutkin valmistajat ole tarjoamassa tutkakoneita. Ranskalla tosin ei ole kotimaista tutkakonetta, he käyttävät Sentryjä ja Hawkeyejä.
Jos liioitellaan kunnolla niin minusta tämä nyt näyttää tältä:
- Suomi pyysi tarjoukset 60 kpl 120 mm kranaatinheittimestä.
- Ruotsi tarjosi 60 kpl 81 millisiä ja kaupan päälle kaksi 155 mm:n kenttätykkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Nojuu, mutta ilmavoimathan on itse speksannut että vaikka mitä tahansa ihme shittiä saa tarjota jos pystyy ja kustannusraameihin mahtuu.

Hyvä niin, muuten kilpailutus ei välttämättä toimisi kovin hyvin. Nyt mikään kone ei pääse dominoimaan, koska ilmavoimat tekevät päätöksensä oman mielensä mukaan.
 
Back
Top