Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Käytännön ongelmia neuvotteluissa.

Jos olisi todellinen ja välttämätön tarve neuvottelulle kasvotusten, eiköhän sekin onnistuisi. Tulisi ainakin kaksi mahdollisesti soveltuvaa paikkaa heti mieleen:
Thule airforcebase Grönlannissa sekä Guantanamon tukikohta samalla saarella kuin Kuuba. Oletan ettei Trumpin määräys USA:n rajojen sulkemisesta päde välttämättä kumpaankaan, eikä Suomen maastalähtökielto koske välttämättömiä työmatkoja. Oletan myös ettei Kuuban laki koske mitenkään Guantanamon tukikohtaa, eikä Tanskan Thulea, eli jenkit päättää ihan itse ketkä noihin tukikohtiin saavat tulla ja ketkä eivät. Tietoturvallinen tila on varmasti järjestettävissä molempiin. Kumpaankin pääsisi suomesta lentokoneella, Thuleen bisnesjetilläkin suoralla lennolla ilman välilaskuja. Tilan voi järjestää vaikka lentokoneen kabiiniin, jos halutaan välttää tartuntoja tukikohdissa. Alumiinirunkoiseen koneeseen kohtuullisen helpollakin, ikkunoihin vaan metallinen peitelevy sähköisessä kontaktissa muuhun runkoon.
Toki tapaamisen voi tehdä suojatuin etäyhteyksinkin, esim valokaapeleilla suomalaisesta koneesta tukikohdan tiloihin. Silloin ei ole mitään mahdollisuuksia tartuntoihin jos kukaan ei poistu koneesta tukikohdassa eikä kukaan siirry myöskään suomalaiskoneeseen. Ei olisi sekään vaikea järjestää.

Nyt vaan on mitä ilmeisimmin niin ettei mitään välttämätöntä tarvetta pikaiselle tapaamiselle ole, vaan on riittävästi aikaa hieman odotellakin sopivampaa ajankohtaa tapaamisille, ja jatkaa jo olemassaolevan datan analysointia.
Lauri Purasen mukaan tavoitteena on kuitenkin yhä se, että valintapäätös uusista hävittäjistä tehdään suunnitellusti ensi vuonna.
 
Jos olisi todellinen ja välttämätön tarve neuvottelulle kasvotusten, eiköhän sekin onnistuisi. Tulisi ainakin kaksi mahdollisesti soveltuvaa paikkaa heti mieleen:
Thule airforcebase Grönlannissa sekä Guantanamon tukikohta samalla saarella kuin Kuuba. Oletan ettei Trumpin määräys USA:n rajojen sulkemisesta päde välttämättä kumpaankaan, eikä Suomen maastalähtökielto koske välttämättömiä työmatkoja. Oletan myös ettei Kuuban laki koske mitenkään Guantanamon tukikohtaa, eikä Tanskan Thulea, eli jenkit päättää ihan itse ketkä noihin tukikohtiin saavat tulla ja ketkä eivät. Tietoturvallinen tila on varmasti järjestettävissä molempiin. Kumpaankin pääsisi suomesta lentokoneella, Thuleen bisnesjetilläkin suoralla lennolla ilman välilaskuja. Tilan voi järjestää vaikka lentokoneen kabiiniin, jos halutaan välttää tartuntoja tukikohdissa. Alumiinirunkoiseen koneeseen kohtuullisen helpollakin, ikkunoihin vaan metallinen peitelevy sähköisessä kontaktissa muuhun runkoon.
Toki tapaamisen voi tehdä suojatuin etäyhteyksinkin, esim valokaapeleilla suomalaisesta koneesta tukikohdan tiloihin. Silloin ei ole mitään mahdollisuuksia tartuntoihin jos kukaan ei poistu koneesta tukikohdassa eikä kukaan siirry myöskään suomalaiskoneeseen. Ei olisi sekään vaikea järjestää.

Nyt vaan on mitä ilmeisimmin niin ettei mitään välttämätöntä tarvetta pikaiselle tapaamiselle ole, vaan on riittävästi aikaa hieman odotellakin sopivampaa ajankohtaa tapaamisille, ja jatkaa jo olemassaolevan datan analysointia.
Tuossa tosin käsittelin epähuomiossa vain USA:n tarjoamia koneita. Euroopan sisällä ei tietenkään kannata tavata USA:n tukikohdissa, vaan vaikkapa Tampereella missä HX-challengekin järjestettiin. En näe siinäkään mitään isompaa ongelmaa, ihan samalla tavalla sinne voidaan järjestää suojatut etäyhteydet, tai vaihtoehtoisesti lentää Eurooppalaisen tarjoajan kotivaltion tukikohtaan ja pysyä siellä eristyksissä/karanteenissa suojatun etäyhteyden varassa.
 
Eipä tuo mitään. Satumainen onni, että HX challenge juuri alta pois. Sitä ei olisi järjestänyt tästä hetkestä vuoden sisään oikein mitenkään.
Tai sitten olisi. Sotilasorganisaatiot pystyy suorituksiin, joihin siviiliorganisaatiot ei pysty. Kyse on tarpeesta, halusta ja siitä, että käsketään. Henkilöstö olisi voinut majoittua eristetyissä olosuhteissa, yhteyskoneliikenne suoraan kiitoradalta tukikohtaan, Suomen strategisen kuljetuskapasiteetin käyttäminen pitkiin siirtoihin jne jne,,, On muistettava, ettei korona nyt mikään musta surma ole. Uusimpien uutisten mukaan 80% tartunnan saaneista ei edes huomaa sitä.

Muista, että sotaväki operoi tällä hetkellä käytännössä ihan samalla teholla kuin normaalisti pl. kertausharjoitukset. Joitain erityisjärjestelyitä on käytössä, mutta toiminta jatkuu ja valmiutta pidetään yllä koko ajan.
 
Laitoin Puraselle kunnioittavaan sävyyn kirjoitetun sähköpostin siitä että jos lehtijutun kertoma on oikein niin hän ei valitettavasti ole ymmärtänyt miten asiat voisi helposti hoitaa. Laitoin myös linkit foorumiviesteihin joissa @fyysikko antaa tarkempaa käytännön ohjeistusta.

Joten huoli pois. HX-viiveet on tältäkin osin nyt vältetty ja juna kulkee taas.
 
Laitoin Puraselle kunnioittavaan sävyyn kirjoitetun sähköpostin siitä että jos lehtijutun kertoma on oikein niin hän ei valitettavasti ole ymmärtänyt miten asiat voisi helposti hoitaa. Laitoin myös linkit foorumiviesteihin joissa @fyysikko antaa tarkempaa käytännön ohjeistusta.

Joten huoli pois. HX-viiveet on tältäkin osin nyt vältetty ja juna kulkee taas.
Nyt kyllä voisin sanoa, että sarkasmimittarini on kyllä inhottavasti sarkasmin ja ei-sarkasmin rajaseuduilla vipattamassa.
 
Tai sitten olisi.
Kaikki tarjoajat on siviiliorganisaatioita. F-35 testauksen on kerrottu viivästyvän, kuten myös itse HX:n kuukausia.
Joten ei koska kyse ei ole akuutista tarpeesta.
Onhan se nyt selvä, että sotilaita voi käskeä käytännössä ottamaan vaikka kuolemaan johtavia riskejä. Kyse on juuri siitä ettei käskyä olisi näissä oloissa annettu. Eikä se antamalla tarjoajat olisi ilmestyneet paikalle. Nähtiin jo millaista varovaisuutta noudatettiin Atlantin ylityksessä ja millaisiin puutteisiin se johti.

Jos nyt pitäisi järjestää HX challenge, niin se alkaisi ehkä käännettynä eli hankeorganisaatio matkustaisi ulkomaille ensiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 2021 budjettitalouden menojen arvioidaan olevan 61,0 miljardia euroa. Menotaso alenee vuodelle 2020 budjetoidusta, vaikka vuoden 2021 menoihin sisältyy 1,5 miljardia euroa hävittäjähankinnan kustannuksia, jotka alkavat näkyä valtion menoissa merkittävissä määrin vuonna 2021 ja siitä eteenpäin.
 
@Rannari Tiesit vahvasti, miten puolustusvoimista leikataan useita miljardeja. Ilmeisesti ei ensi vuonna ja ei HX:stä?
Puolustusbudjetista ei ole tarpeen leikata yhtään mitään. Se johtuu siitä, että se on niin pieni, ettei siitä muutaman prosentin siivulla ole kerta kaikkiaan mitään merkitystä julkisen talouden kantokyvyn kannalta. Siksi ne säästöt pitää etsiä sieltä, missä pienikin prosentti on paljon rahaa. Mainittakoon, että HX:ään menee 30 vuoden aikana n. 30 miljardia. Sosiaalimenoihin menee samassa ajassa 2100 miljardia. Että siitä vähän faktoja. Esim säästämällä sosiaalimenoissa 1,4% on säästetty HX:n koko kulun verran...
 
Puolustusbudjetista ei ole tarpeen leikata yhtään mitään. Se johtuu siitä, että se on niin pieni, ettei siitä muutaman prosentin siivulla ole kerta kaikkiaan mitään merkitystä julkisen talouden kantokyvyn kannalta. Siksi ne säästöt pitää etsiä sieltä, missä pienikin prosentti on paljon rahaa. Mainittakoon, että HX:ään menee 30 vuoden aikana n. 30 miljardia. Sosiaalimenoihin menee samassa ajassa 2100 miljardia. Että siitä vähän faktoja. Esim säästämällä sosiaalimenoissa 1,4% on säästetty HX:n koko kulun verran...
Näinhän se on, insinöörinä mielellään etsisi sellaisia keinoja, joilla on todellista vaikutusta. Tällä sivustolla useampi kirjoittaja vaan jatkuvasti hokee, miten useita miljardeja leikataan tulevina vuosina puolustusmenoista, vaikka vaikutus esimerkiksi valtiontalouteen on hyttysen yskähdyksen verran.
 
Näinhän se on, insinöörinä mielellään etsisi sellaisia keinoja, joilla on todellista vaikutusta. Tällä sivustolla useampi kirjoittaja vaan jatkuvasti hokee, miten useita miljardeja leikataan tulevina vuosina puolustusmenoista, vaikka vaikutus esimerkiksi valtiontalouteen on hyttysen yskähdyksen verran.
Onko se osa samaa, Suomen puolustuksen ja Suomen itsenäisyyden vastaista operaatiota, johon esim koko Suomen media mielenkiintoisen yksituumaisesti osallistuu, vai mitä se on, en tiedä.
 
HX:ään menee 30 vuoden aikana n. 30 miljardia.
Itse asiassa 20 miljardia. Ruotuväessä oli juttua, että 10 miljardin hankinnan lisäksi on suunniteltu kaksi nykyrahassa miljardin MLU:ta ja neljännesmiljardin vuosittaiset kustannukset eli 10 hankintaa ja 10 eliniän käyttökustannuksia.
 
10 miljardia käyttökustannuksiin on todennäköisesti alakanttiin. Jos kuitenkin oli tarkoitus ainoastaan lopettaa HX-hanke eikä koko Ilmavoimia, tulevat nuo käyttökustannukset olemaan vielä suuremmat, kun HN-fleetin rippeillä lennetään 50-luvulle.
 
Kylläpä gripukkaa nyt virvotaan vitsalla.

Yllättävää:
"Aholan mukaan Suomessa on Euroopan paras aseistus eikä hänen mielestään ole mahdollista, että Suomi luopuu sekä Horneteista että nykyisistä aseistaan."

On kiva olla oikeassa:
"Kumpikaan entisistä komentajista ei pidä erityisen tärkeänä, että koneet koottaisiin Suomessa."
 
Viimeksi muokattu:
"Syynä aseiden merkitykseen suorituskyvyssä on Aholan mukaan se, että ohjus ei yksin löydä maaliinsa vaan se tarvitse lähes koko lentomatkansa ajan ohjausta koneesta.
Aholan mukaan hävittäjä ohjaa ammusta kahdeksankymmentä prosenttia lentomatkasta ja vasta loppuvaiheessa ohjus avaa oman tutkansa.
– Pääosan ajasta ohjuksen tutka on sammutettu, koska kun ohjus avaa tutkansa maali havaitsee sen varmuudella."

Vähän epämääräistä kirjoittelua taas toimittajilta. Ikään kuin niputetaan kaikki ohjukset yhdeksi tutkaohjatuksi, jonka "maali" havaitsee varmuudella. Ja yllä kuva "rynnäkköristeilyohjuksen" laukaisusta.
 
Back
Top