Mikä on Gripenin todellinen hinta?

Protheon_93

Kapteeni
Haluan lisätä F-16 vs. F/A-18 keskusteluun vielä yhden ehdotuksen. Kun Suomen Hornet-kaupan hinta oli 3,45 miljardia dollaria, ja Taiwanin F-16 Block 20 koneet maksoivat 40 miljoonaa dollaria kappale (tilattuna käytännössä yhtä aikaa meidän Hornetin kanssa), niin entäpä jos...

Olisimme tilanneet 67 kpl (kuten Hornetejakin piti aluksi tilata) F-16 Block 20 koneita. Ne olisivat maksaneet 67 * 40 = 2,68 miljardia dollaria. Jäljelle olisi jäänyt vielä 770 miljoonaa dollaria ja ne olisi käytetty kauppasaarron vuoksi jenkkeihin jumittuneiden Pakistanin F-16 Block 15 OCU koneiden (28 kpl) hankintaan. Pakistan oli maksanut koneistaan 23 miljoonaa dollaria kappaleelta vuoden 1989 lopulla, ja meillä olisi ollut varaa tarjota niistä 27,5 miljoonaa dollaria kappaleelta(, mikä lienisi ollut inflaatio huomioiden enemmän kuin tarpeeksi "käytetyistä" koneista, jolloin niiden aseisiinkin olisi jäänyt riittävästi rahaa). Tällöin meidän budjetti olisi venynyt 95 koneen hankintaan. Ei mitenkään huonompi juttu; Block 15 OCU olisi saatu palveluskäyttöön nopealla aikataululla ja Block 20 sitten vuodesta 1997 alkaen, koska sen valmistus alkoi vasta tuolloin.

95 ja 64 koneen ylläpitokuluista en sitten tiedä, mutta F-16 lienee kuitenkin melko lailla edullisempi sekä yksimoottorisuutensa että keveytensä takia (vähemmän huoltoa ja vähemmän polttoainetta). Infraa on/oli kai YYA-sopimuksen ajalta ihan riittävästi, sen rakentamiskuluihin ei olisi mennyt paljoa rahaa.

Suurimmat erot olisivat varmaan tulleet taktisella puolella. Suurempi lentäjämäärä olisi tarkoittanut parempaa harmaan vaiheen taistelunkestävyyttä (salamurhat). Konetyyppi olisi varmaankin ollut ainakin lähes yhtä hyvä operoitava maantiekentiltä kuin Hornet, mutta suurempi konemäärä olisi ehkä vaatinut suurempia ponnisteluja koneiden hajautuksessa (ammattilaisia tukevat reservistä perustettavat joukot ja niiden perustamisnopeus). BVR-kyvyt olisivat olleet hieman heikommat kuin Hornetilla sekä F-16 Block 15 OCU:n teknisten puutteiden (tutkan kantama, ilmeisesti Amraam-kyky puuttui ennen MLU-päivitystä) että F-16:n rajoittuneemman asekuorman takia, vaikka parempi liikehtimiskyky suurilla nopeuksilla ja suurempi huippunopeus olisivat niitä jossain määrin varmaankin paikanneet. (F-16 Block 15 OCU pystyy ottamaan parhaimmillaan kaksi Sparrowta ja neljä Sidewinderia, F-16 Block 20 taas jopa kuusi Amraamia. (MLU:n jälkeen Block 15 OCU olisi kyllä samalla tasolla Block 20:n kanssa.) Sekä Sparrowien että Amraamien tilalle saa toki asennettua Sidewindereita. Tämä ohjuskuorman puute ei ole kuitenkaan ehkä niin paha puute, koska F-16 pystyy ottamaan lisäpolttoainesäiliöt keventämättä ohjuskuormaansa. Hornetilla taas maksimikuorma lisäpolttoainetankeilla siivissä on kuusi Amraamia ja kaksi Sidewinderia...)

No, onhan se Hornetkin hyvä valinta. Kuitenkin mulla on sellainen kutina, että Sidewindereita ostettiin suunnilleen yhtä paljon kuin Amraamejakin, eli pelkkien BVR-kykyjen takia Hornetia ei suinkaan valittu. Tosin moniko niistä Sidewindereista oli tarkoitettu Hawkeihin, sitä ei tiedä kukaan.
Siis tiedän, että viesti 4 vuotta vanha, mutta oliko meillä todellakin tarkoitus kalliin Hornet-kaupan lisäksi ostella muka vielä päälle noi 28 F-16? Tämä on ensimmäinen kerta kun siitä kuulen.
 

Slammer

Kenraali
Siis tiedän, että viesti 4 vuotta vanha, mutta oliko meillä todellakin tarkoitus kalliin Hornet-kaupan lisäksi ostella muka vielä päälle noi 28 F-16? Tämä on ensimmäinen kerta kun siitä kuulen.
Ei, ei meillä ollut. Ihmettelen vähän kysymystäsi kun stoori alkaa sanoilla "entäpä jos" ja käsittelee skenaariota, jossa olisimme valinneet F-16:n. Tällä ei siis ole mitään tekoa todellisuuden tai Hornet-kaupan kanssa.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Gripenin -todellisesta- hinnasta ei taida olla vieläkään harmainta haisua?
 

Lurker

Majuri
Gripenin -todellisesta- hinnasta ei taida olla vieläkään harmainta haisua?
HX:ään liittyen sellaista julkista tietoa ei ole mistään koneesta.

Vähän kuin naapuri ostaisi uuden vitossarjan bemarin jossa ei ole mitään merkintöjä. Mitä se maksaa? Se voi olla karvalakkimalli joka maksaa 50 tonnia. Se voi olla tehomalli jossa on kaikki lisävarusteet ja se maksoikin 120 tonnia. Se voi olla siltä väliltä mutta ostettu liisarina ja huoltosopparilla, joten itse auton kulut on 70 tonnia mutta muita kuluja tulee 25 tonnia päälle. Ehkä se tinkasi vuoden bensat mukaan ja aurinkomatkojen lahjakortin?
 

tiedotusosasto

Ylipäällikkö
HX:ään liittyen sellaista julkista tietoa ei ole mistään koneesta.

Vähän kuin naapuri ostaisi uuden vitossarjan bemarin jossa ei ole mitään merkintöjä. Mitä se maksaa? Se voi olla karvalakkimalli joka maksaa 50 tonnia. Se voi olla tehomalli jossa on kaikki lisävarusteet ja se maksoikin 120 tonnia. Se voi olla siltä väliltä mutta ostettu liisarina ja huoltosopparilla, joten itse auton kulut on 70 tonnia mutta muita kuluja tulee 25 tonnia päälle. Ehkä se tinkasi vuoden bensat mukaan ja aurinkomatkojen lahjakortin?
Se voi olla myös ruotsalaisen virityspajan BMW:n pohjalta rakennettu malli joita tehdään vain muutamia kappaleita ja jonka käytännön testaus on jotakin muuta kuin isojen sarjamallien. Ja kun se on testattu Lapissa niin sitä kaupataan pohjoisiin oloihin hyvän käsin tehtyjen istuinlämmittimen ja atk-pajalla lastutetun polttoainetalouden vuoksi.
 
Top