Linkistä selviää kyseessä olevan juurikin Sipri.
Muistelen ohjusten elinikänä pidettävän yleisesti 20 vuotta. Kun Sidewinderin toimitukset tapahtuivat 1996-2000 ja Amraamin 1998-2002, on vielä hyvin aikaa tilata uusia tai ostaa perusteellinen huolto varastoissa oleville. Amraamejahan pitäisi olla suunnilleen 445+300=745. Mielestäni hyvä määrä. Ja jos Sidewindereita on 480+140=620 (Tuo uusin AIM-9X kauppa ei jonkun kirjoittajan mukaan ollut 150 kpl, vaan lopullinen määrä oli "vain" sataneljäkymmentäjotain ohjusta.), on pullat varsin hyvin uunissa. Vaikka vain 10 prosenttia ohjuksista päätyisi lopulta pudottamaan vihollisen, tulisi alas lähemmäs 140 ilma-alusta. Ei paha, ei paha.
Jos ennustan tulevaisuutta, niin luulen PV:n odottavan D-mallin Amraamia. Se halutaan Hornetiin. Nasams saanee pärjätä alkuun noilla jo hankituilla C-malleilla, kunnes se ESSM-AMRAAM hybridi tulee markkinoille. Sidewinderin ostot taas jäänevät aikaisempaa pienemmälle tasolle. Jos osa vanhoista (9L/M) oli tarkoitettu Hawkeihin, Hawkien poiston myötä tarve väistämättä pienenee. Mahtaako Hawk edes kyetä Sidewinder 9X:n käyttöön?
Lisäksi maailmalla on kuulemma muotia vain yksi Sidewinder, enkä ihmettele, onhan IR-hakuisten osumaprosentti ollut varsin korkea, ja tuskin 9X on poikkeus huonompaan vaan parempaan. Jos venäläisissä ohjuksissa tapahtuu samaa kehitystä, on kaartotaisteluun joutuminen hyvin riskialtista kummallekin osapuolelle, eikä hyväkään pilotti pääse kovin monesta kaartotaistelusta ulos ennen koneen tuhoutumista. Noin 2-4 Sidewinderia per Hornet lienee siten tarpeeksi, jolloin vähän Hawkejakin ajatellen n. 250-350 Sidewinderia olisi aivan riittävästi.