Mikä vituttaa tänään?

Ihmisen hermosto vituttelee.

Auton penkki ja viidettä vuotta rikkinäinen ristiselänsäätö vituttaa, kun se saa hermoston vittuuntumaan.

Oma laiskuus vituttaa eniten. Vaivauduin niinkin raskaaseen rupeamaan, että kaivoin kaapista perältä ulkoisen kovalevyn, jolle on asennettu virtuaalikone, joka puolestaan sisältää autovalmistajan purkukuvat ja työohjeet.

Niitähän löytyi, monia erilaisia!
Mihin asentoon sähkösäädöt pitää ajaa penkin huoltoa varten, check.
Miten penkki irroitetaan autosta, check.
Miten penkki puretaan osiksi, check.
Rikkinäisen ristiselän säädön korjaus, tätähän mä hain.

Ristiselänsäätö toimii taas, aikaa kului 20min. Ei tarvinnu työkaluja, ei irrottamista, sormet riitti. Viiden vuoden vitkuttelu ja korjattu reilussa vartissa. Vittujen saatana.
 
Viimeksi muokattu:
Poika huutaa ja riehuu kuinka monennetta päivää siitä, että pakko saada Play Station 5. Kaikilla kuulemma on mikä tietenkin höpöhöpöä. Tavarat lentää ja naapurit eivät saa hetken rauhaa. Koirakin ulvoo kuin susi kaiken mekkalan vuoksi.
Edit: niin ja varmasti jatkuu, koska ei ole rahaa hankkia.
 
Poika huutaa ja riehuu kuinka monennetta päivää siitä, että pakko saada Play Station 5. Kaikilla kuulemma on mikä tietenkin höpöhöpöä. Tavarat lentää ja naapurit eivät saa hetken rauhaa. Koirakin ulvoo kuin susi kaiken mekkalan vuoksi.
Edit: niin ja varmasti jatkuu, koska ei ole rahaa hankkia.
Vedä kunnolla korville niin ei tarvii totakaa enää kuunnella. Lastensuojeluilmoitukset kirjailtiin meillä systerien toimesta, ei mun
 
Ihmisen hermosto vituttelee.

Auton penkki ja viidettä vuotta rikkinäinen ristiselänsäätö vituttaa, kun se saa hermoston vittuuntumaan.

Oma laiskuus vituttaa eniten. Vaivauduin niinkin raskaaseen rupeamaan, että kaivoin kaapista perältä ulkoisen kovalevyn, jolle on asennettu virtuaalikone, joka puolestaan sisältää autovalmistajan purkukuvat ja työohjeet.

Niitähän löytyi, monia erilaisia!
Mihin asentoon sähkösäädöt pitää ajaa penkin huoltoa varten, check.
Miten penkki irroitetaan autosta, check.
Miten penkki puretaan osiksi, check.
Rikkinäisen ristiselän säädön korjaus, tätähän mä hain.

Ristiselänsäätö toimii taas, aikaa kului 20min. Ei tarvinnu työkaluja, ei irrottamista, sormet riitti. Viiden vuoden vitkuttelu ja korjattu reilussa vartissa. Vittujen saatana.

Tämäkin esimerkki taas todisti sen, että monessa hommassa aloittamìnen on se kaikkein vaikein osuus.
Been there too...😉
 
tästäkö lähdetään vai tähänkö päädyttiin?
Tähän päädyttiin. En osaa tuon huonommin sähkötöitä tehä. Tuo siis uusasennus. Lähtötilanne oli se, kun hain kaapelireiteistä tilaa uusille kaapeleille katolta ajohytin kautta akuille, niin sitähän ei ollut, tilaa. Täynnä sekasotkua ja eestakaisin meneviä johtimia. Suht kaoottinen tilanne. Eli ekaksi kaikki turhat kaapelit pois, joita jokunen metri oli, tai reitin muutos. Johan siihen meni aikaa. Oikeasti ihmiset ku sähköistävät venettä niin siellä on niitä roikkuvia ilmakaapeleita kannen alla aika paljon, kun ei raaskita käyttää riittävän pitkiä johtoja. Ja kaikki tungettu samaan reikään ku metrin päässä olis joutilas tyhjä reikä.

Kuvan kulmalistan korvaan kaapelikourulla kunhan ehdin niin saa tilaa uusille johtimille. Nykykourut on sisustuselementtejä.
 
Sulakkeitako mietit🤔
No niitäkin! Paneeleilta on hyvä saada syöttö poikki, hoituu toki sulakkeilla, mutta nuo taitaa olla akuille menevät kaapelit? Akkujen sulakkeet laittaisin sinne akkujen päähän, tuo säädin kun lyö oman syötön seis varsin pienestä räpsäyksestä mutta akut antaa tuohon sulakkeelle kunnes savu nousee. Kaapelinipun kiinnitys enää ja kovaa ajo!

Parin veneen sähköt täysin rakentaneena tunnen @WilliBill tuskan. Vaiheessa 1 nostetaan akut veneestä, vaiheessa 2 vedetään sivuleikkureilla kaikki johdot poikki mahdollisimman monesta paikkaa. Vaiheessa 3 haetaan maailman suurin spagettikauha jolla kauhotaan se vuosikymmenien kaapelisoppa pois. Vaihe 4 alkaa tyhjästä veneestä. 😅
 
No niitäkin! Paneeleilta on hyvä saada syöttö poikki, hoituu toki sulakkeilla, mutta nuo taitaa olla akuille menevät kaapelit? Akkujen sulakkeet laittaisin sinne akkujen päähän, tuo säädin kun lyö oman syötön seis varsin pienestä räpsäyksestä mutta akut antaa tuohon sulakkeelle kunnes savu nousee. Kaapelinipun kiinnitys enää ja kovaa ajo!

Parin veneen sähköt täysin rakentaneena tunnen @WilliBill tuskan. Vaiheessa 1 nostetaan akut veneestä, vaiheessa 2 vedetään sivuleikkureilla kaikki johdot poikki mahdollisimman monesta paikkaa. Vaiheessa 3 haetaan maailman suurin spagettikauha jolla kauhotaan se vuosikymmenien kaapelisoppa pois. Vaihe 4 alkaa tyhjästä veneestä. 😅
öö...liittyykö tä tuohon kuvaan ? paneelihan on sulake, toki siellä on liitin mutta ei tuohon kennoa suojaavaa sulaketta voi laittaa. Voi sinne nippanappa nimellisvirtaa isomman sulakkeen laittaa mutta ennenkö sulake kärähtää, kärähti paneeli.

Tuosta sulakkeiden sijoituksesta käytiin vääntöä yhen autosähköasentajan kanssa. Sulakehan on aina virtalähteen päässä, ja se on oikosulkusuoja. Säädin on virtalähde jonka kuormana on akku. Akku voi olla virtalähde vaikka mille mutta säädin ei ole sille koskaan kuorma. Ja jos säädin päättää alkaa oikosuluksi, niin sulake palaa ennenku johto sulaa. 4 neliön kaapelointi ja 15A sulakkeet. Akkukaapelointi säätimeltä on about 1,5 metriä pitkät koska moottorin laturin kaapeli tulee oven kynnyksen alle, jossa "latausrele" akuille. Releen ja akkujen väliset kaapelit onkin sitten 10 neliöisiä.
 
öö...liittyykö tä tuohon kuvaan ? paneelihan on sulake, toki siellä on liitin mutta ei tuohon kennoa suojaavaa sulaketta voi laittaa. Voi sinne nippanappa nimellisvirtaa isomman sulakkeen laittaa mutta ennenkö sulake kärähtää, kärähti paneeli.

Tuosta sulakkeiden sijoituksesta käytiin vääntöä yhen autosähköasentajan kanssa. Sulakehan on aina virtalähteen päässä, ja se on oikosulkusuoja. Säädin on virtalähde jonka kuormana on akku. Akku voi olla virtalähde vaikka mille mutta säädin ei ole sille koskaan kuorma. Ja jos säädin päättää alkaa oikosuluksi, niin sulake palaa ennenku johto sulaa. 4 neliön kaapelointi ja 15A sulakkeet. Akkukaapelointi säätimeltä on about 1,5 metriä pitkät koska moottorin laturin kaapeli tulee oven kynnyksen alle, jossa "latausrele" akuille. Releen ja akkujen väliset kaapelit onkin sitten 10 neliöisiä.
Enemmän tarkoitin sitä, että jos on pitkä veto akulta säätimelle, hankaus/isku yms säätimen ja akun välisille kaapeleille on aina mahdollinen - silloin se akku ei olekaan enää säätimen kuorma, vaan akku virtalähde ja se oikosulku hoitaa kuorman virkaa.

Säädin antaa virtaa auringonpaisteessa, mutta akku antaa aina. Tuon mallin säädin ei työnnä akkuun kuin max 30A (venepaneeleilla tod näk vähemmän), mutta akusta irtoaa satoja ampeereja. Siksi itse laittaisin akun päähän sulakkeet.

Noilla sun mainitsemille etäisyyksillä ei kyllä ole enää niin tarkkaa kun ovat vaan 1,5m päässä toisistaan. 👌
 
Ymmärrän nyt tuon. Hankaus, eristerikko, juu. Ei tarvi ottaa huomioon. Normaaleja painajaisia, mutta on tuon veneen perussähköt sentään tehty niin että starttikaapelointi ja lataus on tehty niin ku ite tekisin.

Edellinen vene oli minor 700 cabin ja se oli tän nykyisen rinnalla pikkasen pahempi painajainen, koska sähköistystä ei oltu suunniteltu ollenkaan. Toisen kevään homma olikin että sulaketaulu irti, piuhat poikki ja kaikki roskiin, paitti moottorin lataus-akut, joka kans oli viritelmä. Sitten uus sulaketaulu ja sähköt uusiksi. Siellä oli vain niin vähän toimilaitteita että oli tehtävissä. Myin pois ja seuraava omistaja upotti ne minun kytkennät.
 
Vedä kunnolla korville niin ei tarvii totakaa enää kuunnella. Lastensuojeluilmoitukset kirjailtiin meillä systerien toimesta, ei mun
Erityislapsi joten tiettyjä asioita valitettavasti on pakko kestää. Tänään annettiin periksi ja tilattiin PS5. Jos vaikka isillekin löytyisi joku sotapeli. En ole pelaillut sitten Nintendo 8 bittisen jälkeen konsoleita.
 
Ei vituta mutta ku puhuttiin tietokonepeleistä, niin eka kontakti tietokoneisiin oli vuonna 1986, jonka jälkeen se on seurannut minua ku hai laivaa. Noh...kolmea peliä olen pelannut. MS Flight Simulaattoria, johon parametroin kaikki maailman hävittäjät ja vein ne Compat Flight Simulatoriin. Sekä F1GP2 simulaattoria (ratakohtaisista viritysohjeista on 160 sivuinen manuaali).
 
totta ! Tuon kierteen vielä töppään kuumaliimalla verhoiluun niin siisti tulee. Kuumaliimaus muuten irtoaa kätevästi ku suhauttaa jääsprayta siihen liimaukseen.
Alako vituttaan, kun en ole tuota älynnyt. Kaiken perkeleen piilotuslistaa miniruuveilla (aina kanta paskana tai reikä kaapelissa) tai liimattavaa kourua joka menee vinoon (hellasärö voimistuu) ja kun repii irti jää jälki.
Kuumaliimapistooli joutilaana pakissa ja jääspray kaapissa.
On tämä saatana työmaa...
Veneellä ikää kohta 50 v ja vaikka millaista kerrostumaa ja viritystä setvittävänä. Konepuolella tuumakierteet, ei kärsi pulttia pudottaa pilssiin, kun ei Liukkosen pultista löydy tilalle.
Kiitos kuiten vinkistä, en olis itte hokannu.
 
Back
Top