Mikä vituttaa tänään?

Nämä onneksi muuttuu tasaisen tappavalla tahdilla, ja ihan itse on osattava selvittää ja muistettava…

… kuten mm. se, että Trafi ei tosiaan enää lähetä noita vitun väliaikaisen (1958 alkaneen) ajoneuvoveron maksulappuja postitse. Arvatkaapa mistä tiedän…
Samoten muuttuu nimet, kukaan ei pysy perssä mikä trafi, tarfi, ake tai oke se millonkin näitä asioita hoitaa. On siinä nettihuijareille hyvä kenttä temmeltää. Vielä vähän kansainvälistä nimeä, niin ainakin vanhemmat ihmiset on ihan sekaisin.

Sitten kun on näitä nettihuijauskampanjoita, niin oikein muistutellaan, että ei hakukoneen kautta vaan oikealla nettiosoitteella, just muistappa.
 
… kuten mm. se, että Trafi ei tosiaan enää lähetä noita vitun väliaikaisen (1958 alkaneen) ajoneuvoveron maksulappuja postitse. Arvatkaapa mistä tiedän…
Arvaan kai, kun olen kerran vienyt autoani katsastukseen ja kuulin, että pitäisi ensin verot maksaa. Onneksi ei ollut sen suurempi poliisi. Vielä. Vitutti vähän sekin ja hävettikin.

Joskus piti liimata niitä tarroja ikkunaan. Ei jumalauta. Ensin se tuli 1976, mutta silloin vasta haaveilin moposta. Kukaan ei tiedä vuoden 1976 tarrahullutuksen syytä. Seuraavana vuonna ei tarraa enää tarvittu, vaan ”tilapäinen” vero osattiin periä muutenkin. Kuten aiemminkin.

Liki samanlainen verotarra tuli pakolliseksi vuoden 1994 alusta. Sen jo muistan. Laki määräsi edellisen vuoden tarran poistettavaksi, mutta eihän se liima ollut kesyä kamaa. Kun tuo hullutus päättyi 1996, monella oli lasissa kolme tarraa rivissä tai päällekkäin. Sitten taas osattiin maksaa vero ilman tarroja.

Lasinpesunesteessä uittamalla se kyllä lähti. Sen tiesivät kurakelikuskitkin.

Kun tuulilasi halkesi ja piti vaihtaa, ostokuittia ja lasiliikkeen kuittia vastaan sai uuden tarran tilalle. Muistakaa kuitit, jos se hullutus vielä tulee.
 
Näillä ei ole mitään autokoulua. Pikkurahalla saa väärennetyn nigerialaisen, ugandalaisen tai vaikka Norsunluurannikon ajokortin, joka sitten vaihdetaan suomalaiseen ja sekin vasta kahden vuoden kuluttua. Kaikki hitihatimaat kuuluvat Geneven tai Wienin tieliikennesopimusvaltioihin
Vuonna 2018 meillä hyväksyttiin myös Irakin ja Afganistanin ajokortit. Asiaa käsitelleen Liikenne-ja viestintävaliokunnan perustelu turismilla vaikuttaa kyllä lievästi sanoen oudolta:

"Matkailun edistämisen ehdoilla​


Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää hyvänä, että esityksellä laajennetaan ulkomaisten ajokorttien hyväksymistä myös Geneven ja Wienin tieliikennesopimuksiin kuulumattomien maiden ajokortteihin.

Erityisesti tällä on merkitystä matkailun ja Pohjois-Suomen turismiin liittyvien palveluiden toimintamahdollisuuksien kannalta. Esitys mahdollistaisi nykyistä paremmin esimerkiksi moottorikelkkasafareihin osallistumisen ja edistäisi pienempien turistikohteiden saavutettavuutta. Ehdotus helpottaisi myös esityksessä tarkoitetuista maista Suomeen muuttavien asemaa."
 
Pyöräilijän olen meinannut tappaa. Hän tuli aamuhämärissä sähköpyörällä mäestä varmaan kuuttakymppiä suojatielle. Hän oli myös väistämisvelvollinen. Sentti jäi väliä, kun sujahti siitä.
Ympärivuotisena työmatkapyöräilijänä vituttaa toiset pyöräilijät jotka eivät noudata väistämissääntöjä. Se on aika helppo hypätä satulasta alas tarvittaessa jolloin muuttuu jalankulkijaksi.
Mulla on reitillä monta kohtaa jossa autoilijalle on kolmio ennen pyörätietä. Vielä olen hengissä. Olen nähnyt kuinka pyörätielle tullaan koko ajan puhelinta tuijottaen tai sitten helvetin kalliissa autossa ei ole varaa lumiharjaan jolla saisi sivuikkunat auki.
 
Keskiviikkona päivystykseen, perjantaina leikkuupöydälle ja tänään kotiin. Vaikka on hyvät lääkkeet niin vituttaa kun aina väliin sattuu. Paikallaanolo ihan ok, mutta tietyt liikeet sattuu enemmän ja toiset vähemmän. Mutta aika vaikea se on niitä kaikkia välttääkään.
 
Olen nähnyt kuinka pyörätielle tullaan koko ajan puhelinta tuijottaen
Tuo vituttaa minuakin. Joskus näitä hoipertelee aamulla kehätiellä ajaen vähän muita hitaammin ja seilaten usein kahden kaistan päällä nokka alas painettuna. Tällaiset tekevät peräänajoja. Vihdintiellä tällainen tappoi punaisiin valoihin pysähtyneen motoristin. On muitakin ja miten monta, jotka eivät ole paljastuneet. On vain "aurinko häikäissyt" tms.
 
Nyt on kuulkaa silkkaa asiaa:


Vitutus on suomalainen kansallistunne, joka yhdistetään tyypillisesti epäonnistumisiin ja vastoinkäymisiin. Vaikka vitutusta käytetään yleisesti ihmisten kuvatessa kielteistä tunnetilaa, ei vitutuksesta tunteena ole julkaistu lainkaan empiiristä tutkimusta. Tässä kolmiosaisessa, laajaan
suomalaiseen kyselyaineistoon (n = 19,394) perustuvassa tutkimuksessa selvitimme vitutuksen yleisyyttä, kestoa, aiheuttajia sekä vitutukseen liittyviä kehollisia reaktioita. Lisäksi validoimme kyselylomakkeet vitutuksen kokemuksen ja säätelemisen mittaamiseen. Tutkimus toteutettiin avoimena Internet-kyselynä. Vitutus oli yleinen tunne, jota aiheutti tyypillisesti toiset ihmiset.
Vitutusta koettiin lähes päivittäin, mutta kerrallaan vain muutamia tunteja. Vitutus oli yleisempää ja voimakkaampaa miehillä ja matalasti koulutetuilla vastaajilla. Vitutus koettiin erityisesti pään, yläraajojen ja ylävartalon tuntemuksina, ja vitutuksen määrää ja säätelyä voitiin mitata luotettavasti lyhyillä psykometrisilla lomakekyselyillä. Perustunteista vitutus muistutti eniten vihaa ja inhoa.
Tulokset osoittavat, että vitutus on mielekäs tapa kuvata ihmisten tunnetilaa, ja sen mittaaminen onnistuu sekä psykometrisilla lomakkeilla, yksinkertaisilla väittämillä että kehon tuntemusten itsearviointimenetelmillä
 
Vitutus voi olla myös positiivinen tunne, esimerkin mukaisesti mm. mukavan remonttihomman parissa. On muuten rentouttava pätkä tämä. Ja niin, tuoltakait se kuulostaa itelläkin ja mukavaa touhua pohjimmiltaan, kun vaan ois aikaa enemmänkin.
 
Pösö kirjaimellisesti hyytyi pakkaseen. Lähti hyvin käyntiin, mutta pudotti tehot niin, ettei jaksanut nousta mäkeä. Ei muuta kuin etätöihin.

Jännä auto; helteellä ei toimi ilmastointi ja pakkasella hyytyy muuten vaan. Molemmilla tulee moottorin vikavalo päälle, mutta huolto ei löydä vikaa. Onneksi ei ole oma.
 
Pösö kirjaimellisesti hyytyi pakkaseen. Lähti hyvin käyntiin, mutta pudotti tehot niin, ettei jaksanut nousta mäkeä. Ei muuta kuin etätöihin.

Jännä auto; helteellä ei toimi ilmastointi ja pakkasella hyytyy muuten vaan. Molemmilla tulee moottorin vikavalo päälle, mutta huolto ei löydä vikaa. Onneksi ei ole oma.
Lausutaan siis Peugeot? Ranskalaiset ystävämme ovat kehitelleet tekniikkaansa meidän iloksemme jo vuosikymmeniä:
Ajokortti-iässä Peugeot 204: Olihan se lipo kymmenen vuotta vanha ja vähän ajettukin, mutta oli ihan saatanallinen mysteeri. Pihassa kun remppas niin kyynärvarsi piti opetella käänteleen ihan omituisille mutkille ja työkalutkin piti taivutella vinkkuroiksi että sai sinne mahtuun. Oliko se vitun laturinhihnakin vedetty jotenkin kulman ympäri? Starttia piti lyödä ison ruuvarin kahvalla käynnistäessä, jotta se suostui pyörähtään. Ranskalainen viksusti sijoittanut virtalukon ratin vasemmalle puolelle niin pystyi tekeen yksin: Konepelti auki, vasemmalla kädellä ruuvari sinne lokoseen ja oikean käden sormenpäillä avainta kääntäen ja samalla vasurilla tarttia täräyttäen käyntiin, tämä siis auton ulkopuolelta tehtynä, onnistui vaikka armeija (pioneereissa venytettiin kädet lopullisiin mittoihinsa) oli käymättä. Oli kaltevalla pinnalla vähän hankalaa, kun seisontajarrua ei uskaltanut kytkeä jumittumisen pelosta.
Ensimmäinen työsuhdeauto Pesonen 209. Oikein liisari, ettei itte tarvinnu rassata, mutta kyllä se lähimmän merkkikorjaamon työnjohtaja oli ressaantuneen näköinen, kun nilkuttelin sinne milloin mitäkin ihmettä valittaan. Työnantaja ilmoitti kahdeksan kuukauden jälkeen että tuo pökötti haittaa niin paljon sun työntekoa että me puretaan se liisari ja otetaan sulle varmempi kampe. Opelilla sitten jatkoon.
90 vuonna uusi työnantaja pakotti ottaan Volvo 460:n, missä oli sitten Renaultin tekniikka. Upouusi auto eikä silläkään paskalla myyntitykki pystynyt töitään hoitaan. Vaihettiin käytettyyn mersuun ja sen jälkeen kaikki omat ja työsuhdeautotkin olleet sakuja. (Edit: Eiku onhan mulla ollu yks Göteborgissa tehty Volvo ja kaksi japanialaista maasturia, tosin lyhyitä tuttavuuksia sattumoisin.)
On ne kummallisia kehitelmiä. Mitenkhän ne Miraget olis punksuneeranneet jos olisivat saaneet Lissun hurmattua?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on nyt menty viikko tätävuotta ja saatana nyt rupee pikkuhiljaa vituttaan nää pakkaset, ensin jäätyy putket ja sitten meinaa koko kämppä palaa ja nyt vielä meni autosta vesipumppu, mitähän vielä 🤔
Taidan ottaa muutaman Everstin vitutukseen...

Onneksi leudompaa keliä tulossa, viikko -30-39c kyllä riittää tälle talvea!

Lämmin minttukaakao terästettynä on hyvä pakkasen estoaine, sisäisesti nautittuna 😁
 
Leikkaushaava on taas vaihteeksi kipeämpi kuin aikasempina päivinä. Mutta ei kai sen kanssa voi muuta kuin syödä kipulääkkeet ja jatkaa elämää.
 
Lonka tulossa koko ajan yhä kipeämmäksi. Pitää lääkärin mukaan harkita lonkanivel vaihtoa, mutta pärjäsin kuitenkin hyvin, näytti siltä että hyvin voi elää näinkin.. Nyt vesijumpassa tein yhden liikeen ja se oli virhe. Kipu aina v:ttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top