Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menin somalialaissyntyiselle lääkärille.
Kaikenkarvaisia lääkäreitä olen nähnyt ihan tarpeeksi, mutta mitä tätä vaivasi.. Tällä ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. On ollut kerran joku afganistanilainen Kontulassa, ihan norm.käytös, venäläisten lääkäreiden taso vaihtelee kovasti, mutta suht.hyvät kokemuksen omasta nyt, joka oli lomalla. Suomien kieli oli tällä somalilla ok, mutta tapaa suhtautua asiakkaan..lievästi sanottuna mieleen tuli bazaari, jossa tingitään, jauhataan turha paska, oman paskatärkeyden esiin tuominen tavalla, jota harvoin näkee kuitenkin Suomessa, koko ajan juoksi kabinetista ottaakseen kysymällä konsultoiva lääkäriä - harjoittelija siis, josta minulle ei tietekin mainittu aika antaessa. Itse asia oli hyvin pieni, mutta tärkeä, ja arvasin sen itsekin, kun ei ollut lääkäreiden listalla siellä.
Mulla voimistui viime aikana väsymys ihan huippuun, eikä loppua näkynyt, oli alentunut Hb, viitearvojen alin. Kun on tietty lääkitys, joka voi vaikuttaa Hb:n, pyysin TK:sta ferritiinin ja rautatasojen tarkastusta, edes ferritiinin. Oma lääkäri on poissa. Se tulisi hetkessä..
Vaikka kokemuksesta suulliset pyynnöt sinne harvoin tuo apua, ne ovat yhtä idiottimaista puskaradita, sairaanhoitaja-konsultoiva lääkäri-sairaanhoitaja, josta kokemukseni mukaan usein tulee vääärinymmärrystä, joten jos terveys on tärkeä, pitää esittää asian aina kirjallisena,
Ensin minulta kielletty ferritini tutkimusta suullisesti pyydettyn kahdella soitolla peräkköin, sen kielsi (suomalainen)lääkäri, jolta arvostelin paljon aikasemmin sitä että määräsi minulle Prednisolon 20 mg hevoskuurin alkavaan flunssaan kovaan yskään syksyllä. Tulehdusarvot minulla oli hyvät, ei todettuja allergioita, vaikka miten turkittu, immunijestelmä on mitä on, mutta pärjäsin hyvin.
Niinpa tämä suomalainen lääkäri huomasi minulla joskus määrätty Ventoline diskus. Se taas määräsi kauan sitten yksityinen varmuuden vuoksi, "jottei menisi astmaksi". Nielun limaisuus, joka vaivasi kesäisin. Ei aina.
Hän alkoi puhua: "sanotaanko että olet astmaan taipuvainen". No, en taatusti ole, vastasin, tunnen monia astmaatikoita eikä minulla ole mitäön sinnepäinkään. En yski, henkeä ei ahdistaa koskaan.. Sanoin "yskä nyt poikkeuksellisen kova, oleskellut paljon turisti paikoissa, usein pelkkä aasialaisia, jos vaikka joku apinavirus..nyt kurkku ihan kipeä, ja kova nuhakuume tulossa". Mutta että Prednisolon määräminen? Ellei yskä riivasi minua siinä päivänä tosissaan, en olisi ikinä koskettanut, lisäksi en saanut yteyttä ukrainalaiseen lääkäriin.
Tiedossa oli että sellaista lääkettä pitää määrätä hyvin harkitusti, ja oikeassa olin, mutta sitten yskä helvetti aukeni, ja olin valmis ottamaan vaikka mitään. Voi kunpa en olisi ottanut. Sama lääkäri vielä määräsi syömään sitä hevos kuuria loppuun, ja minä typeryys uskoin, vaikka se aiheutti mega ahdistusta ja vei unen kokonaan, päälle tuli muut terv.ongelman.
Prednisolonin määräminen osoittautui rikokseksi, sitä määrätään vain silloin kun kaikki tulehdusarvot päin taivasta, antibiottikuurin kanssa ja silloinkin harkitusti, pitää olla letkuissa ja teholla yms tai niin selkeässä allergisessä reaktiossa, jjs silloinkin isolla kertaannoksella.
Minulle määrätty ihan suosituksien vastaisesti, ei täysin vastuttomasti, diskusta hyväksyin, koska se tuntunut ihan järkevältä ja se olisi riittänyt. Hyvien yskälääkeiden kanssa.
Mitään antibiottejakaan ei tarvittu! Mutta hän mättäsi niitäkin. Mitä vastuuttomuutta! Tulehdusarvot loistavat! Miksi helvetissa antibiotit ja ilman mitään taudin aiheuttajan toteamista ??
Tautin aiheuttajia ruvettiin pyynnöstäni etsimään vasta jälkeenpäin. Eikä löydetty mitään. Kun prednisolon ja penisilliini (onneksi sitä keskeytetty) romutti immunnijärjestemän ja yskä vain paheni. (Jatkoa...)