MiKu

Mallinsin @Mikfin70 linkkaaman HSWL 256 -vaihteiston ulkomitat. Lisäksi mallinsin 1200x630x830 laatikot kuvaamaan yksittäisen miehistönjäsenen vaatimaa tilaa. Yksi huomio on, että luukkujen paikkaa pitää muuttaa.
 

Liitteet

  • pic8.jpeg
    pic8.jpeg
    171.4 KB · Luettu: 78
  • pic6.jpeg
    pic6.jpeg
    111.9 KB · Luettu: 56
  • pic7.jpeg
    pic7.jpeg
    77.2 KB · Luettu: 73
Linkissä on samantapainen Waltter Holmin opinnäytetyö, mie vaan kaipaisin leveämpiä teloja. Itse suosittelen istuimia seinille, istuimet kasaan taitettuna voidaan siten vaunua käyttää vaikka kuormalaviojen kuljetukseen, kunhan on terpeeksi iso(t) takaovi/ramppi (katso opinnäyttötyön takaovi)

Hyvin mielenkiintoinen projekti, ja näkee että mallinnuksen on käytetty aikaa. Varsin CV90-mäinen, high-tech lähestymistapa.
 
@Pzgnrl Kumpaa sinä itse priorisoit kun molempia ei voi saada; mahdollisimman hyvä miiinaturva = istuimet keskellä selät vastakkain vai istuimet telojen päällä (vähemmän turvallinen miehistölle) mutta isompi tila kuskata tavaraa?
 
Itse olen kallistumassa naamat vastatusten järjestelyyn.

1) selät vastakkain aka Bemmi
- miinaturvallisempi
- istuimet voi asentaa yhtenä kokonaisuutena
- huono tilankäyttö, isosta ovesta ei paljoa hyötyä
- kattorakenne vaatisi vahvistusjärjestelyä, luultavasti rivoitusta tms. Ällin pystypilaria en halua edes ajatella
2) naamat vastakkain aka Älli
- iso käyttökelpoinen tila, tuo monipuolisuutta
- istuinten kiinnityksessä voidaan hyödyntää seinärakenteita, joten kattoa ei tarvitse niin paljoa jäykistää
- miinasuojaa voidaan hakea pohjan kaksoisrakenteella.
 
Miinasuojahan ei pidä sisällään ainoastaan sitä että panssari kestää vaan myös sitä että mitä tapahtuu miehistölle kun vaunu valtavalla voimalla ja nopeasti nousee pystyyn räjähdyksen voimasta ja onko vaunussa paljon irtotavaraa joka sinkoaa sinne tänne vahingoittaen miehistöä. Näin minä ainakin järkeilen.
 
Miinasuojahan ei pidä sisällään ainoastaan sitä että panssari kestää vaan myös sitä että mitä tapahtuu miehistölle kun vaunu valtavalla voimalla ja nopeasti nousee pystyyn räjähdyksen voimasta ja onko vaunussa paljon irtotavaraa joka sinkoaa sinne tänne vahingoittaen miehistöä. Näin minä ainakin järkeilen.
Tuo riippuu ihan siitä, minkäkokoisesta panoksesta puhutaan. Tavan tellu ei jaksa pahemmin vaunua nostaa, lähinnä se paineaalto ja mahdollinen panssarin sisääniskemä plus sirpalointi. Tellu + 30 kg trotyyliä on jo toinen juttu, mutta tarvitaanko sille tasolle suojausta? Kuinka moni ajoneuvo ylipäänsä suojaa tuollaiselta? 500 kg IED ja Abrams lentää iloisesti.

Plus kun puhutaan pohjamiinasta, niin se on oikeastaan huonompi istua suoraan porkkanan päällä (keskellä) kuin reunoilla.
 
Itse olen kallistumassa naamat vastatusten järjestelyyn.

1) selät vastakkain aka Bemmi
- miinaturvallisempi
- istuimet voi asentaa yhtenä kokonaisuutena
- huono tilankäyttö, isosta ovesta ei paljoa hyötyä
- kattorakenne vaatisi vahvistusjärjestelyä, luultavasti rivoitusta tms. Ällin pystypilaria en halua edes ajatella
2) naamat vastakkain aka Älli
- iso käyttökelpoinen tila, tuo monipuolisuutta
- istuinten kiinnityksessä voidaan hyödyntää seinärakenteita, joten kattoa ei tarvitse niin paljoa jäykistää
- miinasuojaa voidaan hakea pohjan kaksoisrakenteella.
Jack Nicholson Yes GIF


Epäilen että pv:n logistiikkalaitokselta otetaan suhun kohta yhteyttä;)
 
Jack Nicholson Yes GIF


Epäilen että pv:n logistiikkalaitokselta otetaan suhun kohta yhteyttä;)
Tuskin. PV ei ole ollut kauhean kiinnostunut ammatillisesta osaamisestani, vaikka olen säännöllisen väliajoin lähettänyt siitä viestiä aluetoimistoon. Vastaavasti taas kaverini sijoitus vaihtui heti intistä pääsyn jälkeen, koska raksainssiopiskelija. No, systeme.
 
Spall linereista: oma näkemykseni olisi käyttää UHMWPE:tä, ihan hinnan puolesta vs kevlar. Esim. 40 mm levy riittää itsessään pysäyttämään 7,62 Naton.
 
Paikka APUlle, vaikka ei kuuluisi varusteisiin alussa. mites 6x6 kopsatut nuo takapään laatikot/ulokkeet? Voisiko ramppi olla taljalla suljettavissa(halpa) ja pikana laukaisu/aukaisu?
Ne 6x6:n takapään ulokkeet ovat pelkästään vesiajoa varten olevat kellukkeet.

ramppi ja ovi siihen. Ovesta käynti kiireettömästi. Ramppi myös monikäyttöisyydelle. tiedä mitä vehjettä ja tavraa sinne laitetaan tulevaisuudessa.
Rampin ongelma on se, että jos se on alhaalla ja sähköhydrauliikka lakkaa toimimasta tai ei ole päällä, on se erittäin vaikea saada ylös. Tai siis, jos halutaan nopeasti suljettavissa oleva ramppi.
 
Ne 6x6:n takapään ulokkeet ovat pelkästään vesiajoa varten olevat kellukkeet.


Rampin ongelma on se, että jos se on alhaalla ja sähköhydrauliikka lakkaa toimimasta tai ei ole päällä, on se erittäin vaikea saada ylös. Tai siis, jos halutaan nopeasti suljettavissa oleva ramppi.
Säästösyistä iso ovi tai ovet. ramppi vain tietyille kaluston kuljetustarpeille, joten voisi olla sellainen hitaammin käytettävä. M113 ramppi on kyllä hyvän kokoinen.
 
Ne 6x6:n takapään ulokkeet ovat pelkästään vesiajoa varten olevat kellukkeet.


Rampin ongelma on se, että jos se on alhaalla ja sähköhydrauliikka lakkaa toimimasta tai ei ole päällä, on se erittäin vaikea saada ylös. Tai siis, jos halutaan nopeasti suljettavissa oleva ramppi.
Miten asia on ratkaistu M113:ssa?
 
Keulan tekisin tuplalevyllä eli mielummin kaksi levyä päällekkäin esim 3 cm raolla. Kaksi perustetta, vaikeuttaa läpäisyä ja pienentää lämpöjälkeä eteenpäin. Samalla tuo voimapaketin luukku voi olla puhdas tasainen levy.
Yritin etsiä vahvistusta Tankogradin T-72 artikkelista, mutta muistaakseni etu-takalevy jaottelussa suhde 40:60 on paras. Tosin NATON Double Medium Targetin kohdalla on 40:150:90 (teräs-ilma-teräs). Toisin sanoen, peruslevy kun on 10 mm, niin etulevy voisi olla 4 mm. 4-30-10 (teräs-ilma-teräs). 4 mm levy Armoxia ja 10 mm levy Hardoxia - kovempi breaker ja sitkeämpi absorber.
 
Linkissä on samantapainen Waltter Holmin opinnäytetyö, mie vaan kaipaisin leveämpiä teloja. Itse suosittelen istuimia seinille, istuimet kasaan taitettuna voidaan siten vaunua käyttää vaikka kuormalaviojen kuljetukseen, kunhan on terpeeksi iso(t) takaovi/ramppi (katso opinnäyttötyön takaovi)

Mitä mieltä foorumilaiset ovat kyseisestä ehdotuksesta?
 
Mie oon jo pitempään tuota opinnäytetyö vaunua ihaillut, joskin kuten aikaisemmin kirjoitin kaipaisin leveämpiä teloja ja ajajalle parempaa näköalaa. Rakenne pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja peruspanssarointi sopiva niin ettei paino ja hinta nouse liikaa. Pidän erityisesti tuosta tehtävämodulista ja sen vaihto mahdollisuudesta sekä suuresta miehistön kuljetuskapasiteetistä 11 + 2 henkilöä.

Kuva: jotain tuollaista ajajalle, kuva AMV:stä.
 

Liitteet

  • kuva_2022-11-05_183107814.png
    kuva_2022-11-05_183107814.png
    155.2 KB · Luettu: 58
Mie oon jo pitempään tuota opinnäytetyö vaunua ihaillut, joskin kuten aikaisemmin kirjoitin kaipaisin leveämpiä teloja ja ajajalle parempaa näköalaa. Rakenne pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja peruspanssarointi sopiva niin ettei paino ja hinta nouse liikaa. Pidän erityisesti tuosta tehtävämodulista ja sen vaihto mahdollisuudesta sekä suuresta miehistön kuljetuskapasiteetistä 11 + 2 henkilöä.

Kuva: jotain tuollaista ajajalle, kuva AMV:stä.
Tuo on vain ns marssisuojus eli siinä on suoja vain pölyä ja vesipisaroita vastaan.
 
Back
Top