Onhan tuota kokeiltu pitkin kylmää sotaa, useampaankin otteeseen. Vaikka pinnalta päin asia vaikuttaa yksinkertaiselta, niin käytännössä järjestelmä on usein ollut painavampi, kalliimpi, vikaherkempi ja enemmän tilaa vievä (vaatii enemmän tilaa = enemmän voluumia panssaroitavaksi = painavampi vaunu). Tehohäviöitä syntyy kun polttomoottorin pyörintä muutetaan generaattorilla sähköksi, ja sähkö muutetaan sähkömoottoreilla taas pyörimiseksi. Mekaanisen vaihteiston hyötysuhde on usein yli 90% luokkaa - tehonsiirrossa sitä on vaikea voittaa. Tehohäviöt tarkoittavat hukkalämpöä joka täytyy siirtää jonnekin = enemmän jäähdytystä. Käytännössä järjestelmästä saatava polttoainesäästö vaatii akuston käyttöä kuten nykyisissä hybrideissä, ja vielä viime vuosiin saakka lyijyakut olivat ainoa vaihtoehto. Ne olivat painavia ja tehotiheys on surkea. Kun vaunut jo muutoinkin kamppailevat ylipainon kanssa, niin lyijyakkujen leipominen sisään ei houkutellut.
Se, miksi esim. laivoissa käytetään usein diesel-sähkövoimansiirtoa, on se että niissä pitää tuottaa paljon sähkötehoa kaikkien oheislaitteiden käyttöön. On polttoainetaloudellisempaa tuottaa muutamalla moottorilla paljon sähköä, joka sitten ohjataan liikkumiseen ja niihin muihin toimintoihin, kuin olla erikseen moottorit liikkumiseen ja toiset sähköntuotantoon. Vähän kuin vaunun sähköjärjestelmää ajettaisiin pelkästään APU:lla eikä vaunun päämoottorilla.