MiKu

Tuo on vain ns marssisuojus eli siinä on suoja vain pölyä ja vesipisaroita vastaan.
Niin miekin ymmärsin mutta saman tyylinen mutta luodin kestävä, antaa ajajalle paremman näköalan metsässä ja hankalassa maastossa ajettaessa, tietysti kamerat korvaisiva jonkinverran.
 
Enemmän tämän tyylistä, ei kuitenkaan ole kyseessä IFV.
 

Liitteet

  • Malaysian_Condor.jpg
    Malaysian_Condor.jpg
    174.2 KB · Luettu: 116
Testailin palikoilla matkustajamäärää: 2 + 9 mahtuu jopa suhteellisen tilavasti. Yritin etsiä 3D-mallia miinasuojapenkeistä, mutta turhaan. Kyllähän tuollaisen voi suunnitella itsekin - periaate ei ole vaikea - mutta sen hyväksyttäminen eri portaissa on vähän... haastavaa.

Penkin pitäisi olla mahd. kevyt ja tilaa vievä, myös taitettuna. Mieleeni tuli putkirunko ja kankaasta oleva istuin ja selkänoja siihen väliin pujotettuna, plus jalkavaijeri/liina. Kevyt, ja vie taitettuna mahdollisimman vähän tilaa.
 
Testailin palikoilla matkustajamäärää: 2 + 9 mahtuu jopa suhteellisen tilavasti. Yritin etsiä 3D-mallia miinasuojapenkeistä, mutta turhaan. Kyllähän tuollaisen voi suunnitella itsekin - periaate ei ole vaikea - mutta sen hyväksyttäminen eri portaissa on vähän... haastavaa.

Penkin pitäisi olla mahd. kevyt ja tilaa vievä, myös taitettuna. Mieleeni tuli putkirunko ja kankaasta oleva istuin ja selkänoja siihen väliin pujotettuna, plus jalkavaijeri/liina. Kevyt, ja vie taitettuna mahdollisimman vähän tilaa.
Kas ei ole vielä AMV tai 6x6 roikkuvia istuimia..
 

Liitteet

  • Screenshot_20221105-200015-01.jpeg
    Screenshot_20221105-200015-01.jpeg
    204.9 KB · Luettu: 113
Jos hetki ajatellaan realismia, niin Ukraina olisi jopa realistisin tapa saada hanke lihaksi - ja senkin todennäköisyys on sama kuin tupla jättipotti peräkkäin.

PV voisi olla periaatetasolla kiinnostunut mutta rahaa ei ole ja kaikki pitäisi käyttää standardimyllyn läpi. Plus PV ei ala omaa kehitystyötä tekemään.

Protolab taitaa olla vereslihalla kun Misu ei mennyt kaupaksi ja uutta vastaavaa projektia tuskin tulee. Liekö firma kovin kauaa edes pystyssä. Eikä suunnittelukömmähdykset kauheasti nosta uskottavuutta.

Patriaa ei kiinnosta koska AMV ja 6x6 vetävät hyvin plus talon sisällä on varmasti jo prototyyppiasteelle kehitettyjä malleja, joissa käytetään synergiaa pyöräversioiden kanssa. Plus korkeampaa teknologiaa paremmalla katteella. Halpa Ällin hengen jatkaja ei kuulu siihen konseptiin.

Sisu? Sen jälkeen voi heittää hyvästit PV:lle skisman takia.

Projekti siis jäänee Bob Semple -asteelle, ellen satu itse voittamaan paria jättipottia peräkkäin ja pistä firmaa pystyyn. On sitä huonompaakin rahoja historiassa hassattu.
 
Mikä teistä on suurin ongelma tuossa sähköhybridi voimansiirrossa? Onko vikaherkkä? Kallis verrattuna mekaaniseen voimansiirttoon? Tarvitaanko tehokkaampaa dieselmoottoria pyörittämään generaattoria? Tulisiko painon säästöä kun ei tarvita vaihteistoa, tosin tarvitaan generaattori ja napamoottorit. Näin maalikon silmissä vaikuttais hyvältä, helpoittais vaunun suunnittelua kun periaatteessa mootttorin voisi sijoitaa minne vain, kaapeleilla sähköt napamoottorille.
 
Mikä teistä on suurin ongelma tuossa sähköhybridi voimansiirrossa? Onko vikaherkkä? Kallis verrattuna mekaaniseen voimansiirttoon? Tarvitaanko tehokkaampaa dieselmoottoria pyörittämään generaattoria? Tulisiko painon säästöä kun ei tarvita vaihteistoa, tosin tarvitaan generaattori ja napamoottorit. Näin maalikon silmissä vaikuttais hyvältä, helpoittais vaunun suunnittelua kun periaatteessa mootttorin voisi sijoitaa minne vain, kaapeleilla sähköt napamoottorille.
Onhan tuota kokeiltu pitkin kylmää sotaa, useampaankin otteeseen. Vaikka pinnalta päin asia vaikuttaa yksinkertaiselta, niin käytännössä järjestelmä on usein ollut painavampi, kalliimpi, vikaherkempi ja enemmän tilaa vievä (vaatii enemmän tilaa = enemmän voluumia panssaroitavaksi = painavampi vaunu). Tehohäviöitä syntyy kun polttomoottorin pyörintä muutetaan generaattorilla sähköksi, ja sähkö muutetaan sähkömoottoreilla taas pyörimiseksi. Mekaanisen vaihteiston hyötysuhde on usein yli 90% luokkaa - tehonsiirrossa sitä on vaikea voittaa. Tehohäviöt tarkoittavat hukkalämpöä joka täytyy siirtää jonnekin = enemmän jäähdytystä. Käytännössä järjestelmästä saatava polttoainesäästö vaatii akuston käyttöä kuten nykyisissä hybrideissä, ja vielä viime vuosiin saakka lyijyakut olivat ainoa vaihtoehto. Ne olivat painavia ja tehotiheys on surkea. Kun vaunut jo muutoinkin kamppailevat ylipainon kanssa, niin lyijyakkujen leipominen sisään ei houkutellut.

Se, miksi esim. laivoissa käytetään usein diesel-sähkövoimansiirtoa, on se että niissä pitää tuottaa paljon sähkötehoa kaikkien oheislaitteiden käyttöön. On polttoainetaloudellisempaa tuottaa muutamalla moottorilla paljon sähköä, joka sitten ohjataan liikkumiseen ja niihin muihin toimintoihin, kuin olla erikseen moottorit liikkumiseen ja toiset sähköntuotantoon. Vähän kuin vaunun sähköjärjestelmää ajettaisiin pelkästään APU:lla eikä vaunun päämoottorilla.
 
Onhan tuota kokeiltu pitkin kylmää sotaa, useampaankin otteeseen. Vaikka pinnalta päin asia vaikuttaa yksinkertaiselta, niin käytännössä järjestelmä on usein ollut painavampi, kalliimpi, vikaherkempi ja enemmän tilaa vievä (vaatii enemmän tilaa = enemmän voluumia panssaroitavaksi = painavampi vaunu). Tehohäviöitä syntyy kun polttomoottorin pyörintä muutetaan generaattorilla sähköksi, ja sähkö muutetaan sähkömoottoreilla taas pyörimiseksi. Mekaanisen vaihteiston hyötysuhde on usein yli 90% luokkaa - tehonsiirrossa sitä on vaikea voittaa. Tehohäviöt tarkoittavat hukkalämpöä joka täytyy siirtää jonnekin = enemmän jäähdytystä. Käytännössä järjestelmästä saatava polttoainesäästö vaatii akuston käyttöä kuten nykyisissä hybrideissä, ja vielä viime vuosiin saakka lyijyakut olivat ainoa vaihtoehto. Ne olivat painavia ja tehotiheys on surkea. Kun vaunut jo muutoinkin kamppailevat ylipainon kanssa, niin lyijyakkujen leipominen sisään ei houkutellut.

Se, miksi esim. laivoissa käytetään usein diesel-sähkövoimansiirtoa, on se että niissä pitää tuottaa paljon sähkötehoa kaikkien oheislaitteiden käyttöön. On polttoainetaloudellisempaa tuottaa muutamalla moottorilla paljon sähköä, joka sitten ohjataan liikkumiseen ja niihin muihin toimintoihin, kuin olla erikseen moottorit liikkumiseen ja toiset sähköntuotantoon. Vähän kuin vaunun sähköjärjestelmää ajettaisiin pelkästään APU:lla eikä vaunun päämoottorilla.
Sitä mie mietinkin, että jotain vikaa siinä pitää olla kun ei ole yleistynyt, tämä selventi paljon kiitos.
 
Kun oli puhetta siitä takaovesta ja joku ihmetteli, miksi pakujen tuplaovissa ei ole tolppaa keskellä - no, jugoslaavit tekivät samoin OT M-60 -vaunussaan. Kiinalaiset taas käyttivät yhtä takaovea Tyyppi 63 -vaunussa.

Muistuttavat ulkonäöltä toisiaan - ja valitettavasti omaakin hengentuotettani.
 

Liitteet

  • ot-m-60_2.jpg
    ot-m-60_2.jpg
    103.5 KB · Luettu: 75
  • Type_63_APC_1000x1000_0002.jpg
    Type_63_APC_1000x1000_0002.jpg
    287 KB · Luettu: 71
Kun oli puhetta siitä takaovesta ja joku ihmetteli, miksi pakujen tuplaovissa ei ole tolppaa keskellä - no, jugoslaavit tekivät samoin OT M-60 -vaunussaan. Kiinalaiset taas käyttivät yhtä takaovea Tyyppi 63 -vaunussa.

Muistuttavat ulkonäöltä toisiaan - ja valitettavasti omaakin hengentuotettani.
Rehellisyyden nimissä, ei tuossa toteutuksessa ulkonäön osalta hirveästi ole vaihtoehtoja..
 
Rehellisyyden nimissä, ei tuossa toteutuksessa ulkonäön osalta hirveästi ole vaihtoehtoja..
Laskeskelin tässä pikseleitä kun ihmettelin miksi Tyyppi 63 näyttää jotenkin hassulta. Se johtuu siitä, että telapyörät ovat isot: omassa mallissani halkaisija on 658 mm, kiinalaiset ovat käyttäneet n. 778 mm telapyöriä. Näin ehkä siksi, ettei ole tarvinnut ylätelapyöriä ja tela on samassa tasassa veto- ja johtopyörän kanssa (vs Älli). Tällöin ei ole tarvinnut käyttää kuin 4 telapyörää.
 
Tosiaan, 9 ukkoa mahtuu sisälle varsin hyvin. Keulassa pitäisi tehdä vähän muotoilua, sillä sinne jää nyt vähän turhan paljon tilaa kärkeen.
 

Liitteet

  • pic1.jpeg
    pic1.jpeg
    50.7 KB · Luettu: 74
Back
Top