MiKu

Ilmiselvä TAPA eli TAisteluPAkettiauto. MAKUTAPA olisi sitten se maakuntakomppanian käyttöön tuleva versio. :cool:

Tuossa konseptissa on jollain tapaa tuttuja elementtejä. Laplander ja Pinzgauer muistuvat ensimmäisinä mieleen. Pienempikoppinen Laplander on sellainen rapian puoliryhmän ajoneuvo, johon äijät mahtuvat romppeineen mukaan. Siitä on myös se suurempi kolmiakselinen versio.
🎶 Kuinka monta ressua mahtuu pieneen TAPAan, pieneen TAPAan...🎶

Hyvä huomio! Yhdennäköisyyttä on, mutta niin kai se on pakko, jos mahdollisimman pieneen tilaan pitää ahtaa mahdollisimman monta soturia?

Yksi kysymys on myös korin toteutus: pultataanko kiinni olemassaolevaan Hiluxin / vast. runkoon vai tehdäänkö itsekantava? Itsekantava säästäisi painossa, minkä kertymistä pitää varoa tässäkin projektissa (ja ressun siviilielämässä). Toisaalta hinta voinee kasvaa rakenteiden suhteen ja valmista arkkitehtuuria jää vähemmän käytettäväksi.

Haaveilisin painoluokasta 3500-5000 kg, mikä on toisaalta aika paljon vaadittu. Yleensä tällaiset vehkeet painavat 10 000 kg toisella puolella. Jopa L-R Snatch, jonka suojaus oli kai lasikuidulla ja kevlarilla tehty, painaa nelisen tonnia. Tämä lähinnä siksi, että maastoliikkuvuus ja osien kestävyys pysyisivät kurissa. Jos siirrytään siviiliosista maastokuorkkiosiin, komponenttien hinta alkaa kasvaa.
 
Nopeaa hahmottelua itsekantavaksi:

1683003588479.png
 
Nopeaa hahmottelua itsekantavaksi:

Katso liite: 77357
Itselle palaa mieleen artic trucksin modaamat Toyotan maasturit Afganistanista ja niissä oli vaihteistosta lähtien kaikki rakennettu uusiksi alakerran osalta. Toki moottorina oli myös vapaasti hengittävä 4,2 l rividiesel 6-kone..ei turhaa sähköä moottorin käynnissä pysymistä varten.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230502-091049-01.jpeg
    Screenshot_20230502-091049-01.jpeg
    113.1 KB · Luettu: 35
Itselle palaa mieleen artic trucksin modaamat Toyotan maasturit Afganistanista ja niissä oli vaihteistosta lähtien kaikki rakennettu uusiksi alakerran osalta. Toki moottorina oli myös vapaasti hengittävä 4,2 l rividiesel 6-kone..ei turhaa sähköä moottorin käynnissä pysymistä varten.
Olivatko suojattuja vai suojaamattomia?
 
Vaihtoehtoinen kotelorakenne:

1683015748556.png
 
Töissä on ollut sen verta tämän vuoden puolella kaikkea projektia päällä, että vaikka muutamaan otteeseen on tullut mieleen palata Mikun pariin, olen todennut, että ei kiitos. Nyt shit show alkaa olla helpottamassa. Ehkä jatkan tai mietin jotain muuta.

Esimerkiksi... Rynnäkköpanssarivaunu? MAKUPA? (Maakuntajoukkojen panssariajoneuvo). Onko foorumin jäsenillä ideoita?
Mietin aluksi Toyota Hiluxin rungon käyttöä, koska se on luultavasti yleisin maassa oleva avolava/maastoauto, jossa on erillinen runko. Mutta kymmentä hyvins...reserviläistä sinne ei tunge kukaan, ei vaikka käyttäisin Bemarin mitoitusta.

Toinen vaihtoehto on käyttää jotain kevyen maastokuorma-auton runkoa, mutta sitten aletaan lähestyä Sisu GTP:n tonttia. Hintakin voi alkaa karkaamaan samalle tasolle.

Suojausmitoituksessa näkisin, että kevein miinasuoja ja käsiasetulta/keveitä sirpaleita vastaan oleva suoja olisi realistisin vaihtoehto. Eli ei pyrittäisi Pasin, AMV:n tai edes GTP:n tasolle. Lähinnä STANAG 1.

Edit: huomasin, että Buffel on mitoiltaan aika lähellä Hiluxia pituuden osalta, ollen tosin 200 mm leveämpi.

Tätä kevytpanssariajoneuvoa voisi mielestäni pohtia, vaikka aihe onkin loppuunkaluttu sekä foorumilla (1, 2, 3) että maailmalla (kanukkien Roshel Senator, itävaltalaisen Achleitnerin ajoneuvot, Hiluxista rakennettu 6x6 HILOAD). Pohdin aiemmin sotilasvarusteltua lava-autoa, toki paljon pienemmälle miehistömäärälle, eihän siihen Hiluxiin mene kymmentä miestä sitten millään ja kaikki tekniikka menee uusiksi kuitenkin, jos sitä edes yrittää, ja sitten se ei enää olekaan niin edullinen...

Yksi projekti-idea voisi myös olla ilmavoimien raivausajoneuvo, sillä eikös Raisut ala olla menneen talven lumia. Millä raivataan jatkossa sirotteet kiitoradoilta, entä isompien pommien purku?
 
Viimeksi muokattu:
Hiluxille annettiin steroideja...

iu
 
Hahmottelin tällaista, sisätilakorkeus 1200 mm, kokonaiskorkeus 1700 mm, pituus 2500 mm. Tämän paino 8 mm vahvuisena olsii karvan verran yli 1600 kg.

1683028635774.png
 
Hahmottelin tällaista, sisätilakorkeus 1200 mm, kokonaiskorkeus 1700 mm, pituus 2500 mm. Tämän paino 8 mm vahvuisena olsii karvan verran yli 1600 kg.

Katso liite: 77362

Jos siihen laitetaan vielä istuimet ja yhdeksän miestä varusteineen, niin yhteispaino on vähintään kolme tonnia, eli jotain tavallista Hiluxia ja Amarokia isompaa tarvitaan. Minkä auton lavalle tuo laitetaan? Jenkki-pickup vaiko 6X6:ksi muokattu Hilux (eli HILOAD, siinäkin tosin vain 3000 kg hyötykuorma) vaiko MB G 6X6?

Simppelimpi ja vähemmän suojattu ratkaisu miehistönkuljetukseen:

TROOP-CARRIER-image-01.png
 
Jos siihen laitetaan vielä istuimet ja yhdeksän miestä varusteineen, niin yhteispaino on vähintään kolme tonnia, eli jotain tavallista Hiluxia ja Amarokia isompaa tarvitaan. Minkä auton lavalle tuo laitetaan? Jenkki-pickup vaiko 6X6:ksi muokattu Hilux (eli HILOAD, siinäkin tosin vain 3000 kg hyötykuorma) vaiko MB G 6X6?

Simppelimpi ja vähemmän suojattu ratkaisu miehistönkuljetukseen:

TROOP-CARRIER-image-01.png
Simppelimpi, mutta suoja ei parane traktorin peräkärryyn nähden ja tila pienenee. Nopeus kasvanee sentään.
 
Edellisen viestin ajatuksena: kevyttä miinasuojaa voisi hankkia blast pannilla, lähinnä ajoneuvon etuosassa. Muu osa voisi olla matalampi
 

Liitteet

  • dingoTech.gif
    dingoTech.gif
    35.7 KB · Luettu: 28
Viimeksi muokattu:
Mikä TAPAn funktio on ja minkä kokoisena se olisi järkevä toteuttaa eli onko lähtökohtana suhteellisen maastokelpoinen, jonkin verran suojattu ja kevyempi ajoneuvo kuin ”Gepetto” eli Sisu GTP 4x4.

Jos alusta on Hilux -pohjainen tai vastaava ja ainakin vähän suojaa pitäisi olla, on kymmenen taistelijan + varusteiden kuljettaminen ehkä hieman liikaa? Puoliryhmä kamppeineen*/ ajoneuvo voisi olla maallikkonäkökulmasta ehkä sopiva kuorma tilan ja kantavuuden suhteen?
 
Mikä TAPAn funktio on ja minkä kokoisena se olisi järkevä toteuttaa eli onko lähtökohtana suhteellisen maastokelpoinen, jonkin verran suojattu ja kevyempi ajoneuvo kuin ”Gepetto” eli Sisu GTP 4x4.

Jos alusta on Hilux -pohjainen tai vastaava ja ainakin vähän suojaa pitäisi olla, on kymmenen taistelijan + varusteiden kuljettaminen ehkä hieman liikaa? Puoliryhmä kamppeineen*/ ajoneuvo voisi olla maallikkonäkökulmasta ehkä sopiva kuorma tilan ja kantavuuden suhteen?
Tässä tuota kysymystä olen pyöritellyt. Koko ryhmän kuljettamiselle suojattuna, varusteineen on tarve. Mutta olet oikeassa siinä, että Hilux-pohjaisella ajoneuvolla on vaikea have a cake and eat it too.

Mielessäni näen jotain tällaista:

- Yhtä maastokelpoinen kuin Hilux/ Land Rover tiettyyn pisteeseen asti
- Voi kuljettaa yhden ryhmän taisteluun
- Suojaus keveämpiä sirpaleita vastaan
- Suojaus käsiasetulta vastaan (STANAG 1)
- Suojaus kuskille ja johtajalle miinoja vastaan (eli esim edellä mainittu blast pan)
- Perustuu yleiseen off the shelf -kamaan (juuri siksi mietin Hiluxia)
- Halvempi kuin Sisu GTP

Edellä mainituista spekseistä huomaa, että tässä ollaan tietyllä tapaa GTP:n tontilla, mutta Misun kuljetuskapasiteetilla. Miinasuojaus on keveämpi kuin kummassakaan, uida ei tarvitse. Tavoite on samankaltainen kuin Mikun kanssa: luoda halpa, käyttökelpoinen ja luotettava vehje, jolla ei yritetä kuuta taivaalta. Ongelmana on se, että budjetti on entistä enemmän kengännauhoja, jotta suuri ja mahtava reserviläisarmeija luopuu Valmetin peräkärrystä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä TAPAn funktio on ja minkä kokoisena se olisi järkevä toteuttaa eli onko lähtökohtana suhteellisen maastokelpoinen, jonkin verran suojattu ja kevyempi ajoneuvo kuin ”Gepetto” eli Sisu GTP 4x4.

Jos alusta on Hilux -pohjainen tai vastaava ja ainakin vähän suojaa pitäisi olla, on kymmenen taistelijan + varusteiden kuljettaminen ehkä hieman liikaa? Puoliryhmä kamppeineen*/ ajoneuvo voisi olla maallikkonäkökulmasta ehkä sopiva kuorma tilan ja kantavuuden suhteen?
Tässä tuota kysymystä olen pyöritellyt. Koko ryhmän kuljettamiselle suojattuna, varusteineen on tarve. Mutta olet oikeassa siinä, että Hilux-pohjaisella ajoneuvolla on vaikea have a cake and eat it too.

Mielessäni näen jotain tällaista:

- Yhtä maastokelpoinen kuin Hilux/ Land Rover tiettyyn pisteeseen asti
- Voi kuljettaa yhden ryhmän taisteluun
- Suojaus keveämpiä sirpaleita vastaan
- Suojaus käsiasetulta vastaan (STANAG 1)
- Suojaus kuskille ja johtajalle miinoja vastaan (eli esim edellä mainittu blast pan)
- Perustuu yleiseen off the shelf -kamaan (juuri siksi mietin Hiluxia)
- Halvempi kuin Sisu GTP

Edellä mainituista spekseistä huomaa, että tässä ollaan tietyllä tapaa GTP:n tontilla, mutta Misun kuljetuskapasiteetilla. Miinasuojaus on keveämpi kuin kummassakaan, uida ei tarvitse. Tavoite on samankaltainen kuin Mikun kanssa: luoda halpa, käyttökelpoinen ja luotettava vehje, jolla ei yritetä kuuta taivaalta. Ongelmana on se, että budjetti on entistä enemmän kengännauhoja, jotta suuri ja mahtava reserviläisarmeija luopuu Valmetin peräkärrystä.

Herrasmiehet, haluatteko sen helppona ja valmiina? Suojaustaso jopa B6 luoteja vastaan ja DM61-käsikranaatti auton alla.


Here’s What You Need To Know About Ford’s Armored Ranger Pickup​


By Manish Kharinta - December 15, 2020

Here’s What You Need To Know About Ford’s Armored Ranger Pickup


Ford’s Ranger armored truck is one of the most covert and versatile security vehicle you can buy!​


As it turns out, there is a high demand for armored vehicles around the world. And to capitalize on the popularity of these security vehicles, Ford has introduced a light-duty security armored Ranger pickup truck.


The company also offers an armored version of the Everest SUV that shares its platform with Ford’s midsize pickup truck. The Ford Ranger is the latest addition to the automaker’s battlewagon fleet which already included police-spec F-150 and Explorer models.


If you want to get your hands on one of these combat-ready pickup trucks, then it is worth noting that you cannot pick an armored Ranger at the local Ford dealership. Ford currently offers ten security vehicle nameplates, and customers have to navigate through the company’s global fleet sales website and select their desired model.


Here’s What You Need To Know About Ford’s Armored Ranger Pickup






The Ranger Wildtrak armored vehicle offers the most understated appearemce and comes equipped with an upgraded suspension and brake setup which is much more durable than the stock system. The truck is powered by a 3.2-liter turbo-diesel motor that produces around 197 HP at 3000 RPM and around 346.65 (470 Nm) lb-ft of torque at 2750 RPM. The 3.2 liter TDCi powerplant comes mated to a 6-speed automatic transmission.


The Ford Ranger armored vehicle is capable of dominating any terrain that comes its way, thanks to a four-wheel-drive system. The truck rides on 16-inch alloy rims which are wrapped in 265/60 tires. Ford equips the wheels of the Ranger armored vehicle with a tire retention system. The truck can be driven up to speeds of 31 mph (50 km/h) when running on punctured tires.


Most of the panels on the armored truck offer b4 to b6 protection, and the underbody of the vehicle is protected against the impact from a DM61 hand grenade. This Ranger armored vehicle can withstand fire from a high-powered rifle, a handgun, and almost every other firearm in between, as long as it is not firing armor-piercing rounds. Even the 80-liter fuel tank is protected against shrapnel.


So if you are looking for a bug out doomsday vehicle, trusty old Ford’s got you covered!


Photos: Ford
 
Itse mietin joskus, paljonko Pasia/AMV:tä pitäisi kasvattaa, jotta siihen saisi kaksi ryhmää sisään (PUJOPASI - PUoliJOukkuePAnssariSIsu). Yksi akseli lisää ja 2-3 metriä lisää pituutta. Silloin sitä väitettiin epäkäytännölliseksi ja liian isoksi, mutta kustannus olisi varmaan luokkaa 100-200 kiloeuroa lisää ja hinta per kuljetettu mies laskisi huomattavasti.

Onhan venäläisilläkin sellainen...

 
Itse mietin joskus, paljonko Pasia/AMV:tä pitäisi kasvattaa, jotta siihen saisi kaksi ryhmää sisään (PUJOPASI - PUoliJOukkuePAnssariSIsu). Yksi akseli lisää ja 2-3 metriä lisää pituutta. Silloin sitä väitettiin epäkäytännölliseksi ja liian isoksi, mutta kustannus olisi varmaan luokkaa 100-200 kiloeuroa lisää ja hinta per kuljetettu mies laskisi huomattavasti.

Onhan venäläisilläkin sellainen...

Mikä taktinen käyttötarkoitus moiselle olisi?
 
Back
Top