MiKu

Nokaton, tuntuu paremmalta jos ei ajatella miinan räjähdysrä etupyörän alla. Kuskilla parempi näkyvys. Taitaa olla myös yksinkertaisempi panssaroida nokaton ohjaamo.
Kopioin muotoa röyhkeästi HEMMT:istä. Lähinnä tuo miten miinasuojauksen tekisi moottorikohouman kohdalla. Muutoin lattiassa voi käyttää kaksoispohjaa tai vain paksua levyä.
1683113906099.png
 
Onkohan miten vaikea/kallis nostaa moottoria hiukan ylös jotta alle kävisi paksu panssarilevy. Moottori olisi tavallani ohjaamossa.
 
Onkohan miten vaikea/kallis nostaa moottoria hiukan ylös jotta alle kävisi paksu panssarilevy. Moottori olisi tavallani ohjaamossa.
Kai niin voi tehdä, mutta se rajoittaa alustan valintaa. Lisäksi moottori toimii välissä suojana imemässä räjähdysenergiaa. Plus kaikki palavat aineet pysyvät ulkona.
 
Scanian panssarikoppi:

5ad8ba61ed91b.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtoehtoinen ohjaamo, nyt vain yhdelle.

1683173882368.png
 
Ohjaamon alaosan muoto voisi olla enemmän v-muotoinen jolloin ohjaa paremmin paineen ja toisiot pois kuljettajan kabiinista.
Yhden hengen hytti on ns. PV-hyväksyttävä lähestymistapa?

Muokkaan hyttiä enemmän V-malliseksi.
 
V muotoinsen ohjaamon voisi sitten paremmin suojata etupyörän alla tapahtuvasta räjähdyksestä. Samalla matkustamon ohjaamon puoleista seinää voi myös vahvistaa. Kai tällaisella yhden hengen ohjaamon voi hyväksyä jos on taakse yhteys.
 
Joudutaanko yhden hengen hyttiin kiinnittämään koomisen pitkät sivupeilien varret kuorma-autoksi rekisteröimistä varten?😁

Miinaturvalliselta ratkaisulta kyllä kuulostaa, paremmin tuolla selviää kuin rasin hytissä👍
 
Yhden hengen hytti voi tuntua liian radikaalilta. Ei näytä päättäjistä tutulta, herättää voimakasta muutosvastarintaa.

Voisiko tuon "naamioida" tavallisemmaksi ohjaamoksi? Esim:
- Hytin muoto optimoitu nimenomaan kuskin suojaamista ajatellen.
- Kuskin tila koteloitu ja panssaroitu.
- Pelkääjän paikka voisi olla vaikka ei-panssaroitu ja varustettu jollakin esiin taittuvalla väliaikaisistuimella.

Se toinen henkilö ohjaamossa on muutakin kuin pelkkää lisäpainoa: Joskus on kätevää kun toinen henkilö hoitaa kartanluvun, radiolaitteiden operoinnin, toimii muutenkin apukäsinä tai ihan vain juttuseurana.
 
Eikö moderneissa rekoissa ole nykyään kamerat peilien tilalla?!
En ole ihan varma onko lainsäädäntö päässyt mukaan tuossa, mutta käsittääkseni apuna niitä käytetään.
Yhden hengen hytti voi tuntua liian radikaalilta. Ei näytä päättäjistä tutulta, herättää voimakasta muutosvastarintaa.

Voisiko tuon "naamioida" tavallisemmaksi ohjaamoksi? Esim:
- Hytin muoto optimoitu nimenomaan kuskin suojaamista ajatellen.
- Kuskin tila koteloitu ja panssaroitu.
- Pelkääjän paikka voisi olla vaikka ei-panssaroitu ja varustettu jollakin esiin taittuvalla väliaikaisistuimella.

Se toinen henkilö ohjaamossa on muutakin kuin pelkkää lisäpainoa: Joskus on kätevää kun toinen henkilö hoitaa kartanluvun, radiolaitteiden operoinnin, toimii muutenkin apukäsinä tai ihan vain juttuseurana.
Tuota pelkään itsekin, jos se näyttää liian kummalliselta tai teknikaalilta. Yksi mitä mietin olisi ollut ns. blast pipen luominen, eli hytti koostuisi kahdesta puoliskosta ja keskellä olisi tyhjä "savupiippu". Mutta se monimutkaistaa asioita, lisää painoa ja hyöty on mitä on.

Noin käytännössä yhden hengen hytti vaatii sitä, että "vaununjohtaja" istuu miehistöhytissä näköyhteydellä mahdollisimman lähellä etuseinää, sisäpuhelinyhteydellä kuskiin. Eli johdetaan kuten vaunua.
 
Lisäsin V-muotoa hyttiin ja lisäsin blast pan -suojan myös miehistöhytin alle. Lisäksi lisäsin Mikuun suunnittelemani miinasuojatun kuskinpenkin. Näyttää sopivan.

1683261374021.png
1683261392532.png
1683261406454.png
 
Tiedän, tiedän, nämä ovat vain hahmottelua eikä lopullisia tuotantoversioita... mutta tuo miehistötilan taakse jatkuva runkorakenne näyttää vielä enemmän väärältä kuin yhden hengen ohjaamo. :)

Sitä ohjaamon suojausta voisi muutenkin lähestyä siitä näkökulmasta, että mikä on tällaisen ajoneuvon todennäköisyys ajaa miinaan ja mikä on todennäköisin miinauhka. Mitään vastahyökkäystä (M/Ukraina) ei kai lähdettäisi tekemään, eli 10 kg tenttua pyörän alla ei liene kovin keskeinen uhka. Jos ylipäätään edes ollaan rintaman lähellä, niin todennäköisin miinauhka lienee sirotemiinat, kuten PTM-3. Ja mitä se suunnattu räjähdysvaikutus sitten taas tarkoittaa vaadittavan suojauksen osalta, onko realistista tällaiselle ajoneuvolle?

Tuota pelkään itsekin, jos se näyttää liian kummalliselta tai teknikaalilta. Yksi mitä mietin olisi ollut ns. blast pipen luominen, eli hytti koostuisi kahdesta puoliskosta ja keskellä olisi tyhjä "savupiippu". Mutta se monimutkaistaa asioita, lisää painoa ja hyöty on mitä on.

Mitä jos tyydytään vähempilahjaiseen savupiippuun? Nostetaan suojausta kummankin istuimen sivuille sen verran, että mahdolliset sirpaleet ja räjähdysvoima suuntautuvat ylöspäin ja laitetaan avattavia luukkuja ohjaamon yläosaan. Painevaikutukseltahan tuo ei täysin suojaa, mutta suojaisiko riittävästi, että menisi vain tärykalvot (ja huonolla tuurilla keuhkot, mutta kuljettajat nyt ovat suuhengittäjiä muutenkin)?
 
Ford Ranger terästettynä versiona on viiden hengen ja tavaroiden kuljettamiseen kykenevä ajoneuvo. Käyttötarkoitus on ehkä omimmillaan siellä toiminnallisen puolella eikä niinkään siirtotehtävissä. Paljonkohan tuollainen panssaroidumpi malli maksaisi Suomessa? Voisiko niitä hankkia siviilikäyttöön (jolloin ne olisivat ottokalustolistan kärkipäässä)? Onko suojaus riittävä?

Nuo joukkuekoon tai puolikkaan sellaisen ajoneuvot ovat kuljetuskapasiteetiltaan jo linja-autoluokkaa (TALI eli TAisteluLInja-auto). Kuinka suuri tarve panssaroidulle linja-autolle on joukkojen siirroissa?


Tässä voisi olla ideaa PATALIn eli Paikallisjoukkojen TAisteluLInja-auton konseptiin.

Kuka ostaisi panssariauton siviilikäyttöön? Ollaan kuitenkin Suomessa eikä Meksikossa. Poliisi tulee tietysti ekana mieleen, mutta poliisi taitaa tarvita ajoneuvonsa ihan itse myös kriisiaikana. Toki tässä saattaisi olla sellainen poikkihallinnollinen viranomaisyhteistyömahdollisuus, että poliisi ei ajaisi ajoneuvoja loppuun asti, vaan tietyn pisteen jälkeen ne siirtyisivät PV:lle, jossa kilometrejä ei rauhan aikana kerry ihan samaan tahtiin. Mutta sekin taitaisi tulla kysymykseen lähinnä siinä tapauksessa, että poliisi haluaisi kaikki (tai ainakin useimmat) autonsa panssaroituna.

Miten olisi sellainen malli, missä jakeluauton runko, voimansiirto ja moottori jää ja päälle vaihdetaan miinasuojattu ohjaamo sekä lavarakenne. Vannekoon pystyy vaihtamaan melkoisen helposti myös isompaan.

Runkona esim. MB Sprinter 316 vastaava sarja.

Jos ajoneuvon käyttötarkoitus on paikallisjoukkojen liikkuvuuden ja suojan parantaminen.

Kuvasit juuri Roshel Senatorin. Mutta mitenköhän Sprinterin kantavuus riittää tuollaiseen? Ulkomuistista järeimmät mallit on 7,5-tonnisia. @Pzgnrl valitsi mielestäni oikean linjan lähtiessään tekemään oikean kuorma-auton eikä pakun rungolle.
 
Tiedän, tiedän, nämä ovat vain hahmottelua eikä lopullisia tuotantoversioita... mutta tuo miehistötilan taakse jatkuva runkorakenne näyttää vielä enemmän väärältä kuin yhden hengen ohjaamo. :)
Siihenhän voi laittaa alustan Sergeille, tuolle Suomen reservin ultimaattiselle aseelle /s

(Todellisuudessa pätkin alustan oikeisiin mittoihin jahka kerkeä).


Sitä ohjaamon suojausta voisi muutenkin lähestyä siitä näkökulmasta, että mikä on tällaisen ajoneuvon todennäköisyys ajaa miinaan ja mikä on todennäköisin miinauhka. Mitään vastahyökkäystä (M/Ukraina) ei kai lähdettäisi tekemään, eli 10 kg tenttua pyörän alla ei liene kovin keskeinen uhka. Jos ylipäätään edes ollaan rintaman lähellä, niin todennäköisin miinauhka lienee sirotemiinat, kuten PTM-3. Ja mitä se suunnattu räjähdysvaikutus sitten taas tarkoittaa vaadittavan suojauksen osalta, onko realistista tällaiselle ajoneuvolle?
En muista paljonko PTM-3 läpäisee... 70-100 mm? Kuitenkin sellainen määrä, ettei sitä vastaan kannata tällaisella ajoneuvolla suojautua. STANAG 4569 määrittelee level 1 myös siroteammukset, mutta tuo on ehkä jo vähän liikaa vaadittu. JV-miinat kyllä.
Mitä jos tyydytään vähempilahjaiseen savupiippuun? Nostetaan suojausta kummankin istuimen sivuille sen verran, että mahdolliset sirpaleet ja räjähdysvoima suuntautuvat ylöspäin ja laitetaan avattavia luukkuja ohjaamon yläosaan. Painevaikutukseltahan tuo ei täysin suojaa, mutta suojaisiko riittävästi, että menisi vain tärykalvot (ja huonolla tuurilla keuhkot, mutta kuljettajat nyt ovat suuhengittäjiä muutenkin)
Paineelta tuo ei suojaa paljoa yhtään, tila pitäisi eristää.
 
Back
Top