MiKu

Kokeilin, kuinka monta taistelijaa mahtuu sisään. 12 ja tilaa jää aika paljon.

Katso liite: 77553
Katso liite: 77554
Katso liite: 77555
Mietin tuon miehistötilan leveyttä, olisko se 2,55m riittävä? Pitää pystyä ajamaan C
kortilla. Samoin mietin ajoneuvon kokonais pituutta, pitäisi olla tarpeeksi ketterä, mahdollisimman pieni kääntösäde. Tietysti tuota konttia on helppo muokata pituden suhteen, käyttötarkoituksen mukaan. Tuleeko liian pitkä jos 12 henkeä mahduttaa? Tarvitaanko kolmas akseli?
 
Mietin tuon miehistötilan leveyttä, olisko se 2,55m riittävä? Pitää pystyä ajamaan C
kortilla. Samoin mietin ajoneuvon kokonais pituutta, pitäisi olla tarpeeksi ketterä, mahdollisimman pieni kääntösäde. Tietysti tuota konttia on helppo muokata pituden suhteen, käyttötarkoituksen mukaan. Tuleeko liian pitkä jos 12 henkeä mahduttaa? Tarvitaanko kolmas akseli?
Tällä hetkellä miehistökopin leveys on 2670 mm.
 
Mietin tuon miehistötilan leveyttä, olisko se 2,55m riittävä? Pitää pystyä ajamaan C
kortilla.
Samoin mietin ajoneuvon kokonais pituutta, pitäisi olla tarpeeksi ketterä, mahdollisimman pieni kääntösäde. Tietysti tuota konttia on helppo muokata pituden suhteen, käyttötarkoituksen mukaan. Tuleeko liian pitkä jos 12 henkeä mahduttaa? Tarvitaanko kolmas akseli?

Mitä merkitystä? PV:lla on joka tapauksessa omat sääntönsä, millä pahvilla ajetaan mitäkin.

 
Taitaa kaikki PV:n uudet (maasto)kuorma-autot (Sisu, MB, Scania) olla robottilaatikolla. Ei liene siis kynnyskysymys. Mersulla olen vähän tien ulkopuolella käyttänyt, kyllä se kokemattoman manuaalilaatikon käyttäjän voittaa.

Kannattaisiko tuohon eteen kuskin kopin viereen tehdä joku kevyt ja matala tavaratila?
 
Olen edelleen sitä mieltä, että ohjaamoon pitää mahtua myös johtaja. Olen itse joutunut pari kertaa toimimaan sekä johtajana että kuljettajana, kun muilta ei löytynyt korttia. Suunnistamisen sai oudossa maastossa heti unohtaa, kun karttaa ei voi ajaessa lukea. Radioviestejä pystyi kuittailemaan, mutta siinä vaiheessa kun piti antaa pidempiä ilmoituksia, niin kyllä se radio lensi vänkärille saatteella sano nyt vittu tonne jotain. Ja oli se ympäristön havainnointikin vähän sitä sun tätä, kun edellä olevaan piti pitää etäisyyttä ja seurata samalla muuta liikennettä.

Tämä siis päiväsaikaan päällystetyllä tiellä. Siihen saa sitten jokainen mielikuvitella lisää vaikeuskerrointa.
 
Mun aivot tuottivat taas niin törkeän idean, etten ole ihan varma kehtaako sitä tänne kirjoittaakaan. No, kirjoitan silti, modit voivat siirtää tämän vitsiketjuun jos naurattaa enemmän kuin itkettää.

Eli mitä jos ohjaamon rakentaisikin tuon miehistökontin etuosaan? Ottoalustalle asennettaessa tehtäisiin niin hävyttömästi, että vedetään rälläkällä alkuperäisen ohjaamon yläosa helvettiin ja ajetaan ajoneuvoa sen yli katsellen. Uudelle alustalle voisi ohjaamon tilalle muotoilla sopivan matalan konesuojan. Hallintalaitteiden yhdistäminen tottakai olisi iso, luultavasti ratkeamaton ongelma. Näkyvyys keulan eteen varsinkin pitkänokkaiselle alustalle asennettuna olematon, jopa huonompi kuin Misussa. Veden, kuran yms. paskan päätyminen avokattoisen ohjaamon kautta järjestelmiin pitäisi jotenkin estää. Silti lopputulos näyttäisi enemmän madmax-leffoista revityltä rekvisiitalta kuin vakavasti otettavalta sotakoneelta.
 
Mun aivot tuottivat taas niin törkeän idean, etten ole ihan varma kehtaako sitä tänne kirjoittaakaan. No, kirjoitan silti, modit voivat siirtää tämän vitsiketjuun jos naurattaa enemmän kuin itkettää.

Eli mitä jos ohjaamon rakentaisikin tuon miehistökontin etuosaan? Ottoalustalle asennettaessa tehtäisiin niin hävyttömästi, että vedetään rälläkällä alkuperäisen ohjaamon yläosa helvettiin ja ajetaan ajoneuvoa sen yli katsellen. Uudelle alustalle voisi ohjaamon tilalle muotoilla sopivan matalan konesuojan. Hallintalaitteiden yhdistäminen tottakai olisi iso, luultavasti ratkeamaton ongelma. Näkyvyys keulan eteen varsinkin pitkänokkaiselle alustalle asennettuna olematon, jopa huonompi kuin Misussa. Veden, kuran yms. paskan päätyminen avokattoisen ohjaamon kautta järjestelmiin pitäisi jotenkin estää. Silti lopputulos näyttäisi enemmän madmax-leffoista revityltä rekvisiitalta kuin vakavasti otettavalta sotakoneelta.
Nyt menee niin hurjaksi että puntti tutisee.

Jo pelkästään tässä tapauksessa ohjauksen järjestäminen on pienoinen pohdinta.
 
Taitaa kaikki PV:n uudet (maasto)kuorma-autot (Sisu, MB, Scania) olla robottilaatikolla. Ei liene siis kynnyskysymys. Mersulla olen vähän tien ulkopuolella käyttänyt, kyllä se kokemattoman manuaalilaatikon käyttäjän voittaa.

Kannattaisiko tuohon eteen kuskin kopin viereen tehdä joku kevyt ja matala tavaratila?
Ok, muistin vain jossain aikaisemmassa ketjussa haukutun Mersun robottilootia maastossa.

Mahdollisesti. Tyhjää tilaahan siinä on. Mahdollisesti työkaluja tai muuta vastaavaa (jonka voi menettää jos moottorin alla jysähtää).
 
Olen edelleen sitä mieltä, että ohjaamoon pitää mahtua myös johtaja. Olen itse joutunut pari kertaa toimimaan sekä johtajana että kuljettajana, kun muilta ei löytynyt korttia. Suunnistamisen sai oudossa maastossa heti unohtaa, kun karttaa ei voi ajaessa lukea. Radioviestejä pystyi kuittailemaan, mutta siinä vaiheessa kun piti antaa pidempiä ilmoituksia, niin kyllä se radio lensi vänkärille saatteella sano nyt vittu tonne jotain. Ja oli se ympäristön havainnointikin vähän sitä sun tätä, kun edellä olevaan piti pitää etäisyyttä ja seurata samalla muuta liikennettä.

Tämä siis päiväsaikaan päällystetyllä tiellä. Siihen saa sitten jokainen mielikuvitella lisää vaikeuskerrointa.
Ymmärrän. Itse näen, että johtaja voi johtaa myös miehistökopista, kunhan hänelle annetaan siihen sopiva paikka. Tällöin johtaminen ei eroa tavallisesta vaununjohtamisesta. Johtajalle on oma luukkunsa, joten hän voi johtaa pää ulkona, ja korkeammalta näkee myös paremmin kuin kuski.

Lisäksi turvallisuus siinä mielessä, että jos pyörän alla jysähtää järeämpi paukku, ja kuski vaihtaa hiippakuntaa, johtaja (eli se tärkein kaveri) voi selvitä vielä pelkillä likaisilla kalsareilla, ollessaan erillään kuskista.
 
Ymmärrän. Itse näen, että johtaja voi johtaa myös miehistökopista, kunhan hänelle annetaan siihen sopiva paikka. Tällöin johtaminen ei eroa tavallisesta vaununjohtamisesta. Johtajalle on oma luukkunsa, joten hän voi johtaa pää ulkona, ja korkeammalta näkee myös paremmin kuin kuski.

Lisäksi turvallisuus siinä mielessä, että jos pyörän alla jysähtää järeämpi paukku, ja kuski vaihtaa hiippakuntaa, johtaja (eli se tärkein kaveri) voi selvitä vielä pelkillä likaisilla kalsareilla, ollessaan erillään kuskista.

Teknisesti olet täysin oikeassa että 1-miehen ohjaamo on suojauksen kannalta paras ratkaisu.

Mutta silti intän että sekä päättäjät ja potentiaaliset käyttäjät kokevat sen liian vieraaksi. Pelkän 1-miehisen ohjaamon ulkoasu herättää muutosvastarintaa (myönnän olevani itse siitä hyvä esimerkki).

Tämähän oli tarkoitettu enemmän paikallisjoukkojen/ressujen ajoneuvoksi? Monellakaan ei ole kokemusta "tavallisesta vaununjohtamisesta", mutta kaikilla on kokemusta pelkääjän paikalla istumisesta. Oma kokemus rajoittuu vain YK-Pasiin, mutta siellä tuntui luontevalta että se vaunun johtaja istuu/seisoo luukussa vierellä eikä jossakin takatilassa.
 
Nyt menee niin hurjaksi että puntti tutisee.

Jo pelkästään tässä tapauksessa ohjauksen järjestäminen on pienoinen pohdinta.
Miekin välillä mietin Sisu GTP:n tyylistä koria jonka voisi nostaa tavan lyhytnokkaisen kuorma-auton rungon päälle. Mutta mietin toteutusta, voi hinta nousta liikaa, tarkoitushan oli kai saada sellainen edullinen tarpeeksi suojattu ratkaisu.
 
x
 
Teknisesti olet täysin oikeassa että 1-miehen ohjaamo on suojauksen kannalta paras ratkaisu.

Mutta silti intän että sekä päättäjät ja potentiaaliset käyttäjät kokevat sen liian vieraaksi. Pelkän 1-miehisen ohjaamon ulkoasu herättää muutosvastarintaa (myönnän olevani itse siitä hyvä esimerkki).

Tämähän oli tarkoitettu enemmän paikallisjoukkojen/ressujen ajoneuvoksi? Monellakaan ei ole kokemusta "tavallisesta vaununjohtamisesta", mutta kaikilla on kokemusta pelkääjän paikalla istumisesta. Oma kokemus rajoittuu vain YK-Pasiin, mutta siellä tuntui luontevalta että se vaunun johtaja istuu/seisoo luukussa vierellä eikä jossakin takatilassa.
Jos tämä vehje pääsee joku päivä tuotantoon, ostan jokaiselle tähän ketjuun kommentoineelle sotkusta munkkikahvit :)

Anekdoottina, BMP-1:ssä johtaja oli käytännössä ajajan takana, mutta 2:ssa hänet siirrettiin torniin.

Muutosvastarinta ja symmetrisyyden kaipuu ovat tietysti hyvin vahvoja tunteita, ja valitettavasti tunteet ohjaavat toimintaa. Väitän tosin, että käyttäjätasolla tuohon totutaan suhteellisen äkkiä.
 
Niinhän se tekee; lisäksi kokonaispituuden kanssa voi tulla ongelmia. Mallissa olevan rungon pituus on 6250 mm
Mistäänhän en tiedä mitään, mutta olisko hankalaa / kallista siirtää tuota konttia eteen päin jonkin verran nìn että moottori jäisi osittain sen sisään, vaika puoleen väliin moottorin kohdalle. Miinasuojausta tietenkin heikentää, mutta saadaanko siitä mitään hyötyä? Lyhempi ajoneuvo tai hallintalaitteiden kohdalla.
 
Back
Top