MiKu

Traktori-panssarivaunu-yhdistelmää sitten sitäkin enemmän. :sneaky:
Kroatian armeijan panssaroitu traktori. Netistä löytyvien kuvien perusteella ihan sarjatuotantoa. Toisena Intian armeijan panssari-traktori. Erään foorumilaisen sanoin: miksi tehdä kun Afrikka (ja Intia) pukkaavat tuollaisia halvemmalla kuin suomalainen hitsari-insinööri-kombo?

Lisäksi, ei nykyaikaisen traktorin listahinta ole kovinkaan paljoa edullisempi kuin Unimogin tai Fordin alustat. Siihen kun päälle lisää hytin luoti- ja miinasuojan ja panssaroidun perävaunun, aletaan olla GTP:n hinnoissa.
 

Liitteet

  • ac2041c8f0133448d4548e16068ef844.jpg
    ac2041c8f0133448d4548e16068ef844.jpg
    826.7 KB · Luettu: 58
  • hnbonowj8sm41.jpg
    hnbonowj8sm41.jpg
    112.4 KB · Luettu: 48
PV ei myöskään ole käyttänyt traktoreita vakikalustonaan jääkäreillä (ainakaan en tiedä kellä joukolla ne ovat rauhanaikana vakikuljetuskalustona?)
Sehän oli PV:n vakiokuljetuskalustoa vielä 70-80 -luvuilla. Traktorin etuja:
- Halpa, kaikkine härpäkkeineenkin alle 500k
- Maantienopeus 60km/h, silti erittäin maastokelpoinen varsinkin nelivetoisena
- Monipuolisuus; eteen voidaan laittaa trukkipiikit/kauha/puskulevy/lumiaura, taakse perävaunu/kontti/takakaivuri

Jos sitten aletaan tuunaamaan, niin traktoriin kevyesti panssaroitu ohjaamo, perävaunuun panssaroitu kuljetuskontti

vekarajarvi_8.595x397.jpg
 
Saksalaisten projekti, jossa Rheinmetall jotenkin mukana: John Deere 6215R panssaroidulla ohjaamolla. Oven koneellinen avaus/sulku saattaa joissain tilanteissa tuntua tuskallisen hitaalta, esim. "kun nikkeliä traktorin nyt kylkeen rapisee". Videolla käytetty "miina" ilmeisesti näkyy kohdassa 6:11, olisiko tulenosoituspanos tai vastaava.

 
Saksalaisten projekti, jossa Rheinmetall jotenkin mukana: John Deere 6215R panssaroidulla ohjaamolla. Oven koneellinen avaus/sulku saattaa joissain tilanteissa tuntua tuskallisen hitaalta, esim. "kun nikkeliä traktorin nyt kylkeen rapisee". Videolla käytetty "miina" ilmeisesti näkyy kohdassa 6:11, olisiko tulenosoituspanos tai vastaava.

Tuo on turhan hidas mekanismi. Bemmin ovet kääntyvät ihan lihasvoimalla, ja ne ovat luultavasti painavammat kuin tuo.

Onko hinnasta tietoa?
 
Tuo on turhan hidas mekanismi. Bemmin ovet kääntyvät ihan lihasvoimalla, ja ne ovat luultavasti painavammat kuin tuo.

Onko hinnasta tietoa?

Vuodelta 2017 olevan uutisen mukaan hinta oli tuolloin 300 000 - 350 000 euroa.

"The ReboRack Deere 6R model displayed at Agritechnica is priced in the range of 300 to 350 thousand euros."


Uuden normi John Deere 6215R:n hintaa en löytänyt, mutta tuolla pyydetään käytetyistä alle 300 tuntia ajetuista -22 mallin traktoreista vähän päälle 180 000 euroa, joten panssaroitu vuoden 2017 malli oli lähes tuplahintainen viisi vuotta uudempaan perustraktoriin verrattuna.


Valmistaja (modifioija) Rebo-Landmaschinen on esitellyt tuotettaan messuilla ainakin vielä joulukuussa 2022.

REBO Rackin/Steel Buddyn esite, jossa speksejä, suojaustasoja yms:

 
Kokonainen pohja. Yksinkertaisempi kuin Misun vaikka sama periaate.

1684744506777.png
 
Tämä nyt vaatisi taas vähän miettimistä, muuten ollaan jakautumassa väärille urille.

Kysymys lienee: mille on tarvetta?

1) MAKUPAn kaltaiselle, halvalle (yritys) panssariajoneuvolle, jonka maastoliikkuvuus on luokkaa Transporter?

2) Maasto-ominaisuuksiltaan kyvykkäämmälle ja kalliimmalle ajoneuvolle, joka lähestyy hinnaltaan Sisu GTP:tä?

3) Panssaroidulle traktorille?

Foorumin tietävämmät (@Mikfin70 , @KKpilot ynnä muut) voisivat hieman valaista asiaa. Turhaa työtä ei olisi kiva tehdä (tai no, turhaahan se on sinänsä, koska nämä projektit tuskin koskaan tulevat lihaksi).
 
Kuvien perusteella vaikuttaisi siltä, että pohja on kennoa, koteloa tai jotain muuta vastaavaa, koska se on noinkin "paksu".
 

Liitteet

  • 3-petit-vehicule.jpg
    3-petit-vehicule.jpg
    31.8 KB · Luettu: 27
  • pvp11-4210.jpg
    pvp11-4210.jpg
    209.8 KB · Luettu: 25
  • pvp_045a.jpg
    pvp_045a.jpg
    67.7 KB · Luettu: 30
Palatakseni jokusen sivun taaksepäin niihin panssaroinnin vaatimuksiin, niin STANAG Level 1 ei ehkä ole tätä päivää. Olen peräänkuuluttanut aiemminkin Level 3:sta ja kun noita tsetseenejä katsoo, niin sille olisi ollut ehkä tarvetta...

Olisiko näille tällaisille siviilipanssariautoille mitään käyttöä Suomessa? Ilman ampuma-aukkoja nuo olisivat hieman matalaprofiilisempia vehkeitä avainhenkilöstön liikutteluun selustassa, kunhan valitaan jokin yleinen automalli. Vaikkapa lentäjien ja sotilasjohdon kyydittämiseen?

(Aiemmin foorumilla on kyllä ollut jo pariin otteeseen juttua, että noita olisikin Suomessa Puolustusvoimilla muutamia kappaleita.)

Katso liite: 58415

Lähdetwiitit:
 
Jos tulkkaan oikein, rakenne on tehty 2-5 mm teräksestä, johon varsinainen panssarisuoja on pultattu päälle?
 

Liitteet

  • strasbourg-france-sep-21-2019-soldier-seat-inside-french-army-petit-vehicule-protege-armoured-...jpg
    strasbourg-france-sep-21-2019-soldier-seat-inside-french-army-petit-vehicule-protege-armoured-...jpg
    159.7 KB · Luettu: 19
  • pvp_048.jpg
    pvp_048.jpg
    90.6 KB · Luettu: 20
  • 2-petit-vehicule.jpg
    2-petit-vehicule.jpg
    28.2 KB · Luettu: 23
Ranskalaisten PVP:stä taisi olla Miehistön kuljetus -ketjussa puhetta joku aika sitten; sen suojaustaso vaikuttaisi käypäiseltä (6-10 mm terästä).

Jotain tuollaisen tasoista mie oon mielessäni kaavailut, tosin sopiiko 10 hyvässä kunnossa olevaa suomalaista reserviläistä + kuski, tuohon PVP XL malliin? Edelleen olen sitä mieltä että pitäis 10 henkilöä varusteineen + kuski mahtua ajoneuvoon.
 
Jotain tuollaisen tasoista mie oon mielessäni kaavailut, tosin sopiiko 10 hyvässä kunnossa olevaa suomalaista reserviläistä + kuski, tuohon PVP XL malliin? Edelleen olen sitä mieltä että pitäis 10 henkilöä varusteineen + kuski mahtua ajoneuvoon.

1+10? Ei varmasti sovi, kun kapasiteetti on virallisestikin vain 2+8. Eikä kyllä sekään ole realismia.

Teoriassa ilmeisesti 2 ukkoa ensimmäisellä penkkirivillä ja 2 ukkoa toisella penkkirivillä ja sitten 6 ukkoa takana naamat vastakkain.

1685009490832.png

Käytännössä... no, ei sinne taakse mahdu kuin kaksi penkkiä.

 
Jotain tuollaisen tasoista mie oon mielessäni kaavailut, tosin sopiiko 10 hyvässä kunnossa olevaa suomalaista reserviläistä + kuski, tuohon PVP XL malliin? Edelleen olen sitä mieltä että pitäis 10 henkilöä varusteineen + kuski mahtua ajoneuvoon.
Tuskin. Ja jos sinne saisi tungettua, niin tavarat eivät mahdu.

Lähinnä mietin ns. idean kopioimista, vaikka kukaan ei koskaan kopioi ranskalaisia.
 
1) MAKUPAn kaltaiselle, halvalle (yritys) panssariajoneuvolle, jonka maastoliikkuvuus on luokkaa Transporter?
Tuossa vastaukseni, toki en tiedä on mahdollista rakentaa ko ajoneuvoa.
Ranskalaisten PVP:stä taisi olla Miehistön kuljetus -ketjussa puhetta joku aika sitten; sen suojaustaso vaikuttaisi käypäiseltä (6-10 mm terästä).

PVP on kalliihko jo ranskalaisena kevytversiona. Veikkaanpa, että XL-mallisena hinta nousee 300+ kiloeuroon, eli lähestytään kovaa vauhtia Sisu GTP:n huudeja.

The 2009-14 military budget originally called for a total of 1500 PVPs, but this was reduced to 1233 in 2010 and 1133 in 2012. In the end, 1073 were delivered to the Army at a total cost of €242.7m (~US$325m) for a unit cost of €167,000 (~US$220,000), or €226,000 (~US$300,000) including development costs.[1]

Luullakseni ydinkysymys on, tehdäänkö ajoneuvo alusta lähtien osista vai rakennetaanko valmiille alustalle. Jälkimmäinen asettaa rajoitteita, mutta se myös tarjoaa kaivatun säästöpotentiaalin.

Toinen kysymys on sitten se uhka ja panssarointi. Mitä uhkaa vastaan suojaudutaan? Sirpaleuhka on nähdäkseni olematon, jos ei olla kontaktissa perinteisen teräsjyrän kanssa. Selustassa uhka tulee ennen kaikkea erikoisjoukoista/maahanlaskujoukoista(/merijalkaväestä), ja jos vihollinen ei ole ryssinyt pahasti, niin näillä on lippaat täynnä läpäisevintä volframiydinpatruunaa mitä sotavaltion varastoista löytyy. Paradoksaalisesti päädytään tilanteeseen, jossa takalinjalla tarvitaan paljon panssaria minkäänlaiseen suojautumiseen, siinä missä etulinjassa jo kevyellä sirpalesuojauksella saavutetaan suuri hyöty. Eli ajoneuvon suojaa voi alkaa miettiä STANAG 4569 kolmostason kautta tai unohtaa kokonaan.

(Ehkä helpointa olisi vain alasajaa tämä projekti ja todeta, että ostetaan lisäpanssaroitua GTP:tä kaikkein suurimmassa riskissä oleville paikallisjoukoille. Loput menköön panssaroimattomilla lava-autoilla ja/tai pikkubusseilla sekä tietysti ottokalustolla.)

P.S. Tuosta vähän pidempää arvokuljetusautoa F-550:n alustalla.


1685010454035.png
 
PVP on kalliihko jo ranskalaisena kevytversiona. Veikkaanpa, että XL-mallisena hinta nousee 300+ kiloeuroon, eli lähestytään kovaa vauhtia Sisu GTP:n huudeja.
No siis, vertailuna panssari-G-Mersun hinta on 400k ja pelkän G-Mersun hinta on samaa luokkaa kuin PVP:n. Kalleus on suhteellista. Veikkaan, että Arctic Trucksin modaama Tojo jonkinlaisella suojauksella maksaa saman tai enemmän.


Toinen kysymys on sitten se uhka ja panssarointi. Mitä uhkaa vastaan suojaudutaan? Sirpaleuhka on nähdäkseni olematon, jos ei olla kontaktissa perinteisen teräsjyrän kanssa. Selustassa uhka tulee ennen kaikkea erikoisjoukoista/maahanlaskujoukoista(/merijalkaväestä), ja jos vihollinen ei ole ryssinyt pahasti, niin näillä on lippaat täynnä läpäisevintä volframiydinpatruunaa mitä sotavaltion varastoista löytyy. Paradoksaalisesti päädytään tilanteeseen, jossa takalinjalla tarvitaan paljon panssaria minkäänlaiseen suojautumiseen, siinä missä etulinjassa jo kevyellä sirpalesuojauksella saavutetaan suuri hyöty. Eli ajoneuvon suojaa voi alkaa miettiä STANAG 4569 kolmostason kautta tai unohtaa kokonaan.
Muistan kuinka ukrainalaisten 2014 kertomuksissa itänaapurin SF kantoi mukanaan termobaarisia ja tavallisia sinkoja. Käyttämälläsi logiikalla MAAKeille pitää alkaa antaa Leopardeja, kun millään kevyemmällä ei pärjätä. Ja etulinjassa sitten voi ajaa Hiluxilla.

3. tason suoja lisää joko painoa jos se toteutetaan halvalla teräksellä, tai hintaa jos se toteutetaan jollain muulla. Vertailuna Patria 6x6:n perustaso on 2, AMV:n 4. Eli uutta 6x6:kaan ei voisi antaa MAAKeille kun siitä ammutaan läpi, ilman lisäpanssaria. Lopputuloksena on se, että sitten ajetaan sillä Nissan Qashqailla.
 
Back
Top