Huhta
Greatest Leader
traktori-perävaunu-yhdistelmää ei ole kauheasti ainakaan kuviin päätynyt
Traktori-panssarivaunu-yhdistelmää sitten sitäkin enemmän.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
traktori-perävaunu-yhdistelmää ei ole kauheasti ainakaan kuviin päätynyt
Kroatian armeijan panssaroitu traktori. Netistä löytyvien kuvien perusteella ihan sarjatuotantoa. Toisena Intian armeijan panssari-traktori. Erään foorumilaisen sanoin: miksi tehdä kun Afrikka (ja Intia) pukkaavat tuollaisia halvemmalla kuin suomalainen hitsari-insinööri-kombo?Traktori-panssarivaunu-yhdistelmää sitten sitäkin enemmän.
Sehän oli PV:n vakiokuljetuskalustoa vielä 70-80 -luvuilla. Traktorin etuja:PV ei myöskään ole käyttänyt traktoreita vakikalustonaan jääkäreillä (ainakaan en tiedä kellä joukolla ne ovat rauhanaikana vakikuljetuskalustona?)
Tuo on turhan hidas mekanismi. Bemmin ovet kääntyvät ihan lihasvoimalla, ja ne ovat luultavasti painavammat kuin tuo.Saksalaisten projekti, jossa Rheinmetall jotenkin mukana: John Deere 6215R panssaroidulla ohjaamolla. Oven koneellinen avaus/sulku saattaa joissain tilanteissa tuntua tuskallisen hitaalta, esim. "kun nikkeliä traktorin nyt kylkeen rapisee". Videolla käytetty "miina" ilmeisesti näkyy kohdassa 6:11, olisiko tulenosoituspanos tai vastaava.
Tuo on turhan hidas mekanismi. Bemmin ovet kääntyvät ihan lihasvoimalla, ja ne ovat luultavasti painavammat kuin tuo.
Onko hinnasta tietoa?
Tuossa vastaukseni, toki en tiedä on mahdollista rakentaa ko ajoneuvoa.) MAKUPAn kaltaiselle, halvalle (yritys) panssariajoneuvolle, jonka maastoliikkuvuus on luokkaa Transporter?
Ranskalaisten PVP:stä taisi olla Miehistön kuljetus -ketjussa puhetta joku aika sitten; sen suojaustaso vaikuttaisi käypäiseltä (6-10 mm terästä).Tuossa vastaukseni, toki en tiedä on mahdollista rakentaa ko ajoneuvoa.
Olisiko näille tällaisille siviilipanssariautoille mitään käyttöä Suomessa? Ilman ampuma-aukkoja nuo olisivat hieman matalaprofiilisempia vehkeitä avainhenkilöstön liikutteluun selustassa, kunhan valitaan jokin yleinen automalli. Vaikkapa lentäjien ja sotilasjohdon kyydittämiseen?
(Aiemmin foorumilla on kyllä ollut jo pariin otteeseen juttua, että noita olisikin Suomessa Puolustusvoimilla muutamia kappaleita.)
Katso liite: 58415
Lähdetwiitit:
Jotain tuollaisen tasoista mie oon mielessäni kaavailut, tosin sopiiko 10 hyvässä kunnossa olevaa suomalaista reserviläistä + kuski, tuohon PVP XL malliin? Edelleen olen sitä mieltä että pitäis 10 henkilöä varusteineen + kuski mahtua ajoneuvoon.Ranskalaisten PVP:stä taisi olla Miehistön kuljetus -ketjussa puhetta joku aika sitten; sen suojaustaso vaikuttaisi käypäiseltä (6-10 mm terästä).
Petit Véhicule Protégé - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Jotain tuollaisen tasoista mie oon mielessäni kaavailut, tosin sopiiko 10 hyvässä kunnossa olevaa suomalaista reserviläistä + kuski, tuohon PVP XL malliin? Edelleen olen sitä mieltä että pitäis 10 henkilöä varusteineen + kuski mahtua ajoneuvoon.
Tuskin. Ja jos sinne saisi tungettua, niin tavarat eivät mahdu.Jotain tuollaisen tasoista mie oon mielessäni kaavailut, tosin sopiiko 10 hyvässä kunnossa olevaa suomalaista reserviläistä + kuski, tuohon PVP XL malliin? Edelleen olen sitä mieltä että pitäis 10 henkilöä varusteineen + kuski mahtua ajoneuvoon.
1) MAKUPAn kaltaiselle, halvalle (yritys) panssariajoneuvolle, jonka maastoliikkuvuus on luokkaa Transporter?
Tuossa vastaukseni, toki en tiedä on mahdollista rakentaa ko ajoneuvoa.
Ranskalaisten PVP:stä taisi olla Miehistön kuljetus -ketjussa puhetta joku aika sitten; sen suojaustaso vaikuttaisi käypäiseltä (6-10 mm terästä).
The 2009-14 military budget originally called for a total of 1500 PVPs, but this was reduced to 1233 in 2010 and 1133 in 2012. In the end, 1073 were delivered to the Army at a total cost of €242.7m (~US$325m) for a unit cost of €167,000 (~US$220,000), or €226,000 (~US$300,000) including development costs.[1]
No siis, vertailuna panssari-G-Mersun hinta on 400k ja pelkän G-Mersun hinta on samaa luokkaa kuin PVP:n. Kalleus on suhteellista. Veikkaan, että Arctic Trucksin modaama Tojo jonkinlaisella suojauksella maksaa saman tai enemmän.PVP on kalliihko jo ranskalaisena kevytversiona. Veikkaanpa, että XL-mallisena hinta nousee 300+ kiloeuroon, eli lähestytään kovaa vauhtia Sisu GTP:n huudeja.
Muistan kuinka ukrainalaisten 2014 kertomuksissa itänaapurin SF kantoi mukanaan termobaarisia ja tavallisia sinkoja. Käyttämälläsi logiikalla MAAKeille pitää alkaa antaa Leopardeja, kun millään kevyemmällä ei pärjätä. Ja etulinjassa sitten voi ajaa Hiluxilla.Toinen kysymys on sitten se uhka ja panssarointi. Mitä uhkaa vastaan suojaudutaan? Sirpaleuhka on nähdäkseni olematon, jos ei olla kontaktissa perinteisen teräsjyrän kanssa. Selustassa uhka tulee ennen kaikkea erikoisjoukoista/maahanlaskujoukoista(/merijalkaväestä), ja jos vihollinen ei ole ryssinyt pahasti, niin näillä on lippaat täynnä läpäisevintä volframiydinpatruunaa mitä sotavaltion varastoista löytyy. Paradoksaalisesti päädytään tilanteeseen, jossa takalinjalla tarvitaan paljon panssaria minkäänlaiseen suojautumiseen, siinä missä etulinjassa jo kevyellä sirpalesuojauksella saavutetaan suuri hyöty. Eli ajoneuvon suojaa voi alkaa miettiä STANAG 4569 kolmostason kautta tai unohtaa kokonaan.