MiKu

Saatko tehtyä MAKUPAsta version, jossa on 6+6 istuimien sijaan 4+4? Tällä saisi täyden ryhmän liikkumaan kun edessä on vielä 1+1 istuimet. Lopputulos on varmaankin hyvin lähellä nykyisiä IMV-ratkaisuja, joita Ukrainassa on nyt tositoimissa varmaan kohta kaikki mahdolliset modernit versiot.
Onnistuu kyllä.
 
No, en ole enää firman palkoilla, mutta kyllä tuo suojattujen ajoneuvojen puute on yksi isoimmista.

Nyt mietin mitä muutoksia pitäisi tehdä 1+8 henkilöpakettiautoon, että esim ulkopuolelle saisi kiinni komposiittii panssaroinnin?
Ainakin pyörien tienata pitäisi vahventaa.
Jousitus, vanteet jne. vaatisivat ainakin vahvistamista. Korirakenteet ovat varsin ohkaista peltiä, sinne pitäisi hitsata vahvikkeita kantamaan päälle tuleva panssarointi. Ja näky voisi olla varsin Mad Max. Usein nuo siviiliautoista tehdyt panssariversiot on näköjään tehty niin, että sisälle on ujutettu panssarilevyjä. Vahvikkeita vaaditaan siinäkin tapauksessa. Usein noissa itseäni mietityttää kattavuus: onko suoja saatu joka ikisestä suunnasta? Vai onko panssaroinnissa 'aukkoja' ?
 
Pitäisi keksiä joku konsti parantaa maastoliikkuvuutta, ajoneuvo tulisi saada metsään puiden alle piiloon. ( Isommat maastokuvioiset renkaat, jousituksella korotettu pienikin lisä maavaraan? Vertaa https://www.offroadtarvike.fi/) Mie kuitenkin siirtäisin taka akselia hiukan eteenpäin, akseliväli lyhenisi joka käsittääkseni vaikuttaa kääntösäteeseen. Riittäisikö kuitenkin se 10+ 2 istunmäärä? Tilaa lisää varusteille tai vastaavasti ajoneuvo lyhenisi. Ei taida tuon kokoisille olla vetävää teliä saatavilla? Kunnon pyöränketjulla kylä saataisiin talvella lumessa kulkukykyä. Hydraalivinssi lisättävä, saadaan itsenäisesti irti jos uppoaa.
Viimeisimmässä inkarnaatiossaan MAKUPAn pitkähkö akseliväli, renkaiden koko ja maavara kertovat rajallisesta maastokelpoisuudesta. Ko. alusta ei liene myöskään nelivetoinen, mutta tarvitseeko MAKUPAn sitten olla tehtävässään panssaroitu Laplander tai Pinzgauer (joista on aikanaan tehty 4x4 ja 6x6 -versiot)? Millaisia reittejä ja teistöjä pitkin paikallisjoukkoja enimmäkseen kuljetetaan?

MAKUPAn ekolokero:
  • AMV
  • PATRIA 6x6
  • GTP yms.
  • MAKUPA
  • Panssaroimattomat (otto)ajoneuvot
——— OT———
Edit: @Huhta :
MAAKKilaiset kertaavat suhteellisesti ottaen melko tiuhaan verrattuna muihin samanikäisiin reserviläisiin. Eli jos käskettyjen harjoitusten lisäksi VEH kiinnostaa, niin sellaisia ja erilaisia kursseja on tarjolla aika usein ja sisäkurvin kautta ajellaan ovelle. Taitotasosta olen jäävi sanomaan entisenä aktiivina mitään, mutta motivaatio on ainakin oman alueeni porukassa ollut aina kohdallaan. Mukana olevien siviili- ja sotilaspuolen koulutus ja -kokemus voi olla kirjava, mutta niissä piilee myös potentiaalia ja vahvuutta*.

MAAKK on parhaimmillaan oman maakuntansa alueella ja se on monipuolisesti koulutettu jokapaikan höylä, joka voidaan heittää sinne missä on suurin tarve. Si habla everything!

Siinä vaiheessa kun MAkkAranpaistoKaveriKerholaiset taistelevat viimeisenä lukkona vihollisen panssarikärkeä vastaan, on terävän kärjen taistelevista joukoista tehty jo hakkelusta. Sitäkin tilannetta varten on tehty suunnitelmia ja harjoiteltu.

* Kaikki eivät ole apukokkeja, laivakokkeja ja tykkimiehiä. Myös kaltaisiani metsäjänistaustaisia ja monien muiden koulutushaarojen gubbersoneita löytyy laidasta laitaan. Ja ensin mainituilla voi olla harrastuneisuutta ja myöhemmin hankittua sotilasosaamista. Eri alojen siviiliosaaminen on myös koettu vahvuudeksi.
Ja nelivetona ehdottomasti! Talviaikaan tarpeellinen parannus liikkuvuuteen, kun tiet voivat olla auraamattomia.
Neliveto on hyvä ominaisuus, kunhan käytetty runko ja saatavilla olevat tekniikkapaketit sen sallivat. Nelivetokuorma-autoja ei taida kauheasti olla laajassa käytössä? Maastorenkaat olivat linkissä jopa halpoja siihen nähden mitä talvirenkaista joutuu maksamaan. Hiluxista painavampaan siirryttäessä niidenkin kantavuusvaatimus tietysti kasvaa, ja tarjonta vähennee.

6x4 taisi olla PV:ssäkin varsin pitkään ratkaisu kunnollisten maastoautojen puutteeseen? Ainakin näin muistan sotilaskuorkkeja käsittelevistä kirjoista lukeneeni. Tyhmä akseli perään joka sitten on rullalla kytkettävissä mukaan olisi yksinkertaisin, muttei hienostunein ratkaisu. Jos siis todellisia nelivetoisia tekniikkapaketteja ei löydy.
 
So thought Mr Prigozhin.
Kannattaa huomioida, että tällä hetkellä paikallisjoukkojen kalusto on ottokalustoa. Käytännössä Transportereita ja SUVeja. Niiden maastokelpoisuus on mitä on. Joukossa lienee pystyvämpääkin kalustoa, mutta ne jyvitetään operativiisille.

OT: Näinpä juuri. MAAK-aktiivit lienevät eniten kerranneita ressuja mitä tästä maasta löytyy, joitain tiettyjä pumppuja lukuunottamatta. Vähemmistö ressuista on kerrannut kerran 5-10 v intistä pääsyn jälkeen ehkä viikon. Suurin osa siitä "loppumattomasta miehistöreservistä" ei ole PV:n tornilogoista kirjettä saanut koskaan TJ0-päivän jälkeen.


Sotilaiden tapattaminen turhanpäiten on kallista kansantaloudelle, suorasti ja epäsuorasti, suorastaan tuhoisaa kun puhutaan parhaassa iässä olevasta väestöstä. Itänaapuri tuskin moniin vuosikymmeniin tulee toipumaan tappioista kansantaloudellisesti.

Omien tappioiden välttämisen osalta parhaan ROI:n saisi varmaankin hankkimalla huippuluokan suojavarusteet 280 000 miehelle erkkareista kirjureihin. Ne kun suojaavat niin ajoneuvon sisällä kuin sen ulkopuolellakin.
 
Mie oon edelleen sitä mieltä että pitäis olla 10+1 kuljetus kapasiteetin, jos se perus jääkäriryhmän koko kasvaa, alkaa nykyään olla liikaa kannettavaa ryhmässä 8 miehelle. Pitää huomioida tulevaisuus suunnitelmissa.
Olisiko mitoitus 10 + kuski + ryhmän tavarat? Jääkäriryhmän koko on tosiaan viime aikoina lähestynyt muinaisen RVL -metsäjänisryhmän kokoa. Esim. sirtyminen kolmimiehisiin partioihin on mielestäni ollut oikea suunta. Ja kun ajoneuvo on vahvennettu takalinjan taksi, dedikoidulle kuljettajalle on sosiaalinen tarve (kun varsinaisella ryhmällä on ne omat hommansa).

Henkilökohtaiset perusvarusteet ja ehkä jotain muuta saattaisi mahtua konmarittamalla viimeisimmissä piirroksissa esitetyn kehitysversion kyytiin kun yksi penkkipari ruuvataan irti.
 
Viimeksi muokattu:
Omien tappioiden välttämisen osalta parhaan ROI:n saisi varmaankin hankkimalla huippuluokan suojavarusteet 280 000 miehelle erkkareista kirjureihin. Ne kun suojaavat niin ajoneuvon sisällä kuin sen ulkopuolellakin.
Tässä voisi auttaa helposti tuntuvat verovähennykset reserviläisvarusteista. Näkisin tällaisen mallin olevan jo oikeastaan välttämätön, jos Ukrainan kaltaiseen suursotaan halutaan suurelle osalle joukoista jotain muuta kuin M62:ta ja peltipottaa.

MAKUPAn kanadalainen vastike samaan tarpeeseen:

1685267692381.png
 
Tässä voisi auttaa helposti tuntuvat verovähennykset reserviläisvarusteista. Näkisin tällaisen mallin olevan jo oikeastaan välttämätön, jos Ukrainan kaltaiseen suursotaan halutaan suurelle osalle joukoista jotain muuta kuin M62:ta ja peltipottaa.

MAKUPAn kanadalainen vastike samaan tarpeeseen:

Katso liite: 78343
Rengastuksen voisi kopioida, näyttää hyvältä yhdistelmältä. Takaramppi on hitusen korkealla omaan makuuni. Keskellä olevat istuimet; ymmärrän miinasuojan kannalta, mutta tilankäytöllisesti ei ehkä paras ratkaisu. Kasvot vastakkain saadaan ryhmäkohtainen varustus keskelle.
 
Tässä voisi auttaa helposti tuntuvat verovähennykset reserviläisvarusteista. Näkisin tällaisen mallin olevan jo oikeastaan välttämätön, jos Ukrainan kaltaiseen suursotaan halutaan suurelle osalle joukoista jotain muuta kuin M62:ta ja peltipottaa.

Jos huomioidaan panssaroituihin ajoneuvoihin kohdistuva ihastelu, ei henkilökohtainen suojavarustus jää kiinni rahasta. Laadukas luotisuojaliivi lisäpalikoineen (kaula, munaskut, olkavarret) ja neljällä IV-tason levyllä (etu+taka+kyljet) maksaa siviilille 2000 euron suuruusluokkaa. Komposiittikypärä satasista pariin tonniin riippuen siitä, paljonko arvostetaan suojaa, lisävarustekiinnityksiä ja toisaalta grammanviilausta.

Jos nyt olisi (varastossa/tilauksessa) asialliset vehkeet esim. 30 000 miehelle, niin loppujen 250 000 miehen varustamisen kustannukseksi voisi käsivaralta arvioida 500-750 miljoonaa euroa. Halusta se on kiinni enemmän kuin absoluuttisista resursseista.

Mikään verovähennysoikeus tai ALV-palautus ei tule kysymykseen, koska se pakottaisi PV:n myöntämään, ettei vehkeitä ole tarpeeksi. Eikä se luultavasti paljoa auttaisikaan, kun reservin syvät rivit eivät kuitenkaan uhraisi omia varojaan tällaiseen materiaaliin.

Lohdullista on, että liittolaiset todennäköisesti toimittavat tällaista materiaalia hätäänjoutuneelle. Kuten Ukrainassakin. 20 000 settiä sieltä, 5 000 täältä... äkkiä varustetaan kymmeniä tuhansia miehiä lisää nykyaikaisella kamalla.
 
Ongelmana on nyt maavara: sotilasrenkaillakin se on vain 276 mm. Perämurikka ottaa ensin maahan.
 
Kokeilin pitkittäisiä jäykkäreitä. Ne ovat kevyemmät (730 kg vs 745) ja 10 mm pienempi kokonaissiirtymä.

1685355332462.png
1685355344001.png
1685355358914.png
 
Jos miinan ympärille mallintaa rigidin "kupin" kuten joissain tutkimuksissa on tehty, kuvaamaan maahan kaivetun miinan painaallon reflektiota. Läpi menee että heilahtaa.

1685356700089.png
1685356740657.png
1685356729744.png
 
Vertailun vuoksi tein 45ast V-pohjan. Paksuus 7 mm, hieman painavampi kuin kenno (762 kg). Läpi se silti menee.
1685359448973.png

1685359463853.png
1685359475566.png
1685359525360.png
 
Back
Top