MiKu

No siis, vertailuna panssari-G-Mersun hinta on 400k ja pelkän G-Mersun hinta on samaa luokkaa kuin PVP:n. Kalleus on suhteellista. Veikkaan, että Arctic Trucksin modaama Tojo jonkinlaisella suojauksella maksaa saman tai enemmän.

Luulin keskustelunaiheena olleen halpa ja tyydyttävä eikä kallein ja paras... Mitä hintaan noin muutoin tulee, älä muistuta poliisin panssari-Toyotoista, joilla olisi ollut laitonta ajaa Suomessa. Saati sitten myöhemmin ostetuista Mersuista. 💸 (Tärkeitä ostoksia sinänsä enkä edes lähde esittämään vaihtoehtoja.)

Muistan kuinka ukrainalaisten 2014 kertomuksissa itänaapurin SF kantoi mukanaan termobaarisia ja tavallisia sinkoja. Käyttämälläsi logiikalla MAAKeille pitää alkaa antaa Leopardeja, kun millään kevyemmällä ei pärjätä. Ja etulinjassa sitten voi ajaa Hiluxilla.

3. tason suoja lisää joko painoa jos se toteutetaan halvalla teräksellä, tai hintaa jos se toteutetaan jollain muulla. Vertailuna Patria 6x6:n perustaso on 2, AMV:n 4. Eli uutta 6x6:kaan ei voisi antaa MAAKeille kun siitä ammutaan läpi, ilman lisäpanssaria. Lopputuloksena on se, että sitten ajetaan sillä Nissan Qashqailla.

Panssarointi lisää aina painoa ja kustannuksia. Sitä pitää siis suhteuttaa saavutettuihin hyötyihin, ja jos se on tehoton suhteessa uhkaan, niin silloin sitä ei laiteta lainkaan. Vähän sama juttu kuin että mennäkö täydennysmiehenä rintamalle paljain päin vaiko omakustanteinen raksakypärä päässä. Antaahan se raksakypärä vähän suojaa, jos vaikkapa kranaatin räjähdys heittää kiven ilmaan ja se laskeutuu omaan pääkalloon. Mutta kun puntaroi akselilla kustannukset-suoja-paino, niin en kyllä millään logiikalla saa raksakypärästä mielekästä päähinettä sotilaskäyttöön (pl. JOUHA, rakennuspioneerihommat tms.).

Minua kiinnostaisi tietää sinun näkemyksesi siitä, miten paikallisjoukot käyttävät tätä suunniteltavaa ajoneuvoa ja mitä uhkia näet ajoneuvoon kohdistuvan suunnitelluissa käyttöskenaarioissa.
 
Luulin keskustelunaiheena olleen halpa ja tyydyttävä eikä kallein ja paras... Mitä hintaan noin muutoin tulee, älä muistuta poliisin panssari-Toyotoista, joilla olisi ollut laitonta ajaa Suomessa. Saati sitten myöhemmin ostetuista Mersuista. 💸 (Tärkeitä ostoksia sinänsä enkä edes lähde esittämään vaihtoehtoja.)
Sekä panssaroitu että panssaroimaton G-Mersu ovat kuitenkin PV:n kalustoon kuuluvia härpäkkeitä; ja kun edellisissä viesteissä mietittiin PVP:n soveltumista Suomeen ja kauhistelit sen kalleutta, on ihan hyvä vertailla mitä muut vaihtoehdot maksavat. Panssaroiduksi nelivedoksi, vieläpä ilmeisesti itsekantavalla (?) korilla ja kotimaisesti Ranskassa tehtynä, en nyt sanoisi tuon olevan hinnan kiroissa.


Minua kiinnostaisi tietää sinun näkemyksesi siitä, miten paikallisjoukot käyttävät tätä suunniteltavaa ajoneuvoa ja mitä uhkia näet ajoneuvoon kohdistuvan suunnitelluissa käyttöskenaarioissa.
Sen takia olen yrittänyt kysellä foorumin ammattijäseniltä, onko tällaiselle ajoneuvolle tarvetta. Tarve tuntuisi olevan. Avaan tarkemmin ajattelemaani skenaariota jahka kerkeän.
 
Lisätty erilainen PA-tankki, molemmille puolille.

1685082620768.png
1685082632625.png
 
Siinähän se on. Mietin vielä tuota pituutta, onko noin pitkä liian jäykkä kääntymään metsäautotiellä? Tietysti jos taka-akselia eteen päin ja kääntyvillä pyörilä kolmas akseli taakse lisää. Lisää maavaraa, ja neliveto? Pansarointi, olisko jotain vanhojen Pasien luokkaa riittävä.
Pituus on karvan yli 6 m. Metrin pidempi kuin Toyota Hilux. Ei pitäisi aiheuttaa kauheasti ongelmaa.

Maavara ja neliveto riippuvat alustasta. Halpuus näkyy alustan suorituskyvyssä, juuri tätä halvemmalla panssarikoria tuskin voi toteuttaa.

Suojaustaso STANAG 1:stä. Sama periaate kuin Mikussa, panssari kiinnitettävänä jotta suojaustasoa voidaan säädellä.
 
Pituus on karvan yli 6 m. Metrin pidempi kuin Toyota Hilux. Ei pitäisi aiheuttaa kauheasti ongelmaa.

Maavara ja neliveto riippuvat alustasta. Halpuus näkyy alustan suorituskyvyssä, juuri tätä halvemmalla panssarikoria tuskin voi toteuttaa.

Suojaustaso STANAG 1:stä. Sama periaate kuin Mikussa, panssari kiinnitettävänä jotta suojaustasoa voidaan säädellä.
Vaikka Suomessa on hyvä metsätieverkko, ei voi ajatella että jokaisen lumisateen jälkeen olisi aurauspalvelu rientämässä edelle, kun pitäisi edetä. Eikä pienenkään ojan yli pääse, eikä tihkusateen kasteleman niityn yli.

Vaikka lupasin etten, palaan kuitenkin traktorivetoiseen. Jos vaikkapa Agcolta Suolahdelta tilaisi veturin ilman Isobusia ja muita tarpeettomia ominaisuuksia, ja MSK Cabinsilta tarkoitukseen sopivan ohjaamon, jäisi perävaunun toteuttamiseen kohtuullisesti paukkuja, eikä paino olisi ensimmäinen este. Ehkä isoimpana kysymyksenä olisi veturin moottorin suojaus, se on tietenkin tehtävän toteuttamisen kannalta myös tärkeä paikka suojata, vaikka äijät olisi tiettyyn rajaan asti turvattu.

Ja maastokelpoisuus, ilman kelirajoituksia.

Joo, lupasin etten rupea enää tätä setvimään, muttakun...
 
Paljonko on yhden miehistöpenkin leveys kun niitä mahtuu kuusi plus ohjaamo tuohon mittaan?
Muistaakseni 600 mm, penkkien väli n. 100 mm.

Cabover lisää aika paljonkin tilaa, mikä Hiluxissa ja GTP:ssä muutoin menee moottorille.
 
Pituus on karvan yli 6 m. Metrin pidempi kuin Toyota Hilux. Ei pitäisi aiheuttaa kauheasti ongelmaa.

Maavara ja neliveto riippuvat alustasta. Halpuus näkyy alustan suorituskyvyssä, juuri tätä halvemmalla panssarikoria tuskin voi toteuttaa.

Suojaustaso STANAG 1:stä. Sama periaate kuin Mikussa, panssari kiinnitettävänä jotta suojaustasoa voidaan säädellä.
Pitäisi keksiä joku konsti parantaa maastoliikkuvuutta, ajoneuvo tulisi saada metsään puiden alle piiloon. ( Isommat maastokuvioiset renkaat, jousituksella korotettu pienikin lisä maavaraan? Vertaa https://www.offroadtarvike.fi/) Mie kuitenkin siirtäisin taka akselia hiukan eteenpäin, akseliväli lyhenisi joka käsittääkseni vaikuttaa kääntösäteeseen. Riittäisikö kuitenkin se 10+ 2 istunmäärä? Tilaa lisää varusteille tai vastaavasti ajoneuvo lyhenisi. Ei taida tuon kokoisille olla vetävää teliä saatavilla? Kunnon pyöränketjulla kylä saataisiin talvella lumessa kulkukykyä. Hydraalivinssi lisättävä, saadaan itsenäisesti irti jos uppoaa.
 
Minua kiinnostaisi tietää sinun näkemyksesi siitä, miten paikallisjoukot käyttävät tätä suunniteltavaa ajoneuvoa ja mitä uhkia näet ajoneuvoon kohdistuvan suunnitelluissa käyttöskenaarioissa.
Noniin. Tarkoituksena oli siis antaa paikallisjoukoille panssarisuoja, mikä 98% ottoajoneuvoilla kulkevalta joukolta puuttuu. Alueellisten joukkojen sulautuessa paikallisjoukkoihin niiden vastuut kasvavat. Vaikka kyseessä ovat paikallisjoukot, ei kannata ajatella, että niiden tehtävä on pelkkää puskadesanttien jahtia. Rintamalinjat liikkuvat, sirotteita ja miinoja löytyy ja välillä ajetaan väijytyksiinkin. Lisäksi esim. Maakuntakomppanioiden kohdalla on hassua ajatella, että parhaiten koulutettu reservi jätettäisiin takalinjoille syömään possumunkkia kun syvästä reservistä tulevia heitetään tuleen M60-tetsareilla ja peltikypärillä. Suoria tst-tehtäviä muuallakin kuin kotialueella voi olla siis luvassa.

Ukraina on näyttänyt myös, että sirpaleuhka on todellinen. Rintamalta 40 km säteellä olevat huoltokuljetukset altistuvat epäsuoralle. Toinen, täydentävä ajatus MAKUPAlle on korvata Pasit ja muut kykenevämmät ps-ajoneuvot takalinjoilla, huollossa, evakuoinneissa, korjauksissa, johtamiskeskuksissa jne. jotta näitä oikeita ps-ajoneuvoja saadaan oikeisiin tst-tehtäviin. Ajatuksena on suurin piirtein Saxonin kaltainen vehje.

Mieluiten toki laittaisin kaikille operatiivisille AMV:t ja muille PATRIA 6X6:t, mieluiten 30 mm tykkitornilla. Mutta rahaa ei ole, koska kaikki kolme puolustushaaraa tarvitsevat kalusto-ostoja juuri samaan aikaan. Tarve ps-ajoneuvoille on, mutta rahan puute tarkoittaa sitä, että ne ostetaan vain niille jotka kipeimmin niitä tarvitsevat, koska kpl-hinta liikkuu miljoonan tuolla puolen. Siksi hinta on MAKUPA:n kohdalla niin tärkeä tekijä.

Kysymyksenasettelu on siis käytännössä: mikä on halvin luodeilta ja sirpaleilta suojaava ps-kori joka voidaan tehdä, ja mikä on halvin alusta mihin se voidaan laittaa? Mitä kykenevämpää alustaa haluaa, sitä kalliimmaksi kokonaishinta tulee. Jossain vaiheessa alustan suhteellinen suorituskyky ylittää korin tuoman hyödyn; eli miksi ostaa petoa maastomenijää joka maksaa 6x6:n verran mutta suojaa huonommin? Kompromissejä on tehtävä.

@Mikfin70 voinee kertoa, olenko visioissani Firman kannalta ihan hakoteillä?
 
@Mikfin70 voinee kertoa, olenko visioissani Firman kannalta ihan hakoteillä?
No, en ole enää firman palkoilla, mutta kyllä tuo suojattujen ajoneuvojen puute on yksi isoimmista.

Nyt mietin mitä muutoksia pitäisi tehdä 1+8 henkilöpakettiautoon, että esim ulkopuolelle saisi kiinni komposiittii panssaroinnin?
Ainakin pyörien tienata pitäisi vahventaa.
 
Noniin. Tarkoituksena oli siis antaa paikallisjoukoille panssarisuoja, mikä 98% ottoajoneuvoilla kulkevalta joukolta puuttuu. Alueellisten joukkojen sulautuessa paikallisjoukkoihin niiden vastuut kasvavat. Vaikka kyseessä ovat paikallisjoukot, ei kannata ajatella, että niiden tehtävä on pelkkää puskadesanttien jahtia. Rintamalinjat liikkuvat, sirotteita ja miinoja löytyy ja välillä ajetaan väijytyksiinkin. Lisäksi esim. Maakuntakomppanioiden kohdalla on hassua ajatella, että parhaiten koulutettu reservi jätettäisiin takalinjoille syömään possumunkkia kun syvästä reservistä tulevia heitetään tuleen M60-tetsareilla ja peltikypärillä. Suoria tst-tehtäviä muuallakin kuin kotialueella voi olla siis luvassa.

En kyllä kutsuisi maakuntakomppanioita parhaiten koulutetuiksi, vaan ehkä parhaiten motivoituneiksi. Yksiköt on koottu vapaaehtoisista, joiden koulutustaustat voivat olla ihan mitä hyvänsä (apumekaanikosta laivakokkiin ja tykkimieheen). Ko. sijoituksen omaavien ressujen kertauttamisella sitä voidaan viedä johonkin suuntaan, mutta ei muutama viikonloppu tai muutama viikko vuodessa kesää tee. Lisäksi paikallistuntemus hukataan, jos MAAK viedään kauas kotialueelta.

Näkisin, että suorat taistelutoimet ps-kärjen pysäyttämiseksi koskevat lähinnä itärajan MAAK:eja, josta päästään seuraavaan kohtaan...

Ukraina on näyttänyt myös, että sirpaleuhka on todellinen. Rintamalta 40 km säteellä olevat huoltokuljetukset altistuvat epäsuoralle. Toinen, täydentävä ajatus MAKUPAlle on korvata Pasit ja muut kykenevämmät ps-ajoneuvot takalinjoilla, huollossa, evakuoinneissa, korjauksissa, johtamiskeskuksissa jne. jotta näitä oikeita ps-ajoneuvoja saadaan oikeisiin tst-tehtäviin. Ajatuksena on suurin piirtein Saxonin kaltainen vehje.

Tämähän on miehistönkuljetusajoneuvo eikä mikään panssarikuorma-auto huollolle. Mutta mikä on sellaisen miehistönkuljetusajoneuvon arvo, jossa on tingitty maastoliikkuvuudesta? Lentotukikohdan turvallisuustehtävissä se voi toimia oikeinkin hyvin, mutta rintamalla olisi syytä kyetä poistumaan myös kestopäällysteen ulkopuolelle. Ollaan sitten hakemassa haavoittunutta kyytiin, koukkaamassa sivustaan, kiertämässä sirotemiinoitetta - mitä hyvänsä.

Patria 6X6:lle on jo olemassa halvempi (ja vaatimattomampi) vaihtoehto, Sisu GTP. MAKUPA taas sijoittuu ainakin omissa silmissäni GTP:n alapuolelle.

Viesti- ja johtamiskapasiteettia on rakennettu viime aikoina konttipohjaisiin ratkaisuihin, joissa on omat ilmeiset etunsa (mm. alustan nopea vaihdettavuus). Eli ei tästä ehkä siihenkään...

Mieluiten toki laittaisin kaikille operatiivisille AMV:t ja muille PATRIA 6X6:t, mieluiten 30 mm tykkitornilla. Mutta rahaa ei ole, koska kaikki kolme puolustushaaraa tarvitsevat kalusto-ostoja juuri samaan aikaan. Tarve ps-ajoneuvoille on, mutta rahan puute tarkoittaa sitä, että ne ostetaan vain niille jotka kipeimmin niitä tarvitsevat, koska kpl-hinta liikkuu miljoonan tuolla puolen. Siksi hinta on MAKUPA:n kohdalla niin tärkeä tekijä.

Kysymyksenasettelu on siis käytännössä: mikä on halvin luodeilta ja sirpaleilta suojaava ps-kori joka voidaan tehdä, ja mikä on halvin alusta mihin se voidaan laittaa? Mitä kykenevämpää alustaa haluaa, sitä kalliimmaksi kokonaishinta tulee. Jossain vaiheessa alustan suhteellinen suorituskyky ylittää korin tuoman hyödyn; eli miksi ostaa petoa maastomenijää joka maksaa 6x6:n verran mutta suojaa huonommin? Kompromissejä on tehtävä.

@Mikfin70 voinee kertoa, olenko visioissani Firman kannalta ihan hakoteillä?

Eräs ammattiupseeri lausui pohdittaessa panssaroimattomien ajoneuvojen lavan suojausta komposiittilevyillä, että miksi uhrata resursseja tällaiseen, kun se ei millään tavalla edesauta joukon tehtävän suorittamista ja kun miehistä meillä ei tule ensimmäisenä pula.
 
Viimeisimmässä inkarnaatiossaan MAKUPAn pitkähkö akseliväli, renkaiden koko ja maavara kertovat rajallisesta maastokelpoisuudesta. Ko. alusta ei liene myöskään nelivetoinen, mutta tarvitseeko MAKUPAn sitten olla tehtävässään panssaroitu Laplander tai Pinzgauer (joista on aikanaan tehty 4x4 ja 6x6 -versiot)? Millaisia reittejä ja teistöjä pitkin paikallisjoukkoja enimmäkseen kuljetetaan?

MAKUPAn ekolokero:
  • AMV
  • PATRIA 6x6
  • GTP yms.
  • MAKUPA
  • Panssaroimattomat (otto)ajoneuvot
——— OT———
Edit: @Huhta :
MAAKKilaiset kertaavat suhteellisesti ottaen melko tiuhaan verrattuna muihin samanikäisiin reserviläisiin. Eli jos käskettyjen harjoitusten lisäksi VEH kiinnostaa, niin sellaisia ja erilaisia kursseja on tarjolla aika usein ja sisäkurvin kautta ajellaan ovelle. Taitotasosta olen jäävi sanomaan entisenä aktiivina mitään, mutta motivaatio on ainakin oman alueeni porukassa ollut aina kohdallaan. Mukana olevien siviili- ja sotilaspuolen koulutus ja -kokemus voi olla kirjava, mutta niissä piilee myös potentiaalia ja vahvuutta*.

MAAKK on parhaimmillaan oman maakuntansa alueella ja se on monipuolisesti koulutettu jokapaikan höylä, joka voidaan heittää sinne missä on suurin tarve. Si habla everything!

Siinä vaiheessa kun MAkkAranpaistoKaveriKerholaiset taistelevat viimeisenä lukkona vihollisen panssarikärkeä vastaan, on terävän kärjen taistelevista joukoista tehty jo hakkelusta. Sitäkin tilannetta varten on tehty suunnitelmia ja harjoiteltu.

* Kaikki eivät ole apukokkeja, laivakokkeja ja tykkimiehiä. Myös kaltaisiani metsäjänistaustaisia ja monien muiden koulutushaarojen gubbersoneita löytyy laidasta laitaan. Ja ensin mainituilla voi olla harrastuneisuutta ja myöhemmin hankittua sotilasosaamista. Eri alojen siviiliosaaminen on myös koettu vahvuudeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Saatko tehtyä MAKUPAsta version, jossa on 6+6 istuimien sijaan 4+4? Tällä saisi täyden ryhmän liikkumaan kun edessä on vielä 1+1 istuimet. Lopputulos on varmaankin hyvin lähellä nykyisiä IMV-ratkaisuja, joita Ukrainassa on nyt tositoimissa varmaan kohta kaikki mahdolliset modernit versiot.
 
Viimeisimmässä inkarnaatiossaan MAKUPAn pitkähkö akseliväli, renkaiden koko ja maavara kertovat rajallisesta maastokelpoisuudesta. Ko. alusta ei liene myöskään nelivetoinen, mutta tarvitseeko MAKUPAn sitten olla tehtävässään panssaroitu Laplander tai Pinzgauer (joista on aikanaan tehty 4x4 ja 6x6 -versiot)? Millaisia reittejä ja teistöjä pitkin paikallisjoukkoja enimmäkseen kuljetetaan?

MAKUPAn ekolokero:
  • AMV
  • PATRIA 6x6
  • GTP yms.
  • MAKUPA
  • Panssaroimattomat (otto)ajoneuvot

Ajattelisin MAKUPA-tyyppistä ajoneuvoa (sillä peräänkuuluttamallani paremmalla panssaroinnilla) käytettäväksi selustan partio- ja QRF-tehtävissä. Mukavampi ajattaa joukkue tai komppania rajaamaan maahanlaskua tai erikoisjoukkojen hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle tsekkarille, kun rynkyn sarja tuulilasissa ei heti tapa jokaista ajoneuvossa matkustavaa. Panssaroituna se toimii myös paljon paremmin liikkuvana asepesäkkeenä kuin "Hilux".

Itärajan läheisyydessä MAKUPA:n sijaan sitten GTP. Vähän enemmän maastoliikkuvuutta, jos joudutaan taistelutehtäviin panssarijyrää vastaan.

Pelkkään lihan ja materiaalin siirtelyyn selustassa riittää sitten lava-autot, maastoautot, pakettiautot, pikkubussit ja kuorkit. Hyökkäyksen kohteeksi joutumisen todennäköisyys satunnaisilla siirtymillä kun on äärimmäisen pieni.
 
Ja nelivetona ehdottomasti! Talviaikaan tarpeellinen parannus liikkuvuuteen, kun tiet voivat olla auraamattomia.
 
Viimeisimmässä inkarnaatiossaan MAKUPAn pitkähkö akseliväli, renkaiden koko ja maavara kertovat rajallisesta maastokelpoisuudesta. Ko. alusta ei liene myöskään nelivetoinen, mutta tarvitseeko MAKUPAn sitten olla tehtävässään panssaroitu Laplander tai Pinzgauer (joista on aikanaan tehty 4x4 ja 6x6 -versiot)? Millaisia reittejä ja teistöjä pitkin paikallisjoukkoja enimmäkseen kuljetetaan?

MAKUPAn ekolokero:
  • AMV
  • PATRIA 6x6
  • GTP yms.
  • MAKUPA
  • Panssaroimattomat (otto)ajoneuvot
——— OT———
Edit: @Huhta :
MAAKKilaiset kertaavat suhteellisesti ottaen melko tiuhaan verrattuna muihin samanikäisiin reserviläisiin. Eli jos käskettyjen harjoitusten lisäksi VEH kiinnostaa, niin sellaisia ja erilaisia kursseja on tarjolla aika usein ja sisäkurvin kautta ajellaan ovelle. Taitotasosta olen jäävi sanomaan entisenä aktiivina mitään, mutta motivaatio on ainakin oman alueeni porukassa ollut aina kohdallaan. Mukana olevien siviili- ja sotilaspuolen koulutus ja -kokemus voi olla kirjava, mutta niissä piilee myös potentiaalia ja vahvuutta*.

MAAKK on parhaimmillaan oman maakuntansa alueella ja se on monipuolisesti koulutettu jokapaikan höylä, joka voidaan heittää sinne missä on suurin tarve. Si habla everything!

Siinä vaiheessa kun MAkkAranpaistoKaveriKerholaiset taistelevat viimeisenä lukkona vihollisen panssarikärkeä vastaan, on terävän kärjen taistelevista joukoista tehty jo hakkelusta. Sitäkin tilannetta varten on tehty suunnitelmia ja harjoiteltu.

* Kaikki eivät ole apukokkeja, laivakokkeja ja tykkimiehiä. Myös kaltaisiani metsäjänistaustaisia ja monien muiden koulutushaarojen gubbersoneita löytyy laidasta laitaan. Ja ensin mainituilla voi olla harrastuneisuutta ja myöhemmin hankittua sotilasosaamista. Eri alojen siviiliosaaminen on myös koettu vahvuudeksi.
Kannattaa huomioida, että tällä hetkellä paikallisjoukkojen kalusto on ottokalustoa. Käytännössä Transportereita ja SUVeja. Niiden maastokelpoisuus on mitä on. Joukossa lienee pystyvämpääkin kalustoa, mutta ne jyvitetään operativiisille.

OT: Näinpä juuri. MAAK-aktiivit lienevät eniten kerranneita ressuja mitä tästä maasta löytyy, joitain tiettyjä pumppuja lukuunottamatta. Vähemmistö ressuista on kerrannut kerran 5-10 v intistä pääsyn jälkeen ehkä viikon. Suurin osa siitä "loppumattomasta miehistöreservistä" ei ole PV:n tornilogoista kirjettä saanut koskaan TJ0-päivän jälkeen.


Sotilaiden tapattaminen turhanpäiten on kallista kansantaloudelle, suorasti ja epäsuorasti, suorastaan tuhoisaa kun puhutaan parhaassa iässä olevasta väestöstä. Itänaapuri tuskin moniin vuosikymmeniin tulee toipumaan tappioista kansantaloudellisesti.
 
Back
Top