Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mahdollisesti.Eikös Fordilta tai Internationalilta löytyisi sopivia runkoja esim F-650/750 ?
Niin, kopin hinnaksi saa laskea materiaaleineen jonkun 20 - 30k plus hitsaus- ja viimeistelytyöt päälle.Nyt aletaan liikkua jo niillä main, että on epäilyksenalaista, tuleeko tuosta riittävästi halvempi kuin GTP:stä.
Ajamaton -24 F-750 alusta, 92 000 dollaria. Ja tuo on vielä lyhytrunkoinen...
Niin, kopin hinnaksi saa laskea materiaaleineen jonkun 20 - 30k plus hitsaus- ja viimeistelytyöt päälle.
Alussa totesinkin, ettei tämä mikään helpoin rasti ole (taaskaan). Kengännauhabudjetilla mennään tietynlaiseen, spesifiin markkinarakoon. Arvioin ps-teräksen hinnan olevan jossain mustan ja happoisen välillä, eli 2-5 e /kg. Korjatakin saa.Itse asiassa tuo F-750 alusta ei osaltani ollut kovin hyvä esimerkki, kun en ole varma, onko se edes nelivetoinen. Oli tarkoitus laittaa vielä Unimog-hinta (206 k€) siihen samaan, mutta se jotenkin jäi. Tosin jos siviiliautoon tyydytään, niin ehkä sen saa sataan tonniin nelivetoisenakin.
New Cab chassis truck Mercedes-Benz Atego 1726 for sale - 7151406
New Cab chassis truck Mercedes-Benz Atego 1726 for sale. Year of production - 2022. Price - 87500 EUR. Stay tuned with stock update on Truck1.www.truck1.euNew Cab chassis truck IVECO ML 150E24WS CHASSIS CAB 4x4 for sale - 7289932
New Cab chassis truck IVECO ML 150E24WS CHASSIS CAB 4x4 for sale. Year of production - 2023. Price - 74500 EUR. Stay tuned with stock update on Truck1.www.truck1.eu
20-30k... Onko panssariteräs noin edullista? Ja niistä hitsauksista ja viimeistelyistä (=varustelusta) varmasti sitten hintaa kertyykin, kun aletaan laittaa luukkuja, miinasuojaistuimia, webastoja, lisäakustoja, vaijerileikkureita, vinssejä, kameroita ym. rensseleitä. 100k€ yhteensä?
Minulla on skeptinen olo, onko päällirakenne/varustelu mahdollista tehdä mainittavasti GTP:tä edullisemmin. Jos taas halpuutus tehdään alustan osalta, niin sitten herää kysymys maastoliikkuvuudesta ym. asioista ja sitä myöten siitä, onko ajoneuvo riittävän kustannustehokas suhteessa Sisu GTP:hen.
GTP on tähän saakka ollut melko arvokas, mutta tulisiko hinta kuitenkin riittävästi alaspäin tyytymällä perusvarusteisiin ja laittamalla sisään oikeasti isoa tilausta? Jos kyhäelmämme maksaisi usean tuhannen ajoneuvon sarjana esim. 200 k€ (alusta 100k€ + varustelu 100k€) ja GTP esim. 300 k€ (alusta 200k€ + varustelu 100k€), niin oikeuttaisiko hintaero menemään halvimman kautta?
Toki asia riippuu käyttötarkoituksestakin. Jos tarkoitus on vain siirtää länsirannikon maakuntakomppania ensimmäisellä tehtävälle vartioimaan lentokenttää tai sähköasemaa, niin tilanne on eri kuin jos pohditaan traktoriprikaatien tai itärajan maakuntakomppanioiden ajoneuvokalustoa. Toisaalta ensimmäisessä tapauksessa törmätään myös siihen kysymykseen, meneekö panssaroitu kuorma-auto jo ylitse tarpeista. Voisiko saman tehtävän kenties suorittaa yhtä hyvin panssaroimattomalla, nelivetoisella Amarokilla (kts. Norjan kodinturvajoukot) tai Sprinterillä (kts. Ruotsin kodinturvajoukot)? Toisaalta kuorma-auto tarjoaa tiettyjä ilmeisiä etuja (materiaalin kuljettaminen henkilöstön lisäksi, aseistusmahdollisuus, vetokyky, ajoneuvon elinkaari, kenties parempi maastoliikkuvuus), joten jos kuitenkin päädytään raskaampaan kalustoon, niin ei se pieni määrä panssaria välttämättä haitaksi ole.
Alussa totesinkin, ettei tämä mikään helpoin rasti ole (taaskaan). Kengännauhabudjetilla mennään tietynlaiseen, spesifiin markkinarakoon. Arvioin ps-teräksen hinnan olevan jossain mustan ja happoisen välillä, eli 2-5 e /kg. Korjatakin saa.
Kannattaa huomata, että GTP:en nähden mukana kulkee tupla-triplamäärä porukkaa, suunnilleen samalla suojausasteella. GTP on maastokykyisempi. Pasiin mahtuu yhtä paljon, ja se on paljon maastokykyisempi mutta myös kalliimpi.
Voisi myös kysyä, kannattaako GTP:n maasto-ominaisuuksien ja suojan yhdistelmää yhdistettynä pieneen kuljetuskapasiteettiin käyttää paikallisjoukoissa, vai kannattaisiko sitä käyttää operatiivisissa joukoissa? Paikallispataljoonat kuitenkin kulkevat 80-90% ottosiviilikalustolla, jonka suojaus- ja maasto-ominaisuudet ovat nollassa. MAKUPA tähdännee siihen rakoon, että saadaan suojaa, kapasiteettia ja rahtunen siviili-SUVia parempaa etenemiskykyä.
Kappas, unohdin GTP:n squad-version. My bad.Niin. Spesiaali markkinarako, jolle voi olla tilausta (tai sitten ei).
Laskin 1+12 tai 2+10 istuinta (cabover tai konventionaalinen). GTP ottaa umpiperällä 2+8 istuinta. Maltillinen ero mielestäni, jos mennään ryhmä per ajoneuvo -logiikalla. (GTP umpiperällä voi olla aavistuksen ahtaampi. Mutta toisaalta, GTP:n avolavaversiossa tavarankuljetuskapasiteettia per istuinpaikka on taas jo enemmän kuin näissä hahmotelmissa. Ja toisaalta, paikallisjoukoilla osan materiaalista voinee hyvin kuljettaa myös perävaunussa.)
GTP:n avolavaversiota ei varmasti kannata käyttää paikallisjoukoissa, ellei nimenomaan tarvita sitä avolavaa jonkin tavaran kuljettamiseen (heitin?). Umpiperä on oikea verrokki näille luonnoksille.
Mitä tulee tähän konseptiin muutoin, niin tämä on ehkä silti enemmän niche ja paperiprojekti kuin MiKu. Liikkuvuus samaa tasoa kuin jenkkien ylijäämä-MRAP:eissa ja suojaus huonompi, hankintakustannus korkeampi ja käyttökulut matalammat? (MRAP-markkinoiden hullut päivät oli silloin, kun Afganistania ja Irakia laitettiin pakettiin, mutta esim. Puola osti vielä 2021 jouluna 300 käytettyä 4x4 Cougaria 27,5 miljoonalla dollarilla. Eli kai niitä edelleen saa.)
Näyttäkää tämä ukrainalaisille, eivät ne Bradleytä tarvitse; kuka tahansa voi hinata tankkeja, mutta vain oikeat chadit ajavat sotaan traktoreilla!Tuosta mallia:
Katso liite: 77886
Etupyörät räjäyttää miinat, jolloin se ei tapahdu kuskin perseen alla. Siellä on jo kytkin ja vaihteisto monikuorisena, joten ne auttavat jo suojan muodostamisessa, toki lisää tarvitaan. Jos kevyt keula ei vielä räjäytä ja kosahtaa takarenkaan alla, on jo V-mallia (502 ) valmiiksi ohjaamaan räjähdyksen voimaa sivuille ja ohi.
Veturi liikennetraktorin spekseillä, ja riittää melko pitkillekin marsseille.
Kärryyn teli ja tarvittaessa kytkettävä veto. Ukkoloille vähän tukevampaa pressua ympärille ja paksu vaneri kärryn pohjaan, tai jotakin muuta suojaa.
Huom: poskessa näkyy pullistuma lopun päivää tämän konseptin suunnittelemisen jälkeen.
Ei kai tässä ketjussa Bradleyn korvaajaa oltukaan suunnittelemassaNäyttäkää tämä ukrainalaisille, eivät ne Bradleytä tarvitse; kuka tahansa voi hinata tankkeja, mutta vain oikeat chadit ajavat sotaan traktoreilla!
Kappas, unohdin GTP:n squad-version. My bad.
Hankintakustannusten korkeudesta olisin vähän eri mieltä. Juu, käytettynä kyllä, noita saadaan halvalla. Kuten ällitkin saatiin romuraudan hinnalla Harppi-Saksan tukehtuessa harppiinsa. Mutta uudesta pulitetaan sitten 1-2 miljoonaa. Ps-teräs on halpaa suojaa, mutta painavaa. Kun mukaan laitetaan keramiikkaa, alumiinia, komposiittia jne. paino per sama suoja pienenee mutta hinta kasvaa.
Eipä Mikustakaan ole tarjouspyyntöjä kilahdellut. Onkos kukaan päässyt Mikun mallia käpistelemään ja muokkailemaan mieleisekseen? 3D-malli on linkattu tähän ketjuun. Olen hieman pettynyt hiljaisuudesta.
Tuolta löytyy JT-malli ja alla linkki riideriinTällä alifoorumilla on aktiivisena kapea käyttäjäkunta (joitakin kymmeniä), ja harvalla lienee ohjelmistot edes noiden tiedostojen avaamiseen, saati sitten riittävää osaamista lähteä kehittämään edelleen.
3000 African armored cars of Allah/smutta kun tällaisen pystyy kyhäämään puolenkymmentä Afrikan maatakin, niin miksi se pitäisi ostaa Suomesta asti? Ei kai "romanialainenkaan" insinööri niin surkea ole, osaahan se suunnitella Renaultin osistaautonDacian...
Panssari-Valtra = PaVa? Suomalainen ratkaisu erikoisolosuhteisiin.YliKoo näköjään "anasti" ajatukseni. Mutta oikeasti: Mites olisi yhdistelmä miinasuojattu peräkärry, joka vetää n. 20 ukkelia + veturiksi liikennetraktori nelivedolla (=60 km/h)?
Ketjussa mainittu Fordin F-750 taitaa olla maastossa aika onneton. Kuvista päätellen maavara aika vähäinen. Ja saako nelivetoakaan.
Vaikka kirjoitin tuon Valmet-kommentin kieli keskellä poskea, en sulkisi tuonkaan tyyppistä ratkaisua pois suoralta kädeltä.Panssari-Valtra = PaVa? Suomalainen ratkaisu erikoisolosuhteisiin.
Tämä kävi minullakin mielessä. Nopeimmat (vakio)traktorit taitavat kulkea jopa 80km/h. Eikö tuo olisi maksimaalista modulaarisuutta? Traktori voisi tarvittaessa linnoittaa, vetää raskasta kalustoa, raivata jne. Kärryjä eri konteilla eri tarkoituksiin.YliKoo näköjään "anasti" ajatukseni. Mutta oikeasti: Mites olisi yhdistelmä miinasuojattu peräkärry, joka vetää n. 20 ukkelia + veturiksi liikennetraktori nelivedolla (=60 km/h)?
Tuosta mallia:
Katso liite: 77886
Etupyörät räjäyttää miinat, jolloin se ei tapahdu kuskin perseen alla. Siellä on jo kytkin ja vaihteisto monikuorisena, joten ne auttavat jo suojan muodostamisessa, toki lisää tarvitaan. Jos kevyt keula ei vielä räjäytä ja kosahtaa takarenkaan alla, on jo V-mallia (502 ) valmiiksi ohjaamaan räjähdyksen voimaa sivuille ja ohi.
Veturi liikennetraktorin spekseillä, ja riittää melko pitkillekin marsseille.
Kärryyn teli ja tarvittaessa kytkettävä veto. Ukkoloille vähän tukevampaa pressua ympärille ja paksu vaneri kärryn pohjaan, tai jotakin muuta suojaa.
Huom: poskessa näkyy pullistuma lopun päivää tämän konseptin suunnittelemisen jälkeen.
YliKoo näköjään "anasti" ajatukseni. Mutta oikeasti: Mites olisi yhdistelmä miinasuojattu peräkärry, joka vetää n. 20 ukkelia + veturiksi liikennetraktori nelivedolla (=60 km/h)?
Ketjussa mainittu Fordin F-750 taitaa olla maastossa aika onneton. Kuvista päätellen maavara aika vähäinen. Ja saako nelivetoakaan.
Vaikka kirjoitin tuon Valmet-kommentin kieli keskellä poskea, en sulkisi tuonkaan tyyppistä ratkaisua pois suoralta kädeltä.
Ajatus lähti siitä, kun miehistönkuljetukseen alkoi ilmestyä kuorma-autopohjaista ajatusta, jossa yhden henkilön ohjaamo. Miinasuojauksen kannalta traktorityyppinen - siis ei välttämättä Valmet - voisi tuoda jotakin etuakin, kuten mainitsin. Jos kuski ja moottori suojataan tietyntyyppistä läpäisyä vastaan, saattaa paino nousta verrattuna kuorma-autoon, en tiedä.
Perävaunut 20 tonnin kantavuudella ovat peruskauraa, ja kun sinne pistetään 20 ukkoa varusteineen, jää panssarointia varten kantavuutta reippaasti yli 15 tonnia, kyllä sillä muutamaa siltavahtia vähän suojaa. Iso liikennetraktori nostaa liki kymppitonnin takanostolaitteella ja etukuormaajakin useampia tonneja. Eli kantavuutta sieltäkin löytyisi panssarointia varten. Kun vetokone ja perävaunu kiertyvät ja kallistelevat omaan tahtiinsa, säästyy runkorakenteissa painoa.
Nopealle ostajalle etukuormaaja miinajyrällä kaupan päälle!
P.S. En sitten ala ajamaan tätä konseptia tämän pidemmälle. Luonto vaan on semmoinen, että en ennakkoon sulje vaihtoehtoja pois vain siksi, että niin ei olla aikaisemminkaan tehty.
Olen täälläkin sivustolla saanut muutaman kerran kommenttia, että vittu sä oot tyhymä, kuinka voi joku noin tuollaisia ehdotellakaan, haha. Samalla vaivalla perustelisi asian jolloin se olisi käsitelty, joten jätän sen tyyppiset kommentit ihan antajansa murheeksi. Mainittakoon vielä, että tässä langassa en sellaisia vastauksia ole saanut, joten tuo oli yleinen kommentti.
Tämä kävi minullakin mielessä. Nopeimmat (vakio)traktorit taitavat kulkea jopa 80km/h. Eikö tuo olisi maksimaalista modulaarisuutta? Traktori voisi tarvittaessa linnoittaa, vetää raskasta kalustoa, raivata jne. Kärryjä eri konteilla eri tarkoituksiin.
Minkälaiset kustannukset olisi tehdä traktorista miinasuojattu + kohtuullinen suoja käsiaseilla ja sirpaleilta ja onko tuossa jokin iso ongelma muukin kuin retrovivahde? Pieniksi ongelmiksi hyötyihin nähden lasken kommunikaation, korkeuden jne. Kun tuolla ei suoraan linjaan ajeta kuitenkaan.
Tässä yksi battle proven konsepti