MiKu

Jos muistan oikein, mitta on sama kuin Mikun sisämitta. Ällissä sisäkorkeus on 1200
Jossain ajoneuvomääräyksissä edellytettiin esteetöntä 90cm etäisyyttä istuinpinnasta ylöspäin, riittää ihan hyvin ilman päähinettä, siis siviilivehkeissä. Asiaa tutkittiin taannoin kaverin matkailuautoa askarrellessa
 
Ongelmana on nyt maavara: sotilasrenkaillakin se on vain 276 mm. Perämurikka ottaa ensin maahan.
Kuinka paljon tulisi maavaraa lisä jos taka-akselilta poistetas jousitus ja akseli nostetaan runkoon kiinni? Kuinka kovaa ajoneuvon tulisi maantiellä kulkea? Tuli tuossa sängyssä maatessa sellainen hullu ajatus, jospa tuosta tehtäs puolitala-ajoneuvo, Nasun telaratkaisusta sovellettas ja ajoneuvon omaa vetoakselia hyödynnettäs, pyörän tilalle vetoratas. Palataan WW2 aikaiseen ratkaisun, mutta kumitelalla. Suunniteltas valmis paketti jonka voisi helposti heittää alle, ja pultilla kiinni. :cool::p:ROFLMAO::geek:
 

Liitteet

  • kits 001.jpg
    kits 001.jpg
    29.8 KB · Luettu: 31
  • 20230529_200709.jpg
    20230529_200709.jpg
    17.8 KB · Luettu: 27
Jos Unimog ei olisi teutoonien tekosia, se voisi olla hyvä alusta.
 
Kuinka paljon tulisi maavaraa lisä jos taka-akselilta poistetas jousitus ja akseli nostetaan runkoon kiinni? Kuinka kovaa ajoneuvon tulisi maantiellä kulkea? Tuli tuossa sängyssä maatessa sellainen hullu ajatus, jospa tuosta tehtäs puolitala-ajoneuvo, Nasun telaratkaisusta sovellettas ja ajoneuvon omaa vetoakselia hyödynnettäs, pyörän tilalle vetoratas. Palataan WW2 aikaiseen ratkaisun, mutta kumitelalla. Suunniteltas valmis paketti jonka voisi helposti heittää alle, ja pultilla kiinni. :cool::p:ROFLMAO::geek:
Amit tekivät sen M2/M3-puolivaunuissaan. Tela kuminauha ja vetopyörä kiinni 4x4-auton takavetoon. Ja Land Roverista tehtiin samanlainen versio Scorpion-vaunun telastolla.

Jousittamaton... Nyt taidetaan mennä liikaa alkuperäisen PaVan suuntaan. Kuulemma aikamoinen kenguru.

Olen vitsaillut, että tämä yhteiseurooppalainen hanke tela-ajoneuvon maastoliikkuvuuden ja pyöräajoneuvon operatiivisen liikkuvuuden yhdistelmästä tuottaa vielä puolitelan uuden tulemisen 🤣
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin myös yksinkertaistamaani Misun pohjaa; muutin hieman asettelua niin, että miina räjähtää tasaisella alustalla (tosin 450 mm päässä). Deformaatio sisään on 70,5 mm.

1685445505897.png

1685445566287.png
1685445590262.png
1685445640085.png
 
Misun alkuperäinen miinasuoja taitaa olla 3. tai 4. luokkaa, eli 8-10 kg TNT:ä. Eli ainakaan huonompi yksinkertaistettu pohja ei ole :)

Makupan pohja ei tuota kestä, muttei tarvitsekaan.
 
Engesan Boomerang -teli on hyvin kiinnostava. Valitettavasti se vaatisi lisäsuunnittelua... En tähän hätään löytänyt artikkelia sen historiasta.
 

Liitteet

  • 12088017_915201918555088_5505888770994550862_n.jpg
    12088017_915201918555088_5505888770994550862_n.jpg
    122.2 KB · Luettu: 21
  • Brazilian-military-truck.jpg
    Brazilian-military-truck.jpg
    73.1 KB · Luettu: 20
  • Engesa2BBoomerang2B3.jpg
    Engesa2BBoomerang2B3.jpg
    164.3 KB · Luettu: 22
  • 7dc40973fccd3e37fb27d56426cdd81b.jpg
    7dc40973fccd3e37fb27d56426cdd81b.jpg
    32.2 KB · Luettu: 21
  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    238.7 KB · Luettu: 23
Kuinka paljon tulisi maavaraa lisä jos taka-akselilta poistetas jousitus ja akseli nostetaan runkoon kiinni? Kuinka kovaa ajoneuvon tulisi maantiellä kulkea? Tuli tuossa sängyssä maatessa sellainen hullu ajatus, jospa tuosta tehtäs puolitala-ajoneuvo, Nasun telaratkaisusta sovellettas ja ajoneuvon omaa vetoakselia hyödynnettäs, pyörän tilalle vetoratas. Palataan WW2 aikaiseen ratkaisun, mutta kumitelalla. Suunniteltas valmis paketti jonka voisi helposti heittää alle, ja pultilla kiinni. :cool::p:ROFLMAO::geek:
Periaatteessa tuo Boomerang-teli muuttaisi takavedon 6x4:ksi suhteellisen yksinkertaisesti.
 
Boomerang-teli näyttäisi olevan jousitettu, vetävä keinuteli, jollaisia on jousittamattomina mm. tiehöylissä ja metsäkoneissa ja ei-vetävinä, jousittamattomina esim. traktorin telikärryissä. Engesa on ottanut Boomerang-telin käyttöön ainakin EE-25 kuorma-autossa, EE-9 Cascavel panssariautossa/taisteluajoneuvossa ja EE-11 Urutu miehistönkuljetusajoneuvossa 1970-luvun alussa, jolloin rakenne oli jo yleisesti tunnettu ainakin jousittamattomana.

EE-11 Urutun wiki-artikkelissa kirjoitetaan:

"In 1967 design work began on a new wheeled armored car to replace the ageing M8 Greyhound then in service with the reconnaissance units of the Brazilian Army.[9] This would evolve into the EE-9 Cascavel, which was based on an upgraded Greyhound with a new engine and suspension features.[9]"


Kuvakaappaus Urutu-videolta kohdasta 0:49:

1685487410065.png

EE-9 Cascavelin edeltäjän, M8 Greyhoundin, pienoismalli:

1685488060380.png


Engesa-artikkeleita:

EE-11 Urutu -wikiartikkelin lainauksessa näkyvä portugalinkielinen lähde [9]:

Artikkeli Engesa EE-25:stä ja sieltä löytyvä Youtube-video:


Esite Oerlikonin tiehöylän taka-akseleista:
 
Viimeksi muokattu:
Boomerang-teli näyttäisi olevan jousitettu, vetävä keinuteli, jollaisia on jousittamattomina mm. tiehöylissä ja metsäkoneissa ja ei-vetävinä, jousittamattomina esim. traktorin telikärryissä. Engesa on ottanut Boomerang-telin käyttöön ainakin EE-25 kuorma-autossa, EE-9 Cascavel panssariautossa/taisteluajoneuvossa ja EE-11 Urutu miehistönkuljetusajoneuvossa 1970-luvun alussa, jolloin rakenne oli jo yleisesti tunnettu ainakin jousittamattomana.
Olisi siis jonkinlainen mahdollisuus löytää valmis osto-osa? Brittien raskas tykinvetäjä Pioneer Scammel käytti myös vetävää keinuteliä.

EE-9 Cascavelin edeltäjän, M8 Greyhoundin, pienoismalli:
Kun tuota katsoo, niin Boomerang on hyvinkin näppärä tapa saada neljä vetävää pyörää lisää. Tarvitaan vain yksi lisäakseli, eikä kardaaneita tarvitse ujuttaa toistensa ohi, ali tai jatkaa akselilta toiselle.

Miksiköhän tuota ei ole käytetty suomalaisissa sotilaskuorkeissa?
 
Korvasin taka-akselin ilmajouset lehtijousilla. Korin korkeus nousi 115 mm. Eteen saattaisi löytyä ns shackles-linkkejä, joilla etujousituksen liikettä saa lisää?

Etäisyys renkaista PA-tankin pohjaan on 682 mm. Akselit ovat ne kaikista matalimmat, mutta kovin alhaalla ne muissakin tuntuvat olevan (esim Saxon).

1685515256074.png
 
Viimeksi muokattu:
Jossain ajoneuvomääräyksissä edellytettiin esteetöntä 90cm etäisyyttä istuinpinnasta ylöspäin, riittää ihan hyvin ilman päähinettä, siis siviilivehkeissä. Asiaa tutkittiin taannoin kaverin matkailuautoa askarrellessa
Istuinosasta kattoon noissa penkeissä on 985 mm.
 
Etäisyys renkaista PA-tankin pohjaan on 682 mm. Akselit ovat ne kaikista matalimmat, mutta kovin alhaalla ne muissakin tuntuvat olevan (esim Saxon)
Ei kai tämän ajoneuvon tarvii mikään maastoajoneuvo olla, riittää kun saadaan tieltä sen verran metän puolelle, että saadaan puiden suojaan ja naamioitua sekä pystyy liikkumaan sellaisilla sorateillä jotka on jo käytössä menneet urille/liejuiseksi. Tuota Boomerang-teliä kannattaa sovitella malliksi, liekkö miten kallis? Jo pelkästään pintapaineen takia, saadaan hiukan pienemmäksi useammalla pyörällä. Mikä on muuten rengaskoko? Voisko sitä suurentamalla saada hiukan lisää maavaraa?
 
Ei kai tämän ajoneuvon tarvii mikään maastoajoneuvo olla, riittää kun saadaan tieltä sen verran metän puolelle, että saadaan puiden suojaan ja naamioitua sekä pystyy liikkumaan sellaisilla sorateillä jotka on jo käytössä menneet urille/liejuiseksi. Tuota Boomerang-teliä kannattaa sovitella malliksi, liekkö miten kallis? Jo pelkästään pintapaineen takia, saadaan hiukan pienemmäksi useammalla pyörällä. Mikä on muuten rengaskoko? Voisko sitä suurentamalla saada hiukan lisää maavaraa?
Rengaskoko on 365mm leveä R20, Nokian rengas sotilaskuormureihin.
 
Back
Top