MiKu

Tuossa räjähtää miina keskellä pohjalevyä (jos oikein ymmärrän) ja yleensä se räjähtää renkaan alla. Jos tuon pohjalevyn taivuttaa 45° kulmaan rengaskoteloiden kohdalta \____/ niin miten silloin käy?
STANAG AEP-55 listaa kaksi kohtaa, a ja b, jossa miina voi räjähtää: renkaan kohdalla ja keskellä rakennetta. Keskellä linee trauman kannalta vaikein tilanne, siksi olen sitä testannut.
 
Varmasti jos jotain tämmösiä rakentaa tarpeeksi isoissa määrin, se tulee halvemmaksi kuin 6x6:seen keskittyminen. Käyttöikäkin on tämmöisellä ehkä pidempi. Mutta onko kukaan laskenut kuinka paljon pitäisi rakentaa?

6x6 on parhaimmillaan tulossa niin isot markkinat että voisi olla järkevää laittaa se vaan massatuotantoon, tulee helpommin myyntejäkin mitä isommassa massatuotannossa se on.


Entä onko mahdollista 6x6 yksinkertaistaa? Siinä tosin ei ole telaketjuja, ja halpa telaketju ajoneuvo on toki Suomen maastoon aika erinomainen. Teitä meillä on tarpeeksi siviileille, mutta sotimiseen monessa paikkaa aika harvakseltaan.

Vielä jos halpaan telaketjulliseen ajoneuvoon saisi viritettyä kiinni meidän 155 K83:et, tehden siitä itseliikkuvan tykistön :love: Suojattua siitä ei enää lisäksi saisi, mutta liikkuvuus on tärkeämpää.
Telaketju-ajoneuvo on jo olemassa: Miku!

Veikkaan, että Patria on yksinkertaistanut 6x6:sta niin paljon Pasiin nähden kuin se on ollut mahdollista. Ainakin kuvista nähden särmäystä on lisätty, jolla on poistettu hitsimetrejä jne.
 
PV on moittinut tekaa sen hitaudesta (65 km/h) ja haluaa seuraajan olevan nopeampi. Näin ollen 70-80 km/h on luultavasti se, mitä PV tällaiseltakin ajoneuvolta haluaa, varsinkin pyöralustana. Kauanko nuo vetomoottorit kestävät 70 km/h ajamista? Käsittääkseni juuri ylikuumeneminen on vetomoottorien suurimpia ongelmia (huonon hyötysuhteen lisäksi)?

Epeciltä on moottorin ohjauspaketti ja ensimmäinen e-ponsse proto rakennettu. Kyseessä siis ohjain + vetävät sähkömoottorit + generaattoripaketti. No halpa on varmaan kaukana tästä, mutta kun nyt taas puheeksi tuli :). Siihen alkuperäiseen mikuun kyllä oikeasti sovittelisin ev-pakettia.

https://epec.fi/ponsse-ev1/


Tuohon varsinaiseen ajoneuvoon. Itse miettisin jotain esim sisun 6x4 pätkä runkoa + voimapakettia jonka päälle oma kori.

Tai miksei tämä miehistölavalla. En tiedä tehtiinkö näitä lopulta kuinka paljon?

edit: Mutta olen kyllä vähän samaa mieltä, että antaa patrian 6x6 vallata nuo markkinat. Telavekotinta enemmän huutaisi..


1685620228371.png
 
Epeciltä on moottorin ohjauspaketti ja ensimmäinen e-ponsse proto rakennettu. Kyseessä siis ohjain + vetävät sähkömoottorit + generaattoripaketti. No halpa on varmaan kaukana tästä, mutta kun nyt taas puheeksi tuli :). Siihen alkuperäiseen mikuun kyllä oikeasti sovittelisin ev-pakettia.

https://epec.fi/ponsse-ev1/


Tuohon varsinaiseen ajoneuvoon. Itse miettisin jotain esim sisun 6x4 pätkä runkoa + voimapakettia jonka päälle oma kori.

Tai miksei tämä miehistölavalla. En tiedä tehtiinkö näitä lopulta kuinka paljon?

edit: Mutta olen kyllä vähän samaa mieltä, että antaa patrian 6x6 vallata nuo markkinat. Telavekotinta enemmän huutaisi..

1685625819522.png

Tuo ilme pitäisi saada kopioitua, lampuista voisi vielä muotoilla kulmahampaat.

Sotatoimien hiilijalanjälki muodostuu kieltämättä haasteelliseksi, kun taistelut painetaan ryssän puolelle ja raadot jää sinne kuitenkin mätänemään. Siinä mielessä sähkötoimiset kujetusajoneuvot, raidetykit ja laserit pitäisi iskuun ennen kuin komposti iskee tuulettimeen.
 
Suomessa on muutakin osaamista tuolle saralle. Toki nuo ovat turhan järeitä kantavuudeltaan pelkkään miehistökuljetukseen, vaikka panssaria hiukan olisi kyydissäkin. Nopeusluokkaa pitäisi varmaan päivittää. Tuolla vetomoottorirakenteella voisi olla maavaraa lisäävä ja rakennetta yksinkertaistava vaikutus.


Vetomoottoreidenkin osalta löytyy kotimaista tuotantoa


Vaikka panssarimiesten kohtalo onkin leukkautua ja palaa hydrauliöljyssä, niin ei sitä autuutta tarvitse varata jääkäreille.
 
Korvasin taka-akselin ilmajouset lehtijousilla. Korin korkeus nousi 115 mm. Eteen saattaisi löytyä ns shackles-linkkejä, joilla etujousituksen liikettä saa lisää?

Etäisyys renkaista PA-tankin pohjaan on 682 mm. Akselit ovat ne kaikista matalimmat, mutta kovin alhaalla ne muissakin tuntuvat olevan (esim Saxon).

Katso liite: 78530

Tästä tulee ihan eräs Citroenin paku mieleen.


hy van.jpg
 
Mietittiin asiaa muuallakin SPA Dovunque 35 protetto Italialainen WW2 panssaroitu ajoneuvo.
 

Liitteet

  • Dovunque_protetto_side.jpg
    Dovunque_protetto_side.jpg
    34.2 KB · Luettu: 43
Löysin tarkan STANAGin mallinnustavan @ERAkko linkkaamista teksteistä. Kokeilin 6 kg:n panoksella, ei muutosta. 8kg:lla tulee 30 mm lisää taipumaa, yläpelti alkaa taipua ja plastisoitua, koska suorat uumat eivät jousta.

1685693091008.png
1685693138353.png
 

Liitteet

  • Capture2.PNG
    Capture2.PNG
    45 KB · Luettu: 12
  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    249.8 KB · Luettu: 18
Taivutetulla uumalla olevat taipuvat vain 3 mm enemmän, mutta pintapelti ei taivu yhtään. Eli absorbtio on parempi.

1685701131274.png
1685701143921.png

1685701173053.png
1685701239796.png
 
Sulla alkaa kyllä tämä harrastus mennä sille tasolle, että pian vissiin esisarjan tilausta pukkaa :)

Mites tämmönen limitetty vahvasti makaava kenno toimii? Pituus- tai leveyssuunnassa tuota makuusuuntaa pitäisi varmaan vaihtaa, tai muuten tukea levyjen rakennetta.


1685696210657.png
 
Hahmottelin tällaista kiinnitykseksi. M20-ruuvit tuntuvat vähän järeiltä tuohon käyttöön. Lisäksi kiinnityksen pistemäisyys mietityttää.

1685705892997.png
 
Sulla alkaa kyllä tämä harrastus mennä sille tasolle, että pian vissiin esisarjan tilausta pukkaa :)
Valitettavasti ei, odotan edelleen että @TBman saa kuiskailtua esimiestensä korvaan erään köyhän Kekkoslovakian armeijan tarvitsevan muutamia kehitysapumiljoonia armeijan varustamiseksi panssarikuorella - ja mahdollisesti myös Ukrainan. /s
 
Mites tämmönen limitetty vahvasti makaava kenno toimii? Pituus- tai leveyssuunnassa tuota makuusuuntaa pitäisi varmaan vaihtaa, tai muuten tukea levyjen rakennetta.
No siis, sinänsä toiminee. Ongelmaksi voi tulla se, että leikkausvoima aiheuttaa sivuttaissuuntaista voimaa, jota ei ole vastapari kumoamassa (toisin kuin aaltoydinprofiilissa, jota myös hattuprofiiliksi kutsutaan). Uuman tarkoitus on välittää leikkausvoima pintalevyjen välillä. Pintalevyjen nuljuamisen (yksi menee yhteen suuntaan ja toinen toiseen suuntaa) estämisessä aaltoytimen vinottaislevyille lienee rooli (kuten V-ristikossa).

Neuvosen DI-työssä oli valittu välikantattu aaltoprofiili, samalla tarkoituksella kuin oma kanttilevyni. Välittää leikkausvoimaa, mutta myös hieman joustaa ja imee plastisella nivelellä energiaa. Aaltoydin sinänsä on helpompi laserhitsata läpi kuin käyttämäni kantattu I. Mutta taas, jos halutaan käyttää pajoja joilla ei ole laserhitsausta, I:n pystyy hitsaamaan käsinkin.
 
Pitääpä laittaa sulle kuvaa kiilatappikiinnityksestä.
Todella yleinen tapa kiinnittää säiliöitä suoraan auton rungolle ja päästää säiliön elämään hieman rungon päällä.

Tee kartiotappikiinnitys jossa on jouset molemmin puolin kiinnitä, ottaa iskuja vastaan.
Niitä näkee extraherkkien tavaroiden kuskaamisessa ja juu, ei ole kierrejouset vaan lautasjouset. Lautasjouset joustaa muttei pura jouston aiheuttamaa liikettä takaisin paluuiskun kaltaisesti.

Hahmottelin tällaista kiinnitykseksi. M20-ruuvit tuntuvat vähän järeiltä tuohon käyttöön. Lisäksi kiinnityksen pistemäisyys mietityttää.

Katso liite: 78654
Tällainenko se herrojen ajattelema kiilatappisysteemi on?
 
Back
Top