MiKu

Sehän alkaa näyttämään hyvältä. Mietin tuota painon jakautumaan etu- ja taka-akselin välillä, pitäskö taka-akselia siirtää hiukan eteenpäin, saataisiin painoa lisää vetäville pyörille. Ei paljoa ettei takaylitys tule isoksi, ehkä pyörän tai puolen pyörän mitan verran. Jos saadaan vetävä etuakseli silloin ei ongelmaa. Ollaanko vielä budjetin sisällä? Siis kohtuu hinta suhteessa käyttötarkoitus.
 
Sehän alkaa näyttämään hyvältä. Mietin tuota painon jakautumaan etu- ja taka-akselin välillä, pitäskö taka-akselia siirtää hiukan eteenpäin, saataisiin painoa lisää vetäville pyörille. Ei paljoa ettei takaylitys tule isoksi, ehkä pyörän tai puolen pyörän mitan verran. Jos saadaan vetävä etuakseli silloin ei ongelmaa. Ollaanko vielä budjetin sisällä? Siis kohtuu hinta suhteessa käyttötarkoitus.
En ole ihan varma. Ajatuksena tuollainen teli jonka pystyy pienellä vaivalla lisäämään lähes kaikkiin takavetoisiin ja saamaan 6x4 olisi kiehtova idea. Mutta sen kehittäminen maksaa jo jonkin verta. Paljonkohan tuo Oerlikonin teli maksaa?
 
En ole ihan varma. Ajatuksena tuollainen teli jonka pystyy pienellä vaivalla lisäämään lähes kaikkiin takavetoisiin ja saamaan 6x4 olisi kiehtova idea. Mutta sen kehittäminen maksaa jo jonkin verta. Paljonkohan tuo Oerlikonin teli maksaa?
Kiinnostaskohan esim Ponssea tuollaista suunnitella, siellä on jo osaamista metsäkoneiden puolelta 🤔 Tuohon keinuteliin voi helposti sitten heittää telat kuten mehtäkoneissa, johan rupeaa maastossa pääsemään 😜
 
Quick & dirty arvion mukaan panssarikori (ei ikkunoita jne) painaa n. 2000 kg. Tämä siis oletuksella, että panssari on Armox 600.

Kiinnostaskohan esim Ponssea tuollaista suunnitella, siellä on jo osaamista metsäkoneiden puolelta 🤔 Tuohon keinuteliin voi helposti sitten heittää telat kuten mehtäkoneissa, johan rupeaa maastossa pääsemään 😜
Ehkä, tosin hinta voikin sitten olla premiumia.
 
Quick & dirty arvion mukaan panssarikori (ei ikkunoita jne) painaa n. 2000 kg. Tämä siis oletuksella, että panssari on Armox 600.


Ehkä, tosin hinta voikin sitten olla premiumia.
Suomessa on muutakin osaamista tuolle saralle. Toki nuo ovat turhan järeitä kantavuudeltaan pelkkään miehistökuljetukseen, vaikka panssaria hiukan olisi kyydissäkin. Nopeusluokkaa pitäisi varmaan päivittää. Tuolla vetomoottorirakenteella voisi olla maavaraa lisäävä ja rakennetta yksinkertaistava vaikutus.


Vetomoottoreidenkin osalta löytyy kotimaista tuotantoa

 
Suomessa on muutakin osaamista tuolle saralle. Toki nuo ovat turhan järeitä kantavuudeltaan pelkkään miehistökuljetukseen, vaikka panssaria hiukan olisi kyydissäkin. Nopeusluokkaa pitäisi varmaan päivittää. Tuolla vetomoottorirakenteella voisi olla maavaraa lisäävä ja rakennetta yksinkertaistava vaikutus.


Vetomoottoreidenkin osalta löytyy kotimaista tuotantoa

PV on moittinut tekaa sen hitaudesta (65 km/h) ja haluaa seuraajan olevan nopeampi. Näin ollen 70-80 km/h on luultavasti se, mitä PV tällaiseltakin ajoneuvolta haluaa, varsinkin pyöralustana. Kauanko nuo vetomoottorit kestävät 70 km/h ajamista? Käsittääkseni juuri ylikuumeneminen on vetomoottorien suurimpia ongelmia (huonon hyötysuhteen lisäksi)?
 
PV on moittinut tekaa sen hitaudesta (65 km/h) ja haluaa seuraajan olevan nopeampi. Näin ollen 70-80 km/h on luultavasti se, mitä PV tällaiseltakin ajoneuvolta haluaa, varsinkin pyöralustana. Kauanko nuo vetomoottorit kestävät 70 km/h ajamista? Käsittääkseni juuri ylikuumeneminen on vetomoottorien suurimpia ongelmia (huonon hyötysuhteen lisäksi)?
Heittelen näitä heittojani ihan lämpimikseni, enkä välttämättä johdonmukaisesti suunnitellen.

Itse ajattelen, että tuollainen suurella maavaralla varustettu, telialustainen isopyöräinen olisi telavehkeen ja pyöräalustaisen välimuoto. Sopii kohtuullisille marsseille ehkä 50 - 60 km/h nopeudella, mutta maastoliikkuvuus olisi jopa tela-alustaisia parempi.

Hydraulisten vetomoottoreiden lämpötila kai noudattelee öljyn lämpötilaa, joka riippuu suljetussa järjestelmässä huuhtelusta ja tietenkin öljytilavuudesta ja lauhduttimsesta. Jokin kierrosmaksimi noilla varmasti on, mutta nopeus taas riippuu välityksistä, nuo Black Bruinit olivat vain esimerkkinä tuon Pro Silvan mekaanisvälitteisen telin yhteydessä. En tiedä onko Pro Silvassa Poclainit, Rexit vai mitkä.

Hyvän pahin vihollinen on paras. Jos pyritään liian korkealle, voi käydä kuin Amoksen kanssa, tulee niin hyvä ettei niitä ole sitten varaa hankkia. Siitä en tosin tiedä mitään, mutta olen miettinyt että onko hinta suhteutettu vaikutukseen, eli vaikka joku toinen heitintyyppi olisi puolta halvempi, saako Amoksella samassa ajassa kaksi kertaa enemmän kranaatteja kohteeseen - siis ei pelkästään liikkeelle. Jos vertaa kappalehintoja, ollaan harhateillä.

Vaikka minulla on periaatteena että huutoihin vastataan, jätän tähän disclaimerin - olen alueella josta en tiedä juurikaan mitään. Ehkä hiukan noista vetomoottoreista hiukan, mutta heittimistä en sitten vähääkään. Siltä pohjalta on aina hyvä härkkiä asiantuntijoita :rolleyes:
 
Uumien ohennus t=10 -> t=3 mm ei lisää deformaatiota kuin 1 mm. Suorat uumat eivät luo kauheasti plastisia niveliä.

1685606389883.png
1685606405918.png
1685606449369.png
 
Kokeilin yksinkertaisesti kantata uumalevyt. Näin niihin muodostuisi plastiset nivelet. Huomattavaa on, että vaikka alapelti taipuu enemmän, yläpelti pysyy paremmin paikoillaan. Kanttaukset toimivat siis kuten odotettua.

1685613161433.png
1685613198061.png
1685613214408.png
1685613250737.png
 
Varmasti jos jotain tämmösiä rakentaa tarpeeksi isoissa määrin, se tulee halvemmaksi kuin 6x6:seen keskittyminen. Käyttöikäkin on tämmöisellä ehkä pidempi. Mutta onko kukaan laskenut kuinka paljon pitäisi rakentaa?

6x6 on parhaimmillaan tulossa niin isot markkinat että voisi olla järkevää laittaa se vaan massatuotantoon, tulee helpommin myyntejäkin mitä isommassa massatuotannossa se on.


Entä onko mahdollista 6x6 yksinkertaistaa? Siinä tosin ei ole telaketjuja, ja halpa telaketju ajoneuvo on toki Suomen maastoon aika erinomainen. Teitä meillä on tarpeeksi siviileille, mutta sotimiseen monessa paikkaa aika harvakseltaan.

Vielä jos halpaan telaketjulliseen ajoneuvoon saisi viritettyä kiinni meidän 155 K83:et, tehden siitä itseliikkuvan tykistön :love: Suojattua siitä ei enää lisäksi saisi, mutta liikkuvuus on tärkeämpää.
 
Sergei vielä katolle, muuten ei suostuta
Niin itsehän ajattelin miehistön tilalle tykkiä... mutta tuo on kyllä hienompi idea laittaa ne kaikki ja sergeit samalla kertaa. Mutta miten olisi jos asentaa kaksi 155 K83:sta, virittää toisesta raskaan ilmatorjuntatykin :uzi:Sergein heikkoutena oli aina niiden pieni koko, sillä sai ehkä kylmän sodan hyttysiä ammuttua, mutta nykypäivän raudasta tehdyt kaipaavat aikuisten työkaluja :camo:
 
Back
Top