fulcrum
Greatest Leader
Niin vissiin tämä:Muistuttaa melkoisen paljon sitä Ukrainalaisten tuhoamaa arktista venäläistä vaunua muutaman päivän takaa.
Taitaa olla jonkunlainen teka, sopii kuljetuksiin muttei varsinainen etulinjan laite.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niin vissiin tämä:Muistuttaa melkoisen paljon sitä Ukrainalaisten tuhoamaa arktista venäläistä vaunua muutaman päivän takaa.
Sopii taksiksi, kuten 6x6, vaikeampana maastoon.Taitaa olla jonkunlainen teka, sopii kuljetuksiin muttei varsinainen etulinjan laite
What is "Plastun-SN" - Characteristics
weight - 3.8 tonnes
track width - 500 mm
ground clearance - 500 mm;
cruising speed - 30 km / h;
maximum speed - 50 km / h;
troop - up to 8 persons while travelling on land and up to 6 persons while overcoming water obstacles.
"Plastun-SN" is based on the civilian all-terrain vehicle of the same name "Plastun", which the occupants adapt for military needs. The vehicle can also be used to evacuate the wounded.
Tuossa vähän speksejä.
AFU Destroy Rare Russian Light Tank For First Time
What is the peculiarity of this vehicle, of which the Russians have only 14 pieces?charter97.org
https://www.armyrecognition.com/def..._plastun-sn_armored_all-terrain_vehicles.htmlThe Plastun-SN tracked vehicle is powered by a Lada 1.6-liter petrol engine, generating 106 horsepower and 148 Nm of torque, allowing for a top speed of 50 km/h, with a recommended speed of 30 km/h. The vehicle features a 5-speed manual transmission, a specific ground pressure of 0.118 kg/cm², and a fuel capacity of 135 liters. These vehicles can accommodate up to eight people on the ground, or up to six when afloat, depending on the variant. The Plastun has a ground clearance of 500 mm and a track width of 500 mm.
Weighing in at 3,800 kg, these tracked all-terrain vehicles are capable of overcoming various obstacles, including ditches up to 30°, trenches up to 1 meter wide, side slopes up to 30°, climbing uphill at over 40°, descending slopes at up to 45°, and they are amphibious, allowing them to traverse water obstacles.
Omia raatojakin kyllä sitten tulee enemmän. Kumpi on helpompi korvata, ajoneuvo vai miehistö?Tuolla Ukraina ketjussa nousee ajatus laadun korvaamisesta määrällä. Pelkkä sirpale suojattu ja mahdollisimman halpa tai ainakin yksinkertainen. Näin saadaan määrää enempi ja paljon.
Toisen tai kolmannen rivin reserviläinen, niitä riittää vai meidän resurssit eivät riitä edes kalustamaan ensi linjan reserviläisiä.Omia raatojakin kyllä sitten tulee enemmän. Kumpi on helpompi korvata, ajoneuvo vai miehistö?
Mutta kuinka paljon enemmän? Kun kuitenkaan tarkoituksena ei ole vehkeellä eikä vehkeestä käsin taistella. Ja varsinaisia pst-aseita vastaan suojan pitäisi olla jo huimasti raskaampi.Omia raatojakin kyllä sitten tulee enemmän. Kumpi on helpompi korvata, ajoneuvo vai miehistö?
Mutta kuinka paljon enemmän? Kun kuitenkaan tarkoituksena ei ole vehkeellä eikä vehkeestä käsin taistella. Ja varsinaisia pst-aseita vastaan suojan pitäisi olla jo huimasti raskaampi.
Mutta, ei kait kukaan ehdottanut täysin panssaroimatonta? Puhuttiin "sirpalesuojatusta", joka käsittäneet käytännössä suojan, joka suoja myös noilta jv-ryhmän luotiaseilta. Ainakin järeämmän tykin kranaatin sirpale kun läpäisee paremmin kuin rynkyn perusluoti.Eikös miehistönkuljetusajoneuvoissakin ole tupannut olla melko tulivoimainen aseistus suhteessa kuljetettavien rynkkyihin? Vähintään keskiraskas (ellei raskas) KK ja paljon patruunoita ainakin. Mielellään sitä hyödyntäisi toisinaan, mutta menee turhan hasardiksi, jos jo rynkyn tai ryhmä-kk:n kuula hiihtää läpi vaunusta. PST-aseita on aina paljon vähemmän ja niistä yleisimmin kohdattavat RPG-7:t ym.:t ohjaamattomat menevät luultavasti ohi, jos etäisyyttä on yhtään enemmän.
Mutta, ei kait kukaan ehdottanut täysin panssaroimatonta? Puhuttiin "sirpalesuojatusta", joka käsittäneet käytännössä suojan, joka suoja myös noilta jv-ryhmän luotiaseilta. Ainakin järeämmän tykin kranaatin sirpale kun läpäisee paremmin kuin rynkyn perusluoti.
Paremmin tietävät vastatkoon, mikä on painoero samanpaksuisen panssariteräksen ja komposiitttilevyn välillä? Jos ajateltas että tehdään vaunu MT-LB:teräsvahvuudella (nykyaikaisella teräslaadulla) ja lisäksi vuorattas (sisä- tai ulkopuolelta) saman laisilla komposiittilevyillä kun on suojaliiveissä, minkähän lainen suojaus tuosta tulisi. Entä miten vaikuttaa kokonaishintaan, onko lisäpaksuus teräkseen halvempaa kuin laittaa komposiittiä.Alkuperäisellä ehdottajalla taisi olla halu painaa kustannukset alas tinkimällä kaikesta muusta paitsi sirpalesuojasta. Jonkinlaisen sirpalesuojanhan saa vähälläkin (ajatelkaa sirpaleliivi tai peltikypärä) ja MT-LB:n millimetreillä panssariterästä saa jo hieman paremman sirpalesuojan. Mutta kun kaikki sirpaleet eivät ole kevyitä ja hitaita... eikä kaikki kranaatit tule tonttiin 50 metrin päässä, vaan yhtä hyvin voi räjähtää 5 metrin päässä vaunusta.
Ja jos luotisuojaa haluaa, niin siitä pitää lähteä, että valtiollinen vihollinen käyttää tavallista paremmin läpäiseviä patruunoita. Suurvallat ovat jo vuosikymmenien ajan panostaneet patruunoiden läpäisyn kehittämiseen ja suomalaisille tutut kokovaippaluodit ovat enemmän ampumaratakamaa.
Esim. USA:n yleiseen jakoon ottama 5.56 NATO M855A1 EPR läpäisee julkitiedoin 1/4 tuumaa (6 mm) RHA:ta tuntemattomalta etäisyydeltä ja 3/8 tuumaa pehmeää terästä ("mild steel") 350 metriltä. Se on siis yleinen palveluspatruuna, jota A-maassakin käytettiin talibanien ammuskeluun.
Varsinaiset panssarinläpäisypatruunat ovat sitten vielä asia erikseen. Nammon volframiydin 5.56 NATO patruuna läpäisee ulkomuistista 12 mm RHA:ta sadalta metriltä ja 7.62 NATO vastaavasti 18 mm (M995 ja M993), ja nämä ovat viime vuosituhannen keksintöjä. Venäläiset päässevät nykyään osapuilleen samaan. Toki ps-läpäisypatruunoita ei isossa sodassa joka puskaan räiskitä, mutta taloudellisessa mielessä ei liene kansallisvaltiolle vaikeaa jakaa yhtä lippaallista jalkaväkitaistelijan liiviin saatesanoilla "käytä harkiten".
Tämä kaikki näkyy sitten siinä, että en katso luotisuojaukseksi riittävän enää sama mitä mätiläppään on lyöty 70 vuotta sitten. Mutta jos laitetaankin tupla- tai triplapaksuudelta, niin se näkyy sitten heti vaunun painossa. Ja hinnassa... Toisaalta, suomalaisen sotilaan henki ja terveys on arvokkaampi kuin neuvostoliittolaisen!
Paremmin tietävät vastatkoon, mikä on painoero samanpaksuisen panssariteräksen ja komposiitttilevyn välillä? Jos ajateltas että tehdään vaunu MT-LB:teräsvahvuudella (nykyaikaisella teräslaadulla) ja lisäksi vuorattas (sisä- tai ulkopuolelta) saman laisilla komposiittilevyillä kun on suojaliiveissä, minkähän lainen suojaus tuosta tulisi. Entä miten vaikuttaa kokonaishintaan, onko lisäpaksuus teräkseen halvempaa kuin laittaa komposiittiä.
Mutta moniosumakyky menetetään, se on osuma ja keraamilevy on siltä kohdalta ja vähän laajemminkin tuhottu. Siitä syystä tehdään ajoneuvojen keraamisuojat pieninä palasina ja vaatimus taisi olla 2"=50 mm osumien etäisyys jossakin normissa. Sitkeä metallipanssari kestää vierekkäisiä lähiosumia huomattavasti paremmin. Jos ensimmäinen ei mene läpi metallipanssarista, ei mene seuraavakaan välttämättä, vaikka osuisi ns. samaan reikään.Jos teräksen sijaan yrittää saada saman tason suojauksen aikaan keraamisilla levyillä, niin painossa säästyy ~puolet ja hinta moninkertaistuu.
Mie ajattelin lähinnä jotain Kevlarin tapaista , ei keraamista, vuorattas vaunun sisäseinät sillä kriittisistä kohdin.Keraamipanssaroinnin ja metallipanssaroinnin vertailussa tulee aina huomioida (määritellä) lähiosuma-vaatimus. Se heikentää keraamipanssaroinnin "tehokkuutta" ja sen vuoksi "keraamikot" sen usein unohtavat
Mutta moniosumakyky menetetään, se on osuma ja keraamilevy on siltä kohdalta ja vähän laajemminkin tuhottu. Siitä syystä tehdään ajoneuvojen keraamisuojat pieninä palasina ja vaatimus taisi olla 2"=50 mm osumien etäisyys jossakin normissa. Sitkeä metallipanssari kestää vierekkäisiä lähiosumia huomattavasti paremmin. Jos ensimmäinen ei mene läpi metallipanssarista, ei mene seuraavakaan välttämättä, vaikka osuisi ns. samaan reikään.
Keraamipanssaroinnin ja metallipanssaroinnin vertailussa tulee aina huomioida (määritellä) lähiosuma-vaatimus. Se heikentää keraamipanssaroinnin "tehokkuutta" ja sen vuoksi "keraamikot" sen usein unohtavat.
Mie ajattelin lähinnä jotain Kevlarin tapaista , ei keraamista, vuorattas vaunun sisäseinät sillä kriittisistä kohdin.
Jäsen @Huhta ennätti jo kommentoida viestissää samaa asiaa. Tässä omaa rääpimistä aiheesta.Mie ajattelin lähinnä jotain Kevlarin tapaista , ei keraamista, vuorattas vaunun sisäseinät sillä kriittisistä kohdin.
Mites ajatus, MT-LBssä ei tapahdu tuota sekundääri projektiilien vähennystä spall linerilla tapahdu. Liian ohut panssarointi.Tuo heittämäni arviokin oli vain karkeaa suuntaa antava - perustuen suoraan kuluttajamarkkinoiden kovien levyjen spekseihin ja hintoihin. Skaalautuminen ajoneuvojen panssarointiin voi poiketa ja luultavasti mitä enemmän suojaa halutaan, sitä enemmän painossa on mahdollista säästää käyttämällä eksoottisia materiaaleja. Mutta joka tapauksessa eksoottiset panssarointimateriaalit ovat kustannusmielessä mahdottomuus, jos halpaa pitää saada.
Kevlar on kallista suhteessa sen suoja-arvoon. Esim. tyypillisen sirpaleliivin suojapaneeleille tulee useampi satanen hintaa, vaikka suojapinta-ala on alle puoli neliömetriä. Ja niistä ampuu kiväärillä läpi edestä ja takaa, että heilahtaa.
Sinänsähän kevlarin kaltaisia materiaaleja käytetään ns. spall linerina, tarkoituksena siis hillitä sekundääriprojektiilien lentelyä ympäriinsä, jos panssarointi läpäistään. Mutta ne ovat vain lisä ja viimeinen silaus panssaroinnille.
Katso liite: 94733
Kovasti FAMOUS muistuttaa tätä vehjettä.Puhelimeeni eksyi jostain nippu kuvia.