MiKu

Jotenkin tulee mieleen että kun panssaroinnista puhutaan niin "nälkä kasvaa syödessä".

Eli jos ajoneuvossa on kevyt panssarointi, niin vääjäämättä päivityksessä halutaan päästä seuraavalle suojaustasolle. Panssarointi lisää painoa, joten moottori vaihtoon ja runkoakin vähän tukevoitetaan. Ja kohta joku keksi että panssarointiahan voisi kasvattaa lisää, jne.

Itselle ei tule mieleen ainuttakaan sotakoneen elinkaaripäivitystä jossa suojausta/varustelua/painoa olisi kevennetty. Yleensä ensimmäinen lisäkerros saattaa tulla vyötärölle jo ennen varsinaisen sarjatuotannon alkamista.
 
Jotenkin tulee mieleen että kun panssaroinnista puhutaan niin "nälkä kasvaa syödessä".

Eli jos ajoneuvossa on kevyt panssarointi, niin vääjäämättä päivityksessä halutaan päästä seuraavalle suojaustasolle. Panssarointi lisää painoa, joten moottori vaihtoon ja runkoakin vähän tukevoitetaan. Ja kohta joku keksi että panssarointiahan voisi kasvattaa lisää, jne.

Itselle ei tule mieleen ainuttakaan sotakoneen elinkaaripäivitystä jossa suojausta/varustelua/painoa olisi kevennetty. Yleensä ensimmäinen lisäkerros saattaa tulla vyötärölle jo ennen varsinaisen sarjatuotannon alkamista.

Teoreettisesti painonpudotuskin voisi olla mahdollista, jos esim. voimapaketti vaihtuu uuteen ja kevyempään tai miehitetty torni miehittämättömään. Mutta harvinaista se taitaa olla.
 
Tuo V/U muoto toimii myös telavehkeen pohjassa ei toki yhtä jyrkkänä kuin akseleilla olevassa vaunussa.
Pitää hieman miettiä. Tämä on jatkuvaa iteraatiota ja asioiden miettimistä. Olen halunnut jo vähän aikaa yksinkertaistaa runkoa, mutta oikeita töitä ja siviilielämän härdelliä on ollut sen verta että on jäänyt.
 
1696938088494.png

1696938128973.png
1696938151605.png
 
Viimeksi muokattu:
1696937098800.png
1696937156417.png
1696937175380.png
 
Viimeksi muokattu:
Nopeita kokeiluja. Tehty karkealla solidiverkolla (30 mm) joten en luottaisi tuloksiin, mutta antavat suuntaa.

1) 1x1 m alueella 1000 kg kuorma, kuormakerroin 3x dynaamisuuden takia.

2) 200 mm paksu puunrunko, arvioin vaativan 30 kN voimaa, samalla laitettu maksimivääntö (käytin ällin isointa välitysuhdetta ja Cumminsin vääntöä eli 52*1070/2 Nm).

3) Vedetään 8000 kg painoista kuormaa
 
Nopeita kokeiluja. Tehty karkealla solidiverkolla (30 mm) joten en luottaisi tuloksiin, mutta antavat suuntaa.

1) 1x1 m alueella 1000 kg kuorma, kuormakerroin 3x dynaamisuuden takia.

2) 200 mm paksu puunrunko, arvioin vaativan 30 kN voimaa, samalla laitettu maksimivääntö (käytin ällin isointa välitysuhdetta ja Cumminsin vääntöä eli 52*1070/2 Nm).

3) Vedetään 8000 kg painoista kuormaa
Ei ällissä tule vastaan vääntö sekä kyky vetää vaan ongelmat kääntymisen ja pysähtymisen kanssa.
 
Ei ällissä tule vastaan vääntö sekä kyky vetää vaan ongelmat kääntymisen ja pysähtymisen kanssa.
Valitettavasti en kykene näillä välineillä simuloimaan Cumminsin + DB-S T300 -moottori-vaihtestoyhdistelmän dynamiikkaa. Nuo tapaukset mitä simuloin ovat lähinnä sitä varten että pystyn hahmottamaan rungon kykyjä sekä heikkoja kohtia.
 
Valitettavasti en kykene näillä välineillä simuloimaan Cumminsin + DB-S T300 -moottori-vaihtestoyhdistelmän dynamiikkaa. Nuo tapaukset mitä simuloin ovat lähinnä sitä varten että pystyn hahmottamaan rungon kykyjä sekä heikkoja kohtia.
Älliä on kuulemma joskus testattu 155K83 hinauksen.
 
Back
Top