Oon miettinyt riittääkö 4 pyöräinen vai pitäskö olla 6 pyöräinen ajoneuvo, tulee kumminkin painoa aika lailla varsinkin jos on tavaraa kyydissä. Jos ei tule vetävää etuakselia niin silloin olisi hyvä olla vetävä teli takana.
Tässä nyt taitaa tulla alustojen tarjonta, hinta ja vaatimukset vastaan.
Tässä nyt hieman yhteenvetoa tähänastisesta prosessista:
Alun perin tarkoitus oli tehdä halpa, käsiaseilta ja kevyesti miinoilta suojattu ajoneuvo paikallisjoukoille, käyttämällä Hiluxin alustaa. Hiluxin kantavuus ei riittänyt, joten siirryttiin pulla-autoihin.
Ongelmaksi tässä ratkaisussa tullee se, että alustat ja niiden kiinnitysratkaisut ovat merkkikohtaisia. Tietysti olisi mahdollista tehdä ns. subframe, jossa korin kiinnitys olisi aina sama mutta subframea muuttamalla saataisiin kiinnitys räätälöityä per alusta. Nostaa ajoneuvon painopistettä ja lisää työtä plus hintaa (ja painoa). Lisäksi foorumilla heräsi kysymys: pitäisikö ajoneuvon olla maastoliikkuvampi? Pulla-autoa on vähän vaikea tehdä maastoliikkuvammaksi. Isommat renkaat, portaaliakselit, neliveto... nyt aletaan puhua jo (huonosta) maastokuorkista. Modifikaatioihin liittyy jo paljonkin työtä, ja taas merkkikohtaisuus. Hinta alkaa karata. Entä siirtyminen puhtaaseen maastokuorkin alustaan? Silloin meillä on käytännössä GTP:n hintainen, rumempi ja huonommin maastoliikkuva GTP.
Alustaongelmaa pähkäiltyäni mietin, että jos korista tekee itsekantavan ja käyttää vain moottoria, voimansiirtoa ja muita kilkkeitä, voi alustan heivata helvettiin. Mutta taas tulee ongelmaksi, mitä merkkiä käyttää? Kantava kori lisää omat haasteensa, enää kyseessä ei ole yksinkertainen "tiputa kori päälle ja panssariauto on valmis". Ei toimi.
Pohdin myös hitsatun rakenteen korvaamista yhteen pultatulla, jotta pienempiä pajoja voisi hyödyntää eikä Toijala Worksin monopolia tarvitsisi käyttää. Mutta koska rakennetta ei ole alun alkaen suunniteltu sellaiseksi, niin muutamat kohdat aiheuttivat ongelmia, joita en ole pähkäilynkään jälkeen saanut ratkaistua.
Yksityisesti pohdin myös korin tekemistä lasikuidusta, moduuleina kuten Tekan koppi (tai alumiinista) ja vuoraamista UHMWPE:llä. Pyrittyyn suojatasoon nähden sekin olisi ollut riittävä. Ongelmaksi vain tulee, että ko. koppia ei sitten tehdäkään enää joka konepajassa, ja tuotanto olisi hidasta. Painoa luultavasti säästyisi.
Tiesin tähän ryhtyessäni, että kyseessä olisi huomattavasti vaikeampi tehtävä kuin Mikun kanssa - joka ei sekään ollut suoraviivaisin - ihan omasta tehtävänasettelustani johtuen. Mikun pyöräversiokin olisi ollut yksinkertaisempi toteuttaa.
Ongelmaksi koitui se, että alustojen suhteen olla "siinä rajalla" ja hyppäys seuraavaan nostaisi hinnan suorituskykyyn nähden kohtuuttomaksi (panssarikorin suoja mutta huono maastoliikkuvuus vs hyvä maastoliikkuvuus mutta huono panssarikori). Erilaisia miinasuojaratkaisuja tuli kuitenkin kokeiltua ja sillä saralla opittua lisää, joten ei tämä ihan turha harjoitus ollut.