Ulkomaat
Luet Venäjän propagandaa joka päivä - näistä syistä
Arno Rydman
5 tuntia ja 28 minuuttia sitten
Venäjä käyttää propagandaansa tiettävästi yli 300 miljoonaa dollaria vuodessa.
-
Venäläissotilaat marssivat Moskovan Punaisella torilla myös propagandamielessä.
(Lehtikuva/Heikki Saukkomaa)
Cracked-sivusto on tehnyt katsauksen modernin Venäjän propagandan tuottamiseen ja ihmisille ohjaamiseen. Sivusto haastatteli professori
Eugen Fedshenkoa,
joka on mukana Ukrainan sodasta levitettävää disinformaatiota paljastanutta
StopFake.org-sivustoa.
Neuvostoliiton ajan neuvostopropagandan sijaan Venäjän propaganda toimii Crackedin mukaan seuraavilla tavoilla:
1. Propagandaa tehdään pötypuheella
Venäjän propaganda keskittyy suurelta osin Venäjän valtion omistaman ja rahoittaman RT:n (entinen Russia Today) ympärille.
RT ja sen tytäryhtiöt tuottavat paljon outoja ja hullunkurisia artikkeleita. Moni artikkeli ei vaikuta ollenkaan poliittiselta.
Lukijan pitää katsoa useamman artikkelin otsikkoa, jolloin hän huomaa, että sivusto pyrkii usein kuvailemaan Yhdysvaltain hallitusta korruptoituneeksi ja epäpäteväksi.
– Ideologian sijaan tarkoituksena on käyttää pötypuhetta. Siten ihmiset menettävät keskittymiskykynsä, Fedshenko kertoo.
2. Propaganda piiloutuu uutisvirtaan
Mitä enemmän ihmiset klikkailevat mielenkiintoisina pitämiään artikkeleita esimerkiksi RT:n tai Sputnikin sivustoilla, sitä enemmän he saavat uusia artikkeleita samoilta sivustoilta Facebookin uutisvirtaansa.
Uutissivustot kertovat mielenkiintoisista epäpoliittisista ilmiöistä. Sitten arvaamatta sivustot alkavat arvostella muiden maiden hallituksia.
– Heillä on suuri yleisö Lähi-idässä, koska he arvostelevat Israelia. Myös Etelä-Amerikasta löytyy suuri yleisö, koska sivustot arvostelevat Yhdysvaltain hallitusta.
3. Propagandaa tutuilla kasvoilla
– Mediat kutsuvat ohjelmiinsa paljon paikallisia journalisteja. Kun ihmiset katsovat esimerkiksi Russia Today America -lähetystä, he näkevät amerikkalaisia kasvoja. Myös studiot näyttävät samoilta kuin amerikkalaisilla kanavilla ja lähetykset ovat samanlaisia. Lähetysten aiheet sen sijaan ovat erilaisia, ja siksi se on houkuttelevaa.
RT myös olettaa usein, että katsojat eivät vaivaudu tarkistamaan lähetyksissä ja artikkeleissa esiintyvien ”asiantuntijoiden” taustoja.
4. Totuus on propagandan vastakohta
Kun Venäjän valtio kertoo, että se hankkii paljon uusia aseita, kyse on todennäköisesti siitä, että maan asevoimat ovat heikossa tilassa.
Monet mediat tarttuvat yleensä tällaisiin teemoihin ja sitä juuri Venäjä tahtoo; Venäjä ei Fedshenkon mkaan kykene oikeasti rakentamaan uusia hienoja tankkeja. Sosiaalisen median ansiosta Venäjä voi kuitenkin pelotella länsimaita olemaan rakentamatta itse tankkeja.
5. Televisio sotavälineenä
Venäjän televisiolla on vahva asema Itä-Euroopassa. Venäjän televisiolla oli vahva rooli itäukrainalaisten mielipiteiden muokkaajana ennen Ukrainan kriisin laukeamista.
– Kyse oli paikallisista vaaleista, kansallisista vaaleista, kaikesta mahdollisesta. Ihmisten käsitykset ja mielipiteet muutettiin täysin.
6. Vanhat narratiivit
Venäjä käyttää propagandassaan kauhukertomuksia vastustajistaan, jotka syyllistyvät hirmutekoihin. Propagandaan kuuluu myös erilaisen kuvamateriaalin käyttö.
Tarinat ja kertomukset osoittautuvat lähes aina joko täydellisiksi valheiksi tai vanhaksi materiaaliksi.