vlad
Respected Leader
Putin trollit iskivät tänään, nyt kohteeksi valikoitui Kokoomusnuoret yhden (kenties ajattelemattoman) kokoomusnuoren toiminnan seurauksena. Aiemmin päivällä perustetun Suomi-Novorossija-Seuran nimissä välitettiin propagandistinen viesti, jossa ikävällä tapaa Kokoomusnuoret linkittyi Suomi-Novorossija-Seuraan (heh: SN-Seura) Donetskiin "bäckmanilaisten" seurueessa matkanneen Ville Sipilän toiminnan myötä. Alla kuvankaappaus Novorossijan "lähetystön" sivuilta, jossa kerrotaan seuran perustamisesta:
Katso liite: 10949
Myöhemmin päivällä tiedonannon levittyä "maailmalle" ja saavutettua Kokoomusnuoret, Kokoomuksen nuorisojaosto reagoi hyvin selväsanaisesti:
Kokoomusnuoret tuomitsee järjestön nimen yhdistämisen Suomi-Novorossia-Seuraan
Kokoomusnuoret tuomitsee järjestön nimen käyttämisen Suomi-Novorossia-Seuran tiedotteessa 8.8, jossa väitetään Kokoomusnuorten valmistelevan tutustumismatkaa Itä-Ukrainan Donbassiin.
Kokoomusnuorilla ei ole mitään tekemistä verkossa ja sosiaalisessa mediassa levitettyjen väitteiden kanssa, joiden mukaan järjestöllä olisi yhteys Suomi-Novorossia-Seuraan. Järjestö ei myöskään ole järjestämässä väitettyä matkaa Itä-Ukrainaan. Esitetyt väitteet ovat sekä valheellisia että luonteeltaan propagandistisia.
Ukrainan suurlähettiläs Andrii Olefirov on kiittänyt Kokoomusnuoria väitteiden selventämisestä ja kumoamisesta.
Kokoomusnuoret on tuominnut Ukrainaan kuuluvan Krimin miehityksen, ja tukee linjansa mukaisesti itsenäistä Ukrainaa, valtion rajojen koskemattomuutta ja kansainvälisen oikeuden noudattamista. Yksittäisen jäsenen tekemiset eivät edusta liittomme poliittista linjaa.
Helsingin Sanomat kertoi 30.7. suomalaisen turistiryhmän vierailleen Itä-Ukrainassa kapinallisten hallitsemalla alueella. Joukossa kerrottiin olleen mukana myös Kokoomusnuorten jäsen Ville Sipilä. Kokoomusnuoret ei ole ollut tietoinen Sipilän matkasta. Kokoomusnuoret selvittää Sipilän toimien seurauksena, onko Sipilällä edellytykset jatkaa Kokoomusnuorten jäsenenä.
Kokoomusnuorten kehottaa kaikkia jäseniään noudattamaan Suomen ja ulkomaiden lakeja sekä ulkoministeriön matkustusohjeita. (linkki: http://www.kokoomusnuoret.fi/tiedot...-nimen-yhdistamisen-suomi-novorossia-seuraan/ )
vlad
Donetskissa Putkosen porukoissa reissannut Ville Sipilä kirjoittelee blogissa puolustuksensa:
http://villesipila.blogspot.fi/2016/08/osallistuin-donetskin-oblastiin.html
Poimitaan siitä se olennaisin kohta:
"Suomi-Novorossia -seura perustettiin lauantaina 6.8. Olin paikalla sen perustamistilaisuudessa. Minua ehdotti varapuheenjohtajaksi puheenjohtaja Jaana-Marika Kurtti. Katson, ettei minulle annettu mahdollisuutta kieltäytyä tehtävästä.
Mielestäni minua ja jäsenyyttäni kokoomusnuorissa on käytetty hyväksi ilman, että kokoomusnuorilla on ollut mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Johan Bäckmanin esittämät väittämät kokoomusnuorten suunnittelemasta matkasta eivät pidä paikkaansa. Minulle kerrottiin tänään, että Bäckman on käyttänyt samanlaista propagandatemppua. SDP:iin yhden puolueen jäsenen osallistuttua separasteille myönteiseen toimintaan elokuussa 2014.
Minusta Johan Bäckman pyrkii edistämään asioita, jotka ovat Suomessa ja monessa muussa maassa laillisen yhteiskuntajärjestyksen vastaisia. Hänen yhteytensä Venäjän hallintoon ovat kaikkien yleisessä tiedossa. Bäckman käytti nyt minua ja jäsenyyttäni kokoomusnuorissa häikäilemättä omien päämääriensä edistämiseen."
En ota kantaa siihen onko kyseessä epätoivoinen yritys pestä itsensä puhtaaksi, mutta olkoot tämä opiksi ja ojennukseksi tuleville reissaajille - ymmärtäkää, että teitä tullaan käyttämään hyväksi, että olette osa propagandaa halusittepa te tahi ette - ja seurauksista voivat joutua osallisiksi sivullisetkin.
vlad
Tänään Suomi-Novorossija-Seura iskee takaisin "kuin miljoona volttia" - lapsuuteni korkkareita lainatakseni reotriikaltaan tyypillisellä tapaa luodulla viestillä:
Näemme viestin, jossa Sipilästä tehdään SNS:n taholta kavalan painostuksen uhri, painostuksen, jossa osallisina ovat Ukrainan suurlähetystö, kokoomuspuolue sekä Helsingin Sanomat.
Se ken leikkiin lähtee, se leikin kestäköön...
vlad