Minkälaisia elokuvia te katotte?

VMP! Nicholsonin Jokeri oli yhtä idioottimainen ja lapsellinen kuin kaikki edellisetkin 60-luvulta lähtien. Ainoa kunnon Jokerin on näytellyt Leadger. Mutta makuasiasta kyse, turha väitellä. :)

Itse en sen ihmeemmin edes pitänyt tuosta(kaan) Batmanista, jossa Nicholson oli. Mutta fanitan kyllä itse äijää. Tämä on mainiossa vedossa Kubrickin Hohdossa. Viimeisin joka jäi mieleen, oli The Departed ja rooli Bostonin irkkumafian pomona.

 
En ole mikään supersankarielokuvien suurin ystävä, siitä huolimatta tulin vihdoin ja viimein katsoneeksi hyllyssäni jo vuosia lojuneen Christopher Nolanin ohjaaman ja Christian Balen sekä Heath Ledgerin tähdittämän Yön Ritari (the Dark Knight).

No Batmania ei voi pitää ihan perinteisimpänä supersankarina, eikä Jokeria perinteisenä roistona, mutta tästä epäsovinnaisesta asetelmasta huolimatta olin todella pettynyt leffan päätyttyä. Oikeastaan se tuntui alkavan vasta viimeisimmän vartin aikana, sitä ennen se oli epämääräistä hapuilua kohden "elokuvan alkua". Melkeinpä voisin todeta, että VMP!
Miten niin Batmania ei voi pitää ihan perinteisimpänä supersankarina? Batmanhan on supersankareista yksi kaikkein legendaarisimmista ja teki debyyttinsäkin jo vuonna 1939. Jokeri taasen on ehkä se kaikkein legendaarisin ja ikonisin sarjakuva/superpahis.
 
Miten niin Batmania ei voi pitää ihan perinteisimpänä supersankarina? Batmanhan on supersankareista yksi kaikkein legendaarisimmista ja teki debyyttinsäkin jo vuonna 1939. Jokeri taasen on ehkä se kaikkein legendaarisin ja ikonisin sarjakuva/superpahis.

Niin, nyt en suinkaan tarkoittanut sitä kuinka kauan on julkaistu sarjakuvia tai muuta aineistoa kyseisestä supersankarista vaan sanalla "perinteinen" tarkoitin ennemminkin henkilöhahmoa - tosin kuin esim. teräsmies tai muutama muu supersankari, joiden sarjakuvia teininä lueskelin, Batman on psykologisesti kaikkea muuta kuin "perinteinen" eli "tavanomainen" superhahmo. Batman heiluu siellä valon ja varjon rajamailla, toimii toisinaan "harmaalla" alueella, on jopa moraalisesti toimissaan arveluttava toisin kuin kohtalainen osa - etenkin noihin aikoihin - julkaistuista supersankareista. Tässä suhteessa Batman on monella tapaa samanlainen supersankari, jollaisia Alain Moore on kehitellyt - psykologisesti moniulotteisempi ja kiehtovampi mitä vaikkapa "putipuhdas" teräsmies.

No olisi pitänyt alunperin tähdentää mitä tarkoitin sanalla perinteinen, en ikää vaan supersankarin tyyppiä "persoonaa" ja "minää".

vlad
 
Television puolelle menee, mutta Batman -teemaan on pakko ottaa kantaa. Tarkastelunäkökulman ollessa camp ja yleisen viitekehyksen huumori, ei ole kahta puhetta siitä, mikä versio Viittaritarista vetää pointsit stadiin.
Jokaisessa jaksossa oli nyrkkitappelukohtauksia. Kapow!
Eikä unohdeta naiskauneutta!
 
VMP! Nicholsonin Jokeri oli yhtä idioottimainen ja lapsellinen kuin kaikki edellisetkin 60-luvulta lähtien. Ainoa kunnon Jokerin on näytellyt Leadger. Mutta makuasiasta kyse, turha väitellä.

Makuasioista ei sovi väitellä (ja siksi niistä on niin hauska toisinaan väitellä).

Minulle Leadgerin Jokeri oli pettymys. Joo hän oli psykopaatti ja tunteeton tappaja, mutta hänen roolihahmosta puuttui mielestäni - se kaivattu - mielipuolisuus ja hulluus sekä arvaamattomuus, jota Nicholsonin Jokerissa aikanaan oli ja siksipä minulle Nicholsonin Jokeri on se the Jokeri. Vaikka muuten en kyseisestäkään Batmanista erityisemmin pitänyt, muistikuvat tosin ovat sieltä vuosikymmenten takaa.

vlad
 
2013 ilmestynyt pienen budjetin scifiä edustava Europa Report on omassa genressään ihan katsomisen arvoinen elokuva.


Tarina sijoittuu jonnekin lähitulevaisuuteen ja kertoo ihmisen ensimmäisestä syvän avaruuden tutkimusmatkasta. Tutkimusretkikunnan kohteena on Jupiterin jäinen kuu Europa. Tarkoitus on laskeutua sen pinnalle ja selvittää mitä mahtaneekaan löytyä Europan jään alta. Nykytietämyksen mukaan siellä olisi sulaa vettä, jossa saattaisi myös uiskennella elämää. Tätä siis lähdetään selvittämään, mutta kuten arvata saattaa, kaikki ei mene suunnitelman mukaisesti.

Elokuva ei etene perinteisen kronologisesti vaan se harppoo eri aikatasoilla ja kikkailee mukamas "ennennäkemätöntä ja löydettyä filmimateriaalia" esittämällä. Aluksi tämä tuntui ainakin minusta sekavalta, mutta tähän tottui kyllä. Keskittymistä itse tarinaan tämä kyllä vaatii, joten minään illanistujaisten helposti uppoavana kännäysleffana en tätä pidä.

Toteutus on ihan mallikelpoista. Selvästikin elokuva pyrkii kuvaamaan avaruuslennon realistiseen tyyliin. Esim. painottomuus on esitetty uskottavasti. Kuulemma elokuvantekijät saivat apuja Nasalta, joten en valita. Näyttelijät selviytyvät rooleistaan kunnialla. Nimekkäimmästä päästä on mainittava ruotsalainen Mikael Nyqvist ja Sharlto Copley (Elysium, District 9).

Viihdyttävä, joskaan ei mitenkään omaperäinen lajityyppinsä edustaja. Teema muistuttaa kovasti erästä aiempaa genre-elokuvaa. Kuka muuten tunnistaa tämän ?

hqdefault.jpg
 
Uutta Hämistä pukkaa. Näyttää ainakin paremmalta, kuin edelliset (Amazing) Spider-Manit, jotka olivat täyttä roskaa.

Spider-Man: Homecoming

 
En ole mikään supersankarielokuvien suurin ystävä, siitä huolimatta tulin vihdoin ja viimein katsoneeksi hyllyssäni jo vuosia lojuneen Christopher Nolanin ohjaaman ja Christian Balen sekä Heath Ledgerin tähdittämän Yön Ritari (the Dark Knight).

No Batmania ei voi pitää ihan perinteisimpänä supersankarina, eikä Jokeria perinteisenä roistona, mutta tästä epäsovinnaisesta asetelmasta huolimatta olin todella pettynyt leffan päätyttyä. Oikeastaan se tuntui alkavan vasta viimeisimmän vartin aikana, sitä ennen se oli epämääräistä hapuilua kohden "elokuvan alkua". Melkeinpä voisin todeta, että VMP!

Voidaan todeta, että tähän mennessä elämäni aikana olen nähnyt tasan kaksi hyvää (tai erinomaista) supersankarielokuvaa - loput ovat luokkaa evvk/vmp. Nämä kaksi oivallista supersankarileffaa perustuvat Alan Mooren sarjakuviin, ollen V for Vendetta (suom. V niin kuin verikosto) ja Watchmen (suom. Vartijat). Oikeastaan niitä on hankala nimittää perinteisiksi supersankarileffoiksi, niissä yhteiskuntakritiikillä on suuri rooli - toisaalta ne supersankarit ovat monella tapaa jopa antisankareita, henkilöitä, jotka liikkuvat hyvän ja pahan rajamailla, toimien toisinaan moraalisesti arveluttavalla tavalla.

vlad
Huomattavan samaa mieltä, joskin varsinkin Netflixin kautta supersankareista on alkanut tulla ainakin mielikuvien pohjalta jotakin muutakin, Daredevilin ensimmäinen kausi oli mielestäni huippuhyvä ja laadukas, ja näitähän on monia, Agentti Carter, Jessica Jones, Luke Cage yms (en ole täysin kärryillä), inhimillisiä supersankareita joiden ohella huomioidaan mahdollisuuksien mukaan realiteetit ja varsinkin moraali mutta inhimillisestä näkökulmasta ei sarjakuvien vaikka ympäristö sarjakuvien mukaan onkin. Mukava näitä katsella kun aina aikaa löytyy, joskaan nämä supersankarit eivät koskan olle olleet oikein oman katselulistan yläpäässä
 
Kysymys koskien 3D-elokuvia; Minulla on silmälasit ja niin suuri ero silmien näkökyvyssä että käytännössä olen yksisilmäinen. Vasen -6 ja oikea -3 joten vasen silmä on ikäänkuin passiivinen joten stereonäköä minulla ei ole.

Joten mitä arvaatte, voinko mennä katsomaa 3D-elokuvaa? En ole viel koskaan kokeillut koska harmittaisia jos tuhlaa sen 10 euro ja sitten on pakko mennä pois jos ei pystykkään katsomaan.

Harmittavasti melkein kaikki uudet elokuvat ovat nykyään 3D joten olen jäänyt paljosta paitsi. Nyt kiinnostaisi uusi Rogue One, mutta kai sekin jää näkemättä.
 
Kysymys koskien 3D-elokuvia; Minulla on silmälasit ja niin suuri ero silmien näkökyvyssä että käytännössä olen yksisilmäinen. Vasen -6 ja oikea -3 joten vasen silmä on ikäänkuin passiivinen joten stereonäköä minulla ei ole.

Joten mitä arvaatte, voinko mennä katsomaa 3D-elokuvaa? En ole viel koskaan kokeillut koska harmittaisia jos tuhlaa sen 10 euro ja sitten on pakko mennä pois jos ei pystykkään katsomaan.

Harmittavasti melkein kaikki uudet elokuvat ovat nykyään 3D joten olen jäänyt paljosta paitsi. Nyt kiinnostaisi uusi Rogue One, mutta kai sekin jää näkemättä.

Uusin Rogue One on ainakin joillain paikkakunnilla myös perinteisenä 2D-versiona, näin on ainakin osassa Finnkinon teattereita:

http://www.finnkino.fi/movies/now_showing/

Minulla on silmälasit ja olen käynyt katsomassa 3D-leffoja, eikä omalla kohdalla ole ollut suurempia ongelmia. Olen kyllä aina pitänyt omia laseja päässä ja niiden "päälle" sitten 3D-lasit, joten pitkän leffan aikana nenänvarressa on pientä puutumista ja ajoittaista silmien väsymistä. Toisaalta minulla silmien välillä ei suuren suurta eroa ole näössä, kummankin kohdalla miinusta jotakuinkin kaksi eli en sitten uskalla sanoa mikä vaikutus sillä on kun eroa on noinkin paljon mitä sinulla on -6/-3.

vlad
 
Olenkohan jotenkin vanhanaikainen kun en ole oikein innostunut 3D -elokuvista ? Olen tosin nähnyt vain yhden käden sormilla laskettavan määrän noita, mutta ei ole tehnyt kovin suurta vaikutusta. Ainoastaan Gravity oli oikeasti todella mukaansatempaava 3D-lasien kautta nähtynä.
 
Olenkohan jotenkin vanhanaikainen kun en ole oikein innostunut 3D -elokuvista ? Olen tosin nähnyt vain yhden käden sormilla laskettavan määrän noita, mutta ei ole tehnyt kovin suurta vaikutusta. Ainoastaan Gravity oli oikeasti todella mukaansatempaava 3D-lasien kautta nähtynä.

Samat sanat, minäkään en erityisemmin pidä 3D-filmeistä. Jos suinkin mahdollista niin valitsen 2D-version. Korkeintaan kymmenkunta 3D-leffaa olen käynyt katsomassa, kotiin en ole ostanut ainoatakaan.

Onneksi nyt on hiukan tullut tolkkua mukaan eikä jokaista filmiä yritetä vääntää alunperin 3D-muotoon vaan moni draamoista ja trillereistä tulee ulos alkujaankin 2D-versiona. Muutamia vuosia sitten, aikana jolloin 3D löi itsensä läpi, mentiin hetkeksi äärimmäisyydestä toiseen ja kaikkiin filmeihin yritettiin ahtaa 3D-elementtejä, myös sellaisiin, joihin ne eivät tuoneet mitään lisäarvoa (esim. suurin osa draamoista ja trillereistä). Onhan tässä 3D:ssä sitten ongelmana se, että jos/kun filmistä tehdään sitten se 2D-versio, vaikuttaa 3D kuvaus myös sen kuvamaailmaan (syvyysvaikutus tms.) ja 2D on hiukan "lattea" vrt sellainen filmi, josta on vain 2D-versio olemassa.

vlad
 
Uusin Rogue One on ainakin joillain paikkakunnilla myös perinteisenä 2D-versiona, näin on ainakin osassa Finnkinon teattereita:

http://www.finnkino.fi/movies/now_showing/

Minulla on silmälasit ja olen käynyt katsomassa 3D-leffoja, eikä omalla kohdalla ole ollut suurempia ongelmia. Olen kyllä aina pitänyt omia laseja päässä ja niiden "päälle" sitten 3D-lasit, joten pitkän leffan aikana nenänvarressa on pientä puutumista ja ajoittaista silmien väsymistä. Toisaalta minulla silmien välillä ei suuren suurta eroa ole näössä, kummankin kohdalla miinusta jotakuinkin kaksi eli en sitten uskalla sanoa mikä vaikutus sillä on kun eroa on noinkin paljon mitä sinulla on -6/-3.

vlad
Itsekin olen tässä pähkäillyt, että menisikö katsomaan tuon Rogue Onen 3D:nä vaiko 2D:nä, kun kumpiakin esityksiä näkyi olevan omassa teatterissani, 3D:nä tosin enemmän. Ikinä en ole 3D-leffaa ennen käynyt katsomassa ja käytän myös laseja.

Näillä näkymin menen katsomaan Rogue Onen 2D:nä huomen illalla.
Harmittavasti melkein kaikki uudet elokuvat ovat nykyään 3D joten olen jäänyt paljosta paitsi. Nyt kiinnostaisi uusi Rogue One, mutta kai sekin jää näkemättä.
Myös Bio Rex esittää Rogue Onea myös 2D:nä, jos paikkakunnallasi ei ole Finnkinoa.
 
Onkos kukaan vielä nähnyt Rogue One-leffaa?

Mietin vain, että nettituttu joka ei todellakaan ole Star Wars-fani hehkutti että ehken paras SW-leffa. Sanoi että meni leffaan korkein odotuksin ja ne ylittyivät...
 
:) Kuulostaa jo paremmalta, Kotka ei ole niin kaukana. Ei tullut mieleenkään että Kotkassa voisi olla 2D versio.
 
Back
Top