Minkälaisia elokuvia te katotte?

Eilen huomasin, että päivällä oli Teemalla esitetty Calamari Union. Ajattelin katsoa sen illalla Areenasta, mutta eipä ollut katsottavissa. Jostain tuli sitten muistikuva, että olin melko äskettäin nähnyt jossain VHS-kasetin, jossa lukee Calamari Union. Kasetti löytyi ja se jopa toimi, joten katsoin leffan. Ihan hyvä, mutta ei aivan niin hyvä kuin muistin.

Koskahan muuten olen tätä ennen viimeksi katsonut mitään VHS-nauhalta...

Minusta Kaurismäen paras. Aivan käsittämätöntä tajunnanvirtaa ja elokuva on oikeastaan niin huono, että se on jo tavallaan hyvä. Frankien ja Pekan vaellus kohti unelmien täyttymystä, Eiraa kohti saa minut aina hilpeälle tuulelle. Tajuttomat repliikit kertovat siitäkin, että ohjaaja on itse kertonut olleensa elokuvaa kuvattaessa koko ajan joko kännissä tai krapulassa.

nomadien_vaellus_6-2.jpg
 
Ei ! Toivottavasti tämä Hollywood-projekti ei toteudu.

http://www.collectspace.com/ubb/Forum3/HTML/005126.html

Jotenkin koko ajatus tuntuu pölhöltä. Miten ihmeessä tuossa voisi onnistua ?

Nimirooliin kaavaillaan Ryan Goslingia.


Katso liite: 12619

No joo, Ron Howardin ja Tom Hanksin Apollo 13 pelitti kyllä hyvin ja 80-luvun alussa ilmestynyt Valiojoukko on klassikko.

Tv-sarja From the Earth to the Moon (Avaruuden sankarit) käsitteli aihetta jo kattavasti ja onnistuneesti. Siinä Armstrongia näytellyt kaveri teki mainion roolisuorituksen.

Katso liite: 12620


Kyllä taitaa uutinen pitää paikkansa.

http://www.collectspace.com/news/news-122916a-first-man-neil-armstrong-gosling.html

Actor Ryan Gosling will portray Neil Armstrong in Universal Studios' biopic about the Apollo 11 astronaut, "First Man," to be directed by Damien Chazelle.

Based on historian James Hansen's authorized biography of Armstrong by the same title, "First Man" will tell the story of the late astronaut, focusing on the man behind the icon and his difficult journey from X-15 pilot to Gemini astronaut to commander of Apollo 11."
 
Minusta Kaurismäen paras. Aivan käsittämätöntä tajunnanvirtaa ja elokuva on oikeastaan niin huono, että se on jo tavallaan hyvä. Frankien ja Pekan vaellus kohti unelmien täyttymystä, Eiraa kohti saa minut aina hilpeälle tuulelle. Tajuttomat repliikit kertovat siitäkin, että ohjaaja on itse kertonut olleensa elokuvaa kuvattaessa koko ajan joko kännissä tai krapulassa.

Katso liite: 12866
Ainostaan raivostuttaa että ilmeisesti kotikaupungin kaveri toteaa kaiken nappiin ennenkuin pääsi pälisemään, täydellistä!
 
Kävinpäs tuossa äskettäin katsomassa Assassin's Creedin 3D version. Tsiisus että oli kova leffa! Suosittelen kokeilemaan.

Toisaalta, leffa on saanut vissiin kouluarvosanan B+, mutta siitä huolimatta oikein mainio tuotos. Ja minä olen nähnyt paljon elokuvia. ;) Uusi Star Wars sai paljon paremmat arviot, vaikka olin varmasti nähnyt sen jo kerran aikaisemminkin vuosikymmeniä sitten.

Nojoo, rahalla saa ja hevosella pääsee*

 
Viimeksi muokattu:
Kävinpäs tuossa äskettäin katsomassa Assassin's Creedin 3D version.
Vaikutti ihan katsottavalta. Seikkailua...seikkailua....
Mikä tuo tuollainen kuvaustekniikka on? Henkilöt vaikuttavat melkein animaatiohahmoilta vaikka on siellä varmaan oikeitakin ihmisiä. Vai eikö ole?
 
Takuuvarmasti poliittisesti korrekti elokuva. Kertoo 60-luvun alussa Nasan palkkaamista naisista, jotka päätyvät laskemaan miehitettyjen Mercury -avaruuslentojen lentoratoja. Nuo rotuasiat eivät minua sen ihmeemmin kiinnosta, mutta aion käydä katsomassa ihan noiden mielenkiintoiselta vaikuttavien avaruuslentokuvausten takia.

 
Jokunen leffakin on tullut katsottua, yksikään ei nyt mikään klassikko ollut, toisaalta ei aivan surkeakaan. Kolmikosta the Hateful Eight (Tarantino), Chappie (Blomkamp) ja Murder in the First (Rocco) epätasaisin oli ehkäpä hiukan yllättäenkin Tarantinon the Hateful Eight.

90-luvun alussa Tarantinon Reservoir Dogs oli minulle tosi kova juttu - itse asiassa se aikakauden paras Tarantino-leffa. Siinä dialogi, kuvaus ja tunnelman luominen olivat likipitäen täydellistä - väkivaltaakin oli sopivassa mitassa. Tuolloin Tarantinon väkivalta oli monelle shokki ja kauhistus, se oli jotain odottamatonta ja jotain, joka ei kuitenkaan kuulunut jokailtaiseen leffaan. Reservoir Dogsia seurasi kulttimaineen saavuttanut Pulp Fiction: Tarinoita väkivallasta. Monille se on SE Tarantinon leffa, joka on jäänyt mieleen - omassa kategoriassani se ei kuitenkaan ylittänyt Reservoir Dogsia, jääden kuitenkin vain aavistuksen sen alapuolelle tasoltaan. Pari vuosikymmentä sitten ilmestyi Jackie Brown - tässä tyylitellyssä ja hienossa leffassa 70-luvun alkupuolen b-leffojen tähti Pam Grier teki likipitäen täydellisen roolin Jackie Brownina. Tarantino, joka oli aikanaan fanittanut Grierin leffoja, nosti tämän uudelleen pinnalle. Kahden Kill Billin (ja Sin Cityn vierailevan ohjaajan duunin) jälkeen nähtiin Tarantinon mahalasku Grindhouse: Death Proof'issa. Sen jälkeen Tarantinolta olen nähnyt Kunniattomat paskiaiset, joka dialogiltaan oli paikoin huikaiseva mutta muuten hetkittäin epätasainen (Christoph Waltz ansaitsi Oscarinsa Hans Landana) ja Django Unchainedin, mikä sekin jatkoi hiukan samaa epätasaista ja epävarmaa tarinankerrontaa - joskin leffassa oli ehdottomat hetkensä ja roolisuoritukset olivat poikkeuksetta hyviä (jälleen Waltz ja Oscar), niinpä kun katsoo Tarantinon viimeisimpiä leffoja - niistä huokuu epätasaisuus - ei siis ole lainkaan ihme, että the Hateful Eight jatkoi samalla linjalla, ollen ehkäpä epätasaisempi mitä Django Unchained. Tarina oli ok, kerronta oli ihan kelvollista, roolisuorituksista kuitenkin puuttui se jokin - kokonaisuus ei natsannut vaikka Jennifer Jason Leigh Daisy Domerguena oli nainen paikallaan, eikä Samuel L. Jackson majuri Marquis Warrenina huono ollut. Vai onko nyt käynyt siten, että odotukset Tarantinon kohdalla ovat niin korkealla, että se mikä muilta on hyvä suoritus on Tarantinolta vain keskinkertaista? Samalla tapaa kuin Usain Boltilta odotamme 9,90 alittamista sadalla metrillä - muuhun olemme pettyneitä, mutta jos joku suomalainen "räpeltäisi" sen satasen edes kymmeneen sekuntiin niin hyppisimme ilosta! Lievästä pettymyksestä huolimatta todennäköisesti katson seuraavankin Tarantinon leffan, sikäli mikäli sellainen vielä tulee. Kill Bill III on ollut puhetta mutta konkretisoituuko se koskaan, saas nähdä.

Kahdesta muusta leffasta Chappie on Neill Blomkampin ohjaama rikosdraama, jossa on scifi-elementtejä yhdistettynä jonkin asteiseen yhteiskunnalliseen kerrontaan. Nämä scifi-elementit juontavat oikeastaan leffan eräästä teemasta - tekoälystä ja vielä pidemmälle vietynä tietoisuudesta. Yhteiskunnallinen kerronta ja kuvat taasen tämän ajan Etelä-Afrikasta, rikkinäisestä valtiosta, jossa "robocopit" partioivat kadulla. Lopulta kyse on kuitenkin hyvin pienimuotoisesta rikosdraamasta, jota muut elementit tukivat. Ihmis - tai ennemminkin ihmisyyskuvaus - jossa lopulta tekoälyllä (ja tietoisuudella) varustettu robotti lopulta opettaa ihmisille paljon ihmisyydestä ja inhimillisyydestä. Ohjaaja Neil Blomkampin läpimurto oli 2009 julkaistu District 9.

Tästä kolmikosta kokonaisuudessa paras oli Marc Roccon ohjaama Murder in the First (suom. Alcatraz kohtaloni) - joka on hyvin tiivistunnelmainen vankila- ja oikeussalidraama pienoisin trillerivivahtein (tai ei ihan niin pienoisinkaan). Paikoitellen leffa on varsin brutaali kuvaus erityiskohtelua saavan rangaistusvangin elämästä. Leffa perustuu löyhästi Henri Youngin tarinaan. Ohjaaja Rocco on kuitenkin ottanut kohtalaisia taiteellisia vapauksia, mitä tulee kerrontaan ja Youngin tarinaan, paikoin hiukan sitä kaunistellen ja toisaalta paikoin olennaisesti karummaksi muuttaen. Elokuvan Henri Young "löydettiin" kuolleena sellistään oikeudenkäynnin jälkeen, todellinen Henri Young pääsi ehdonalaiseen vapauteen Walla Wallasta 1972, jonka jälkeen hän "katosi". Voidaan sanoa, että suurella todennäköisyydellä hän on jo nyt kuollut, mikäli ei ole, on hän reilusti yli 100-vuotias. Elokuvan tunnelma on tiivis ja kerronta onnistunutta - se rakentuu täysin kolmikon Bacon - Oldman - Slater ympärille. Kolmikko paneutui rooliinsa viettämällä kuvausten aikana aikaa selleissä, Bacon pudotti painoaan kymmenisen kiloa roolisuoritustaan varten.

vlad
 
Jokunen leffakin on tullut katsottua, yksikään ei nyt mikään klassikko ollut, toisaalta ei aivan surkeakaan. Kolmikosta the Hateful Eight (Tarantino), Chappie (Blomkamp) ja Murder in the First (Rocco) epätasaisin oli ehkäpä hiukan yllättäenkin Tarantinon the Hateful Eight.

90-luvun alussa Tarantinon Reservoir Dogs oli minulle tosi kova juttu - itse asiassa se aikakauden paras Tarantino-leffa. Siinä dialogi, kuvaus ja tunnelman luominen olivat likipitäen täydellistä - väkivaltaakin oli sopivassa mitassa. Tuolloin Tarantinon väkivalta oli monelle shokki ja kauhistus, se oli jotain odottamatonta ja jotain, joka ei kuitenkaan kuulunut jokailtaiseen leffaan. Reservoir Dogsia seurasi kulttimaineen saavuttanut Pulp Fiction: Tarinoita väkivallasta. Monille se on SE Tarantinon leffa, joka on jäänyt mieleen - omassa kategoriassani se ei kuitenkaan ylittänyt Reservoir Dogsia, jääden kuitenkin vain aavistuksen sen alapuolelle tasoltaan. Pari vuosikymmentä sitten ilmestyi Jackie Brown - tässä tyylitellyssä ja hienossa leffassa 70-luvun alkupuolen b-leffojen tähti Pam Grier teki likipitäen täydellisen roolin Jackie Brownina. Tarantino, joka oli aikanaan fanittanut Grierin leffoja, nosti tämän uudelleen pinnalle. Kahden Kill Billin (ja Sin Cityn vierailevan ohjaajan duunin) jälkeen nähtiin Tarantinon mahalasku Grindhouse: Death Proof'issa. Sen jälkeen Tarantinolta olen nähnyt Kunniattomat paskiaiset, joka dialogiltaan oli paikoin huikaiseva mutta muuten hetkittäin epätasainen (Christoph Waltz ansaitsi Oscarinsa Hans Landana) ja Django Unchainedin, mikä sekin jatkoi hiukan samaa epätasaista ja epävarmaa tarinankerrontaa - joskin leffassa oli ehdottomat hetkensä ja roolisuoritukset olivat poikkeuksetta hyviä (jälleen Waltz ja Oscar), niinpä kun katsoo Tarantinon viimeisimpiä leffoja - niistä huokuu epätasaisuus - ei siis ole lainkaan ihme, että the Hateful Eight jatkoi samalla linjalla, ollen ehkäpä epätasaisempi mitä Django Unchained. Tarina oli ok, kerronta oli ihan kelvollista, roolisuorituksista kuitenkin puuttui se jokin - kokonaisuus ei natsannut vaikka Jennifer Jason Leigh Daisy Domerguena oli nainen paikallaan, eikä Samuel L. Jackson majuri Marquis Warrenina huono ollut. Vai onko nyt käynyt siten, että odotukset Tarantinon kohdalla ovat niin korkealla, että se mikä muilta on hyvä suoritus on Tarantinolta vain keskinkertaista? Samalla tapaa kuin Usain Boltilta odotamme 9,90 alittamista sadalla metrillä - muuhun olemme pettyneitä, mutta jos joku suomalainen "räpeltäisi" sen satasen edes kymmeneen sekuntiin niin hyppisimme ilosta! Lievästä pettymyksestä huolimatta todennäköisesti katson seuraavankin Tarantinon leffan, sikäli mikäli sellainen vielä tulee. Kill Bill III on ollut puhetta mutta konkretisoituuko se koskaan, saas nähdä.

Kahdesta muusta leffasta Chappie on Neill Blomkampin ohjaama rikosdraama, jossa on scifi-elementtejä yhdistettynä jonkin asteiseen yhteiskunnalliseen kerrontaan. Nämä scifi-elementit juontavat oikeastaan leffan eräästä teemasta - tekoälystä ja vielä pidemmälle vietynä tietoisuudesta. Yhteiskunnallinen kerronta ja kuvat taasen tämän ajan Etelä-Afrikasta, rikkinäisestä valtiosta, jossa "robocopit" partioivat kadulla. Lopulta kyse on kuitenkin hyvin pienimuotoisesta rikosdraamasta, jota muut elementit tukivat. Ihmis - tai ennemminkin ihmisyyskuvaus - jossa lopulta tekoälyllä (ja tietoisuudella) varustettu robotti lopulta opettaa ihmisille paljon ihmisyydestä ja inhimillisyydestä. Ohjaaja Neil Blomkampin läpimurto oli 2009 julkaistu District 9.

Tästä kolmikosta kokonaisuudessa paras oli Marc Roccon ohjaama Murder in the First (suom. Alcatraz kohtaloni) - joka on hyvin tiivistunnelmainen vankila- ja oikeussalidraama pienoisin trillerivivahtein (tai ei ihan niin pienoisinkaan). Paikoitellen leffa on varsin brutaali kuvaus erityiskohtelua saavan rangaistusvangin elämästä. Leffa perustuu löyhästi Henri Youngin tarinaan. Ohjaaja Rocco on kuitenkin ottanut kohtalaisia taiteellisia vapauksia, mitä tulee kerrontaan ja Youngin tarinaan, paikoin hiukan sitä kaunistellen ja toisaalta paikoin olennaisesti karummaksi muuttaen. Elokuvan Henri Young "löydettiin" kuolleena sellistään oikeudenkäynnin jälkeen, todellinen Henri Young pääsi ehdonalaiseen vapauteen Walla Wallasta 1972, jonka jälkeen hän "katosi". Voidaan sanoa, että suurella todennäköisyydellä hän on jo nyt kuollut, mikäli ei ole, on hän reilusti yli 100-vuotias. Elokuvan tunnelma on tiivis ja kerronta onnistunutta - se rakentuu täysin kolmikon Bacon - Oldman - Slater ympärille. Kolmikko paneutui rooliinsa viettämällä kuvausten aikana aikaa selleissä, Bacon pudotti painoaan kymmenisen kiloa roolisuoritustaan varten.

vlad

Samanlaisia mietteitä heräsi Tarantinosta. Alkupään tuotanto on rautaa, myöhäisempi on tosiaan epätasaista. Itseäni häiritsee jonkin verran ohjaajan jopa liiallinenkin tyylillinen kikkailu, josta on jotenkin tullut itsetarkoituksellista. Ja tämän myötä elokuvien kesto on vaan pidentynyt. Lähemmäs kolmetuntinen raina alkaa olla jo aika puuduttava.
 
Eilen kävin katsomassa Rogue Onen ja suosittelen kyllä. Leffasta löytyy aitoa Star Wars tunnelmaa ja kunnon sotimisen meininkiäkin. Allekirjoitan kommentin siitä, kuinka "Rogue One tuo sodan takaisin Tähtien sotaan".
Hmm. Vuosi takaperin meinasin nukahtaa elokuvateatteriin. The Force Awakens oli kyllä niin tylsää seurattavaa, kuin olla ja voi. Sehän oli vissiin tehty pelkästään Star Wars faneille ja olihan se aika lapsellinenkin. Täytyy myöntää että Rogue One oli aivan toista maata ja se haastaa myös alkuperäisen SW trilogian mennen tullen. Raina oli kohtalaisen komeaa tykitystä alusta loppuun asti. Myös näyttelijävalinnat olivat tälläkertaa varsin onnistuneet. Kouluarvosanaksi antaisin noin 8,5, eli ihan katsomisen arvoinen elokuva on kyseessä. Juoni tosin on jälleen yksinkertainen kuin pölhölän isäntä ja jotenkin ennalta arvattava. Nojaa, ehkäpä tämän elokuvan viihdyttävyys on toiminnallisuudessa ja hienoissa erikoistehosteissa. Itse kävin katsomassa sen taannoin 3D-versiona ja varsinkin taistelukohtaukset näyttivät varsin hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Samanlaisia mietteitä heräsi Tarantinosta. Alkupään tuotanto on rautaa, myöhäisempi on tosiaan epätasaista. Itseäni häiritsee jonkin verran ohjaajan jopa liiallinenkin tyylillinen kikkailu, josta on jotenkin tullut itsetarkoituksellista. Ja tämän myötä elokuvien kesto on vaan pidentynyt. Lähemmäs kolmetuntinen raina alkaa olla jo aika puuduttava.

Samaa mieltä tyylillisestä kikkailusta, sen myötä leffojen kesto on kasvanut, mikä omalta osaltaan lisää epätasaisuutta, leffan oman jännitteen ja dynamiikan kärsiessä pituudesta. Ja niin paljon kuin arvostankin loistavaa dialogia, tästäkin on tullut liiallinen tyylikeino Tarantinolle - paikoin dialogit ovat liiankin pitkiä ja polveilevia, aivan kuin hän hakisi täydellistä lopetusta kyseiseen ottoon - nasevinta mahdollista päätöstä mutta samalla hän unohtaa sitten sen, että toisinaan yksinkertaisin on parasta. Jokainen tietää, että Tarantino osaa hyödyntää dialogia, joten ei sitä enää tarvitse kaiken aikaa korostaa.

No vaikka Tarantinon sädekehä on hiukan himmennyt, niin enköhän minä seuraavankin Tarantinon katso, jos sellainen vielä tulee - on se sitten Kill Bill III tahi joku muu.

vlad
 
Tänään kävin katsomassa eeppisen toimintaelokuvan: ''The Great Wall''. Mitenköhän arvioisin tämän elokuva hienovaraisesti? :rolleyes:

Hmm.. Ensimmäiset 10 minuuttia leffaa katsoneena olin jo päättänyt että voihan hevon helvetti, paskin leffa vuosiin. Leffateatterissa ei ollut lisäkseni juuri ketään, tuossa vaiheessa olin jo valmis menemään vaatimaan rahojani takaisin. Finnkinon arvio lupasi 4/5 tähteä, mutta olisihan se pitänyt itsekin arvata, kun kerran kyseessä oli Kiinalainen fantasia elokuva. Ei Finnkinon sivuilla puhuttu mitään mistään avaruudesta saapuneista 3D-mallennetuista höpölöpö Tao Tei -örkeistä. Oikeastaan ainut positiivinen seikka oli nuoren ja kauniin Jing Tianin liehakointi valkokankaalla, joka pelasti paljon. Muutoin en suosittele leffaa kenellekään. Tämä oli nyt vihoviimeinen kerta kun menen elokuviin vain Finnkinon arvioihin luottaen.
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiseltään en nähnyt Uuden Sherlockin arvioita missään, Netflix-kamaa nyt siis, olkoonkin että oli mielestäni elokuvia sisältävä minisarja.
Omat pisteet 4/5 (kun muulle sarjalle 5/5)

Huippukamaa, tarkalleen ottaen parasta mitä löytyy, tämmöisellä saralla. Toteutus ja näyttelijät huippuja juoni ei niin täydellinen. Jatko toisin kuin julkisuudessa selitetty ihan mahdollinen


Jason Bourne; uusin Medusan joku yhtä toimiva kuin aiemmat mutta hieman vaisumpi, Matt Damon veti kuitenkin shown
Omat pisteet 3.75/5 (kun ekalle 5/5)
 
tulee aika paljon kauhu elokuvia tänä vuonna, esim, Annabelle 2, Insidious 4, uus Amityville, Friday the 13th, It



Amityville: Awakening
The Bye Bye Man
Resident Evil: The Final Chapter
Split
Rings
The Dark Tower
Kong: Skull Island
Annabelle 2
World War Z 2
Stephen King's IT
Friday the 13th
Insidious: Chapter 4
Saw Legacy
Patient Zero
Suspiria
Death House
Hellraiser: Judgement
Jeepers Creepers 3: Cathedral
Chucky 7
Mom and Dad
Flatliners
Abruptio
Demon House
The Chair
The Invisible Man
Crepitus
Puppet Master: The Littlest Reich
Selfie from Hell
Trick 'r Treat 2
Underworld: next generation
 
Viimeksi muokattu:
Miekat, keskiaika, viikingit, ritarit.....huomio!

Katselin tänään Viaplay:lta norjalaisen elokuvan "Last King" (Birkebeinerne). Todella hyvä leffa kaikille joita aikakausi 800 - 1500 jkr. kiinnostaa.
Elokuva kertoo 2 vuotiaan Haakon kuninkaan pelastustarinaa 1200 luvulla. Lisätietoa silloin jakautuneena eläneestä Norjasta löytyy tästä linkistä https://en.wikipedia.org/wiki/Birkebeiner
Vaihteeksi jotain muutakin kuin viikinkejä tai englantilaisia ritareita.

Ja perään traileri ja ne miekat. Enjoy !



.
 
Vaihtelu virkistää, nyt tuli katsottua pitkästä aikaa animaatiota - japanilaisen Hayao Miyazakin viimeinen elokuva Tuuli Nousee - viimeinen, mikäli ohjaajan sanaan on luottaminen.

Lainataan hiukan kotelon kansiteksteistä:

"Studio Ghiblin perustajavelho antaa unelmille siivet. Hayao Miyazakin kymmenes Ghibli-teos on kuvaus 20- ja 30-lukujen Japanista ja nuoresta lentokonesuunnittelijasta, joka kieltäytyy luopumasta unelmistaan. Elokuvan Jiro Horikoshi on todelliselle henkilölle perustuva Miyazakin luoma hahmo, joka suunnitteli Zero -lempinimellä tunnetun, aikanaan maailman parhaan hävittäjäkoeen A6M.

Tuuli nousee lienee Miyazakin henkilökohtaisin elokuva. Lentäminen on aina ollut ohjaajalle keskeinen teema
.

..."

Pidän animaatioista, etenkin japanilaisista anomaatioista (en nyt tarkoita mitään animepornoa!) Miyazakin elokuvassa oli oikein hyviä elementtejä, mutta ehkäpä siitä paistoi hiukan läpi se, että kyseessä oli henkilökohtainen elokuva - välittyi tuntu, että Miyazaki oli tehnyt elokuvan myös itselleen ja omille unelmilleen ja tämä heijastui sitten paikoin leffassa laahaavuutena ja etenemättömyytenä - tarina ei edennyt vaan hetkittäin jopa notkahti, mitä en voi pitää positiivisena asiana.

Kokonaisuudessaan kuitenkin katsottava elokuva. Muutamien lentokohtausten ohella Tokion 1923 maanjäristystä kuvaava hetki kaikkine tapahtumineen oli vavahduttava. Ei kuitenkaan Miyazakin (tai Ghiblin) paras elokuva - ei edes top kolmosessa, tai viitosessakaan.

- - -

Guy Pearce, Carrie-Anne Moss ja Joe Pantoliano - Christopher Nolan: Memento.

Miltäpä tuntuisi elää elämää, jossa lähimuistia ei olisi, jossa ei muistaisi, mitä on muutama minuutti sitten tehnyt, jossa asiat vain katoavat mielestä, ja ilman täydellisyyttä lähestyvää kontrollia ja muistiin merkitsemistä elämä tuhoutuisi hyvinkin nopeasti?

Vastauksen antaa Christopher Nolanin ohjaama psykologinen trilleri Memento, olen nähnyt leffan ensimmäistä kertaa varmaan reilu vuosikymmen sitten. Se oli jo tuolloin saanut eräänlaista kulttimainetta, jota saattoi pitää vuosien merkittävimpänä läpimurtoelokuvana. Ennen Mementoa Nolan oli ohjannut kolme lyhytelokuvaa ja lupauksiaherättävän Followingin. Memento räjäytti potin ja nosti Nolanin aivan toiselle tasolle ohjaajana. Mementon jälkeiset elokuvat ovat kaikki olleet laadukkaita - osa jopa erinomaisia - yleisen mielipiteen mukaan. Joskaan itse en erityisemmin pitänyt The Dark Knightista, johtuen ehkäpä eniten siitä, että en erityisemmin pidä supersankarileffoista. Itse nostaisin mementon rinnalle Inceptionin ja Interstellarin - tuloillaan olevalta Dunkirkilta odotan paljon, johtuen jo osaltaan siitä, että Nolanilla on ohjaajana tietty asema ja status, hänellä on vapauksia aivan toisella tapaa mitä suurella osalla amerikkalaisista ohjaajista. Hänen omaa näkemystä ja visoita kunnioitetaan myös rahoittajien taholla.

Mementosta en nyt pahemmin kirjoitellutkaan - se onkin parempi kokea ja aistia takaperoisine etenemisineen ilman, että leffasta ja juonikuvioista tietää liiaksi. Nähdyn perusteella voi sitten rakentaa oman kokonaisuuden tarinalle - mitä lopulta tapahtui ja kuka oli "sammy jankis"... vai oliko hän kukaan?

vlad
 
Olen nähnyt Mementon silloin kun se tuli, mutta en muistaa jostain syystä yhtään mitään.
Meinän katsoa uudestaan.


Aloitin myös The Americans sarjan uuden jakson katselua:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Americans_(2013_TV_series)
Suosittelen, se on erinomainen!

Tämä on yksi jaksoista vanhassa sarjassa:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top