Minkälaisia elokuvia te katotte?

Kävinpäs eilen illalla katsomassa elokuvan nimeltä: Logan. Elikkäpä tämä X-Men Wolverine trilogian päätösosa. Rotten Tomatoes antoi 92% äänisaaliin ja katsoja-arvostelut lupailivat 94%. Kävin Finnkinon isossa salissa, joka oli ahdetttu aivan äärimmilleen täyteen sakkia, eikä ihme, leffa oli pääpiirteittäin varsin onnistunut. Tarina oli paljon syvällisempi ja synkempi kuin muut sarjan osat. Onneksi toimintaakin riitti ja päitä lenteli aina tämän tästä. :)

 
Viimeksi muokattu:
Kävinpäs eilen illalla katsomassa elokuvan nimeltä: Logan. Elikkäpä tämä X-Men Wolverine trilogian päätösosa. Rotten Tomatoes antoi 92% äänisaaliin ja katsoja-arvostelut lupailivat 94%. Kävin Finnkinon isossa salissa, joka oli ahdetttu aivan äärimmilleen täyteen sakkia, eikä ihme, leffa oli pääpiirteittäin varsin onnistunut. Tarina oli paljon syvällisempi ja synkempi kuin muut sarjan osat. Onneksi toimintaakin riitti ja päitä lenteli aina tämän tästä. :)

Itsekin kävin tuon tiistaina katsoon, ja kyllä voin suositella. Ihanan verinen ja väkivaltainen verrattuna muihin X-men ja Marvel supersankarileffoihin (pois lukien Deadpool) ja aikuismaisempaan makuun. Ei mitään tympeän tylsää robottien mätkimistä, kuin esim. jossain Avengersissa tai Iron Manissa, vaan ihan kunnon verta ja irtoraajoja. :) Vähän sellainen länkkärimeininki.
 
Takuuvarmasti poliittisesti korrekti elokuva. Kertoo 60-luvun alussa Nasan palkkaamista naisista, jotka päätyvät laskemaan miehitettyjen Mercury -avaruuslentojen lentoratoja. Nuo rotuasiat eivät minua sen ihmeemmin kiinnosta, mutta aion käydä katsomassa ihan noiden mielenkiintoiselta vaikuttavien avaruuslentokuvausten takia.


Kävin katsomassa pari päivää sitten.

No joo, täysin amerikkalaiselle yleisölle suunnattu hyvän mielen elokuva. Kantavia teemoja tietysti tuo rotusorto ja naistyöntekijöiden kyykytys. En lainkaan epäile, etteikö tuollaista olisi tapahtunut Nasan sisälläkin. Katsomisen arvoinen elokuva, mikäli avaruuslentojen historia kiinnostaa. Tämä antoi ihan mukavasti taustaa USA:n Mercury -avaruusohjelmalle. Pari asiavirhettä olin huomaavinani, mutta tämä ei sen ihmeemmin häirinnyt. Suurin kritiikkini kohdistuu itse tarinaan. Oliko tosiaan noin, että kiertoratalaskelmat olivat NOIN vaikeita ? Varmasti toki erittäin monimutkaisia, mutta epäilen kylläkin, että noiden naislaskijoiden roolia on elokuvaa varten suurenneltu. Newtonin aikaiset orbitaalimekaniikan lainalaisuudet tunnettiin kyllä. Vertailukohtana voisi mainita, että Manhattan -projektin aikana sitä vasta tehtiinkin lähes mahdottomalta vaikuttaneita laskuja, kun ensimmäistä atomipommia kehitettiin.
 
Tässä vähän aiemmin illalla piti katsella naisen kanssa romanttinen teemaleffa, ja täksi valikoitui Puolan reissulta kotiin tuomani puolalainen sotadraama Letnie przesilenie ( saksaksi Unser letzter Sommer ), joka ilmestyi 2015. Onneksi DVD:ssä oli tekstitys englanniksi.


Tarina sijoittuu miehitettyyn Puolaan vuonna 1943. Tässä kuvataan pienehkön paikallisen kyläyhteisön ja kylässä majailevan saksalaisen poliisiosaston miesten välistä elämää. Saksalaiset viettävät rintaman takana aluksi suhteellisen helppoa ja makoisaa elämää. Tarina alkaa monimutkaistua kun muuan nuori saksalaissolttu ( Jonas Nay, joka näytteli myös sarjassa Deutschland 83 ) ihastuu paikalliseen tyttöön. Tätä draamasuhdetta tarkastellaan ja samaan aikaan seuraillaan myös samasta kylän tytöstä haaveilevan puolalaisnuorukaisen vaiheita. Näihin mahtuu sitten keskitysleirikuljetuksista paenneiden juutalaisten piilottelua, kuin neuvostopartisaanien surmatöidenkin näkemisiä.

Sanoisin että ajoittain elokuva vaikutti vähän epäuskottavalta. Juoni puolestaan oli minusta ajoittain turhankin ennalta arvattavissa. Ehkä plussaa sitten pitää antaa Jonas Nayn näyttelijäsuoritukselle. Tämä esittää ihan uskottavasti saksalaisnuorukaista, joka on vasten tahtoaan päätynyt poliisijoukkoihin. Tarinan mukaan oli natsihallinnon mielestä ns. "epäsosiaalinen yksilö" ja jäänyt kiinni mm. liberaaleista mielipiteistään ja degeneroituneen neekerimusiikin kuuntelusta. Nay tulkitsee nuoren miehen angstia ihan uskottavasti. Ja kuten kunnon rakkaustarinaan kuuluu, tämä tietysti kohtalokkain seurauksin vähät välittää natsien rotuopeista puolalaiseen tyttöön ihastuessaan. Loput voitte varmaan jo arvatakin.

Loppuarvosana: Ihan menettelevä sotadraama. Mammani tykkäsi kovasti. Minusta juoni turhan epäuskottava.
 
Muutama ei-sotaleffakin on tullut katsottua, edetään huonoimmasta parhaimpaan.

Luc Besson on jäänyt eräistä elokuvista erinomaisen hyvin mieleeni (esim. Leon & Nikita) - 90-luvun lopulla Besson astui hetkeksi scifi-elokuvien puolelle ohjaamalla the Fifth Element'in, jonka olen aikanaan nähnyt "taivaskanavilta". Erinomaisista näyttelijöistä (Bruce Willis, Gary Oldman) ja taiteellisesti kunnianhimoisesta suunnittelusta (mukaan lukien puvustus tms.) huolimatta eihän elokuva enää tuntunut siltä miltä se aikoinaan tuntui. Nyt siitä huokui monin paikoin ikääntyneisyys, toisaalta sitten tuli tunne ettei oikein ollut varma mikä Bessonin lopullinen idea/ajatus elokuvan suhteen oli. Se tuntui jäävän "rajalle" saavuttamatta mitään erityisten loistavaa (pois lukien puvustukseen tms. liittyvät seikat, jotka olivat kiehtovia). Jatkossa tämä Besson saa pölyttyä hyllyssä...

* *

Unkarilainen Kornél Mundruczó on minulle ohjaajana aivan uusi tuttavuus - eipä tuo unkarilainen elokuva muutenkaan tuttua minulle ole, viime vuosilta nimistä mieleen tulee vain László Nemes ja hänen erinomaisen kiinnostava Son of Saul (vieraskielisen elokuvan Oscar 2016) - Mundruczón White God (Fehér isten) alkaa perinteisen draaman tavoin, eräänlainen ystävyyskertomus tytön ja koiran välillä ja kuinka heidät sitten erotetaan väkisin toisistaan inhottavan isän toimesta. Tästä alkaa tarina, joka hyvin pitkään on kuiten kasvu- ja kaipuutarina, siitä kuinka tytöt elämä heilahtelee laidalta toiselle hänen kaivatessa, etsiessä ja ikävöidessä koiraansa; koiran osuus taasen on julmempi, kuinka se ajautuu katukoirien pariin, taistelee rankkureita vastaan ja lopulta päätyy miehen omistukseen, joka "luo" siitä taistelukoiran, jonka tarkoituksena on voittaa maallista mammonaa isännälleen.

Elokuva etenee hyvin pitkälle tämän tarinan pohjalta, kuvausta vaihdetaan tytön ja hänen elämänsä sekä koiran kokemusten kuvaamisen välillä. Kunnes tarina muuttaa muotoaan, koira joutuu takaisin koiratarhaan, sitä uhkaa "viimeinen piikki" ja kaikki lähtee uuteen, dystopiseen, suuntaan, jossa koirat vapauttavat itsensä, hyökkäävät koiratarhan henkilökunnan kimppuun, lähtevät kadulle ja alkaa kostotarina, jossa tämän tytön lemmikin johdolla, koirat käyvät kostamassa pahantekijöille - tappaen heidät.

Elokuvan loppuhetket ovat sovitukselliset - ehkäpä jopa uskonnolliseen teemaan vivahtavat kuvasymboliikkansa osalta.

Kokonaisuudessa ihan ok! elokuva - ei maata mullistava mutta kelvollinen draamaa ja dystopista trillerikuvausta yhdistävä leffa.

Linkki: http://www.imdb.com/title/tt2844798/?ref_=nv_sr_1

* *

Uli Edelin Baader Meinhof Komplex oli Oscar-ehdokas parhaimmaksi vieraskieliseksi elokuvaksi v. 2009. Ulrike Meinhofin ja Andreas Baaderin & co elämätarina on monilta osin tuttu. Oikeastaan kasvoi lapsuuden ja nuoruuden aikana, jolloin Punainen Armeijakunta (saks. Rote Armee Fraktion, RAF) ja etenkin sen toinen sukupolvi aloittivat toimintansa. Hataria muistikuvia lapsuudesta on vuoden '75 tapahtumista Tukholmassa, samoin kuin lokakuussa 1977 kaapatun Lufthansan koneen kohtalosta, joka sekin eräiltä osin nivoutuu RAF:ään. Aloitin peruskoulun elokuussa 1977 (elokuussa se koulu taisi tuolloinkin alkaa) - muistan kuinka koulussakin esille nousivat uutisissa kerrotut tapahtumat Saksasta elettiin Saksan syksyä. Enhän minä vielä tuolloin ymmärtänyt sen tarkemmin, että mistä oli kyse - miksi vaikutusvaltaisia ihmisiä tapettiin ja keitä tähän RAF'iin kuului? (Totta puhuakseni tuolloin minulle tuli RAF:stä ensinnä mieleen Royal Airforce). Myöhemmin - muutamien vuosien kuluttua - kielitaidon kartuttua ja ymmärryksen kasvettua aloin ymmärtää paremmin mikä tämä RAF oli ja keitä nämä toisinaan nimeltä mainitut henkilöt, kuten Ulrike Meinhof ja Andreas Baader oikein olivat. Mutta elokuvaan...

60-luvun Länsi-Saksa olisi kieltämättä ollut mielenkiintoinen paikka elää ja kasvaa, aivan kuten moni muukin läntisen Euroopan valtio, jossa opiskelijaliikehdintä oli voimakasta ja vasemmalle kallellaan - eräissä tapauksissa fanaattisuuteen asti, kuten tiedetään. Väistämättä tulee mieleen, että elämmekö nyt toisintoa noista ajoista. Nyt Euroopassa eivät kuitenkaan liikehdi vasemmistoradikaalit opiskelijat vaan radikaalimuslimit sekä päätään nostavat äärioikeistolaiset tai suoranaisesti fasistiset ryhmittymät. Tuolloin 60- ja 70-luvulla sekä vielä osin 80-luvulla demokraattisen lännen onnistui kuihduttaa ja kukistaa vasemmistoradikaalit ryhmittymät, moni niistä lopulta sitoutui osaksi demokraattista yhteiskuntaa - jonka hintaa ehkäpä nyt maksamme, kun puolueisiin saattoi jäädä henkilöitä, jotka eivät hylänneet ideologiaansa ja kapinahenkeään. Nyt valtaan noustuaan he ajavat, muuttuneessa maailmassa, omaa ideologiaansa ymmärtämättä - tai haluamatta ymmärtää - mihin se voi johtaa.

Tietyiltä osin 60-luvun radikalismin nousun voi ymmärtää, Eurooppa ja maailma oli kylmän sodan kourissa ja kahtiajakautunut - sosialistisesta leiristä pyrittiin radikalisoimaan nuorisoa ja se saatiinkin liikehtimään. Samalla osassa länsimaita toimittiin - vähintäänkin harmaalla alueella - mikä johti arveluttaviin toimiin ja ruokki radikalisoitumista. Onneksi länsimaisten yhteiskuntien perusrakenteet olivat riittävän voimakkaita ja lopulta osin niistä johtuen radikaaliryhmät ajautuivat marginaaliin.

Elokuvassa edetään tästä radikalisoitumisesta toiminnan hakemisen ja kouluttautumisen kautta (esim. Jordaniassa sijaitsevat koulutusleirit) vieläkin rajumpaan ja brutaalimpaan toimintaan ja lopulta ensimmäisen sukupolven vangitsemiseen ja tuomitsemiseen, oikeudenkäynteihin ynnä toisen - ehkäpä vieläkin radikaalimman - sukupolven nousuun ja taisteluun.

Jos se idealismi ja ideologia riisutaan pois, nähdään lopulta se, että RAF:n saksalaisjäsenillä ei ollut juuri mitään yhteistä pohjaa arabiterroristien kanssa. He elivät täysin erilaisissa maailmoissa, jopa ideologialtaan eritavoin painottuneissa - mutta sillä saralla edes jotain yhteistä oli olemassa. Mutta muuten - ero on yhtä suuri kuin tänä päivänä lännen ja radikalisoituneiden muslimiterroristien välillä. Ja ehkäpä tässä on elokuvan katsojan/tarkkailijan kannalta ne mielenkiintoisimmat elementit, ideologian sumentama ihminen ei kykene näkemään niitä radikaaleja eroja samansuuntaisen ideologian jakavien ihmisten kesken, josta seuraa se, että hän ei ymmärrä sitä, että jossain vaiheessa sen ideologian sisällä käydään taistelu siitä kuka on vahvin ja tappion kokeneet tavattoman usein tapetaan "luokkapettureina" - nykyään tilalla voi olla jokin toinen nimi. Tästä merkittävästä erosta voidaan vetää suora analogia tähän hetkeen - Euroopasta löytyy kotoperäisiä ryhmittymiä, jotka taistellessaan länsimaista "heteroyhteiskuntaa" vastaan ovat valmiit liittoutumaan vihollisen vihollisen kanssa, ymmärtämättä sitä, että ei se vihollisen vihollinen ole ystäväsi. Vaikkapa nämä radikaalifeministit (tällä hetkellä marginaalissa pl. poliittinen vaikuttaminen), jotka tuomitsevat läntisen kulttuurin epätasa-arvoisena ja samalla tukevat kansalaisiaan sortavia arabikulttuureja nöyrtymällä niiden tahtoon ja vaatimuksiin (se vasemmistoideologia vaikuttaa monella taustalla) sekä toteamalla sorron olevan "kulttuurinen piirre" - eivätkö he ymmärrä, että heitä käytetään hyväksi? Että he ovat kohde, jota hyödynnetään ja joka lopulta, jos se islamilainen valta leviäisi kautta maan, tullaan teloittamaan ensimmäisten joukossa, koska radikaaleina he ovat radikaaleille uhka, joka on ensin raivattava pois tieltä.

Baader Meinhof Komplexin voi varmasti katsoa monella tapaa ja ymmärtää useammalla eri tavalla. Minä koin sen ehkäpä voimakkaimmin psykologisena tutkielmana siitä mihin kaikki johti, mutta myös siitä kuinka erilaisia ryhmiä yritetään saada tekemään yhteistyötä keskenään ja näin hyödyntää ryhmiä niin paljon kuin mahdollista. Erillisinä yksikään ryhmä ei merkittäväksi nouse, mutta kun luodaan verkostoja ja yhteistyörintamia, joissa ideologian sumentamia ihmisiä hyötykäytetään, saadaan aikaan jotain paljon ongelmallisempaa. Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.

Linkki: http://www.imdb.com/title/tt0765432/?ref_=nv_sr_1

vlad
 
Muutama ei-sotaleffakin on tullut katsottua, edetään huonoimmasta parhaimpaan.

Luc Besson on jäänyt eräistä elokuvista erinomaisen hyvin mieleeni (esim. Leon & Nikita) - 90-luvun lopulla Besson astui hetkeksi scifi-elokuvien puolelle ohjaamalla the Fifth Element'in, jonka olen aikanaan nähnyt "taivaskanavilta". Erinomaisista näyttelijöistä (Bruce Willis, Gary Oldman) ja taiteellisesti kunnianhimoisesta suunnittelusta (mukaan lukien puvustus tms.) huolimatta eihän elokuva enää tuntunut siltä miltä se aikoinaan tuntui. Nyt siitä huokui monin paikoin ikääntyneisyys, toisaalta sitten tuli tunne ettei oikein ollut varma mikä Bessonin lopullinen idea/ajatus elokuvan suhteen oli. Se tuntui jäävän "rajalle" saavuttamatta mitään erityisten loistavaa (pois lukien puvustukseen tms. liittyvät seikat, jotka olivat kiehtovia). Jatkossa tämä Besson saa pölyttyä hyllyssä...

* *

Unkarilainen Kornél Mundruczó on minulle ohjaajana aivan uusi tuttavuus - eipä tuo unkarilainen elokuva muutenkaan tuttua minulle ole, viime vuosilta nimistä mieleen tulee vain László Nemes ja hänen erinomaisen kiinnostava Son of Saul (vieraskielisen elokuvan Oscar 2016) - Mundruczón White God (Fehér isten) alkaa perinteisen draaman tavoin, eräänlainen ystävyyskertomus tytön ja koiran välillä ja kuinka heidät sitten erotetaan väkisin toisistaan inhottavan isän toimesta. Tästä alkaa tarina, joka hyvin pitkään on kuiten kasvu- ja kaipuutarina, siitä kuinka tytöt elämä heilahtelee laidalta toiselle hänen kaivatessa, etsiessä ja ikävöidessä koiraansa; koiran osuus taasen on julmempi, kuinka se ajautuu katukoirien pariin, taistelee rankkureita vastaan ja lopulta päätyy miehen omistukseen, joka "luo" siitä taistelukoiran, jonka tarkoituksena on voittaa maallista mammonaa isännälleen.

Elokuva etenee hyvin pitkälle tämän tarinan pohjalta, kuvausta vaihdetaan tytön ja hänen elämänsä sekä koiran kokemusten kuvaamisen välillä. Kunnes tarina muuttaa muotoaan, koira joutuu takaisin koiratarhaan, sitä uhkaa "viimeinen piikki" ja kaikki lähtee uuteen, dystopiseen, suuntaan, jossa koirat vapauttavat itsensä, hyökkäävät koiratarhan henkilökunnan kimppuun, lähtevät kadulle ja alkaa kostotarina, jossa tämän tytön lemmikin johdolla, koirat käyvät kostamassa pahantekijöille - tappaen heidät.

Elokuvan loppuhetket ovat sovitukselliset - ehkäpä jopa uskonnolliseen teemaan vivahtavat kuvasymboliikkansa osalta.

Kokonaisuudessa ihan ok! elokuva - ei maata mullistava mutta kelvollinen draamaa ja dystopista trillerikuvausta yhdistävä leffa.

Linkki: http://www.imdb.com/title/tt2844798/?ref_=nv_sr_1

* *

Uli Edelin Baader Meinhof Komplex oli Oscar-ehdokas parhaimmaksi vieraskieliseksi elokuvaksi v. 2009. Ulrike Meinhofin ja Andreas Baaderin & co elämätarina on monilta osin tuttu. Oikeastaan kasvoi lapsuuden ja nuoruuden aikana, jolloin Punainen Armeijakunta (saks. Rote Armee Fraktion, RAF) ja etenkin sen toinen sukupolvi aloittivat toimintansa. Hataria muistikuvia lapsuudesta on vuoden '75 tapahtumista Tukholmassa, samoin kuin lokakuussa 1977 kaapatun Lufthansan koneen kohtalosta, joka sekin eräiltä osin nivoutuu RAF:ään. Aloitin peruskoulun elokuussa 1977 (elokuussa se koulu taisi tuolloinkin alkaa) - muistan kuinka koulussakin esille nousivat uutisissa kerrotut tapahtumat Saksasta elettiin Saksan syksyä. Enhän minä vielä tuolloin ymmärtänyt sen tarkemmin, että mistä oli kyse - miksi vaikutusvaltaisia ihmisiä tapettiin ja keitä tähän RAF'iin kuului? (Totta puhuakseni tuolloin minulle tuli RAF:stä ensinnä mieleen Royal Airforce). Myöhemmin - muutamien vuosien kuluttua - kielitaidon kartuttua ja ymmärryksen kasvettua aloin ymmärtää paremmin mikä tämä RAF oli ja keitä nämä toisinaan nimeltä mainitut henkilöt, kuten Ulrike Meinhof ja Andreas Baader oikein olivat. Mutta elokuvaan...

60-luvun Länsi-Saksa olisi kieltämättä ollut mielenkiintoinen paikka elää ja kasvaa, aivan kuten moni muukin läntisen Euroopan valtio, jossa opiskelijaliikehdintä oli voimakasta ja vasemmalle kallellaan - eräissä tapauksissa fanaattisuuteen asti, kuten tiedetään. Väistämättä tulee mieleen, että elämmekö nyt toisintoa noista ajoista. Nyt Euroopassa eivät kuitenkaan liikehdi vasemmistoradikaalit opiskelijat vaan radikaalimuslimit sekä päätään nostavat äärioikeistolaiset tai suoranaisesti fasistiset ryhmittymät. Tuolloin 60- ja 70-luvulla sekä vielä osin 80-luvulla demokraattisen lännen onnistui kuihduttaa ja kukistaa vasemmistoradikaalit ryhmittymät, moni niistä lopulta sitoutui osaksi demokraattista yhteiskuntaa - jonka hintaa ehkäpä nyt maksamme, kun puolueisiin saattoi jäädä henkilöitä, jotka eivät hylänneet ideologiaansa ja kapinahenkeään. Nyt valtaan noustuaan he ajavat, muuttuneessa maailmassa, omaa ideologiaansa ymmärtämättä - tai haluamatta ymmärtää - mihin se voi johtaa.

Tietyiltä osin 60-luvun radikalismin nousun voi ymmärtää, Eurooppa ja maailma oli kylmän sodan kourissa ja kahtiajakautunut - sosialistisesta leiristä pyrittiin radikalisoimaan nuorisoa ja se saatiinkin liikehtimään. Samalla osassa länsimaita toimittiin - vähintäänkin harmaalla alueella - mikä johti arveluttaviin toimiin ja ruokki radikalisoitumista. Onneksi länsimaisten yhteiskuntien perusrakenteet olivat riittävän voimakkaita ja lopulta osin niistä johtuen radikaaliryhmät ajautuivat marginaaliin.

Elokuvassa edetään tästä radikalisoitumisesta toiminnan hakemisen ja kouluttautumisen kautta (esim. Jordaniassa sijaitsevat koulutusleirit) vieläkin rajumpaan ja brutaalimpaan toimintaan ja lopulta ensimmäisen sukupolven vangitsemiseen ja tuomitsemiseen, oikeudenkäynteihin ynnä toisen - ehkäpä vieläkin radikaalimman - sukupolven nousuun ja taisteluun.

Jos se idealismi ja ideologia riisutaan pois, nähdään lopulta se, että RAF:n saksalaisjäsenillä ei ollut juuri mitään yhteistä pohjaa arabiterroristien kanssa. He elivät täysin erilaisissa maailmoissa, jopa ideologialtaan eritavoin painottuneissa - mutta sillä saralla edes jotain yhteistä oli olemassa. Mutta muuten - ero on yhtä suuri kuin tänä päivänä lännen ja radikalisoituneiden muslimiterroristien välillä. Ja ehkäpä tässä on elokuvan katsojan/tarkkailijan kannalta ne mielenkiintoisimmat elementit, ideologian sumentama ihminen ei kykene näkemään niitä radikaaleja eroja samansuuntaisen ideologian jakavien ihmisten kesken, josta seuraa se, että hän ei ymmärrä sitä, että jossain vaiheessa sen ideologian sisällä käydään taistelu siitä kuka on vahvin ja tappion kokeneet tavattoman usein tapetaan "luokkapettureina" - nykyään tilalla voi olla jokin toinen nimi. Tästä merkittävästä erosta voidaan vetää suora analogia tähän hetkeen - Euroopasta löytyy kotoperäisiä ryhmittymiä, jotka taistellessaan länsimaista "heteroyhteiskuntaa" vastaan ovat valmiit liittoutumaan vihollisen vihollisen kanssa, ymmärtämättä sitä, että ei se vihollisen vihollinen ole ystäväsi. Vaikkapa nämä radikaalifeministit (tällä hetkellä marginaalissa pl. poliittinen vaikuttaminen), jotka tuomitsevat läntisen kulttuurin epätasa-arvoisena ja samalla tukevat kansalaisiaan sortavia arabikulttuureja nöyrtymällä niiden tahtoon ja vaatimuksiin (se vasemmistoideologia vaikuttaa monella taustalla) sekä toteamalla sorron olevan "kulttuurinen piirre" - eivätkö he ymmärrä, että heitä käytetään hyväksi? Että he ovat kohde, jota hyödynnetään ja joka lopulta, jos se islamilainen valta leviäisi kautta maan, tullaan teloittamaan ensimmäisten joukossa, koska radikaaleina he ovat radikaaleille uhka, joka on ensin raivattava pois tieltä.

Baader Meinhof Komplexin voi varmasti katsoa monella tapaa ja ymmärtää useammalla eri tavalla. Minä koin sen ehkäpä voimakkaimmin psykologisena tutkielmana siitä mihin kaikki johti, mutta myös siitä kuinka erilaisia ryhmiä yritetään saada tekemään yhteistyötä keskenään ja näin hyödyntää ryhmiä niin paljon kuin mahdollista. Erillisinä yksikään ryhmä ei merkittäväksi nouse, mutta kun luodaan verkostoja ja yhteistyörintamia, joissa ideologian sumentamia ihmisiä hyötykäytetään, saadaan aikaan jotain paljon ongelmallisempaa. Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.

Linkki: http://www.imdb.com/title/tt0765432/?ref_=nv_sr_1

vlad

Hyviä pointteja sinulla tuosta Baader-Meinhoff Komplexista. Minusta tuo on ennen kaikkea hyvä ajankuva 60-ja 70-lukujen Länsi-Saksasta. Äänekäs ulkoparlamentaristinen opiskelijasukupolvi paradoksaalisesti palvoo vapaata rakkautta ja rock-musiikkia ja samalla vastustaa Vietnamin sotaa, omia vanhempiaan näiden natsimenneisyyden takia, sekä noin niin kuin yleensä kapitalistista yhteiskuntajärjestystä. Willy Brandtin ja demareiden valtaannousun myötä suurin osa porukasta taisi sitten rauhoittua, mutta militantti äärivasemmisto organisoitui ja aloitti haaveilemansa vallankumouksellisen luokkataistelun. Tätä mielestäni elokuva kuvasi todella hyvin. Samoiten myös sitä, mitenkä vaikea demokraattisen valtiokoneiston ja viranomaisten oli tuohon haasteeseen vastata.

Hyvin oli myös onnistuttu kuvaamaan sitäkin, kuinka vasemmistoterroristien toiveiden vastaisesti valtaosa saksalaisista kieltäytyi lähtemästä millään tavoin hörhöilyyn mukaan. Jos jotakin elokuvasta jäi puuttumaan, niin olisi myös voitu tuoda esille se tosiseikka, että Neuvostoliitto, DDR ja muu itäblokki tuki parhaansa mukaan näitä rikollisia. Tarkoitus oli tietysti horjuttaa Länsi-Saksan valtion eheyttä.
 
Hyviä pointteja sinulla tuosta Baader-Meinhoff Komplexista. Minusta tuo on ennen kaikkea hyvä ajankuva 60-ja 70-lukujen Länsi-Saksasta. Äänekäs ulkoparlamentaristinen opiskelijasukupolvi paradoksaalisesti palvoo vapaata rakkautta ja rock-musiikkia ja samalla vastustaa Vietnamin sotaa, omia vanhempiaan näiden natsimenneisyyden takia, sekä noin niin kuin yleensä kapitalistista yhteiskuntajärjestystä. Willy Brandtin ja demareiden valtaannousun myötä suurin osa porukasta taisi sitten rauhoittua, mutta militantti äärivasemmisto organisoitui ja aloitti haaveilemansa vallankumouksellisen luokkataistelun. Tätä mielestäni elokuva kuvasi todella hyvin. Samoiten myös sitä, mitenkä vaikea demokraattisen valtiokoneiston ja viranomaisten oli tuohon haasteeseen vastata.

Hyvin oli myös onnistuttu kuvaamaan sitäkin, kuinka vasemmistoterroristien toiveiden vastaisesti valtaosa saksalaisista kieltäytyi lähtemästä millään tavoin hörhöilyyn mukaan. Jos jotakin elokuvasta jäi puuttumaan, niin olisi myös voitu tuoda esille se tosiseikka, että Neuvostoliitto, DDR ja muu itäblokki tuki parhaansa mukaan näitä rikollisia. Tarkoitus oli tietysti horjuttaa Länsi-Saksan valtion eheyttä.

Toki tämä ajankuva oli myös kiinnostava elementti elokuvassa - se kuinka osa nuorisosta radikalisoitui ja siitä pieni osa vei radikalisoitumisensa aivan siihen äärimmäiseen pisteeseen - terrorismiin. Kyllähän siihen mahtui suunnaton joukko paradokseja, se millaista elämää nuorisosukupolvi eli (juuri tuo vapaa rakkaus ja rock 'n roll) yhdistettynä radikalisoitumiseen. Räikeimmillään tämä paradoksi paljastui sitten siellä koulutusleirillä Jordaniassa. Ideologisen humun alla maailmat olivat täysin erilaiset, ja kuten viittasin, jos länsi olisi kukistunut, nämä palestiinalais-islamistiset ryhmittymät ja eurooppalaiset "punaiset armeijakunnat" (eli kaikki euroterroristiryhmät) olisivat lopulta olleet toinen toistensa kurkussa. Mitehän Neuvostoliitto olisi sen tilanteen klaarannut, vai antanut ryhmien taistella keskenään?

Itse pidän elokuvan - oikeastaan ainoana selkeänä - puutteena sitä, että kytkös itään jäi kovin vähälle huomiolle. Jollei ryhmän historia ja tuon ajan yhteiskunnalliset teemat olleet tiedossa, väärinymmärryksen vaara on olemassa. Eivät kaikki välttämättä tiedä sitä, että tuolloin sosialistinen leiri koulutti arabimaissa suuren joukon länsiterroristeja palestiinalaisten ja muiden terroristien ohella. Lopputeksteissä oli (muistaakseni) maininta siitä, että osa Baader-Meinhoffin jäsenistä pakeni Itä-Saksaan, ja että Saksojen yhdistymisen jälkeen joutuivat oikeuteen. Mutta tämäkin oli liian valju huomio verrattuna siihen, mikä todellisuus oli.

vlad
 

Tämä tuli katseltua. Kokonaisuutena ihan kohtalaisen hyvä draama natsi-Saksasta.

Brendan Gleeson ja Emma Thompson näyttelevät keski-ikäistä saksalaista avioparia, joiden poika kuolee 1940 Ranskan sotaretkellä. Tästä alkaa pariskunnan vastarinta natsihallintoa vastaan. Nämä kirjoittelevat anonyymejä kirjeitä, joissa natsien toimet tuomitaan. Samalla he jättävät kirjeitä eri puolille Berliiniä siinä toivossa, että ihmiset löytäisivät ja lukisivat ne.

Tästä alkaa poliisin ja Gestapon käynnistämä takaa-ajo. Ihme kyllä pariskunta selviää poliiseista parin vuoden ajan. Tuohon mennessä Gestapon rautanyrkki pääsee jo liian hyvin jäljille. Sanoisin että kokonaisuutena ihan hyvä draama. Ei mitenkään maailmaa mullistava, mutta herätti kyllä ajatuksia.
 
Saksan Amazonista löytyi edullisesti DVD:nä mielenkiintoista aihetta käsittelevä tv-elokuva.


Juoni käsittelee Länsi-Saksan Luftwaffen 60-luvulla kokemaa ns. "Starfighter -kriisiä." Ihmissuhdekuvioita tietty mukana, mutta tarina itsessään näyttää keskittyvän kyseisellä konetyypillä sattuneisiin lento-onnettomuuksiin. Harmi vaan, kun en osaa saksaa kuin nimeksi, mutta kun halvalla irtosi, niin meni hankintaan.
 
Saksan Amazonista löytyi edullisesti DVD:nä mielenkiintoista aihetta käsittelevä tv-elokuva.


Juoni käsittelee Länsi-Saksan Luftwaffen 60-luvulla kokemaa ns. "Starfighter -kriisiä." Ihmissuhdekuvioita tietty mukana, mutta tarina itsessään näyttää keskittyvän kyseisellä konetyypillä sattuneisiin lento-onnettomuuksiin. Harmi vaan, kun en osaa saksaa kuin nimeksi, mutta kun halvalla irtosi, niin meni hankintaan.
Saksan Amazon toimittaa nykyisin Suomeen ilman postikuluja jos ostokset ovat kolmenkympin luokkaa.
 
Steven Soderberghin Che - Osa 1 ja Che - Osa 2 (kieltäydyn käyttämästä suomenkielisen version nimiä "Sankari" ja "Kapinallinen") herätti aikanaan kohtuu paljon keskustelua, pääosassa Benicio Del Toro näytteli Ernesto "Che" Guevaraa, roolistaan hän sai Cannesin filmifestivaaleilla parhaan miespääosan palkinnon (Osa 1).

Katsoin molemmat elokuvat nyt ensimmäistä kertaa, tiiviissä tahdissa muutaman päivän sisään, jotta tunne ei katselukertojen välillä katoaisi. Hyvin harvoin tulen katsoneeksi laadukasta draamaa (historiallista draamaa), jonka merkittävimpiin henkilöhahmoihin on likimain mahdotonta samaistua, joiden "nahkoihin" haluaisi asettua, Soderberghin Che'n elämän merkittäviä hetkiä kuvaavat elokuvat olivat kuitenkin sellaisia, etten löytänyt mitään samaistumiskohdetta päähenkilöihin - havainto on sikäli hämmentävä, että esim. Perikadossa Hitler oli kuitenkin, historian painolastista huolimatta, persoonana kiehtova ja erinomaisen hyvin näytelty.

Benicio Del Toro on hyvä näyttelijä, hän oli vähintäänkin kelvollinen Chenä, mutta silti - aivan liian moni asia tökki, joten näiltä osin leffat jäivät valjuiksi, ne eivät nousseet erinomaisen tai edes hyvän elokuvan mittoihin kuin hetkittäin ja nämä hetket olivat oikeastaan niitä, joissa kuvattiin Chen vierailua New Yorkissa (Osa 1). Niihin oli mahdutettu kaipaamaani henkilöiden välistä jännitettä, oikeanlaista historiallista ulottuvuutta ja tunnetta, johon halusi päästä sisään.

On ymmärrettävää etteivät elokuvien taistelukohtaukset olleet massiivisia, sellaisia en edes odottanutkaan, täten ulkoisilta puitteilta Kuubassa ja Boliviassa käydyt taistelut täyttivät odotukseni. Mutta... jep, mutta, näihin yhteenottoihinkaan ei kyetty rakentamaan riittävää syvyyttä, ne olivat aivan liian usein hapuilevia otoksia - tiedä sitten johtuiko tämä juuri siitä etten itse kokenut samaistumisen tunnetta päähenkilöihin, jolloin toiveissa oli vaan, että astmaansa vinkuva Che heittäisi veivin vuorilla... Mikä toiveena tietty oli mahdoton, elokuvat kun kuitenkin seurasivat historiallisen hahmon elämää.

Elokuvia katsoessani jälleen kerran eniten pohditutti se, että Kuubassa vallankumous onnistui kun lähtökohta ei paras mahdollinen ollut - "puuropyssyillä sotaan" - mutta Kuubassa vallankumouksen onnistuminen kertoi oikeastaan erinomaisen hyvin sen kuinka Batistan johtama hallinto oli "ryssinyt" kaiken mahdollisen. He olivat itse kylväneet vallankumouksen siemenet ja tavallaan - nyt tarkasteltuna - on hämmentävää, että Yhdysvallat antoivat takapihallaan näiden pikkudiktaattoreiden perseillä oikein kunnolla ja luoda otollista maaperää vallankumouksille.

Bolivian sissisota, oli jos mahdollista, vieläkin koomisempaa puskissa hyppimistä ja juoksemista - melkeinpä voisi sanoa, että pieniä ryhmiä sissejä yritti epätoivoisesti käydä sotaa hallintoa vastaan erillään toisistaan. Bolivian kaltaisessa maassa, jos ryhmillä on eroa edes jokunen kymmenen kilometriä - puhumattakaan sadoista kilometreitä - asetelma on melkoisen toivoton, etenkään kun miehiä ei liikaa ollut, paikallisilta sai hyvin satunnaisesti tukea eikä se aseistuskaan kummoinen ollut. Motivaatio oli - elokuvan perusteella - kokolailla parempi kuin Bolivian asevoimien joukoilla, kunnes koulutukseen panostettiin jenkkien tuella ja miesylivoimalla hoidettiin loput ja näin Che miehineen saatiin "poistettua päiväjärjestyksestä".

Koko kuviota pohdiskelin leffat katsottuani laajemminkin, mutta ne aprikoinnit tuskin leffojen ystäviä kiinnostavat. Tarkastelinpa vaan vallankumouksen onnistumisen/epäonnistumisen näkökulmasta tapahtumia niin Kuubassa kuin myös Boliviassa.

vlad
 
Tuli katsottua elokuva "Tule ja Katso" (Idi i smotri), Belarusfilmin ja Mosfilmin yhteistuotantona 1985 valmistunut elokuva Valko-Venäjän partisaanisodankäynnistä. Itse sodankäyntiä on vähän, hyvin erikoinen mutta mielenkiintoinen elokuva. Yllättävästi sisälti hyvin vähän "kommunistista hapatusta".

http://www.imdb.com/title/tt0091251
 
Tuli katsottua elokuva "Tule ja Katso" (Idi i smotri), Belarusfilmin ja Mosfilmin yhteistuotantona 1985 valmistunut elokuva Valko-Venäjän partisaanisodankäynnistä. Itse sodankäyntiä on vähän, hyvin erikoinen mutta mielenkiintoinen elokuva. Yllättävästi sisälti hyvin vähän "kommunistista hapatusta".

http://www.imdb.com/title/tt0091251

Se lopussa nähtävä kylän ja sen asukkaiden polttaminen on kyllä aika hyvin mieleen jäävä kohtaus. Ja siinähän muuten oli suorittajaportaassa mukana näitä saksalaisten leipiin siirtyneitä venäläisiä.
 
Se lopussa nähtävä kylän ja sen asukkaiden polttaminen on kyllä aika hyvin mieleen jäävä kohtaus. Ja siinähän muuten oli suorittajaportaassa mukana näitä saksalaisten leipiin siirtyneitä venäläisiä.

Jep.

Ja nyt kun innostuin, niin... :D

Elokuvan tekninen puoli oli myös kaikin tavoin hallussa. Räjähdykset näyttivät oikeilta räjähdyksiltä eikä Hollywoodin bensa-paukahduksilta (NL:n elokuvien tehosteheput olivatkin tunnettuja tästä). Samoin esim. saksalaisten SS-uniformut olivat yksityiskohtia myöten historiallisia. Pieni yksityiskohta esim. oli noiden SS:n palveluksessa olleiden venäläisten puuttuvat SS-riimut kauluksessa, niitä käyttivät vain varsinaiset SS-joukot, eivät esim. ns. "Waffengrenadier der SS"-divisioonien väki tms. Elokuvassakin noilla oli aivan oikein SS:n arvomerkit mutta SS-riimujen tilalla yksikkötunnus, taisi olla tuo 30. Russian (Valko-Venäjä) tuplaristi. Hyvin olivat kiinnittäneet huomiota noinkin pieneen seikkaan, joka varmasti olisi jäänyt Hollywoodissa huomioimatta.

Tässä kaikkien noiden ulkomaalaisten (siis ei "varsinaisten" SS-divisioonien) kauluslaatat:

bff0ec20aff7850eb3906952bcc4da54.jpg
 
Katselin äsken pirun hyvän trillerin nimeltä Eye in the Sky


Kertoo nykypäivän lennokkisodankäynnistä ja siihen liittyvistä moraalis-eettisistä ulottuvuuksista. Tarina on melko simppeli. Brittien tiedustelu kyttää erästä taloa Nairobissa, jota oletetaan islamistiterojen pesäksi. Lisäksi olettavat, että paikalla on muutama tappolistalla oleva huippunimi. Amerikkalaisten on tarkoitus posauttaa talo päreiksi yläpuolella lentävän Predator-lennokin Hellfire-ohjuksilla. Homma menee kuitenkin todella monimutkaiseksi ja hermoja kutkuttavaksi hermopeliksi, kun engelsmannien poliitikot ryhtyvätkin välttelemään vastuutaan päätöksenteossa ja tulikäskyn antamisessa. Sotilailla on hermo kireällä kun päättäjät alkavat kinastella moraalisesta vastuusta, mikä tulee olemaan seurausta iskun oheisvahingoista.

Näyttelijöistä pitää mainita viileä ja kylmähermoinen Helen Mirren, sekä edesmennyt Alan Rickman peribrittiläisen kenraalin roolissaan. Myös poliitikkoja kuvataan uskottavasti ja elokuvan jännitys pysyy yllä loppuun asti. Suosittelen tätä lämpimästi kaikille hyvien jännäreiden ystäville.
Katsoin. Hyvä elokuva.

Olen aina inhonnut Ben Affleckia, mutta nyt se on löytänyt itselleen sopivan roolityypin. Heppuhan on tosi hyvä kahdessa viimeisessä leffassaan, eli The Accountant ja Live by Night.

http://www.imdb.com/title/tt2140479
http://www.imdb.com/title/tt2361317
Erittäin hyvä elokuva.
 
Jep.

Ja nyt kun innostuin, niin... :D

Elokuvan tekninen puoli oli myös kaikin tavoin hallussa. Räjähdykset näyttivät oikeilta räjähdyksiltä eikä Hollywoodin bensa-paukahduksilta (NL:n elokuvien tehosteheput olivatkin tunnettuja tästä). Samoin esim. saksalaisten SS-uniformut olivat yksityiskohtia myöten historiallisia. Pieni yksityiskohta esim. oli noiden SS:n palveluksessa olleiden venäläisten puuttuvat SS-riimut kauluksessa, niitä käyttivät vain varsinaiset SS-joukot, eivät esim. ns. "Waffengrenadier der SS"-divisioonien väki tms. Elokuvassakin noilla oli aivan oikein SS:n arvomerkit mutta SS-riimujen tilalla yksikkötunnus, taisi olla tuo 30. Russian (Valko-Venäjä) tuplaristi. Hyvin olivat kiinnittäneet huomiota noinkin pieneen seikkaan, joka varmasti olisi jäänyt Hollywoodissa huomioimatta.

Tässä kaikkien noiden ulkomaalaisten (siis ei "varsinaisten" SS-divisioonien) kauluslaatat:

bff0ec20aff7850eb3906952bcc4da54.jpg

IMDB kertoo, että joissain kohtauksissa käytettiin aitoja a-tarvikkeita. Pääosanäyttelijä kertoo, että lähimmillään kuulat menivät noin kymmenen sentin verran ohi.

http://www.imdb.com/title/tt0091251/trivia?ref_=tt_trv_trv
 
IMDB kertoo, että joissain kohtauksissa käytettiin aitoja a-tarvikkeita. Pääosanäyttelijä kertoo, että lähimmillään kuulat menivät noin kymmenen sentin verran ohi.

http://www.imdb.com/title/tt0091251/trivia?ref_=tt_trv_trv

Joo...oli vähän turhankin realistisen näköistä kun yhdessä kohtauksessa ammuttiin konekiväärillä valojuovia päähenkilön yli kaverin maatessa pellolla...varmaankin tuo kohtaus. Ja läheltä tosiaan menivät..tuohon aikaan tuskin oli NL:ssa CGI-grafiikkaa käytössä...
 
Katsoin vielä yhden, kanadalaisen elokuvan: Mean Dreams.

Suosittelen. Hyvin aidosti tehty.
 
Katsoin ensimmäinen sesonki SS-GB sarjasta:

Tykkäsin.
 
Back
Top