Minkälaisia elokuvia te katotte?

En enää pitkään aikaan ole välittänyt historiallisista epätarkkuuksista elokuvissa,kyse on kuitenkin elokuvasta eikä dokumentista.Esim. keskiaikaan liittyvät elokuvat ovat sen verran harvinaista herkkua että rima on laskettu varsin alas kohdallani.Jos elokuva saa yleisön innostumaan kyseisestä aikakaudesta niin tietoa löytyy netistä yllinkyllin kiinnostuneille.
Joo ja välillä ihmisillä unohtuu, että elokuvat on yleensä viihdettä eikä dokumentteja. Tietysti joku F-35 pommittamassa persialaisia Thermopylain solassa spartalaisten tukena on vähän liikaa, mutta esim. ne jenkkileffojen (Patton yms.) vaunut tai joku "Ei voi olla Pakkaslihamitalia natsilla vuonna 1940!" on vähän turhaa tarkkuutta. Paitsi tietysti epookissa.

Tosin itsehän lopetin Babylon Berliinin katsomisen neljännen jakson jälkeen, kun en päässyt yli siitä, että siinä alun junanryöstössä niillä oli ne konepistoolit... Mutta tuota sarjaa markkinoitiin kyllä juuri sillä ajan kuvalla. Eli pysyn poterossani hamaan kuolemaan saakka. Minun tai jonkun muun.
 
Lisätään vielä Stanley Kubrick

Kubrickilla on elokuvia mistä pidän, ei siinä mitään, mutta henkilökohtaisesti pidän häntä yliarvostettuna mutta voi olla osittain ikäpolvikysymys. Toisaalta pidän Kurosawan tuotantoa upeana.

Mutta jos julkisuutta pidetään kriteerinä, Scott on parhaimpien luokassa. Toki sitten on George Lucas, mutta pidän Scottia monipuolisempana ja tavallaan luovempana vaikka Lucaksen ansioita on myös vaikea kiistää.
 
Kubrickilla on elokuvia mistä pidän, ei siinä mitään, mutta henkilökohtaisesti pidän häntä yliarvostettuna mutta voi olla osittain ikäpolvikysymys. Toisaalta pidän Kurosawan tuotantoa upeana.

Mutta jos julkisuutta pidetään kriteerinä, Scott on parhaimpien luokassa. Toki sitten on George Lucas, mutta pidän Scottia monipuolisempana ja tavallaan luovempana vaikka Lucaksen ansioita on myös vaikea kiistää.
Minulla löytyy hyllystä Gladiator,Kingdom of Heaven ja 1492...keskimmäinen ehkä oma suosikki kaikkienaikojen leffaksi,ristiretket olleet kiinnostuksen kohde jo ala-asteelta.Mutta parhaimpia ellei paras ohjaaja Scott joka tapauksessa on.
 
Parhaillaan pyörii nelosella kaikkien aikojen paras seikkailu elokuva Kadonneen aarteen metsäsätäjät,nähty varmaan 30-40 kertaa mutta edelleen katsottavissa jos ei muuta tule.Monellako on nelonen päällä?

Se kun Indy siinä lopussa uhkaa räjäyttää singolla koko liiton arkin tuhannen paskaksi. Eikös se sinko ole jotain tyyliin RPG-2 ?
 
Se kun Indy siinä lopussa uhkaa räjäyttää singolla koko liiton arkin tuhannen paskaksi. Eikös se sinko ole jotain tyyliin RPG-2 ?
Ei ole tullut ajateltua aikaisemmin mutta tämmöinen väite löytyi netistä: "The weapon was custom made for the production by the movie's armorer, Simon Atherton, who has stated that the weapon is actually a Chinese Type 56 copy of the Soviet RPG-2 made to look like a WWII-era German anti-tank weapon."
 
Minulla löytyy hyllystä Gladiator,Kingdom of Heaven ja 1492...keskimmäinen ehkä oma suosikki kaikkienaikojen leffaksi,ristiretket olleet kiinnostuksen kohde jo ala-asteelta.Mutta parhaimpia ellei paras ohjaaja Scott joka tapauksessa on.

Hupaisaa. Minulla on Gladiaattori, Kingdom, Alien, Black Hawk, The Martian, ja Hannibal (josta en pidä). 1492 en ole nähnyt kui pätkiä.

Scottin hienous on mielestäni hänen monipuolisuudessaan. Ikinä ei arvaisi Black Rainin, Alienin, Gladiaattorin, Bladerunnerin ja American Gnagsterin olevan saman ohjaajan työtä. Minä en ainakaan tietäisi. Spielbergin työt näkee melkein saman tien visuaalisesta esitystavasta. Toki sitten Lucas on omaa luokkaansa tuolla puolella vaikka Bladerunner aikanaan voittikin alan palkinnot.
 
Minulla löytyy hyllystä Gladiator,Kingdom of Heaven ja 1492...keskimmäinen ehkä oma suosikki kaikkienaikojen leffaksi,ristiretket olleet kiinnostuksen kohde jo ala-asteelta.Mutta parhaimpia ellei paras ohjaaja Scott joka tapauksessa on.

Kingdom of heavenista on olemassa "definitive edition" -versio. Suosittelen. Se perus teatteriversio on liian pahasti leikattu, ja omasta mielestä pilaa elokuvan täysin.

Näistä puukkotappelukuvista tulee mieleen Macbeth, joka jollain tavalla lämmitti.

Sitten on hatarasti aiheeseen liittyvä Seitsemäs Sinetti. Siinä ei tapella ollenkaan, mutta se onkin ruotsalainen elokuva.
 
Viimeksi muokattu:
lopetin Babylon Berliinin katsomisen neljännen jakson jälkeen, kun en päässyt yli siitä, että siinä alun junanryöstössä niillä oli ne konepistoolit
Tai se neljäs internationaali - jota ei ollut 1929-1930 olemassa -, joka teloitettiiin pari jaksoa myöhemmin samoilla pyssyillä.

Ja Rottenführer -arvonmi otettiin käyttöön iskujoukoissa (SA) vasta vuonna 1932, mutta...
 
Viimeksi muokattu:
Kingdom of heavenista on olemassa "definitive edition" -versio. Suosittelen. Se perus teatteriversio on liian pahasti leikattu, ja omasta mielestä pilaa elokuvan täysin.

Näistä puukkotappelukuvista tulee mieleen Macbeth, joka jollain tavalla lämmitti.

Sitten on hatarasti aiheeseen liittyvä Seitsemäs Sinetti. Siinä ei tapella ollenkaan, mutta se onkin ruotsalainen elokuva.
Molemmat Kingdom versiot löytyy;elokuvateatteri versio ja directors cut.Jälkimmäisessä on mukana 2 dvd:tä elokuvan teosta,haastatteluja ym.
 
Joo ja välillä ihmisillä unohtuu, että elokuvat on yleensä viihdettä eikä dokumentteja. Tietysti joku F-35 pommittamassa persialaisia Thermopylain solassa spartalaisten tukena on vähän liikaa, mutta esim. ne jenkkileffojen (Patton yms.) vaunut tai joku "Ei voi olla Pakkaslihamitalia natsilla vuonna 1940!" on vähän turhaa tarkkuutta. Paitsi tietysti epookissa.

Tosin itsehän lopetin Babylon Berliinin katsomisen neljännen jakson jälkeen, kun en päässyt yli siitä, että siinä alun junanryöstössä niillä oli ne konepistoolit... Mutta tuota sarjaa markkinoitiin kyllä juuri sillä ajan kuvalla. Eli pysyn poterossani hamaan kuolemaan saakka. Minun tai jonkun muun.
Siteeraanpa itse itseäni tuohon autenttisuuteen liittyen. Toivottavasti @Kongo-Müller @tulikomento ja @Merten sheriffi eivät koskaan katso sitä Kadonneen aarteen metsästäjien Stukaa tarkemmin... :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Ei millään pahalla kenellekään.:whistle::whistle::whistle:
 
Otsikkon vastaus, että monenlaisia. Mutta tänään tulee yksi kärkipään leffoista subilla: nimellä koston liekki. Myös musiikki on hyvä. Pääosassa Washington. Saman genren yksi viimeisimmistä hyvin tehdyistä jäi muistiin: Destroyer. Siinä Nicole Kidman on kaikkea muuta kuin Nicole Kidman
 
Siteeraanpa itse itseäni tuohon autenttisuuteen liittyen. Toivottavasti @Kongo-Müller @tulikomento ja @Merten sheriffi eivät koskaan katso sitä Kadonneen aarteen metsästäjien Stukaa tarkemmin... :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Ei se ole olevinaan mikän Stuka, eihän se edes siltä näytäkään. Esikuva Horten Ho 229.

87e800ac80fa04327cf06406b1f82e1e.jpg
 
Siteeraanpa itse itseäni tuohon autenttisuuteen liittyen. Toivottavasti @Kongo-Müller @tulikomento ja @Merten sheriffi eivät koskaan katso sitä Kadonneen aarteen metsästäjien Stukaa tarkemmin... :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Ei millään pahalla kenellekään.:whistle::whistle::whistle:

Ei se ole olevinaan mikän Stuka, eihän se edes siltä näytäkään. Esikuva Horten Ho 229.

87e800ac80fa04327cf06406b1f82e1e.jpg
Elokuvan lentokone on ns. fantasiakone, jollaista ei ole ollut todellisuudessa olemassa. Siinä on joitain vaikutteita mm. seuraavista putkiunelmiksi jääneistä toisen maailmansodan lentokoneprojekteista:
LIP.04-106
ME 329
ME 265
Northrop N9MB

Muotoilussa ja joissakin yksityiskohdissa on myös muiden valmistajien projekteihin liittyviä yhtenevyyksiä.
 
Back
Top