Mitä kalustoa ostaisit 650M/e:lla

ARTHUR tutka 10 kpl - 160 milj. €
Bandvagn 206 200 kpl - 3 milj. € (käytettyjä)
CASA 295M 3 kpl - 160 milj. €, joista yksi valvontakone
Elbit Hermes 450 10 kpl - 20 milj. €
Patria AMV + AMOS 18 kpl - 100 milj. €
PzH 2000 36 kpl - 200 milj. €
 
- NH90 Koptereita lisää

Mitä niillä tekee, kun nykyisillekään ei riitä käyttöä? Toki nopeaan joukkojen kuljetukseen kätevä ratkaisu, mutta jos ne eivät sovellu kotimaan virka-aputehtäviin hyvin tai niitä ei käytetä kriisinhallinnassa ulkomailla, vaikka siihenkin mahdollisuus olisi, niin mitä niillä oikeasti tekee? Sitten jos joskus saamme isompia laivoja merivoimille, joilla on kapasiteettia kuljettaa edes yksi helikopteri, niin jotain toista versiota voisi hankkia, ilmeisesti sukellusveneen etsimiseen ja tuhoamiseenkin NH90:tä pystyy käyttämään. Jos joskus olisi rahaa helikoptereihin sijoittaa, niin ennemmin sitten jotain pieniä taisteluhelikoptereita, enkä puhu mistään Apachesta.
 
Hankkisin satsin CASA 295M koneita valvontaan ja nopeaan operointiin. Sitten yhteen koneeseen viimeisen päältä systeemit, joilla näkee "horisonttiin" :)
Mahdollisesti tankkaamiseen kelpaavana vaihtovarusteisena yhden niistä.
Tietysti voisihan se C-27J Spartan, olisi hiukan isompi... liekö kuin paljon kalliimpi käyttää ja hankkia... Olisi NATO yhteensopiva.
 
Tietysti voisihan se C-27J Spartan, olisi hiukan isompi... liekö kuin paljon kalliimpi käyttää ja hankkia... Olisi NATO yhteensopiva.

Uutena kappalehinta on melkein tuplat. Ei taida olla mikään halpa operoida, kun jenkit pistivät uudet Spartanit romuksi ja ostivat tilalle CASA-235 -koneiden pohjalta muunneltuja koneita.

Suuremmat rahtikoneet ovat kalliita operoida, onhan sitä Suomeenkin suunniteltu hankittavan mm. C-17 -koneita, jotka vasta ovatkin todella kalliita operoida. Siksi sijoitimme yhteishankkeeseen, jolloin saamme käyttää koneita, mutta meidän ei tarvitse huolehtia niistä kuin oman osuutemme verran.

Se on kyllä totta, että kuljetus- ja tutkakoneita voisi olla lisää.
 
Uutena kappalehinta on melkein tuplat. Ei taida olla mikään halpa operoida, kun jenkit pistivät uudet Spartanit romuksi ja ostivat tilalle CASA-235 -koneiden pohjalta muunneltuja koneita.

Suuremmat rahtikoneet ovat kalliita operoida, onhan sitä Suomeenkin suunniteltu hankittavan mm. C-17 -koneita, jotka vasta ovatkin todella kalliita operoida. Siksi sijoitimme yhteishankkeeseen, jolloin saamme käyttää koneita, mutta meidän ei tarvitse huolehtia niistä kuin oman osuutemme verran.

Se on kyllä totta, että kuljetus- ja tutkakoneita voisi olla lisää.
Erikoisolosuhteissamme kalliille rahtikoneille, tankkereille ja tutkakoneille ei ole käyttöä. Liian lihavia maaleja viholliselle.
Syvässä rauhantilassa onhan noilla kiva kuljettaa rauhanturvaajaa mustaan Afrikkaan mutta annas olla kun sukupolvi 4++ koneita on Petsamosta Ahvenanmerelle rajan ilmatila täynnään. Ja niitähän tulee olemaan.
 
Erikoisolosuhteissamme kalliille rahtikoneille, tankkereille ja tutkakoneille ei ole käyttöä. Liian lihavia maaleja viholliselle.
Syvässä rauhantilassa onhan noilla kiva kuljettaa rauhanturvaajaa mustaan Afrikkaan mutta annas olla kun sukupolvi 4++ koneita on Petsamosta Ahvenanmerelle rajan ilmatila täynnään. Ja niitähän tulee olemaan.

Ei niitä hankita vain siksi, että varaudutaan mahdolliseen kriisiin. Ilmavoimien investonnit ovat arvokkaita, mutta myös edellytyksiä uskottavalle puolustukselle. Kaikille noilla koneille löytyy käyttöä, paitsi tankkereille. CASA:t eivät maksa sotilaskuljetuskoneiksi paljoakaan, kun niitä verrataan isompien sotilaskoneiden ja jopa siviilikoneiden hintaan. Niillä voi kätevästi kuljettaa joukkoja ja rahtia. Saahan tuon koneen muokattua tarpeen vaatiessa vaikka ambulanssikoneeksi ja se voisi jossain tilanteessa kuljettaa vaikkapa loukkantuneita siviileitä. Kaupallisen rahdin kuljettaminen sotilaskoneillakaan ei ole tavatonta, tosin harvemmin niin tehdään länsimaisilla sotilaskoneilla, paitsi jos kyse on humanitäärisestä operaatiosta. Tutkakoneita voi käyttää kotimaan lisäksi Suomen ulkopuolella, onhan Rajavartiolaitoksen Dornierkin toiminut Välimerellä.
Jos sotilastarkoituksessa halutaan liikuttaa joukkoja nopeasti, niin helikopterit ja kuljetuskoneet ovat siinä tapauksessa välttämättömiä. Lentäisivätkö ne kriisin aikana yksin? Epäilen, kyllä siellä varmaan olisi saattue mukana. Samalla tavalla voisi ajatella, että Hornet on liian helppo maali viholliselle, mutta niin on vihollisenkin koneet yhtä helppoja maaleja meidän koneillemme ja ilmapuolustuksellemme.
 
Ostaisin kertausharjoituksia...kertausharjoituksia...jne.Olemassa olevilla joukoilla ei tee mitään jos ne eivät tiedä mitä tehdä.Loput rahat laittaisin edelleen olemassa oleviin lähitorjunta pst ja it ohjuksiin.
 
Ei niitä hankita vain siksi, että varaudutaan mahdolliseen kriisiin. Ilmavoimien investonnit ovat arvokkaita, mutta myös edellytyksiä uskottavalle puolustukselle. Kaikille noilla koneille löytyy käyttöä, paitsi tankkereille. CASA:t eivät maksa sotilaskuljetuskoneiksi paljoakaan, kun niitä verrataan isompien sotilaskoneiden ja jopa siviilikoneiden hintaan. Niillä voi kätevästi kuljettaa joukkoja ja rahtia. Saahan tuon koneen muokattua tarpeen vaatiessa vaikka ambulanssikoneeksi ja se voisi jossain tilanteessa kuljettaa vaikkapa loukkantuneita siviileitä. Kaupallisen rahdin kuljettaminen sotilaskoneillakaan ei ole tavatonta, tosin harvemmin niin tehdään länsimaisilla sotilaskoneilla, paitsi jos kyse on humanitäärisestä operaatiosta. Tutkakoneita voi käyttää kotimaan lisäksi Suomen ulkopuolella, onhan Rajavartiolaitoksen Dornierkin toiminut Välimerellä.
Jos sotilastarkoituksessa halutaan liikuttaa joukkoja nopeasti, niin helikopterit ja kuljetuskoneet ovat siinä tapauksessa välttämättömiä. Lentäisivätkö ne kriisin aikana yksin? Epäilen, kyllä siellä varmaan olisi saattue mukana. Samalla tavalla voisi ajatella, että Hornet on liian helppo maali viholliselle, mutta niin on vihollisenkin koneet yhtä helppoja maaleja meidän koneillemme ja ilmapuolustuksellemme.
Eipä taida karvalakki Casa paljoa maksaa mutta toisin on signaalitiedustelu varustetun laita. Toki kone on jo ajanut asiansa jos se antaa ennakkovaroituksen huopatossujen suhinasta kohti länttä.
Tuo Dornierin operointi Välimerellä oli tyypillistä Eurostoliiton solidaarisuusroskaa. Sen sijaan, että Dornierit esimerkiksi valvovat Itämeren öljypäästöjä ne lähtivät pelastettamaan venepakolaisia sinne jonnekin. Hoitakoot rajansa. Sen päivän haluisin nähdä, kun spanjuri valvoo itärajaamme esimerkiksi Raja Joosepin pohjoispuolella.
 
Lueppa ne pari seuraavaa viestiä!!!

Heh, kappas. Eipä ole eka kerta, kun internetistä löydetyt rooli- ja strategiapelien oheismateriaalit ovat menneet (melkein) täydestä. Hinnat kyllä näyttävät uskottavilta pelin julkaisuvuoden -84 yksikköhinnoiksi. Dollari on kokenut sen koommin 130% inflaation.
 
Kyllä ne Casat olisi ihan ok kapistuksia, etenkin sillä valvontalaitteistolla varusteltuna... Turhaan ne Dornierit siellä välimerellä kurvailee, olisivat vaan täällä itämeren tiimoilla katselemassa ja välillä kävisivät itärajaa myöten pohjoisessa kääntymässä...
 
Back
Top