Mitä on tapahtunut suomen oikeinkirjotukselle?

Puhun paremmin kun kirjoitan, ja ajattelen nopeammin kun ajattelen :D
Joskus huoman olevan 5 metria itseni edellä :D
 
Oikeinkirjoitus on hieno asia, vaikka se on rapautumassa. Pysykäämme viimeisenä linnakkeena siinä asiassa.
Kuitenkin, joskus sitä käytetään nillityksen ja vittuilun välineenä, kun oikeat argumentit ovat lopussa. Tähän ei pidä kenenkään sortua. Onneksi sitä näkee harvoin. Itse pidän kuitenkin viestiä pääsääntöisesti tärkeämpänä, eikä kenenkään pidä epäröidä tuoda ajatuksiaan julki nillityksen pelossa.
 
Puhun paremmin kun kirjoitan, ja ajattelen nopeammin kun ajattelen :D
Joskus huoman olevan 5 metria itseni edellä :D

@Maidan , joka on yksi parhaista forumilla, enemmän mies kuin monet miehet ja enemmän nainen kuin monet naiset...ja voisi sanoa monille:

I would rather die having spoken in my manner, than speak in your manner and live. For neither in war nor yet in law ought any man use every way of escaping death. For often in battle there is no doubt that if a man will throw away his arms, and fall on his knees before his pursuers, he may escape death, if a man is willing to say or do anything. The difficulty, my friends, is not in avoiding death, but in avoiding unrighteousness; for that runs deeper than death
. -Socrates-

:)
 
Olen itse suomen kielen käännösten ja oikolukemisen perusteella hieman pedanttinen joistakin asioista.

Ei täydellisyyttä voi tavoittaa, normaali kääntäjän taso on 95% oikein, oikolukijalla 99%.

Mutta perusasiat pitäisi silti olla hallussa.

Törkeintä mielestäni ovat hillittömät kielivirheet Ylen verkkosivuilla. Tosin teen enemmän itse virheitä, mutta yleensä tarkistan ne. ;)

Nykyään tekstejä ei enää tarkasteta ennen julkaisemista (valitettavasti omakohtaista kokemusta on). Omalle tekstille sokeutuu aivan käsittämättömällä tavalla, eikä simppeleitäkään kirjoitusvirheitä löydä kuin joskus myöhemmin (valitettavasti tästäkin on kokemusta). Kun vielä toimittajilla on nykyään aikatauluna "vartti sitten", niin ongelmia tulee. Eri asia tietysti on, pitääkö ja tarvitseeko YLE:n tähän lähteä, mutta nyt se on vallitseva fakta.
 
Nykyään tekstejä ei enää tarkasteta ennen julkaisemista (valitettavasti omakohtaista kokemusta on). Omalle tekstille sokeutuu aivan käsittämättömällä tavalla, eikä simppeleitäkään kirjoitusvirheitä löydä kuin joskus myöhemmin (valitettavasti tästäkin on kokemusta). Kun vielä toimittajilla on nykyään aikatauluna "vartti sitten", niin ongelmia tulee. Eri asia tietysti on, pitääkö ja tarvitseeko YLE:n tähän lähteä, mutta nyt se on vallitseva fakta.

Itsellekin tulee varsin törkeitä virheitä joskus kirjoittaessa. Forumilla näitä onneksi pystyy korjailemaan.

200+ silloisen firman porukalle lähetetyssä sähköpostissa ei pystynyt...

Regards meni vahingossa "Retards"..:D
 
Itsellekin tulee varsin törkeitä virheitä joskus kirjoittaessa. Forumilla näitä onneksi pystyy korjailemaan.

200+ silloisen firman porukalle lähetetyssä sähköpostissa ei pystynyt...

Regards meni vahingossa "Retards"..:D

Joo. Kirotusvihre vajaassa 30.000 lehdessä on aina voimahalin paikka.

Muttei sentään käynyt kuten tuttavalle, joka lähti takki auki (vajaassa 3 promillessa) pitämään aliportaan puheenvuoroa ISON firman vuosijuhlissa:
Etusormella koko auditorion eturiviä yksitellen osoittaen: "DUMBASS, DUMBASS, DUMBASS! DUMBASS, DUMBASS, DUMBASS! DUMBASS, DUMBASS, DUMBASS! jne."
 
Joo. Kirotusvihre vajaassa 30.000 lehdessä on aina voimahalin paikka.

Muttei sentään käynyt kuten tuttavalle, joka lähti takki auki (vajaassa 3 promillessa) pitämään aliportaan puheenvuoroa ISON firman vuosijuhlissa:
Etusormella koko auditorion eturiviä yksitellen osoittaen: "DUMBASS, DUMBASS, DUMBASS! DUMBASS, DUMBASS, DUMBASS! DUMBASS, DUMBASS, DUMBASS! jne."

Puhui vain totuutta...omin sanoin :D
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Puhui vain totuutta...omin sanoin :D
Ai kuten Vatevan pj. -80-luvulla käveli vahvasti konjamiinintuoksuisena puhujalavalle ja tuijotti vaatetusteollisuuden työtekijöiden edustajia (99% naisia) ja kähisi etukumarassa mikkiin:
"Täällähän haisee - PILLU!"
 
Ai kuten Vatevan pj. -80-luvulla käveli vahvasti konjamiinintuoksuisena puhujalavalle ja tuijotti vaatetusteollisuuden työtekijöiden edustajia (99% naisia) ja kähisi etukumarassa mikkiin:
"Täällähän haisee - PILLU!"

Meni varmasti hyvin kuulijakuntaan... :D
 
Meni varmasti hyvin kuulijakuntaan... :D
Yhtä hyvin kuin erityispedagogiikan luennolla kuulemani: "Muistakaa viimeisenä keinona, että moderni lääketiede on saanut kehiteltyä rauhallisen neekerinkin."
 
Yhtä hyvin kuin erityispedagogiikan luennolla kuulemani: "Muistakaa viimeisenä keinona, että moderni lääketiede on saanut kehiteltyä rauhallisen neekerinkin."


Jeesuksen Kristuksen Perkele! :eek:
 
Pitääpä kertoa parille Etelä-Afrikan hepulle, että lääketiede voi tehdä heistä rauhallisia... Jotenkin Recce Commando-koulutus ei oikein sovi kuvioon...

Edit: takuuvarmasti kerron :D
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Jeesuksen Kristuksen Perkele! :eek:
No entäs sitten lukion uskonnonkurssilla kuulemani: "Jos te tällä minun uskonnon kurssillani olette Jumalan lapsia, niin silloin te ymmärrätte, että ne toiset lapset siellä minun elämänkatsomustiedon kurssillani ovat sen Toisen Herran lapsia."
 
No entäs sitten lukion uskonnonkurssilla kuulemani: "Jos te tällä minun uskonnon kurssillani olette Jumalan lapsia, niin silloin te ymmärrätte, että ne toiset lapset siellä minun elämänkatsomustiedon kurssillani ovat sen Toisen Herran lapsia."

When Voltaire was dying, in his eighties, a priest in attendance called upon him to renounce the devil. Voltaire considered his advice, but decided not to follow it. “This is no time,” he said, “to be making new enemies”.

;)
 
Ja lauseen loppuun kuuluu laittaa piste. Vaikka se hymiö näyttää hemmetin isokokoiselle pisteelle, se ei ole piste.;)
 
Back
Top