Mitä on tapahtunut suomen oikeinkirjotukselle?

Olen huomannut, että kirjoittajilla, joilla on taustana "Suomi ensin!", on usein kuitenkin suomi aika heikonlaista.
Oma kirjoitustasoani, joka aikoinaan myös oli laudatur, heikentää nykyisin kännykkä. Sen oikoluku tekee usein tepposet.
Minuakin kiusaa keskustelupalstoilla kirjoittajien keskuuteen pesiytynyt anglismi kirjoittaa kansallisuudet suurella alkukirjaimella.
Vaikka pidänkin kirjakieltä keskustelupalstoilla toivottavana, hyväksyn toki puhekielen ja murteen käytön, mikäli nämä eivät haittaa tekstin oletettavaa ymmärrettävyyttä. Saatan minäkin välillä tamperetta kirjoittaa, lapsuuteni jämpsää harvemmin.
 
Kuinka paljon kakarat kirjoittavat kynillä oppitunneilla nykyään? Mä olen aina uskonut että mitä vähemmän kakara kirjoittaa kynällä (ja käyttää enemmän tablettia tai näppäimistöä), niin sitä heikommat eväät hänellä on muistaa kirjoitussääntöjä vanhempana. Muisti on yksi tekijä, asenne on toinen. Eli puhutaan välittämisen tasosta kirjoitussääntöjä kohtaan. Kolmantena tulee empatia, eli kirjoittajan välittäminen lukijoiden lukumiellyttävyydestä. Neljäntenä tulee ehkä oman tekstin läpilukeminen useaan otteeseen. Jos yksikin näistä neljästä mättää, niin se näkyy kirjoituksen laadussakin.

Sitten jossain vaiheessa on otettava huomioon vielä botit, teköälyt ja ulkomaalaistaustaiset, ja miksei vaikkapa ulkomaalaiset botit.

Ja kaiken maailman oikoluvut ja sana-arvaajat joutavat helvettiin. Ne vain heikentävät kirjoittajaa ja hänen kirjoituksiaan. Toisaalta reiluuden nimissä tähän tarvitaan vastapainoksi dataa siitä että kuinka paljon kirjoitusvirheitä ne ovat ehkäisseet, verrattuna siihen kuinka paljon ne ovat niitä virheitä aiheuttaneet.
 
Olen huomannut, että kirjoittajilla, joilla on taustana "Suomi ensin!", on usein kuitenkin suomi aika heikonlaista.
Oma kirjoitustasoani, joka aikoinaan myös oli laudatur, heikentää nykyisin kännykkä. Sen oikoluku tekee usein tepposet.
Minuakin kiusaa keskustelupalstoilla kirjoittajien keskuuteen pesiytynyt anglismi kirjoittaa kansallisuudet suurella alkukirjaimella.
Vaikka pidänkin kirjakieltä keskustelupalstoilla toivottavana, hyväksyn toki puhekielen ja murteen käytön, mikäli nämä eivät haittaa tekstin oletettavaa ymmärrettävyyttä. Saatan minäkin välillä tamperetta kirjoittaa, lapsuuteni jämpsää harvemmin.

Olen yleisesti poistanut kännykästä käytöstä oikoluvun...se paska kun tarjoaa aina jotakin sellaista vaihtoehtoa jota en tosiaan tarkoittanut.

(Perkeleen jämpsäläinen, Korpilahdella syntyneenä on pakko sanoa!) :D
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Korpilahti, ja vielä Muuramekin, kuuluivat vanhaan Suur-Jämsään.
Jämpsän murteen esimerkkilauseena mainitaan:
-Kahto ite, mehto lenteä Korp'lahella.
:)

Tuota häpeää ei vieläkään Korplahella unohdettu... :D Tosin sielläkin on oikeat ja sitten on "ves'puol" :D
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ollaan tod.näk. PSS:n kanssa vielä jotain kaukaisia sukulaisia...äidin puolelta kun suku on Jämsästä, isän puolelta Ilmajoelta/Lapualta. :D
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Täytyy sen verran osallistua tähän ketjuun, että kommentoin sanan taivutusta. Koko ikäni käytössä ollut sana tolkku, taivutetaan yleisesti päin persettä. Ihminen ei ole tolkun, vaan tolkku. Ihminen voi lastata reppuun tolkun määrän viinaa, tai vaihtoehtoisesti matkaan voi ottaa tolkusti viinaa. Saattaapa tietenkin olla alueellisia eroja, mutta täälläpäin tuo sana tarkoittaa ihmisestä puhuttaessa järkevää, harkitsevaa tai muuten varteen otettavaa kaveria. Asioista puhuttaessa se yleensä tarkoittaa reilua, riittävää tai ylenpalttista määrää.

Muutoin suomea ei ainakaan meikäläisen juuri tarvitse kirjoittaa, kuten varmaan ei monen muunkaan. Siksipä oikeinkirjoitus ei aina luonnistune.
 
Vanhana laudaturin äidinkielestä kirjoittaneena (ja kieltä ammatikseni käyttävänä..ja se ei ole cunnilingus) olen hieman hämmentynyt tällä keskustelupalstalla olevien suomenkielen taidoista.

Etenkin yhdyssanojen hallinta on usein todella tärkeää...ja monella se on törkeän huonoa.

Nillitystähän tämä on, mutta....

Eli kun kärsii sanasokeudesta (joka on noin 15% miesväestöstä ja 5% naisista) niin ei ole asiaa foorumille?
Koska ”laudaturin kirjoittaneet oppineet” loukkaantuvat. :facepalm::facepalm::facepalm:
 
Eli kun kärsii sanasokeudesta (joka on noin 15% miesväestöstä ja 5% naisista) niin ei ole asiaa foorumille?
Onko oikeasti noin suuret osuudet? o_O
Itsekin olen lievä oikeinkirjoitusnatsi enkä aina muista ärtymyksessäni että osalla on näitä lukemisen ja kirjoittamisen häiriöitä. Silti jos olisi pitänyt yrittää arvata että kuinka suurella osuudella väestöstä on näitä häiriöitä, niin olisin veikannut alle 1%. Toisaalta ei tarvita kummoista trolliluonnetta jotta saa päähänsä väittää olevansa sanasokea jos saa kuulla olevansa nakkisormi tai kirjoitustaidoton moukka... Se on valitettavaa ja hankalaa että joku on sanasokea. Hänelläkin pitäisi olla oikeus ilmaista ajatuksensa mutta samaan aikaan muilla on oikeus nauttia lukukelpoista tekstiä.
 
Onko oikeasti noin suuret osuudet? o_O
Itsekin olen lievä oikeinkirjoitusnatsi enkä aina muista ärtymyksessäni että osalla on näitä lukemisen ja kirjoittamisen häiriöitä. Silti jos olisi pitänyt yrittää arvata että kuinka suurella osuudella väestöstä on näitä häiriöitä, niin olisin veikannut alle 1%. Toisaalta ei tarvita kummoista trolliluonnetta jotta saa päähänsä väittää olevansa sanasokea jos saa kuulla olevansa nakkisormi tai kirjoitustaidoton moukka... Se on valitettavaa ja hankalaa että joku on sanasokea. Hänelläkin pitäisi olla oikeus ilmaista ajatuksensa mutta samaan aikaan muilla on oikeus nauttia lukukelpoista tekstiä.

1993 saadussa tutkimuksessa prosentti oli 15%-20%, 1983 10%-15%. joten sinun luulosi ei liity mitenkään oikeaan tietoon.


Kannattaa ottaa ylläpitäjään yhteyttä että puhdistaa sivuton meitä jotka kirjoitamme väärin.
Niin voitte nauttia täydellisettä tekstistä.
Kun annetaan äkkiä laskettuna banit 319 henkilölle.


Ps.
Kannatta muistaa että toden näköisesti jokainen foorumi lainen tuntee jonkun, jolla se on (tuttavan, sukulaisen, oman lapsen jne).
 
1993 saadussa tutkimuksessa prosentti oli 15%-20%, 1983 10%-15%. joten sinun luulosi ei liity mitenkään oikeaan tietoon.
Sitä minä vaan että ihmiset, ne fiksuimmat, normaaleimmat ja täydellisimmätkään heistä, eivät saata tiedostaa miten yllättävän yleinen ominaisuus on kyseessä. Tästä on hyvä meidän normaaleiden aloittaa tutustuminen aiheeseen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lukemisen_erityisvaikeus
Varmasti tälläkin ihmisryhmällä on omia järjestöjä, joiden sivuilta löytyy vielä valistavampaa tietoa.

Edit: Miks musta tuntuu että Ottoville on rakentanut jo viimeiset 10 vuotta robottiarmeijaa, jonka ohjelmoituna tehtävänä on aloittaa normaalin lukutaidon omaavien ihmisten tappaminen esim. 100v hänen oman kuoleman jälkeen... :(
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisista keskusteluista on kyllä hyötyäkin.

Ne opettavat tekemään asiat oikein.
Olin siinä luulossa että jos lisää tekstin kääntäjällä kuviin.

Niin se antaa kuvan tapahtumasta ja linkitä voi sitten lukea alkuperäisen tekstin, alkuperäisellä kielellä.
Vaikka tuo käännös on aina vain sinnepäin olin siinä uskossa ettei siitä ole mitään haittaa kenellekään.
Lupaan teille kielipoliisit lopettaa tällaisen toiminnan heti.
 
Sitä minä vaan että ihmiset, ne fiksuimmat, normaaleimmat ja täydellisimmätkään heistä, eivät saata tiedostaa miten yllättävän yleinen ominaisuus on kyseessä. Tästä on hyvä meidän normaaleiden aloittaa tutustuminen aiheeseen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lukemisen_erityisvaikeus
Varmasti tälläkin ihmisryhmällä on omia järjestöjä, joiden sivuilta löytyy vielä valistavampaa tietoa.

Edit: Miks musta tuntuu että Ottoville on rakentanut jo viimeiset 10 vuotta robottiarmeijaa, jonka ohjelmoituna tehtävänä on aloittaa normaalin lukutaidon omaavien ihmisten tappaminen esim. 100v hänen oman kuoleman jälkeen... :(


Siis syytät massamurhan suunnittelusta?
 
Back
Top