Mitä Pv teki Tapani-myrskystä kärsineiden auttamiseksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Deleted member 266
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aikanaan kun varusmiespalvelus oli löysää paskaa, voitiin tehdä mitä tahansa.

Nyt se ei skulaa..

Armeijan koulutus ei ole roskaduunia varten,
 
veffeade kirjoitti:
Zero The Hero kirjoitti:
Naurettavin virka-apuvaatimus jonka olen PV:n suuntaan kuullut oli vime talvena kun joku vaati puolustusvoimia lumenluonti töihin kun liikenne takkusi. Jumalauta, maassa istuu perseellään 300 000 työtöntä jotka joutavat lapiohommiin tuntiliksalla ja PV:tä itketään paikalle!
Armeija on nykyisellään koulutusorganisaatio siinä missä peruskoulukin. Varusmiehet eivät pääsääntöisesti makoile kasarmeilla tehtävää odottaen, vaan ovat koulutettavina reserviä varten. Kun koulutus on annettu, ukot kotiutetaan. Jos koulutus keskeytetään jonkun virka-aputehtävän takia, asia saattaa jäädä tyystin kouluttamatta.
Miksei työvoimatoimistoihin rekisteröidyistä koota rukkasvoimaa jos sellaista tarvitaan? Ainakin timiston nimike viittaisi siihen.

Vastaan kutsuun varsinkin kun YT:aloitetan ensi viikolla; mitää ei ole tiedossa. Uskoisin että joutilaisuuteen hirttäyisin; tekemistä pitää siis ollla.

Enää puuttuu vaan propuska ja määräys minne ilmoittaudutaan :a-grin:

Mulla on kuule kanssa pääosa ansioista katkolla nopeaan tahtiin ja saa nähdä pääseekö työttömäksi, tuohon auvoon, jota niin monet tuntuvat kadehtivan: sitä lokoisaa lepoa ja onnea, ah. Takaan ja alleviivaan, että minä en lähde lumia lapioimaan, vaikka sitä sataisi kuusi metriä ja risat, jos valtakunnan rattorit ei ehdi puskea lumia niin kyllä ne juhannukseen mennessä sulaa iha itsellään.

Tuo Zeron postihan liittyy siihen mylläkkään, kun helssinkiläiset eivät saaneet sen vertaa lapioitua lumiaan, jotta olisivat ovistaan ulos päässeet: POLIISI, ARMEIJA, TULIPALOLAITOS, MISSÄ YHTEISKUNTA, GAMOON, SIIS LUNTA ON TOSI PALJON, MÄ EN PÄÄSE MUN AUTOLLE!!!! Meillä päin puoli metriä hoituu satamisesta seuraavana päivänä pois jaloista ihan ilman mitään kriisiä. Ihmisillä on lumilapioita, noita teknologian suurhelmiä ja niitä osataan käyttää sen verran, että päästään pihalle asti.

Jos armeija lähtee jokaiseen hönkäykseen mukaan niin ei se kohta muuta ehdi tekemäänkään, kun penkomaan uusavuttomia milloin mistäkin konkelosta selville vesille.

Taisi moni etelä-suomen suurkunta hävittää oivallisesti ja etupainoisesti lumikalustoaan tässä männä vuosina, kun ilmastonmuutos tulla jytysi ja lumitalvet olivat historiaa....väitättekö, että puhun sittua? Tai VR, joka lankesi samaan loveen hommatessaan kalustoa, joka lumen kanssa joutuessaan tekemisiin hyytyy kuin mummon mopo. Gamoon, Suomessa siis! "pohjoissaksalaisen ilmaston" maassa. voivoi
 
Ei mutta vastahan tästä tuli jokin raportti, että ilmaston lämpeneminen TM aiheuttaa Suomessa kylmempiä ja runsaampilumisia talvia.

Toivottavasti tämän valossa päättäjät satsaavat tulevaan trooppiseen ilmastoon.
 
Tulee oikein lapsuus mieleen. Silloinhan meidän kylillä oli noita "kunnan miehiä" jotka avolava "ransitilla", raktorilla ja aurausautolla tohottivat pitkin kyliä yleisiä töitä tekemässä. Lisäksi oli ne "toiset juopot ja turhakkeet" eli TVH:n miehet.

Kovastihan noita silloin laiskoiksi manattiin, mutta miten mahtoi olla? Työt tulivat kuitenkin tehtyä - ei ehkä sillä ripeydellä kuin paikallisen isännän elonkorjuu tai sen kannaksen pioneerin keskiolut humalassa kertoilleet urotyöt mutta kuitenkin...
 
baikal kirjoitti:
Tai VR, joka lankesi samaan loveen hommatessaan kalustoa, joka lumen kanssa joutuessaan tekemisiin hyytyy kuin mummon mopo.

Onhan se nyt lähes tekninen mahdottomuus rakentaa sellaista junaa joka kulkisi kiskoilla jolla one enemmän kuin yksi lumihiutale. Onkos joku gAg8tssYFlI[/media] muka onnistunut siinä?
 
Last edited by a moderator:
noska kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Tai VR, joka lankesi samaan loveen hommatessaan kalustoa, joka lumen kanssa joutuessaan tekemisiin hyytyy kuin mummon mopo.

Onhan se nyt lähes tekninen mahdottomuus rakentaa sellaista junaa joka kulkisi kiskoilla jolla one enemmän kuin yksi lumihiutale. Onkos joku gAg8tssYFlI[/media] muka onnistunut siinä?

Inhaa itärautaa, hyi hyi...
 
Last edited by a moderator:
Ei ole, vaan jenkkirautaa. Video on nimetty ihan miten sattuu.
 
Viestintäpuolesta on ollut vähemmän juttua tämän Tapanin yhteydessä. On tosin täälläkin kirjoiteltu sellaisia väitteitä, että pärjättiin sitä ilman yhteyksiä ennenkin. Miten siis turvata viestintä poikkeusoloissa tai vaikka todella mittavien myrskytuhojen jälkeen? Toimintaa kun on vaikea johtaa jos yhteydet ei toimi. Loukkaantuneet ja sairaskohtauksen saaneet jäävät ilman apua ja vedenjakelusta sekä hätämajoituksista on hankala tiedottaa.

Yhdysvalloissa näyttä toimivan tämänkaltainen komennuskunta:


Herää kysymys miksi Suomessakin ei voitaisi ensimmäisenä toimenpiteenä laittaa virve- ja kännykkätukiasemia esim. palolaitosten ja kuntien johtokeskusten yhteyteen? Siellähän olisi sitä varavoimaa saatavilla. Voitaisiinko kännykkäliikennettä kapasiteetin laskiessa rajata niin että vain hätänumeroon menevä liikenne pääsee läpi. Voisiko kunnan johtokeskuksessa olla esim. FM taajuksilla toimiva lähetin jolla voitaisiin lähettää oman kunnan alueelle tietyllä taajuudella tiedotteita tai miten olisi esim. paikallisradioiden käyttö samaan tarkoitukseen? Esimerkiksi niin, että kunta rakennuttaa varavoiman ja yhtiö sitoutuu tiedotusvastuuseen ja laitteiston ylläpitoon.

Onko voimakoneiden siirto virveasemien luokse hyvä ratkaisu? Vai pitäisikö olla ajoneuvoihin sijoitettavia liikkuvia tukiasemia tälläisten tilanteiden varalla?
 
Last edited by a moderator:
Mosuri kirjoitti:
Viestintäpuolesta on ollut vähemmän juttua tämän Tapanin yhteydessä. On tosin täälläkin kirjoiteltu sellaisia väitteitä, että pärjättiin sitä ilman yhteyksiä ennenkin. Miten siis turvata viestintä poikkeusoloissa tai vaikka todella mittavien myrskytuhojen jälkeen? Toimintaa kun on vaikea johtaa jos yhteydet ei toimi. Loukkaantuneet ja sairaskohtauksen saaneet jäävät ilman apua ja vedenjakelusta sekä hätämajoituksista on hankala tiedottaa.

Yhdysvalloissa näyttä toimivan tämänkaltainen komennuskunta:


Herää kysymys miksi Suomessakin ei voitaisi ensimmäisenä toimenpiteenä laittaa virve- ja kännykkätukiasemia esim. palolaitosten ja kuntien johtokeskusten yhteyteen? Siellähän olisi sitä varavoimaa saatavilla. Voitaisiinko kännykkäliikennettä kapasiteetin laskiessa rajata niin että vain hätänumeroon menevä liikenne pääsee läpi. Voisiko kunnan johtokeskuksessa olla esim. FM taajuksilla toimiva lähetin jolla voitaisiin lähettää oman kunnan alueelle tietyllä taajuudella tiedotteita tai miten olisi esim. paikallisradioiden käyttö samaan tarkoitukseen? Esimerkiksi niin, että kunta rakennuttaa varavoiman ja yhtiö sitoutuu tiedotusvastuuseen ja laitteiston ylläpitoon.

Onko voimakoneiden siirto virveasemien luokse hyvä ratkaisu? Vai pitäisikö olla ajoneuvoihin sijoitettavia liikkuvia tukiasemia tälläisten tilanteiden varalla?

Minusta GSM-operaattoreiden (myös Virve-verkko) lupaehtoihin pitäisi tehdä muutos, jossa operaattori velvoitetaan sijoittamaan ja ylläpitämään (=testaamaan 1kk per kk) varavoimalaite JOKAISEN tukiaseman yhteyteen. No, tämä sitten tietysti näkyy kansalaisen kännykkälaskussa, but so what... Olisi verkon toimivuudesta edes jotakain takeita...
 
Last edited by a moderator:
veffeade kirjoitti:
Minusta GSM-operaattoreiden (myös Virve-verkko) lupaehtoihin pitäisi tehdä muutos, jossa operaattori velvoitetaan sijoittamaan ja ylläpitämään (=testaamaan 1kk per kk) varavoimalaite JOKAISEN tukiaseman yhteyteen. No, tämä sitten tietysti näkyy kansalaisen kännykkälaskussa, but so what... Olisi verkon toimivuudesta edes jotakain takeita...

No perkele samantien EMP suojaus kaikkiin tukiasemiin ja kännyköihin Suomessa pakolliseksi. Ei se mitään vaikka kännykkä maksaa 700 euroa ja puhelut euron per minuutti! KYLLÄ RAHAA LÖYTYY!

Vai kannattaisiko sittenkin miettiä vähän noita mitoituksia? Tuskin kukaan haluaa 2-3 kertaa korkeampaa kännykkälaskua vain sen takia, että pohjimmiltaan melko haavoittuvan järjestelmän "resilienssiä" saataisiin vähän nostettua? Panos-tuotos?
 
Mosuri kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Minusta GSM-operaattoreiden (myös Virve-verkko) lupaehtoihin pitäisi tehdä muutos, jossa operaattori velvoitetaan sijoittamaan ja ylläpitämään (=testaamaan 1kk per kk) varavoimalaite JOKAISEN tukiaseman yhteyteen. No, tämä sitten tietysti näkyy kansalaisen kännykkälaskussa, but so what... Olisi verkon toimivuudesta edes jotakain takeita...

No perkele samantien EMP suojaus kaikkiin tukiasemiin ja kännyköihin Suomessa pakolliseksi. Ei se mitään vaikka kännykkä maksaa 700 euroa ja puhelut euron per minuutti! KYLLÄ RAHAA LÖYTYY!

Vai kannattaisiko sittenkin miettiä vähän noita mitoituksia? Tuskin kukaan haluaa 2-3 kertaa korkeampaa kännykkälaskua vain sen takia, että pohjimmiltaan melko haavoittuvan järjestelmän "resilienssiä" saataisiin vähän nostettua? Panos-tuotos?

Ei kait tommonen agrikaatti paljoa maksa :confused:

edit: Vaihtoehtoisesti huutelet Hannu ja Kerttu myrkyjen jälkeen kumiolentoja paikaillisille huuhkajille...
 
Matkapuhelinverkot eivät ole ensiarvoisen tärkeitä. VIRVEn varmistaminen on paljon tärkeämpää ja on hitonmoinen moka jos/kun ei ole ajateltu tällaista ongelmaa. Kilpailu matkapuhelin operaattoreiden kesken pitää huolen siitä että varmennettu verkkorakennetaan jos sille löytyy käyttäjiä.
 
kimmo.j kirjoitti:
Matkapuhelinverkot eivät ole ensiarvoisen tärkeitä. VIRVEn varmistaminen on paljon tärkeämpää ja on hitonmoinen moka jos/kun ei ole ajateltu tällaista ongelmaa. Kilpailu matkapuhelin operaattoreiden kesken pitää huolen siitä että varmennettu verkkorakennetaan jos sille löytyy käyttäjiä.

GSM-verkot on vähän samanlainen ilmio kuin sähköverkot; ovat tärkeitä; puutteen huomaa vasta kun ovat nurin. Lankapuhelimet ja kaapelit ovat nykyään poisvedossa.

GSM verkkojenkin ylläpidon ja vauriokorvauksen maksaa viimekädessä asiakas ihan niinkuin sähkön siirtoverkoissakin.

Virve-verkko pitää kyllä saada varavoimitettua...: Olishan se noloa, jotta jos vaikka sattuisi niin, että kansalaisen GSM-verkko toimisi ja saisi soitettua hätäkeskukseen ja käsivisin niin, että lähimmän pelastuslaitoksen yksikön Virve olisikin tuuliajolla tukiasemaongelmien vuoksi. Tai ihan vaihtoehtoisesti; itärajan päivystäjä huutelee turhaan Virveen, jotta ryssien yllätysilmaisku on käynnissä matalalla suunnasta itä... :huh:.
 
Näyttää siltä, että tuolla viranomaisverkkojen rintamalla tapahtuu kehitystä.

http://www.erillisverkot.fi/suomen_erillisverkot_oy/todellinen_turvaverkko/194/

Wikipedian mukaan noita virven tukiasemia on 1300, joten niiden varavirran varmistamisessa on työtä. Kannattaisikohan varavirtalähteenä miettiä tuuli- tai aurinkovoimaa, jotka olisivat suhteellisen huoltovapaita ja riippumattomia polttoainehuollosta?

Keskeinen ongelma on kuitenkin kuntien heikko varautumisen aste. Pitäisiköhän niitä kylmän sodan jälkeen unohtuneita varautumisen ja väestönsuojelun järjestelyjä vihdoinkin päivittää.

Mitään uusia järjestelmiä ja organisaatioita tuskin kannattaa perustaa. Olisi syytä käyttää täysimääräisesti hyödyksi olemassaolevia organisaatioita kuten poliisia, palokuntia, VPK:ta, väestönsuojelu organisaatiota sekä maakuntajoukkoja. Varapoliiseja pystytään käyttämään vain jos valtioneuvosto alkaa soveltaa poikkeusolo pykäliä (kannattaisiko lainsäädäntöä tarkistaa). Myös yksityinen sektori täytyy ottaa mukaan suunnitteluun ja valmistautumiseen.
 
Minusta olisi mahdottoman hienoa, jos maakuntajoukkoja käytettäisiin ja harjoitettaisiin väestön evakuoinnissa. Varmistetaan, että heikkojalkaisimmatkin pääsee kokoontumisalueelle, kukaan ei eksy, rosmoja ei jää hirveästi rohmuamaan ihmisten omaisuutta jne.

Olen antanut itseni ymmärtää, ettei tämä onnistu, osittain koska yhteistyön luomiseen ei ole halukkutta, osittain koska pelastussektori alkaa nillittää "ne vie meidän työt". Jälkimmäistä en ymmärrä, nehän tulisi orjatyövaoimaksi paikkaamaan miespulaa. Halukkuuden puute voi johtua asenteista, osittain siitä, että PV on varannut maakuntajoukot ihan toisenlaisten tulipaljoen sammuttamiseen kriisissä. Mutta miksi voisi harjoitella siviilikriisiäkin varten (suuronnettomuus, naapurin ydinreaktori sanoo poks, mehiläiset pättävät vallata maailman...)
 
Viime kädessä on tärkeintä, että tietty runkoviestijärjestelmä toimii ja että se on hankala lamauttaa tms. Loppujen lopuksi on toissijainen probleema, saako sukkavaraston hoitaja huoltoapulainen baikalin kiinni virvellä, pirjolla tahi kirsillä.

Ihan julkisista lähteistä voi päätellä, että tällainen "runkoviestijärjestelmä" on hoidossa. Kannattaa olla tarkkana.
 
Luulen, että tuollaisessa evakuointitilanteessa toimisi vapepa-organisaatio maakuntajoukkoja paremmin.

Jonkinlaiset evakuointisuunnitelmathan on kriisitilanteiden varalta olemassa ja siihenkäytettävien joukkojen osalta on varaukset. Onko joukkoja sitten koskaan asiaan koulutettu ja mikä on kynnys niiden kokoonkutsumiseen ja tietävätkö he edes itse sellaiseen kuuluvansa. Reagointinopeus tuskin on suoraan rauhantilasta kovinkaan huima.
 
Mosuri kirjoitti:
Näyttää siltä, että tuolla viranomaisverkkojen rintamalla tapahtuu kehitystä.

http://www.erillisverkot.fi/suomen_erillisverkot_oy/todellinen_turvaverkko/194/

Wikipedian mukaan noita virven tukiasemia on 1300, joten niiden varavirran varmistamisessa on työtä. Kannattaisikohan varavirtalähteenä miettiä tuuli- tai aurinkovoimaa, jotka olisivat suhteellisen huoltovapaita ja riippumattomia polttoainehuollosta?
Ei huono idea. Jotain pitäisi tehdä. Pelkkä akkuvarmistus ei riitä pitkiin sähkökatkoihin.
Keskeinen ongelma on kuitenkin kuntien heikko varautumisen aste. Pitäisiköhän niitä kylmän sodan jälkeen unohtuneita varautumisen ja väestönsuojelun järjestelyjä vihdoinkin päivittää.

Mitään uusia järjestelmiä ja organisaatioita tuskin kannattaa perustaa. Olisi syytä käyttää täysimääräisesti hyödyksi olemassaolevia organisaatioita kuten poliisia, palokuntia, VPK:ta, väestönsuojelu organisaatiota sekä maakuntajoukkoja. Varapoliiseja pystytään käyttämään vain jos valtioneuvosto alkaa soveltaa poikkeusolo pykäliä (kannattaisiko lainsäädäntöä tarkistaa). Myös yksityinen sektori täytyy ottaa mukaan suunnitteluun ja valmistautumiseen.

Näin juuri! Tämä on tiedostettu joitakin vuosia sitten pelastuslaitosten ja kuntapuolen suunnitelmissa ja mittavista raivausryhmien ja väestönsuojelun kriisiorganisaation perustamisesta on luovuttu. Ajatuksena on että nykymallilla toimittaisiin myös kriisiolosuhteissa ja siviilipuoli olisi jotenkin vahvennuksena. Ongelmana on että tämä on jäänyt lähinnä ajatuksen tasolle kuntamaailmassa ja todellinen toteuttaminen, varustaminen, testaus ja harjoitukset on jääneet täysin puuttumaan.
Kaikki kuntien päättäjät ja pelastusviranomaiset mutisevat itsekseen että " Tarttis tehrä jotain, sano!".
 
Einomies1 kirjoitti:
Ongelmana on että tämä on jäänyt lähinnä ajatuksen tasolle kuntamaailmassa ja todellinen toteuttaminen, varustaminen, testaus ja harjoitukset on jääneet täysin puuttumaan.
Kaikki kuntien päättäjät ja pelastusviranomaiset mutisevat itsekseen että " Tarttis tehrä jotain, sano!".

Ei oo vapaaehtoisista kiinni, tää tehdään tänä vuonna neljättä kertaa:

http://sral.fi/files/turva_esittely2011.pdf
 
Touhottaja kirjoitti:
Minusta olisi mahdottoman hienoa, jos maakuntajoukkoja käytettäisiin ja harjoitettaisiin väestön evakuoinnissa. Varmistetaan, että heikkojalkaisimmatkin pääsee kokoontumisalueelle, kukaan ei eksy, rosmoja ei jää hirveästi rohmuamaan ihmisten omaisuutta jne.

Olen antanut itseni ymmärtää, ettei tämä onnistu, osittain koska yhteistyön luomiseen ei ole halukkutta, osittain koska pelastussektori alkaa nillittää "ne vie meidän työt". Jälkimmäistä en ymmärrä, nehän tulisi orjatyövaoimaksi paikkaamaan miespulaa. Halukkuuden puute voi johtua asenteista, osittain siitä, että PV on varannut maakuntajoukot ihan toisenlaisten tulipaljoen sammuttamiseen kriisissä. Mutta miksi voisi harjoitella siviilikriisiäkin varten (suuronnettomuus, naapurin ydinreaktori sanoo poks, mehiläiset pättävät vallata maailman...)

Samaa mieltä (periaatteessa) Maakuntajoukkojen osalta. Maakuntajoukkoja voisi harkiten käyttää evakuoinneissa, myrskytuhojen aiheuttamien ongelmien ratkomisen apuna jne.
Varusmiehet sensijaan eivät ole mitään ilmaistyövoimaa sähkö- tai millekään muillekaan bisnestä tekeville yhtiöille. Varusmies kuuluu koulutukseen, ei etsimään paikka missä kohtaa puu on kaatunut sähkölinjan päälle.
Toisen viranomaisen virka-apupyyntö on toinen asia, mutta siihen on selvät sävelet olemassa millaisiin tehtäviin ja millä edellytyksillä toimitaan.

Sähkökathoihin Puolustusvoimia tai varsinkaan varusmiestyövoimaa on mielestäni turha ruinata..sähkön myynti on sähköyhtiöiden bisnes ja pitäkööt itse liiketoiminnastaan huolta.
 
Back
Top