Mitä tarkoittaa "Harmaa vaihe"

Onneksi Spezi-natsin saa kuitenkin ampua lennosta! Tosin siinä saa olla tarkkana, ettei ammu lentäjää, sillä siitä joutuu Haagiin.
 
Defense Ministry Calls Up Reservists for Nationwide Training
Russia-military.jpeg

Grigory Dukor / Reuters Russian servicemen march during the Victory Day parade in Moscow's Red Square May 9, 2014.
The Defense Ministry has called up reservists for military drills to be conducted across the nation from August to October, Interfax reported Friday.

"A number of citizens will be called up for military drills in which they will undergo additional training in their areas of expertise," Interfax reported, citing a statement sent by the Defense Ministry.

The training will focus on teaching the reserves to use and service new and upgraded models of weapons and equipment. It will be conducted at military bases across the country and include personnel specializing in signal communications, missiles and artillery and logistics as well as motorized infantry and Navy coastal forces, the report said.

"All servicemen will be provided with food rations according to the norms during the training period, as well as clothing and equipment. They will be paid according to their position: about 15,000 rubles ($420). Those who are employed will still get their regular wages, while unemployed reservists will still get unemployment benefits," Newsru.com cited an unidentified enlistment officer as saying.

The ministry's announcement comes just one week after neighboring Ukraine's President Petro Poroshenko issued a decree to mobilize the country's reservists. However, according to the ministry's statement, the drills and training were scheduled back in November, when the plan for the armed forces in 2014 was prepared. President Vladimir Putin issued a decree to include the military's reservists in the drills on June 27.

Valery Gerasimov, head of the General Staff, first announced plans to begin including reservists in drills and training in March 2013, RIA Novosti reported.

Earlier military drills conducted near the border with Ukraine put Western leaders on edge and prompted speculation about an impending invasion. NATO members have repeatedly expressed concerns over Russia's military activity since Crimea was annexed in March.

As fighting between pro-Russian separatists and Ukrainian troops has intensified in recent weeks, British lawmakers warned of "alarming deficiencies" in NATO's preparedness for a Russian threat, according to The Independent.
When the going gets tough, the tough get going!

EDIT: lainaus tuolta toisesta keskustelusta... pitäisikö se harmaa vaihe"TM" jo julistaa??:eek:
 
Lähde suoraan kirjoitukseen kiitos.
 
Kiitos.... Näistä uutisistahan meidän oma media ei kerro. Joten oletan, että meilläkin on jonkin sorttista sensuuria.

"Ettei rahvas suotta hätääntyisi"
 
Viimeksi muokattu:
Toivon kovasti että tämä Daami Merkel saapi RYSSIEN Puuttinin ylipuhuttua, jotta mitään isompaa ei tästä nykyisestä tilanteesta lähde.

Tässä nimittäin käy niin jos iso pyörä pyörähtää, jotta tulleepi tuo ns. 3. WW.

RYSSÄT sen häviää, Kiinaa myöten KAIKKI ON RYSSIÄ VASTAAN, mutta siinä menee kohtuullisen monta maata täysin maan tasalle ennekuin voittaja on julistettu.

Vahinko vain, mutta valitettavasti Suomellakin on rooli juurikin turpaan ottavana osapuolena: "eihän Skandinaavista hyökkäyskanavaa voi jäättää Nato mieliselle joukoille auki !". En muista kuka sono, mutta joku isoherra aikoinaan kuitenkin... Puuttinen hitto täyttää tämän aukon...

Onnea vaan ja menestystä Lindberghille. Kokolailla vittumaiseen rakoon kävi tämä pesti...
 
Suomi tarvitsee Ukon vasaran. Olkoon se sitten mikä tahansa ase millä saadaan aikaan helvetillinen tulimyrsky Leningradissa. Tämä helvetin kone takaisi rauhan maidemme välillä eikä harmaasta vaiheesta tarvitsisi keskustella.
 
Suomi tarvitsee Ukon vasaran. Olkoon se sitten mikä tahansa ase millä saadaan aikaan helvetillinen tulimyrsky Leningradissa. Tämä helvetin kone takaisi rauhan maidemme välillä eikä harmaasta vaiheesta tarvitsisi keskustella.[/QUOT
Suomi tarvitsee Ukon vasaran. Olkoon se sitten mikä tahansa ase millä saadaan aikaan helvetillinen tulimyrsky Leningradissa. Tämä helvetin kone takaisi rauhan maidemme välillä eikä harmaasta vaiheesta tarvitsisi keskustella.

Ukon Vasaraa kun vain ei ole: Nato kortti on vasta korkeintaan narikassa; ehkä Obaman käskyläiset saavat toimeksiannon käydä tsekkaamassa ketä ON VIELÄ RIVIS, onko Suomi...; jos muutama olisikin, Suomi tuskin valitettavasti ei näihin alusmaihin kuuluisi nyky hallinnolla, mutta jos Ukkoo laitettaisiin kehiin, asia voisi olla toinen ::D !!...

Tuosta helvetinkoneesta olen samaa mieltä :-/ ... Se oikeasti pitäisi posauttaa RYSSIEN PÄÄLLÄ Moskovassa ...

Mutta kuka olisi tuo Ukko: Itte veikkaisin nykyistä Tasavaltamme Presidentiä...
 
Minulla meni pari vuotta varusmiespalveluksen jälkeen, että tajusin harmaan vaiheen olevan poliitikkojen vastuun pakoilua. Mitään harmaata vaihetta ei suomessa yleisesti tunnisteta ajoissa ainakaan minun elinaikanani.

Harmaa vaihe on käsitteenä ihan ok. Kyllä meilläkin on sellainen ihan varmasti myös ennen seuraavaa sotaa johon joudutaan. Pahin ongelma on, että harmaan vaiheen alkamisajankohta tunnistetaan vasta vuosikymmen sodan päättymisestä. Siis julkisesti. Täten en siis usko mihinkään harmaan vaiheen valmistautumiseen valtion taholta.

Itselläni on harmaa vaihe alkanut joskus helmi- maaliskuussa. Se on tarkoittanut seuraavia asioita:
  • patruunat on inventoitu ja täydennetty puuttuvilta osin
  • uusia kivääreitä on ostettu lisää ja vielä joku lupa käyttämättäkin
  • tähtäimet on kohdistettu
  • sotareppu on ollut pakattuna autossa koko kevään ja kesän (huom. ei haittaa perheen arkea kun autoja on)
  • juoksukuntoa on kohotettu (cooperissa menee nyt kierros enemmän kuin keväällä, keskiverto varusmies jää jo 2,5 kierrosta)
  • olen käynyt kertaamassa
  • karttapuutteet on korjattu ostamalla pari karttaa lisää
  • radioiden akkuja on uusittu etupainotteisesti
  • kodin omavaraisuutta on nostettu (polttoaineet, kuivamuona, lihakarja)
  • paikallisiin maanviljelijöihin on oltu yhteydessä ja sovittu epävirallisia huoltokuvioita
  • joka päiväinen maanpuolustus.netin seuraaminen


Millä päätelmillä olen aloittanut oman harmaan vaiheeni?
  • Venäjän hyökkäys naapurimaahansa
  • Venäläisten ja heidän agenttiensa propagandavyörytys suomea kohtaan
  • Osa ammattisotilaista on puhelimen tavoitettavissa 24/7
  • Venäjän pullistelusotaharjoitukset suomen rajan tuntumassa
  • Viron Kaitseliitin miehiä oli kevättalvella puhelimien ja sähköpostin tavoittamattomissa ("matkoilla")
Kyllä. Voin olla hullu, mutta se ei minua haittaa. Minä en halua tulla enää koskaan yllätetyksi "housut nilkoissa". Mieluummin reagoin uhkiin liikaa kuin liian vähän. Töissä olen tietysti käynyt normaalisti ja perheelle en ole puhunut mitään mistään varautumisesta. Kustannuksia tietysti on tullut jonkin verran, mutta olen vähentänyt muita henkilökohtaisia harrastuskuluja. Jos minulla olisi täysi luottamus valtionjohtoomme niin henkilökohtaista harmaan vaiheen varautumista ei olisi tullut...
 
Defense Ministry Calls Up Reservists for Nationwide Training
Russia-military.jpeg

Grigory Dukor / Reuters Russian servicemen march during the Victory Day parade in Moscow's Red Square May 9, 2014.
The Defense Ministry has called up reservists for military drills to be conducted across the nation from August to October, Interfax reported Friday.

"A number of citizens will be called up for military drills in which they will undergo additional training in their areas of expertise," Interfax reported, citing a statement sent by the Defense Ministry.

The training will focus on teaching the reserves to use and service new and upgraded models of weapons and equipment. It will be conducted at military bases across the country and include personnel specializing in signal communications, missiles and artillery and logistics as well as motorized infantry and Navy coastal forces, the report said.

"All servicemen will be provided with food rations according to the norms during the training period, as well as clothing and equipment. They will be paid according to their position: about 15,000 rubles ($420). Those who are employed will still get their regular wages, while unemployed reservists will still get unemployment benefits," Newsru.com cited an unidentified enlistment officer as saying.

The ministry's announcement comes just one week after neighboring Ukraine's President Petro Poroshenko issued a decree to mobilize the country's reservists. However, according to the ministry's statement, the drills and training were scheduled back in November, when the plan for the armed forces in 2014 was prepared. President Vladimir Putin issued a decree to include the military's reservists in the drills on June 27.

Valery Gerasimov, head of the General Staff, first announced plans to begin including reservists in drills and training in March 2013, RIA Novosti reported.

Earlier military drills conducted near the border with Ukraine put Western leaders on edge and prompted speculation about an impending invasion. NATO members have repeatedly expressed concerns over Russia's military activity since Crimea was annexed in March.

As fighting between pro-Russian separatists and Ukrainian troops has intensified in recent weeks, British lawmakers warned of "alarming deficiencies" in NATO's preparedness for a Russian threat, according to The Independent.
When the going gets tough, the tough get going!

EDIT: lainaus tuolta toisesta keskustelusta... pitäisikö se harmaa vaihe"TM" jo julistaa??:eek:
"It will be conducted at military bases across the country and include personnel specializing in signal communications, missiles and artillery and logistics as well as motorized infantry and Navy coastal forces, the report said."


Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö mekanisoitua jalkaväkeä voi pitää Venäjän ns. ensimmäisenä nyrkkinä?
En vielä huolestu. Tämä vaan johtaa siihen, että preppaan mieltäni vähän tavallista enemmän.
 
Toivon kovasti että tämä Daami Merkel saapi RYSSIEN Puuttinin ylipuhuttua, jotta mitään isompaa ei tästä nykyisestä tilanteesta lähde.

Tässä nimittäin käy niin jos iso pyörä pyörähtää, jotta tulleepi tuo ns. 3. WW.

RYSSÄT sen häviää, Kiinaa myöten KAIKKI ON RYSSIÄ VASTAAN, mutta siinä menee kohtuullisen monta maata täysin maan tasalle ennekuin voittaja on julistettu.

Vahinko vain, mutta valitettavasti Suomellakin on rooli juurikin turpaan ottavana osapuolena: "eihän Skandinaavista hyökkäyskanavaa voi jäättää Nato mieliselle joukoille auki !". En muista kuka sono, mutta joku isoherra aikoinaan kuitenkin... Puuttinen hitto täyttää tämän aukon...

Onnea vaan ja menestystä Lindberghille. Kokolailla vittumaiseen rakoon kävi tämä pesti...
Nooh...
 
Putinin lähipiirin haastattelua iltalehdessä:
"Entisen talouspoliittisen neuvonantajan Andrej Illarionovin mukaan Putin ei pysäytä aikeita kotimaansa laajentamiseksi Ukrainan rajoille, vaan haluaa takaisin muun muassa Baltian valtiot ja Suomen.
- Putinin mielestä Ukraina, Valko-Venäjä, Baltia, Suomi ja osa Georgiaa kuuluu hänelle ja hänen edeltäjilleen, Illarionov sanoo.
Illarionovin mukaan Putinin tarkoituksena on etsiä historiallista oikeudenmukaisuutta palauttamalla Venäjän rajat keisari Nikolai Toisen hallitsemille autonomisille alueille. Vuosina 1894-1917 Suomi ja Puolan kuningaskunta toimivat Venäjän keisarin alaisuudessa.
Ruotsalaislehti Svenska Dagbladetin haastattelussa Illarionov muistuttaa länsimaan johtajia siitä, että osa maailman johtajista haluaa edelleen valloittaa naapurimaita sotilaallisesti.
- Suomen itsenäisyyden myöntäminen oli Putinin näkökulmasta maanpetos, Illarionov toteaa."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014080218537149_ul.shtml

EDIT:Jälleen lainattua ja lähteineen... Nyt alkaa AKE-ukkikin varustautua!! NATOON ja äkkiä!
 
Viimeksi muokattu:
Putinin lähipiirin haastattelua iltalehdessä:
"Entisen talouspoliittisen neuvonantajan Andrej Illarionovin mukaan Putin ei pysäytä aikeita kotimaansa laajentamiseksi Ukrainan rajoille, vaan haluaa takaisin muun muassa Baltian valtiot ja Suomen.
- Putinin mielestä Ukraina, Valko-Venäjä, Baltia, Suomi ja osa Georgiaa kuuluu hänelle ja hänen edeltäjilleen, Illarionov sanoo.
Illarionovin mukaan Putinin tarkoituksena on etsiä historiallista oikeudenmukaisuutta palauttamalla Venäjän rajat keisari Nikolai Toisen hallitsemille autonomisille alueille. Vuosina 1894-1917 Suomi ja Puolan kuningaskunta toimivat Venäjän keisarin alaisuudessa.
Ruotsalaislehti Svenska Dagbladetin haastattelussa Illarionov muistuttaa länsimaan johtajia siitä, että osa maailman johtajista haluaa edelleen valloittaa naapurimaita sotilaallisesti.
- Suomen itsenäisyyden myöntäminen oli Putinin näkökulmasta maanpetos, Illarionov toteaa."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014080218537149_ul.shtml

EDIT:Jälleen lainattua ja lähteineen... Nyt alkaa AKE-ukkikin varustautua!! NATOON ja äkkiä!

Juu tuo uutinenhan on jo maaliskuulta vai mitä lie. Pelko myy hyvin ja saa kioskit tyhjäksi makasiineista.
 
Juu tuo uutinenhan on jo maaliskuulta vai mitä lie. Pelko myy hyvin ja saa kioskit tyhjäksi makasiineista.
Juu totta puhut... menin halpaan, kun olen ollut pari päivää utispimennossa! Joten esillepano oli ns. aiheeton!

Mutta NATOON ja äkkiä!
 
Kyllä. Voin olla hullu, mutta se ei minua haittaa.
Näiden ja muiden tänne tekemiesi kirjoitusten perusteella "ulostulosi" ei yllättänyt. Toivo todella että sinulla ei ole SA-sijoitusta...enpä haluaisi tälläistä väkeä oman perustamispaikkani läheisyyteen...onneksi T-luokitus on voimassa myös SA-oloissa ja ALTSTO voi siihen LKP:n aikanakin komentajan pyynnöstä henkilöitä määrätä.
 
:)
Näiden ja muiden tänne tekemiesi kirjoitusten perusteella "ulostulosi" ei yllättänyt. Toivo todella että sinulla ei ole SA-sijoitusta...enpä haluaisi tälläistä väkeä oman perustamispaikkani läheisyyteen...onneksi T-luokitus on voimassa myös SA-oloissa ja ALTSTO voi siihen LKP:n aikanakin komentajan pyynnöstä henkilöitä määrätä.[/QUOTE
:)
 
Varautuminen on kyllä sinänsä ihan hyvä asia. Eihän sen kriisin nyt tarvitse edes sota olla, vaikka kriiseistä se tuntuu Suomen oloissa todennäköisimmältä. Luoononmullistuksia ja pakolaisaaltoja tms. en usko pahemmin Suomen alueella tapahtuvan.

Uskoisin, että siinä vaiheessa, kun meikää aletaan riviin kaipaamaan, niin omasta aseistuksesta saattaisi jo olla hyötyä..sillä silloin jo kaavitaan tynnyrin pohjia... ;)
 
Minulla meni pari vuotta varusmiespalveluksen jälkeen, että tajusin harmaan vaiheen olevan poliitikkojen vastuun pakoilua. Mitään harmaata vaihetta ei suomessa yleisesti tunnisteta ajoissa ainakaan minun elinaikanani.

Harmaa vaihe on käsitteenä ihan ok. Kyllä meilläkin on sellainen ihan varmasti myös ennen seuraavaa sotaa johon joudutaan. Pahin ongelma on, että harmaan vaiheen alkamisajankohta tunnistetaan vasta vuosikymmen sodan päättymisestä. Siis julkisesti. Täten en siis usko mihinkään harmaan vaiheen valmistautumiseen valtion taholta.

Itselläni on harmaa vaihe alkanut joskus helmi- maaliskuussa. Se on tarkoittanut seuraavia asioita:
  • patruunat on inventoitu ja täydennetty puuttuvilta osin
  • uusia kivääreitä on ostettu lisää ja vielä joku lupa käyttämättäkin
  • tähtäimet on kohdistettu
  • sotareppu on ollut pakattuna autossa koko kevään ja kesän (huom. ei haittaa perheen arkea kun autoja on)
  • juoksukuntoa on kohotettu (cooperissa menee nyt kierros enemmän kuin keväällä, keskiverto varusmies jää jo 2,5 kierrosta)
  • olen käynyt kertaamassa
  • karttapuutteet on korjattu ostamalla pari karttaa lisää
  • radioiden akkuja on uusittu etupainotteisesti
  • kodin omavaraisuutta on nostettu (polttoaineet, kuivamuona, lihakarja)
  • paikallisiin maanviljelijöihin on oltu yhteydessä ja sovittu epävirallisia huoltokuvioita
  • joka päiväinen maanpuolustus.netin seuraaminen


Millä päätelmillä olen aloittanut oman harmaan vaiheeni?
  • Venäjän hyökkäys naapurimaahansa
  • Venäläisten ja heidän agenttiensa propagandavyörytys suomea kohtaan
  • Osa ammattisotilaista on puhelimen tavoitettavissa 24/7
  • Venäjän pullistelusotaharjoitukset suomen rajan tuntumassa
  • Viron Kaitseliitin miehiä oli kevättalvella puhelimien ja sähköpostin tavoittamattomissa ("matkoilla")
Kyllä. Voin olla hullu, mutta se ei minua haittaa. Minä en halua tulla enää koskaan yllätetyksi "housut nilkoissa". Mieluummin reagoin uhkiin liikaa kuin liian vähän. Töissä olen tietysti käynyt normaalisti ja perheelle en ole puhunut mitään mistään varautumisesta. Kustannuksia tietysti on tullut jonkin verran, mutta olen vähentänyt muita henkilökohtaisia harrastuskuluja. Jos minulla olisi täysi luottamus valtionjohtoomme niin henkilökohtaista harmaan vaiheen varautumista ei olisi tullut...
Nyt CV9030FIN foliohattua päähän sillä minäkin:

-Patruunat inventoitu ja täydennetty puuttuvilta osin - Jep, lompsassa oli rahaa ja patruunalaarin pohja näkyi, siis kauppaan. Inventoimattakin tiedän, kuinka paljon kuulia kaapista löytyy. Em. asiat kuuluvat minulla normaaliin harrastuselämään, eivät invaasioon varautumiseen.

-Uusia kivääreitä ostettu - Ei helvetissä, edelliset torrakot just sopii kaappiin, eivätkä ne (ehkä pistoolia lukuun ottamatta) ole sotaan lähdössä; kyllä valtio minulle pyssyn antaa. Miten voi sitäpaitsi käyttää useampaa, kuin yhtä kerrallaan?

-Tähtäimet kohdistettu - No totta kai, ei kai niitä erikseen rassata vituralleen joka a-rata reissun jälkeen.

-Sotareppu pakattuna autossa? - Ei autossa, vaan ullakolla... kyseessä on siis Maak:n kamoille varattu keikkalaukku, jota en viitsi purkaa, etteivät tavarat huku. Harjoitukseen lähtiessä nakkaan sen autoon, missä se saa olla, koska maastopukua lukuun ottamatta olen yleensä omissa vaatteissani. Omat SA-tilanteen kamppeet on kyllä hujan hajan ympäri käppä, osa varmaan hukassa, lainassa ja vielä hankkimatta. (Ei liity tämäkään harmaan vaiheen varautumiseen, vaan puhtaaseen laiskuuteen.)

- Juoksukuntoa kohotettu - On toki, kesä, aurinko, asfaltti, polkupyörä... päätelkää itse, liittyykö "harmaaseen vaiheeseen"...

- Olen käynyt kertaamassa - Joo, monena vuonna jo, useimpina 2-3 kertaa.

- Karttapuutteet korjattu - Enhän mä edes tiedä kovin tarkasti, mihin joudun. On mulla joku tietyökartta 90-luvulta.

- Radiojen akkuja uusittu. - Eih. En omista yhtään akkukäyttöistä radiota. Joku PMR-puhelin pari on, mutta niihin käy AA/AAA paristot. Niitä on laatikoittain, koska ilmeisesti kaikki ilman pattereita toimivat lelut hävisivät maailmasta vuoden 2005 tienoilla, jolloin esikoinen syntyi.

- Kodin omavaraisuutta nostettu. -Juu. Muutama purkki hernekeittoa ja jotain lihapullia ja näkkäriä on yleensä jemmassa. Ja 10 litraa vettä. Lähinnä kyllä myrskytuhojen ym. varalta, kun asun korvessa. Sitäpaitsi hernekeitto + ruisleipä on hyvää. Lihakarjaa, tarkemmin vasikoita, on tällä hetkellä vähintään riittävästi. Kuljetusta odotellessa...

- Paikallisiin maanviljelijöihin oltu yhteydessä - No, minähän olen sellainen. Veikkaan kyllä, että ruokapulan yllättäessä maajusseilla on muutakin tekemistä, kun "epäviralliset huoltokuviot" jonkun puolitutun kanssa, sen verran on sähköstä, vedestä ja öljytuotteista riippuvaista tämä maatalous...

- Jokapäiväinen maanpuolustus.net seuraaminen - Mitä vi***a, tämä harmaa vaihehan on kestänyt ainakin viisi vuotta! (Ja sitä ennen susi1...)

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
 
Näiden ja muiden tänne tekemiesi kirjoitusten perusteella "ulostulosi" ei yllättänyt. Toivo todella että sinulla ei ole SA-sijoitusta...enpä haluaisi tälläistä väkeä oman perustamispaikkani läheisyyteen...onneksi T-luokitus on voimassa myös SA-oloissa ja ALTSTO voi siihen LKP:n aikanakin komentajan pyynnöstä henkilöitä määrätä.

No niin NYT on aikaa kirjoittaa vastine pojalle.

Minulla on harMIKsesi sijoitus. SijoITUS on kyllä itsellenikin oikeastaan jo harmitus. AlkAISI olemaan nuorempien aika syrjäyttää minut. MUTta kun 20-30 vuotiaat ei vieläkään pärjää minulle edes fyysisesti.

Sinun perUSTAMispaikkasi johtajat kiittävät minun miehiäni SIItä, että ollaan tyhenneTTY ko. perustamispaikka DOSenteista ja vihreistä asemiehistä jo ennen kuin pERKkiläiset tulevat koko tontille.

Sitä paitsi saaTAn vaikka tuntea sen sinun perustamispaikkasi pÄÄllikön. Paras ystäväni on peRKIn päällikkö ja tunnen 2 muutakin perkin päällikköä OIKein HYVin.

Tiedän olevani erikoinen tapAUs kantahenkilöille. Muutamat heistä vihaavat minua ja muutamat rakastavat. Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta "nuoleskella" kantahenkilöitä tai muiTAKaan esimiesasemassa olevia. Pyrin tekemään hommat hyvin ilman ylimääräistä pokkurointia ja nuoleskelua. Usein joku muu kerää kunnian ja kiitoksen minun tekemisistäni. Sen olEN huomannut, että joillekin kantahenkilöille on täysin mahdotonta hyväksyä se, että reSERviläinen tai varusmies voi olla häntä parempi.

Itse olen ollut mukana vapaaehtoisessa soTILAskoulutuksessa jo silloin kun haettiin "Vornasen veljeksiä" pitkin mettiä. Minä olen ollut useissa sellaisissa vapaaEHTOisharjoituksissa, joissa on ollut henkisten sairauksien/vajavaisuuksien VUOksi puolustusvoimille kelpaamattomia henkilöitä. Tällaisten henkilöiden kouluttaminen on sinänsä aika turhaa, mutta me ollaan otettu se niin, että koulutetaankin itseämme näiden mukana raAHAttavien avulla. Periaatteessa kuka tahansa voi soDAN rasitusten vuoksi murtua väliaikaisesti tai pysyvästi henkisen ja/tai fyysisen kuormituksen takia. Tällaisia kavereita ei voi esim. sISsI Sodankäynnissä niin vaan lähettää kotiin. Niiden kanssa on opittava pärjäämään. Ja on opittukin. Yleensä "päällystakki" tai uni riittää, mutta ääripäässä kaveri naruilla kiinni ja kannettava lataamoon. Kaikki ei mene aina kuten Strömsöössä. Siksi kitka harjoiTUKsissa säästää verta kovassa tilanteessa.

Armeijan terveysluokitukset ja vAATimukset on olleet joskus vähän niin ja näin. LaKTOosi-intoleranssin takia C-paperit saanut mies on työskennellyt Yhdysvaltain, Ranskan ja SvEITsin armeijoiden sotilaskilpailuJOukkueissa ja kouluttanut MM. näiden maiden sotilaita äärimmäisiä olosuhteita vaativiin tehtäviin. Vielä 56 vuotiaana saa palkkaa Natoon kuuluVAN valtion hyökkäysvoimilta ja juoksee 3300m/12 minuuttia. Sotilaaksi kelpaamaton?

Miten muuten jotkut kantahenkilöiksi itseään väittävät unohtavat sen, että reserviläiset/kansalaiset ovat palkanneet kantahenkilöt kouluttamaan itseään? Vastaan itse: Sotien välinen rauhan aika on ollut tällä kertaa liian pitkä.
JOS kantahenkilö osoittautuu kyvyttömäksi palvelijaksi niin sellAInen voidaan onneksi vaihtaa SA-tilanteessa aika helposti.

Minulla ei ole yleisellä tasolla mitään kantahenkilöitä vastaan. Tätä CRV9030TIF:ää nyt vaan on aika kiva ärsyttää:cool:. Minun ystävissäni ja sukulaisissa on paljon kantahenkilöitä. AMMAttisotilaista vain muutama prosentti on paskiaisia. Oletan, että nekin nekin on SOdassa ihan jees.
 
Mietin tänään täysin samaa..

Kyllä:
- Kiristynyt tilanne Ukrainassa
- Ilmatilaloukkaukset "vahingossa"
- Talouspakotteet
- Sotaharjoitukset lähialueilla

Mites nämä?
- Propagandasota? Onko? Eikö ole? (En siis tosiaan tiedä)
- Suoranaista sodalla uhkailua ei ole tainut olla?
- Cybersodasta ei mitään havaintoa?

Suoranaista sodalla uhkailua ei ole, mutta "taloussodassa" retoriikka ja toimet kovenevat ja me olemme tässä aktiivinen osapuoli.

Vaikka en edelleenkään jaksa uskoa WW3:een tai edes laajempaan eurooppalaiseen sotaan, niin huomionarvoista on, ettei minkäänlaista lientymistä ole havaittavissa Itä-Ukrainan taisteluissa tai muutoin. Päinvastoin, sillä pakotteet ja uhkaukset pahenevat ja Venäjä käyttäytyy kuin sotaan valmistautuva valtio.

Mielestäni ollaan lähestymässä tilannetta jossa olisi perusteltua myöntää PV:lle lisäbudjetti, jonka avulla voitaisiin suorittaa keskipitkän aikavälin valmisteluja kuten jo tehtyjen hankintojen nopeuttaminen, kaluston ja a-tarvikkeiden täydennys ja hankinta sekä harjoitusmäärien kasvattaminen. Jos asia vaikuttaa liian arkaluontoiselta, voitaisiin rahoitusta poliittisesti perustella vaikka puolustusuudistuksen vaatimilla lisäpanostuksilla tai talouselvytyksellä.
 
Back
Top