skärdis
Greatest Leader
KH:ssa on tosiaan 3 kk suoja-aika. Mutta ei sitä tarkoita, että 3 kk pitää odottaa, jos harjoitukseen kutsuttava ITSE suostuu lyhyempäänkin varoitusaikaan. Luova ratkaisu: soitetaan sopivan sijoituksen omaavalle ja kysytään, että "voitko tulla ensi viikosta lähtien kertauksiin". Jos sanoo, että pitää kysyä työnantajalta, niin pyydetään saako soittaa suoraan työnantajalle. Soitetaan ja esittäydytään, että "majuri se ja se sieltä ja täältä esikunnasta, tarvitaan pikaisesti tämä mies Suomen edun vuoksi palvelukseen, onnistuuko?". Veikkaan, että yli 80% yrittäjistä tai yritysjohtajista vastaa: "KYLLÄ!, mies lähtee täältä sinne vaikka heti - ja me muuten hoidetaan päivärahat eli kaveri on siellä teillä täydellä palkalla - palkanmaksu täältä ei katkea. Säästäkää päivärahat rotuuliin.".
Kyllä, mutta polttoainekuljetuksissa ollaan erityisen herkällä alueella ja noista käskyistä on syytä keskustella Huoltovarmuuskeskuksen herrojen kanssa. Autoilijatkaan eivät voi antaa ylenmäärin polttoainekuskejaan, polttoainerekoista puhumattakaan, epävirallisesti Ilmavoimien käyttöön. Autot ja ukot kun on sidottu pitkälti jo Huoltovarmuuskeskuksen kanssa tehdyillä sopimuksilla. Toki Ilmavoimat ja Huoltovarmuuskeskus ovat asiansa varmasti hoitaneet niin, että kuljetukset järjestyvät virkatietä käyttäen.
Polttoainekysymykset ovat yksi niistä, joista kriisitilanteessa tulee ensimmäisenä pula. Kuljetuskalustoa ei kuljestusliikkeillä ole reservissä, eikä osaavia kuljettajiakaan aivan joka oksalla odottele.
Sinällään kyllä mielenkiintoisia kysymyksiä eli ajettaisiinko Ilmavoimien polttoaineet siviilien toimesta vai pukkaisiko säiliöautonkuljettajille heti ensimmäisenä palvelukseenastumismääräyksiä? Ja miten on harmaan vaiheen valmiusasiat hoidettu jne? Mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin taitaa olla vähän julkisia vastauksia.
Mikään laki ei pakota aloittamaan kertauksia aina varuskunnasta käsin. Eikä niitä ole aloitettukkaan. Isäni oli järjestämässä yksiä harjoituksia 1970-luvulla,jossa joukko perustettiin keskelle "metsää" kuten oikeastikin tullaan Suomessa tekemään, jos "pilliin vislataan". Harjoitukset alkoivat ja päättyivät johonkin mielivaltaiseen koordinaattipisteeseen "siellä jossain". Aika mielenkiintoista meininkiä. Omat harjoitukseni ovat aina alkaneet ja loppuneet varuskuntaan.
Veli on Rajavartiolaitoksen reserviläisiä ja heillä on kertausharjoituksia ollut toistuvasti. Joskus 2004 tai 2005 oli Pohjois-Karjalassa harjoitus, jossa rajan sissit oli määrätty saapumaan kertausharjoituksiin Höljäkän seisakkeelle klo se ja se. Käytännössä ressut siis tulivat kertauskäskyn litteralla junalla ja nousivat junasta Höljäkässä, josta suoraan metsään.
Viimeksi muokattu: