Tunnistus vaikeampaa kuin ampuminen
Itä-Ukrainan kapinalliset ovat jo aikaisemmin pudottaneet muistaakseni ainakin yhden keskikorkeudella lentäneen Ukrainan armeijan kuljetuskoneen, joten arvelut keskimatkan IT-ohjuksista separatisteilla vaikuttavat uskottavilta.
Koneen tunnistaminen tietenkin on vaikeampi asia, kuin sen ampuminen, minkä aikoinaan karvaasti kokivat myös
venäläiset Sahalinissa ja jenkit Persianlahdella. Tavanomainen tutkamittaushan ei anna koneen tyyppiä. On olemassa tutkatunnistustekniikoita, joista esim. kokeellisen
kotimaisen monipaikkatutkan tunnistusmenetelmä on hyvin sopiva ja helppo tällaisten suoraan lentävien matkustajakoneiden riippumattomaan tyyppitunnistukseen, mutta tällaisia '
tutkajalanjälkiä' tunnistavia menetelmiä ei vielä ole maailmalla yleisessä käytössä, saati sitten Itä-Ukrainassa.
Perinteinen visuaalinen tunnistus on tietenkin mahdollista. Hyvässä näkyvyydessä voi yrittää kiikaroida lentoa, mutta tällainen harmaapohjainen matkustajakone saattaa kymmenen kilometrin korkeudessa todellakin muistuttaa Ukrainan armeijan kuljetuskonetta. Ylläoleva tiedustelun sieppaama väitetty separatistikomentajan repliikki paljastaa hänen olleen tietämätön maan yli kulkevista matkustajakoneiden lentoreiteistä, mikä voi osaltaan höllentää IT-ohjuksistaan ylpeiden kapinallisten laukaisykynnystä.
Nettipalvelujen konetunnistukset epävarmoja
Omien tunnistusmenetelmien puutteessa saattaa Itä-Ukrainankin kapinallisten mieleen juolahtaa käyttää suosittuja
FR24:n ja
PF:n kaltaisia nettitutkia. Näiden palvelujen konetunnistuksiin on kuitenkin koira haudattuna, jos ei jopa useampiakin, mitä tottumaton konebongari ei huomaa.
Terroristi tai vapaustaistelija, riippuen katselukulmasta, lienee yleensä kiinnostunut aivan muista asioista, kuin nettisivun palvelun mahdollisista epätarkkuuksista. Jos separatistit erehtyivät käyttämään näitä nettipalveluja ohjusilmatorjuntansa konetunnistuksen ja -paikannuksen apuna, niin kyseessä oli todellinen emämunaus. Nämä nettitutkien virheet ja epävarmuudet tulivat heillekin ilmi, mutta liian myöhään, ja karmein seurauksin.
Näiden lentsikkatutkasaittien epätarkkuuksien ja virheiden luonteeseen ei liene tarvista syventyä tarkemmin, mutta pari tunnistusvirheiden syytä voi kuitenkin mainita. Merkittäviä tunnistusvirheitä syntyy mm. nettitutkien tietokantapuutteista ja aikavirheistä.
Toisiotutkan tietokanta- ja aikavirheet
Lentokone ei lähetä toisiotutkansa ADS-B mode-S -omatunnuksen ja paikannuksen mukana tietoa rekisteristään tai lentoyhtiöstään, vaan ns. ICAO-heksan. Se on koneen sarjanumero, jonka perusteella nettitutkapalvelu kaivelee käyttämästään tietokannasta kyseisen lentokoneen ne tiedot, jotka palvelu sitten näyttää nettisivullaan, kuten konetyyppi, rekkari, lentoyhtiö, valokuvat ym. Tunnistustietokantojen lukuisista virheistä on ollut lentsikkabongarien saiteilla kritiikkiä, ja olen usein havainnut niitä myös kokeellisen
kotimaisen monipaikkatutkan mittauksissa.
Toinen merkittävä virhe on aika. Yksi aikavirheiden monista syistä ovat nettipalveluja avustavien lentsikkabongarien tietsikoiden kellojen käyminen kymmeniä sekunteja väärässä ajassa. Koneen ADS-B-purskeeseen ei nimittäin sisälly myöskään kellonaikaleimaa, vaan sen lisää purskeen vastaanottava softa tietsikan kellosta. Jos avustavan lentsikkabongarin tietsikka kalibroi kellonsa ikkunakäyttikselle tavanomaiseen tapaan kerran viikossa, niin kellonaika saattaa heittää kalibrointijakson loppupuolella minuutinkin.
Jonkun hassun minuutin aikavirhe ei tietenkään haittaa läheistensä lennon saapumista seurailevaa nettisurffaria. Sensijaan puolenkin minuutin aikaero lentoreitillä voi aiheuttaa todellisen lentokoneen virhepaikannuksen maasta käsin, erehdyttäen tunnistuksen vaikkapa sitä seuraavaan koneeseen, joten pahat mielessään IT-ohjusta suuntaileva revolutsionääri voi lukita tähtäimensä aivan väärään kohteeseen.
Ampuivat omaan jalkaansa..?
On tietenkin vain arvailuani, että Itä-Ukrainan separatistien kotikutoisten IT-joukkojen tähtärit olisivat haksahtaneet uskomaan nettipalvelujen välittämää koneen SSR:n virhealtista omatunnusta ja epämääräistä paikkatietoa. Toisaalta separatistien tähtärit näyttävät tosiaan ennenkin ampuneen varman tunnistuskorkeuden yläpuolella lentäneitä koneita, joiden tunnistusmenetelmät lienevät Itä-Ukrainalaisilla hyvin vähissä, ja koulutuskin aika pikaista, joten tällainen vaarallinen tunnistusoikotie saattaa liittyä onnettoman harhalaukauksen tapahtumaketjuun.
Oli tapahtumien kulku sitten millainen tahansa, niin riemukasta torjuntavoittoa havitelleille Itä-Ukrainan kapinallisille tämä harhaosuma saattaa merkitä jopa ratkaisevaa jo ennestään horjuvan yleisen mielipiteen ja jäljellä olevan elintärkeän omien tuen kääntymistä murskaavaksi yleiseksi paheksunnaksi.
Kapinallisten tukena on tietenkin erään rajantakaisista kansalaisistaan huolehtivan autoritäärisen maan keskitetyn valtiollisen median tiedotusvoima, joka saattaa venyä mittaviin suorituksiin kääntääkseen tapahtuman vaikutuksen suuntaa. Lyhyellä ajalla
vastatiedotus voi onnistuakin, esimerkiksi
syyttämällä Ukrainan armeijaa alasampumisesta. Ajatteleva lukija huomaa tällaisen väitteen heti kyseenalaiseksi, koska separatisteilla ei tiettävästi ole torjuttavaa ilmatoimintaa, eikä siis kuljetuskoneitakaan, enempää kuin tarvettakaan niille. Onneksi historian pitkässä virrassa
totuudella on tapana pulpahtaa pinnalle, kun vastatiedotuksen pyörteet ovat hellittäneet.
T: - Juha -
Linkkejä:
Majuri
Tommi Lappalaisen arvio:
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/...tajakonetta-ammuttiin-ehka-vahingossa/3533336
"Ukrainan separatistit ovat poistaneet sosiaalisesta mediasta tietoja, joiden mukaan he olisivat ampuneet ukrainalaisen kuljetuskoneen alas eilen." "-ampuivatko sittenkin matkustajakoneen?" "Jos koneen maahan syöksy vahvistetaan separatistien tekemäksi, vaikeuttaa se huomattavasti Venäjän presidentti
Vladimir Putinin asemaa kriisissä."
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/kapinalliset-poistivat-tuhoviestinsa-ampuivatko-sittenkin-matkustajakoneen/3533396
"Jos Malaysia Airlinesin matkustajakone ammuttiin alas, kyseessä ei olisi ensimmäinen kaupallisen lentokoneen alasampuminen."
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/matkustajakoneita-ammuttu-alas-ennenkin/3533074