Kiusaamista on ollut valtavasti eikä käsittääkseni kukaan lommoitta käy esim yhdeksää vuotta koulua. Oikein kiusatuilla on tosi vaikeaa, ja kiusaaminen on vienyt itsemurhiin.
Tämä keskustelu lähtee silti lapasesta just siihen väärään suuntaan. Tämä harhauttaa Breivikeistä ja Auvisista mediaselityksiin, usko pois.
Kokemus näkyy raportissakin, ja se on osin ristiriidassa muiden kokijoiden kanssa,
Tärkeintä ehkä olisi nähdä ne muutkin yhteiset nimittäjät, kuten eristyneisyys, mielenterveyshäiriöt, nettiyhteisöt, väkivallan ihannointi, yksinäinen julkisuushakuisuus, ihmisviha jne.
Toki näin. Kommentoinkin vain tuota koulukiusaamista. Ei koulukiusaaminen itsessään ole selittävä tekijä, vaan se on vain katalyytti.
Jos nyt unohdetaan terrorismi, jengirikollisuus, uskonnolliset hörhöyhteisöt ja perhesurmat jotka kattavat valtaosa joukkomurhista ja joilla on omat syynsä ja taustansa ja keskitytään näihin yksittäisten tekijöiden päältä päin yllättäviin tekoihin kuten kouluampumisiin niin ehkä merkittävin yhteinen tekijä löytyy tekijöiden persoonallisuudesta eräänlaisena narsistisena piirteenä.
Monilla näistä tekijöistä on yli-ihmiskäsityksiä. He pitävät itseään muita parempina/viisaampina/jne. Ja tässä väitän taustalla olevan enemmän tai vähemmän narsistisen persoonallisuuden omaava ihminen. Nämä ihmiset eivät lähes koskaan omaa väkivaltaisia taipumuksia (joskin he monesti ihannoivat väkivallan tuomaa valtaa, eivät väkivaltaa sinänsä). Kun tällaisen luonteenpiirteen omaava ihminen sitten altistuu tietynlaisille ympäristötekijöille (ankarat kotiolot, koulukiusaaminen, sosiaalinen epäonnistuminen) se loukkaa heidän minäkuvaansa ja ääritapauksessa johtaa sitten joukkomurhaan. Näille ihmisille joukkomurha on viimeinen "haistakaa paska, minä olen oikeassa, katsokaa kuinka tunnettu minä nyt olen" hetki. He ovat monesti suunnitelleet ja hekumoineet suunnitelmallaan vuosien ajan ennen kuin joku tekijä loppujen lopuksi laukaisee toiminnan. Väitän, että tälläkin hetkellä suomessakin on monia ihmisiä jotka päänsä sisällä nautiskelevat ajatuksesta "kyllä minä voisin näin tehdä ja voi hitto että olisin silloin kova kaveri". Kyseessä on tavallaan henkinen defenssi arkielämän epäonnistumisia kohtaan (pitää muistaa, että tässä epäonnistuminen ei välttämättä tarkoita epäonnistumista sinänsä, vaan kokemusta siitä, että heidän mahtavaa viisauttaan ei arvosteta). Onneksi vain harva toteuttaa tämän fantasiansa.
Mitä tulee aseisiin, niin aseiden yleisyys toki laskee tekokynnystä, koska teon fyysinen vaikeus estää sen joidenkin kohdalla. Aseet itsessään eivät ketään aja tekoon.
Taas kysymykseen miksi näitä nykyään tapahtuu, johtunee osittain tiedonvälityksen leviämisestä. Narsistille ajatus saada itsensä koko maailman tietoon on kultaa. He postaavat yleensä "tarinansa" (yleensä aivan horinaa) hieman ennen tekoa. Materiaalia löytyy monesti heidän jäljiltään hyllymetrejä. He voivat nautiskella ajatuksesta kuinka paljon julkisuutta he saavat ja tämä on olennainen osa tästä viimeisestä "fuck you" viestistä maailmalle. Tämä on jo kauan tunnettu piirre itsemurhaajien keskuudessa. Tämä näkyy hyvin siinä, että monesti nämä tekijät eivät pyri maksimoimaan uhrimääräänsä esimerkiksi pakenemalla ja vaihtamalla paikkaa. He haluavat mahtavan monumentin (Columbinen hirviöt) itselleen, eivät jotain pikkumaista juoksentelua ympäri kaupunkia.
Tämä on laaja aihe ja siitä voisi kirjoittaa virstan eikä sittenkään saada aikaan kuin pintaraapaisun, mutta tuossa nyt hieman omaa näkemystä.