Monipaikkatutkajärjestelmä

Tuossa 5km päässä kotoani sijaitsee tutka-asema joka ei näy Googlen sateliittikuvassa eikä street view kuvissakaan. Sikäli erikoista, että valtatieltä näkee kuitenkin helposti tutkan olemassaolon.
 
Eikös google jätä militaari jutut pois noista? Sanoisin että ainakin pyydettäessä poistaa niitä... Se mitä hyötyä siitä on sitten oma kysymyksensä koska kyllähän naapuri kiinteät kohteet tietää ja onhan naapurilla omia satelliittejakin... Tietysty saahan tuolla vähän estettyä sitä että turistit eivät käy aidantakana kurkkimassa.... Eihän noita armeijan varikoitakaan taida kartoissa edelleenkään näkyä...
 
Oletko aivan varma. Nykyään kartoissa näkyy kaikki. Missä päin asut?
Olen lähestulkoon varma. Asun Kaarinassa. Tuo tutka-asema Liedossa Tuulissuon teollisuusalueen takana jonkin maatilan mailla olettaakseni. Yrittäkää etsiä sitä. Yritin jopa polkupyörällä lähestyä mutta en löytänyt perille.
Edit.. Tutka pyörii vinhaasti ohikulkutien kupeessa joten tässä ei nyt mitään topsecret kohteita paljasteta.
 
Eikös google jätä militaari jutut pois noista? Sanoisin että ainakin pyydettäessä poistaa niitä... Se mitä hyötyä siitä on sitten oma kysymyksensä koska kyllähän naapuri kiinteät kohteet tietää ja onhan naapurilla omia satelliittejakin... Tietysty saahan tuolla vähän estettyä sitä että turistit eivät käy aidantakana kurkkimassa.... Eihän noita armeijan varikoitakaan taida kartoissa edelleenkään näkyä...

Kaikki näkyy kartoissa nykyään, muuttui joskus 90-luvun puolivälissä. Google ilmeisesti poistaa pyydettäessä, mutta Suomessa siihen ei ole lähdetty ja maanmittauslaitos ei poista mitään.

Olen lähestulkoon varma. Asun Kaarinassa. Tuo tutka-asema Liedossa Tuulissuon teollisuusalueen takana jonkin maatilan mailla olettaakseni. Yrittäkää etsiä sitä. Yritin jopa polkupyörällä lähestyä mutta en löytänyt perille.
Edit.. Tutka pyörii vinhaasti ohikulkutien kupeessa joten tässä ei nyt mitään topsecret kohteita paljasteta.

Liedon tutka-asema näkyy myös ja nykyään ei pyöri antennit kuin kuvun suojissa. Tai itseasiassa taitaa se vanha KEVAnkin etäisyydenmittausantenni siellä edelleen olla.
 
Kaikki näkyy kartoissa nykyään, muuttui joskus 90-luvun puolivälissä. Google ilmeisesti poistaa pyydettäessä, mutta Suomessa siihen ei ole lähdetty ja maanmittauslaitos ei poista mitään.



Liedon tutka-asema näkyy myös ja nykyään ei pyöri antennit kuin kuvun suojissa. Tai itseasiassa taitaa se vanha KEVAnkin etäisyydenmittausantenni siellä edelleen olla.
Puolikuun mallinen pyörii.
 
Kyllä näkyy kupu myös. Eli kuvussa varsinainen tutka ja pyörivä etäisyydenmittain?

Siis meillähän on tulossa käyttöön uusi KEVA 2010 keskivalvontatutkajärjestelmä ja se kupu kuuluu siihen. Pyörivä antenni kuuluu vanhalle lähivuosina (2015-2017?) poistuvalle kotimaiselle KEVA laitteistolle. Muistat varmaan aikaisemmin nähneesi kaksi mastoa joissa antennit toinen valvontaan/etäisyydenmittaukseen ja toinen korkeudenmittaukseen.
 
Olisivatkohan sittenkin ihan vain maalauksia?

http://binged.it/UvpWV5

Ilmeisesti. Hämmästyttävän huono kuvanlaatu Googlella.

lennubaas-lennuv%C3%A4li.jpg
 
Google Mapsin kuvanlaatu on optimoitu lähinnä nopeutta ajatellen. Jos haluatte parempilaatuista, niin Google Earth, tai Kansalaisen Karttapaikalta löytää todella hyvää ilmakuvaa Suomesta.
 
Tohtorinväitöskirja uudenlaisesta tutkajärjestelmästä

Uudenlaisesta hajautetusta, tarkkuusmittauksiin ja jatkuvaan seurantaan kykenevästä monipaikkatutkajärjestelmästä julkaistiin LUT:ssa Lappeenrannassa Piotr Ptak:in tohtorinväitöskirja. Väitöskirjassa kerrotaan, miten ohilentäviä koneita mitattiin, ja millaisia matemaattisia menetelmiä sekä softaa tohtorikokelas käytti niiden sijainnin ja konetyypin ratkaisuun.

Tässä maanpuolustusnetin aikaisemmassa viestissä on kerrottu tutkakonseptin uusista puolustuksellisista ominaisuuksista. Vielä demoasteella oleva menetelmä pystyy paitsi paikantamaan, niin tunnistamaan lentokoneiden tyyppejä. Tiettävästi ensi kertaa maailmassa myös 'pimeinä', eli ilman omatunnistetta lähettävää toisiotutkaa (SSR) lentäviä.

Muidenkin toimintojen tuki, kuin perinteiseen ilmavalvontaan ja lennonvarmistukseen liittyvät, on huomioitu uuden järjestelmän suunnitelmissa. Esimerkkeinä näistä, konseptin mukainen tutkajärjestelmä antaa ympärinäkevät silmät pinta- ja ilma-aluksiin ja ajoneuvoihin. Myös pimeään ja pilven sisään. Tarvitsematta omaa lähetintä, käyttäen järjestelmän lähetinverkkoa passiivisesti. Kylkiäisenä satelliiteista riippumaton paikannus. Ja älykännyyn jokaiselle oma lähivalvontatutka. ;)

Kehityshankkeella ei ole rahoitusta. Sitä on kyseisen tohtorinväitöskirjan ohella tehty vapaaehtoisvoimin. Radioamatöörit ja DX-kuuntelijat suorittivat käytännön mittaukset väitöskirjan matemaattisten mallinnusten ja ratkaisujen pohjaksi, joten mittausmenetelmät ja -järjestelyt eivät maksaneet mitään. Kun tutkajärjestelmän kehitystyölle löytyvät yrittäjät, ja työ pääsee vauhtiin, toivokaamme, että siitä merkittävä osa pysyy kotimaassa.


T: - Juha -


Väitöstilaisuus LUT:lla Lappeenrannassa 25.6.2015:

Aircraft Tracking and Classification with VHF Passive Bistatic Radar (c) J Hartikka.jpg


Piotr Ptak ja Tuomo Kauranne väitöstilaisuudessa:

IMG_9108 Piotr esittelee dopplerien käsittelyä (c) J Hartikka.JPG


Väitöskirja:

IMG_9069 Kirjat.JPG


Linkit

Jäljettömiin kadonneen malesialaisen 'mysteerikoneen' arvoitus lienee innostanut tohtorinväitöstä uutisoineen toimittajan kirjoittamaan uudenlaisen tutkaverkon soveltuvuudesta lentoliikenteen seuraamiseen vapaaehtoisvoimin: http://www.talouselama.fi/uutiset/maailmanluokan juttu lappeerannassa kehitetty uusi menetelma jolla kadonneet lentokoneet paikantuvat satojen kilometrien paasta/a2312651?utm_source=emaileri&utm_medium=Email

Väitöskirja "Aircraft Tracking and Classification with VHF Passive Bistatic Radar". Piotr Ptak, LUT 2015. Supervisor Docent, PhD Tuomo Kauranne. Reviewers Prof. Pekka Neittaanmäki and PhD Hannu-Heikki Puupponen. ISBN 978-952-265-815-9, ISBN 978-952-265-816-6 (PDF).

Radioharrastajien viestiketju, jossa on teknisiä raportteja tutkamittauksista, eli 'lentsikkadopplereista': http://www.oh7ab.fi/foorumi/viewtopic.php?f=21&t=295&start=80#p1174

Monipaikkatutkan demoasema toiminnassa. Määräajoin päivittyvä maanpuolustusnetin 'raaka' radiospektrikuva Pietarin ja Sekeen TV-lähettimien kanavilta, katseltuna Joensuun läheltä. Pienen harjoittelun jälkeen tästä voi lukea lentokoneiden juovat eli 'dopplerit', myös 'pimeinä' eli ilman SSR-transponderia lentävien. Kaukaiset lentsikkadopplerit näkyvät spektrissä kapeina viistojuovina, tässä yleensä Jyväskylää tai Pietaria ohittavien koneiden. Lähempää havaintoasemaa ohittavat, yleensä Kaukoidän reiteillä Kaakkois- ja Itä-Suomen ylittävät näkyvät pitkinä ja loivina S-kaarina. Havaintoaseman päältä lentävät näkyvät jyrkempinä pitkinä S-dopplereina. http://maanpuolustus.net/pages/tutka/
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @JHartikka - empä aikaisemmin ollut huomannut että ketju sisälsi näin hyvää juttua monipaikkatutkasta :) Tuohan vaikuttaa ihan mahdottoman fiksulta: halpa, hajautettu, tarkka, vaikeasti (mahdoton) torjuttava, löytää myös stealth-koneet.
 
Käsite saattaa olla aavistuksen hankala ymmärtää, mutta nämä pari kuvaa selventänevät toimintaperiaatteen jokaiselle :)

image0025.gif


Multistatic_resolution.png
 
Back
Top