MP-netin lustraatioketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin, jonkinlaista teatteriahan se oli kauan aikaa, ennen kun liityttiin Natoon.
Oliko se sitten teatteria venäjän suuntaan eli näytellään ikuista ystävyyttä sinneppäin? Muutamat meikälaiset kuitenkin ylisuorittivat näytelmän käsikirjoituksen ihan sikana eivätkä vieläkään pysty tätä myöntämään.

Eikä näytelmä ole loppunut, se energia ja poliittinen voima käytetään nyt johonkin muuhun, esimerkiksi parhaan mahdollisen NATOn tarjoaman hyödyn vähentämiseksi tai esimerkiksi DCA sopimuksen toimien vaikeuttaminen.

Ne jotka ovat Kremlin koukussa pelaavat Kremlin pussiin niin kauan kunnes niissä on pari metriä multaa päällä.
 
Heitto "nyt oli paras hetki, liittyä kun venäjän varuskunnat tyhjiä" ei kestä mitään älyllistä analyysia.
Otin sinut pois himmennyksestä, mutta tilanne ei näköjään ole muuttunut. Tuollaista heittoa tässä keskustelussa ei nimittäin ole. Tuossa on vastaava suora lainaus tekstistäni:

Vaikka aikaisemmin olisi voinut liikkua, nyt oli ainakin hyvää se, että Petsamo, Alakurtti ja Perkjärvi olivat tyhjinä ja britit väläyttelivät takuita (vaikka virallisesti sellaisia ei tehty) ja koko prosessin ajan oli joukkoja kylässä harjoittelemassa.

Olen keskustellut täällä yli kymmenen vuotta ja harvoin on tullut törmättyä jatkuvaan olkiukkojen rakenteluun. Se on kuitenkin alkeellinen argumentointivirhe. Joskus se käy vahingossa huolimattoman lukemisen vuoksi, mutta toistuvana jää vain kaksi vaihtoehtoa: aito vaikeus hahmottaa tekstin merkitykset tai tahallinen keskustelun vääristäminen. Mikä silloin on motiivi?

En ole kovin usein laittanut ketään pois näkyvistä. Kymmenen vuoden aikana kaksi kertaa. Jos sinulla on joku hyvä selitys käytöksellesi, pistä yv. Pidän pari päivää linjan auki.
 
Otin sinut pois himmennyksestä, mutta tilanne ei näköjään ole muuttunut. Tuollaista heittoa tässä keskustelussa ei nimittäin ole. Tuossa on vastaava suora lainaus tekstistäni:



Olen keskustellut täällä yli kymmenen vuotta ja harvoin on tullut törmättyä jatkuvaan olkiukkojen rakenteluun. Se on kuitenkin alkeellinen argumentointivirhe. Joskus se käy vahingossa huolimattoman lukemisen vuoksi, mutta toistuvana jää vain kaksi vaihtoehtoa: aito vaikeus hahmottaa tekstin merkitykset tai tahallinen keskustelun vääristäminen. Mikä silloin on motiivi?

En ole kovin usein laittanut ketään pois näkyvistä. Kymmenen vuoden aikana kaksi kertaa. Jos sinulla on joku hyvä selitys käytöksellesi, pistä yv. Pidän pari päivää linjan auki.

Ei ole kysymys mistään olkiukoista eikä argumentointivirheistä. Halusit tuolla tukikohtien tyhjänä ololla puolittain puolustella käsitystäsi, että Nato-optio jotenkin oli suunnitelmallinen ja se suunnitelma toimi hyvin. Itse olen eri mieltä asiasta. Vaikka lopputulos oli hyvä, se ei ollut varsinaisesti suunnitelmallisuuden ansiota. Enkä henkilökohtaisesti usko että Niinistö oli joku sissi, joka rakensi askelmerkkejä Natoon suunnitelmallisesti molemmat kautensa. Niinistö ei kuitenkaan ollut mitenkään huono presidentti, se teki paljon hyvääkin ja Suomen tilanne on ollut aina vähän vaikea, tässä noiden mulkkujen vieressä.

Ei tässä tarvitse alkaa mitään sen ihmellisempiä motiiveja etsimään. Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että olen eri mieltä asioista kuin sinä olet.
Nämä sinunkin kaikki kirjoittamasi asiat on vain mielipiteitä. Ei sinulla ole mitään sisäpiirin tietoa Suomen turposta, kuten ei meillä muillakaan.

Haluat kuitenkin näköjään aina korostaa muiden vastakkaiden mielipiteiden olevan vääriä ja niiden esittäjen olevan älyllisesti vähälahjaisia.
Minulle on aivan yhdentekevää. Samoin minulle on yhdentekevää miten säädät näkymääsi tässä porttaalissa.
Jätä kuitenkin jatkossa kaikki nimittelyt pois ja pysy asiassa. Vältän jatkossa kommentointeja noihin viesteihisi, kun se näköjään noin ahdistaa.
 
Ei ole kysymys mistään olkiukoista eikä argumentointivirheistä. Halusit tuolla tukikohtien tyhjänä ololla puolittain puolustella käsitystäsi, että Nato-optio jotenkin oli suunnitelmallinen ja se suunnitelma toimi hyvin.
Tämä on off-topic, mutta vielä kerran:

Tässä vastauksessasi näkyy vähän sama ongelma. Väität pokkana minun tehneen jotain mitä ei ole tuolla näkyvissä. Eihän niiden tukikohtien tyhjäksi menemistä voinut kukaan ennustaa eikä se kerro suunnitelmallisuudesta sen enempää. Tämäkin viestisi osa on olkiukko. Aiemmin siteeratessasi vaihdoit jopa komparatiivin superlatiiviin tuottaaksesi uusia haluamiasi merkityksiä toisen tekstiin. Ei hyvä juttu.

Sitä on ollut aiemminkin liikkeellä. Se oli syy, miksi olen aiemmin pitänyt sinut vaimennettuna. Kyse kun ei kohdallasi ole mielipide-erosta, kuten yrität esittää, vaan vääristelystä ja olkiukkoilusta. Kyse on minulle keskustelun konseptista, joka yleensä hallitaan täällä. Ei egosta, ei erimielisyydestä, vaan keskustelutaidosta. Joka päivä täällä olemme eri mieltä olleet aika kauan, mutta emme tee fiktiota toisten jutuista

En vihjaile. Kerroin vaihtoehdot: joko vaikeus hahmottaa mitä tekstissä on tai tahallisuus, esim. taipuvaisuus ylitulkintaan ideologisista syistä tms.

Mutta nyt tämä off topic saa jäädä. Ei tämä etene suuntaan eikä toiseen, jos et näe mitään ihmeellistä uudelleensanoituksissasi.

Ei tässä ole voittajia. Sanon nyt näkemiin ja voi hyvin. En laita sinua hiljennykseen enkä moiti mielipidettäsi. Yleensä, ja sama koskee meitä kaikkia, pitää silti muistaa, että jos joku on sitä mieltä, että Kuu on juustoa, hän saa olla sitä mieltä, mutta hänen mielipiteensä ei silti muuta Kuuta juustoksi.

Ja jos nyt tulkitsisit, että minä tällä tarkoitan, että vain minä tunnen Kuun ja väitän sinua juustomieheksi, olisit väärässä!

Tätä tarkoitan.
 
Timo Harakka, Eero Heinäluoma, Petri Honkonen, Esko Aho ja lukemattomat muut. Miettikkää hetki mitä neuvostopaskaa he suomalaisille tarjoavat.

Kuvottavaa. Petri Honkonenkin on valittu jo useaan kertaan kansanedustajaksi. Tämä maa on tuhon oma, jos näistä ei päästä lopullsesti eroon.

1720120827510.png
 

Grant has worked in the Defence Ministries of Ukraine, Latvia, Estonia, Bulgaria, Macedonia, Montenegro, Moldova, Poland, Albania, Kosovo, Slovenia, Serbia and Chile. Grant supported many operations including both Gulf wars, Bosnia and Kosovo. He was Defence Attaché in Finland, Estonia and Latvia. In 2016 Glen was Project Manager in MOD Ukraine running a one year UK funded project “Reform of Defence Housing” and in January 2018 published a groundbreaking paper on reform of the Ukraine military in Kyiv Post."
 
Tämä liittyy Nord Stream - putkeen, mutta jos joku vielä pohtii että olisiko Natoon pitänyt liittyä vähän aikaisemmin, voi tutkailla näitä päättäjiä sillä silmällä.

1722626426932.webp
 
Erkki perhana se jaksaa nävertää Suomea ja turvallisuuttamme. Eikö tuolta jo voitaisi ottaa kynä pois?

Alku on tuttua liirumlaarumia, ja sitä odottaa että mistä jutun pihvi putkahtaa. Kyllä se tulee, katkeran tappion kärsineen vanhan miehen voihkintaa:
Maailmaa koossa pitävää ja eksistentiaalisten uhkien torjuntaan välttämätöntä sopimuspohjaista järjestystä ei haasta vain Venäjän ja Kiinan kaltaisten autoritaaristen maiden käyttämä voimapolitiikka. Sitä murentavat myös lännen soveltamat kaksoisstandardit.
Häpeällinen haluttomuus puuttua Israelin tai muiden lännen liittolaismaiden sotarikoksiin, ihmisoikeusrikkomuksiin ja oikeusvaltion murentamiseen ei enää perustu vain omiin valintoihimme. Kyse on paljon periaatteettomammasta syystä vaieta rikkomuksista silloin, kun kyse on Yhdysvaltain liittolaisesta tai muutoin sille tärkeästä intressistä. Tämä on peilikuva siitä miten niin sanotulla suomettumiskaudella ei haluttu loukata Neuvostoliittoa ja toimia sen intressien vastaisesti.
Turha provokatoriseksi katsottava voiman näyttö, kuten ydiniskuihin kykenevien B-52 pommikoneiden lennättäminen Suomen ilmatilassa, ei ole sitä varten tarpeen.
Niiden kanssa ristiriidassa on Suomessakin villiintynyt sotaretoriikan viljely.
Rauhasta puhuminen ei ole heikkouden osoitus vaan tarvittavaa järjen ääntä, jonka vallitseva militaristinen uho haluaa vaientaa.
Suomen tulee edelleen toimia Pohjoismaiden pitkään ja johdonmukaisesti kannattaman ydinaseriisunnan edistämiseksi. Varsinaisiin hyökkäyksellisiin ydinsotaharjoituksiin Suomi voi monen muun Nato-maan tavoin hyvin pidättäytyä osallistumasta.
Selviytymisemme ehdoksi ei riitä kyky torjua Venäjän aggressiiviset aikeet. Se on edelleen tarpeen ja siihen tarvitaan yhtä lailla diplomaattisia taitoja kuin puolustuskyvyn ylläpitämistä. Selviytymisemme edellyttää kuitenkin myös ydinaseiden, ilmastonmuutoksen ja luontokadon globaaleihin haasteisiin vastaamista tavalla, johon kaikki maailman valtiot on saatava osallistumaan. Pelkään että Suomen nykyinen passivisuus on suuri virhe ja vaarantaa meidän ja kaikkien muidenkin selviytymisen.

Suomen suhde Israelin sotarikoksiin on peilikuva suomettumisen ajasta, kirjoittaa Erkki Tuomioja​

Essee|Euroopan on vahvistettava omaa puolustustaan ja autonomiaansa, eikä Suomen turvallisuutta pidä ripustaa vain transatlanttiseen suhteeseen, kirjoittaa entinen ulkoministeri ja Sdp:n kansanedustaja Erkki Tuomioja.

Tilaajille
6f3df92074d3a188c60109412e8a91b8.jpg

Kuuntele juttu
Erkki Tuomioja

2:00
Kun Mauno Koivistolta aikanaan kysyttiin, mikä on Suomen idea, hän vastasi ”selviytyminen”.

Se oli hyvä vastaus silloin eikä ihan huono tänäänkään. Maailma on kuitenkin nyt muuttunut niin paljon, että sitä mitä selviytymisellä ymmärretään, on tarkasteltava uudessa valossa.

Aikaisemmin selviytymistarinaan on liittynyt ajatus, että kävi muun maailman miten tahansa, tärkeintä on että Suomi selviytyy vapautensa säilyttäen. Ongelmaksi se on muuttunut maailmassa, jossa kaikki valtiot asettavat oman kansakunnan selviytymisen ja menestyksen tavoitteekseen ja jossa tämä kuitenkin edellyttää samanaikaisesti myös jokaisen omaa suvereniteettia kaventavaa ylikansallista ja universaalia yhteistyötä.

Tämä koskee myös ja nimenomaan inhimillistä elämää kaikkialla maailmassa koskettavaa kolmea eksistentiaalista uhkaa: ydinaseita, ilmastonmuutosta ja luontokatoa. Näiden torjumiseen ei kenelläkään ole toimivia ”rajat kiinni” ratkaisuja.

Elämme peruuttamattomassa keskinäisriippuvuuden maailmassa, sekä hyvässä että pahassa. Hyväkään – turvallisuus, hyvinvointi ja menestys – ei ole mikään nollasummapelin jakojäännös, vaan yhteistyö ja suvereenisuudesta tinkiminen tuo samanaikaisesti etuja kaikille.

Globalisaatio on tuottanut paljon hyvää ja nostanut sadat miljoonat ihmiset absoluuttisesta köyhyydestä. Vauraus on kuitenkin jakaantunut aikaisempaa epätasaisemmin. Nationalistiset ja populistiset voimat ovat kasvaneet, kun markkinavoimien maailmanlaajuinen vapauttaminen on kaventanut demokraattisen päätöksenteon mahdollisuuksia puuttua globalisaation epäkohtiin.

Suomessa integraation edut ymmärrettiin, kun liityimme 30 vuotta sitten Euroopan Unioniin. Kyse oli silloin myös turvallisuuspolitiikasta. Sitä ei kuitenkaan avoimesti korostettu niin kauan, kun ei ollut varmuutta jäsenyyden läpimenosta kansanäänestyksessä, jolloin kielteinen päätös olisi tulkittu Suomen turvallisuusasetelman heikentymiseksi.

Luopuminen sotilaallisesta liittoutumattomuudesta ja hakeutumien sotilasliitto Naton jäseneksi on ollut Suomelle mahdollinen vaihtoehto, mutta sillä oli vain pienen vähemmistön kannatus niin kansan kuin päätöksentekijöiden keskuudessa. Tämä kuitenkin muuttui lähes yhdessä yössä, kun Venäjä aloitti oikeudettoman hyökkäyssotansa Ukrainaa vastaan helmikuussa 2022.

Nato-myönteiseksi kantansa muuttaneet suomalaiset tuskin uskoivat Venäjän valmistelevan sotilaallista hyökkäystä Suomeen. Kategorisesti sitä ei kuitenkaan voit pitää poissuljettuna. Kuten silloinen valtiojohto korosti, kyse oli puolustuksellisesta ratkaisusta, joka ei uhkaa ketään.

Vaivalla ja menestyksellä luotu luottamuspohja oli tuhottu.
Se luottamuspohja, jota vaivalla ja menestyksellä oli puolin ja toisin Suomen ja Venäjän välille jo kylmän sodan vuosina ja sen jälkeen rakennettu, oli Vladimir Putinin johdolla tuhottu. Siksi suomalaisille Nato-jäsenyyden kannalle asettuminen oli myös keskisormen näyttämistä Venäjälle ja solidaarisuuden osoitus Ukrainalle.

Naton jäsenyys tarkoittaa sitä, että Suomi saa artikla 5:n mukaisesti hyökkäyksen kohteeksi joutuessaan tarvitsemaansa apua puolustukselleen sekä velvollisuutta avustaa samalla tavoin muita liittokunnan jäseniä, jos ne joutuvat hyökkäyksen kohteeksi.

Sama mahdollisuus ja velvollisuus ovat vahvemmin ilmaistuna jo olemassa EU:n perussopimuksessa. Toisin kuin Natolla, EU:lla ei kuitenkaan ole sotilaallisen yhteistyön rakenteita niihin sisältyvine suunnitelmineen, joukkojen sijoittamisineen ja yhteisine harjoituksineen. EU-maiden kriisitilanteissa antama apu on jäsenvaltioiden oman valmistelun ja harkinnan varassa.

Toinen ero EU:n ja Naton välillä on siinä, että Yhdysvaltain voimavarat – joihin Naton puolustussuunnitelmat niin ydinasepelotteen kuin muunkin sotilaallisen voiman osalta perustuvat – ovat sopimuspohjaisesti vain Natossa, ei EU:ssa käytettävissä.

Yhdysvaltain osallistuminen Euroopan puolustukseen on ylläpitänyt vakautta ja rauhaa, josta myös Suomi on kylmän sodan vuosina hyötynyt. Samaa palveli se, miten omasta turvallisuudestaan huolehtinut Suomi hoiti asialliset suhteet Neuvostoliiton kanssa ilman että se oli este syvenevälle läntiselle kaupalliselle integraatiolle ja pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakentamiselle.

Niin tärkeä asia kuin transatlanttisen suhteen vaaliminen onkin, ei Suomen kuitenkaan pidä nähdä turvallisuuttaan vain siitä riippuvana asiana. Niihin asioihin, jotka maailmassa eivät ole muuttuneet, ja joita emme voi muuttaa, kuuluvat historia ja maantiede.

Maailman maista Ruotsilla on vahvin ja aidoin oma intressi Suomen turvallisuuden varmistamisessa. Oli siten äärimmäisen tärkeätä, että Suomi ja Ruotsi päättivät Nato-jäsenyydestä samalla tavoin ja samanaikaisesti. Ruotsin jälkeen vahvin intressi Suomen turvallisuuden takaamisessa on muilla pohjoismailla, sen jälkeen EU:lla. On tärkeätä, että myös Yhdysvallat Natossa on sitoutunut Suomen puolustamiseen. Realiteetti kuitenkin on, ettei sen intressi tähän koskaan ole samaa luokkaa kuin Ruotsin ja muiden eurooppalaisten kumppaniemme.

Amerikkalaisten intressissä on näyttää voimaansa siellä missä se on mahdollista. Suomen intressissä ei ole tällainen voiman näyttäminen vaan varmuus siitä, että se on tarvittaessa käytettävissä. Turha provokatoriseksi katsottava voiman näyttö, kuten ydiniskuihin kykenevien B-52 pommikoneiden lennättäminen Suomen ilmatilassa, ei ole sitä varten tarpeen.

Euroopan on nyt jatkettava oman strategisen autonomiansa vahvistamista ja kehitettävä kykyjään vastata omasta puolustuksestaan. Presidentinvaalit Yhdysvalloissa ratkaisevat vain sen, kuinka paljon dramatiikkaa tähän kehitykseen sisältyy. Joudumme joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin toteamaan, että transatlanttinen suhde perustuu enemmän kylmiin intresseihin kuin todelliseen ja kestävään arvoyhteisöön, jossa kaikki kantaisivat samalla tavoin vastuuta kansainvälisen oikeuden kunnioittamisesta ja puuttumisesta ihmisoikeusrikkomuksiin.

Maailmaa koossa pitävää ja eksistentiaalisten uhkien torjuntaan välttämätöntä sopimuspohjaista järjestystä ei haasta vain Venäjän ja Kiinan kaltaisten autoritaaristen maiden käyttämä voimapolitiikka. Sitä murentavat myös lännen soveltamat kaksoisstandardit. Venäjän laittomaan miehitykseen jo Krimin haltuunotosta alkaen ja sen sotarikoksiin on aivan oikein reagoitu sanktioilla, jollaisista ei ole rohjettu edes puhua, kun kyse on Israelin harjoittamasta laittomasta miehityksestä ja sotarikoksista.

Häpeällinen haluttomuus puuttua Israelin tai muiden lännen liittolaismaiden sotarikoksiin, ihmisoikeusrikkomuksiin ja oikeusvaltion murentamiseen ei enää perustu vain omiin valintoihimme. Kyse on paljon periaatteettomammasta syystä vaieta rikkomuksista silloin, kun kyse on Yhdysvaltain liittolaisesta tai muutoin sille tärkeästä intressistä. Tämä on peilikuva siitä miten niin sanotulla suomettumiskaudella ei haluttu loukata Neuvostoliittoa ja toimia sen intressien vastaisesti.

Selviytyminen nykymaailmassa ei edellytä paluuta tällaiseen reaalipolitiikkaan. Suomen tulee edelleen pitää kiinni niistä ulko- ja turvallisuuspolitiikan peruslinjauksista, joihin kylmän sodan päättymisen jälkeen päädyimme.

Niiden kanssa ristiriidassa on Suomessakin villiintynyt sotaretoriikan viljely. Sen, että pidämme asianmukaisesti huolta puolustuskyvystämme ja olemme varautuneita tarvittaessa myös pahimpaan, pitäisi johtaa samanaikaisesti tekemään työtä sen eteen, ettei se koskaan toteutuisi. Rauhasta puhuminen ei ole heikkouden osoitus vaan tarvittavaa järjen ääntä, jonka vallitseva militaristinen uho haluaa vaientaa.

Myös Nato-Suomella on kaikki syyt ja mahdollisuudet toimia siten, että reagoimme ihmisoikeusloukkauksiin ja sotarikoksiin aina samalla tavoin siitä riippumatta, missä ja kenen toimesta niihin syyllistytään. Tinkimätön osallistuminen Naton puolustukseen ei rajoita saati estä sitä, että toimimme edelleen sodan uhkien vähentämiseksi ja rauhantilan turvaamiseksi.

Suomen tulee edelleen toimia Pohjoismaiden pitkään ja johdonmukaisesti kannattaman ydinaseriisunnan edistämiseksi. Varsinaisiin hyökkäyksellisiin ydinsotaharjoituksiin Suomi voi monen muun Nato-maan tavoin hyvin pidättäytyä osallistumasta. Tämä ei mitenkään vähennä Naton ydinpelotteen uskottavuutta.

Suomi on pitänyt ulko- ja turvallisuuspolitiikkansa perustana sopimusperusteisen järjestelmän lujittamista ja riitojen rauhanomaista ratkaisua. Nato-jäsenyys tuo Suomelle uuden mahdollisuuden vaikuttaa alueellisella tasolla edistäen globaaleja arvoja kuten asevalvontaa ja riitojen rauhanomaista ratkaisemista.

Selviytymisemme ehdoksi ei riitä kyky torjua Venäjän aggressiiviset aikeet. Se on edelleen tarpeen ja siihen tarvitaan yhtä lailla diplomaattisia taitoja kuin puolustuskyvyn ylläpitämistä. Selviytymisemme edellyttää kuitenkin myös ydinaseiden, ilmastonmuutoksen ja luontokadon globaaleihin haasteisiin vastaamista tavalla, johon kaikki maailman valtiot on saatava osallistumaan. Pelkään että Suomen nykyinen passivisuus on suuri virhe ja vaarantaa meidän ja kaikkien muidenkin selviytymisen.

Kirjoittaja on entinen Sdp:n kansanedustaja ulkoministeri.
Edit: Linkki https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010602633.html
 
Viimeksi muokattu:
Erkki perhana se jaksaa nävertää Suomea ja turvallisuuttamme. Eikö tuolta jo voitaisi ottaa kynä pois?

Alku on tuttua liirumlaarumia, ja sitä odottaa että mistä jutun pihvi putkahtaa. Kyllä se tulee, katkeran tappion kärsineen vanhan miehen voihkintaa:








Suomen suhde Israelin sotarikoksiin on peilikuva suomettumisen ajasta, kirjoittaa Erkki Tuomioja​

Essee|Euroopan on vahvistettava omaa puolustustaan ja autonomiaansa, eikä Suomen turvallisuutta pidä ripustaa vain transatlanttiseen suhteeseen, kirjoittaa entinen ulkoministeri ja Sdp:n kansanedustaja Erkki Tuomioja.

Tilaajille
6f3df92074d3a188c60109412e8a91b8.jpg

Kuuntele juttu
Erkki Tuomioja

2:00
Kun Mauno Koivistolta aikanaan kysyttiin, mikä on Suomen idea, hän vastasi ”selviytyminen”.

Se oli hyvä vastaus silloin eikä ihan huono tänäänkään. Maailma on kuitenkin nyt muuttunut niin paljon, että sitä mitä selviytymisellä ymmärretään, on tarkasteltava uudessa valossa.

Aikaisemmin selviytymistarinaan on liittynyt ajatus, että kävi muun maailman miten tahansa, tärkeintä on että Suomi selviytyy vapautensa säilyttäen. Ongelmaksi se on muuttunut maailmassa, jossa kaikki valtiot asettavat oman kansakunnan selviytymisen ja menestyksen tavoitteekseen ja jossa tämä kuitenkin edellyttää samanaikaisesti myös jokaisen omaa suvereniteettia kaventavaa ylikansallista ja universaalia yhteistyötä.

Tämä koskee myös ja nimenomaan inhimillistä elämää kaikkialla maailmassa koskettavaa kolmea eksistentiaalista uhkaa: ydinaseita, ilmastonmuutosta ja luontokatoa. Näiden torjumiseen ei kenelläkään ole toimivia ”rajat kiinni” ratkaisuja.

Elämme peruuttamattomassa keskinäisriippuvuuden maailmassa, sekä hyvässä että pahassa. Hyväkään – turvallisuus, hyvinvointi ja menestys – ei ole mikään nollasummapelin jakojäännös, vaan yhteistyö ja suvereenisuudesta tinkiminen tuo samanaikaisesti etuja kaikille.

Globalisaatio on tuottanut paljon hyvää ja nostanut sadat miljoonat ihmiset absoluuttisesta köyhyydestä. Vauraus on kuitenkin jakaantunut aikaisempaa epätasaisemmin. Nationalistiset ja populistiset voimat ovat kasvaneet, kun markkinavoimien maailmanlaajuinen vapauttaminen on kaventanut demokraattisen päätöksenteon mahdollisuuksia puuttua globalisaation epäkohtiin.

Suomessa integraation edut ymmärrettiin, kun liityimme 30 vuotta sitten Euroopan Unioniin. Kyse oli silloin myös turvallisuuspolitiikasta. Sitä ei kuitenkaan avoimesti korostettu niin kauan, kun ei ollut varmuutta jäsenyyden läpimenosta kansanäänestyksessä, jolloin kielteinen päätös olisi tulkittu Suomen turvallisuusasetelman heikentymiseksi.

Luopuminen sotilaallisesta liittoutumattomuudesta ja hakeutumien sotilasliitto Naton jäseneksi on ollut Suomelle mahdollinen vaihtoehto, mutta sillä oli vain pienen vähemmistön kannatus niin kansan kuin päätöksentekijöiden keskuudessa. Tämä kuitenkin muuttui lähes yhdessä yössä, kun Venäjä aloitti oikeudettoman hyökkäyssotansa Ukrainaa vastaan helmikuussa 2022.

Nato-myönteiseksi kantansa muuttaneet suomalaiset tuskin uskoivat Venäjän valmistelevan sotilaallista hyökkäystä Suomeen. Kategorisesti sitä ei kuitenkaan voit pitää poissuljettuna. Kuten silloinen valtiojohto korosti, kyse oli puolustuksellisesta ratkaisusta, joka ei uhkaa ketään.


Se luottamuspohja, jota vaivalla ja menestyksellä oli puolin ja toisin Suomen ja Venäjän välille jo kylmän sodan vuosina ja sen jälkeen rakennettu, oli Vladimir Putinin johdolla tuhottu. Siksi suomalaisille Nato-jäsenyyden kannalle asettuminen oli myös keskisormen näyttämistä Venäjälle ja solidaarisuuden osoitus Ukrainalle.

Naton jäsenyys tarkoittaa sitä, että Suomi saa artikla 5:n mukaisesti hyökkäyksen kohteeksi joutuessaan tarvitsemaansa apua puolustukselleen sekä velvollisuutta avustaa samalla tavoin muita liittokunnan jäseniä, jos ne joutuvat hyökkäyksen kohteeksi.

Sama mahdollisuus ja velvollisuus ovat vahvemmin ilmaistuna jo olemassa EU:n perussopimuksessa. Toisin kuin Natolla, EU:lla ei kuitenkaan ole sotilaallisen yhteistyön rakenteita niihin sisältyvine suunnitelmineen, joukkojen sijoittamisineen ja yhteisine harjoituksineen. EU-maiden kriisitilanteissa antama apu on jäsenvaltioiden oman valmistelun ja harkinnan varassa.

Toinen ero EU:n ja Naton välillä on siinä, että Yhdysvaltain voimavarat – joihin Naton puolustussuunnitelmat niin ydinasepelotteen kuin muunkin sotilaallisen voiman osalta perustuvat – ovat sopimuspohjaisesti vain Natossa, ei EU:ssa käytettävissä.

Yhdysvaltain osallistuminen Euroopan puolustukseen on ylläpitänyt vakautta ja rauhaa, josta myös Suomi on kylmän sodan vuosina hyötynyt. Samaa palveli se, miten omasta turvallisuudestaan huolehtinut Suomi hoiti asialliset suhteet Neuvostoliiton kanssa ilman että se oli este syvenevälle läntiselle kaupalliselle integraatiolle ja pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakentamiselle.

Niin tärkeä asia kuin transatlanttisen suhteen vaaliminen onkin, ei Suomen kuitenkaan pidä nähdä turvallisuuttaan vain siitä riippuvana asiana. Niihin asioihin, jotka maailmassa eivät ole muuttuneet, ja joita emme voi muuttaa, kuuluvat historia ja maantiede.

Maailman maista Ruotsilla on vahvin ja aidoin oma intressi Suomen turvallisuuden varmistamisessa. Oli siten äärimmäisen tärkeätä, että Suomi ja Ruotsi päättivät Nato-jäsenyydestä samalla tavoin ja samanaikaisesti. Ruotsin jälkeen vahvin intressi Suomen turvallisuuden takaamisessa on muilla pohjoismailla, sen jälkeen EU:lla. On tärkeätä, että myös Yhdysvallat Natossa on sitoutunut Suomen puolustamiseen. Realiteetti kuitenkin on, ettei sen intressi tähän koskaan ole samaa luokkaa kuin Ruotsin ja muiden eurooppalaisten kumppaniemme.

Amerikkalaisten intressissä on näyttää voimaansa siellä missä se on mahdollista. Suomen intressissä ei ole tällainen voiman näyttäminen vaan varmuus siitä, että se on tarvittaessa käytettävissä. Turha provokatoriseksi katsottava voiman näyttö, kuten ydiniskuihin kykenevien B-52 pommikoneiden lennättäminen Suomen ilmatilassa, ei ole sitä varten tarpeen.

Euroopan on nyt jatkettava oman strategisen autonomiansa vahvistamista ja kehitettävä kykyjään vastata omasta puolustuksestaan. Presidentinvaalit Yhdysvalloissa ratkaisevat vain sen, kuinka paljon dramatiikkaa tähän kehitykseen sisältyy. Joudumme joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin toteamaan, että transatlanttinen suhde perustuu enemmän kylmiin intresseihin kuin todelliseen ja kestävään arvoyhteisöön, jossa kaikki kantaisivat samalla tavoin vastuuta kansainvälisen oikeuden kunnioittamisesta ja puuttumisesta ihmisoikeusrikkomuksiin.

Maailmaa koossa pitävää ja eksistentiaalisten uhkien torjuntaan välttämätöntä sopimuspohjaista järjestystä ei haasta vain Venäjän ja Kiinan kaltaisten autoritaaristen maiden käyttämä voimapolitiikka. Sitä murentavat myös lännen soveltamat kaksoisstandardit. Venäjän laittomaan miehitykseen jo Krimin haltuunotosta alkaen ja sen sotarikoksiin on aivan oikein reagoitu sanktioilla, jollaisista ei ole rohjettu edes puhua, kun kyse on Israelin harjoittamasta laittomasta miehityksestä ja sotarikoksista.

Häpeällinen haluttomuus puuttua Israelin tai muiden lännen liittolaismaiden sotarikoksiin, ihmisoikeusrikkomuksiin ja oikeusvaltion murentamiseen ei enää perustu vain omiin valintoihimme. Kyse on paljon periaatteettomammasta syystä vaieta rikkomuksista silloin, kun kyse on Yhdysvaltain liittolaisesta tai muutoin sille tärkeästä intressistä. Tämä on peilikuva siitä miten niin sanotulla suomettumiskaudella ei haluttu loukata Neuvostoliittoa ja toimia sen intressien vastaisesti.

Selviytyminen nykymaailmassa ei edellytä paluuta tällaiseen reaalipolitiikkaan. Suomen tulee edelleen pitää kiinni niistä ulko- ja turvallisuuspolitiikan peruslinjauksista, joihin kylmän sodan päättymisen jälkeen päädyimme.

Niiden kanssa ristiriidassa on Suomessakin villiintynyt sotaretoriikan viljely. Sen, että pidämme asianmukaisesti huolta puolustuskyvystämme ja olemme varautuneita tarvittaessa myös pahimpaan, pitäisi johtaa samanaikaisesti tekemään työtä sen eteen, ettei se koskaan toteutuisi. Rauhasta puhuminen ei ole heikkouden osoitus vaan tarvittavaa järjen ääntä, jonka vallitseva militaristinen uho haluaa vaientaa.

Myös Nato-Suomella on kaikki syyt ja mahdollisuudet toimia siten, että reagoimme ihmisoikeusloukkauksiin ja sotarikoksiin aina samalla tavoin siitä riippumatta, missä ja kenen toimesta niihin syyllistytään. Tinkimätön osallistuminen Naton puolustukseen ei rajoita saati estä sitä, että toimimme edelleen sodan uhkien vähentämiseksi ja rauhantilan turvaamiseksi.

Suomen tulee edelleen toimia Pohjoismaiden pitkään ja johdonmukaisesti kannattaman ydinaseriisunnan edistämiseksi. Varsinaisiin hyökkäyksellisiin ydinsotaharjoituksiin Suomi voi monen muun Nato-maan tavoin hyvin pidättäytyä osallistumasta. Tämä ei mitenkään vähennä Naton ydinpelotteen uskottavuutta.

Suomi on pitänyt ulko- ja turvallisuuspolitiikkansa perustana sopimusperusteisen järjestelmän lujittamista ja riitojen rauhanomaista ratkaisua. Nato-jäsenyys tuo Suomelle uuden mahdollisuuden vaikuttaa alueellisella tasolla edistäen globaaleja arvoja kuten asevalvontaa ja riitojen rauhanomaista ratkaisemista.

Selviytymisemme ehdoksi ei riitä kyky torjua Venäjän aggressiiviset aikeet. Se on edelleen tarpeen ja siihen tarvitaan yhtä lailla diplomaattisia taitoja kuin puolustuskyvyn ylläpitämistä. Selviytymisemme edellyttää kuitenkin myös ydinaseiden, ilmastonmuutoksen ja luontokadon globaaleihin haasteisiin vastaamista tavalla, johon kaikki maailman valtiot on saatava osallistumaan. Pelkään että Suomen nykyinen passivisuus on suuri virhe ja vaarantaa meidän ja kaikkien muidenkin selviytymisen.

Kirjoittaja on entinen Sdp:n kansanedustaja ulkoministeri.
Edit: Linkki https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010602633.html

No tuossahan ei sinällään ole mitään uutta, kun Tuomiojan Erkki puhuu tai kirjoittaa niin ulos tulee silkkaa paskaa.

Erkin fanittama ryssälän valtakunta jätti nimittäin äänestämättä kun YK:ssa käsiteltiin tulitaukoehdotusta ja monivaiheista rauhansuunnitelmaa.

Sehän ei yllätä ketään, koska nimenomaan Venäjä tarvitsee maailmaan, etenkin Lähi-Itään, jatkuvaa konfliktia joka pitää teennäisesti öljyn hintaa korkeana, etenkin nyt kun koko paskaisen federaation talous on veitsen terällä niin viimeinen asia mitä se tarvitsee on Israelin ja sen vihollisten aseiden hiljeneminen, tällöin öljyn hinta painuisi alle 50 dollarin barrelilta mikä romahduttaisi koko korttitalon.

Tätä Erkki ei suostu näkemään, ei suostu sanomaan eikä missään tapauksessa koskaan hyväksymään, koska pitää syypäänä aina voimaa "näyttävää" länsimaista yhteiskuntaa vaikka se on ilmiselvää, että konfliktien ylläpitämisen motivaatio on Venäjällä.

Ihmiskunnan syöpäkasvain koko mies.

 
Erkki perhana se jaksaa nävertää Suomea ja turvallisuuttamme. Eikö tuolta jo voitaisi ottaa kynä pois?

Alku on tuttua liirumlaarumia, ja sitä odottaa että mistä jutun pihvi putkahtaa. Kyllä se tulee, katkeran tappion kärsineen vanhan miehen voihkintaa:

Suomen suhde Israelin sotarikoksiin on peilikuva suomettumisen ajasta, kirjoittaa Erkki Tuomioja​

Essee|Euroopan on vahvistettava omaa puolustustaan ja autonomiaansa, eikä Suomen turvallisuutta pidä ripustaa vain transatlanttiseen suhteeseen, kirjoittaa entinen ulkoministeri ja Sdp:n kansanedustaja Erkki Tuomioja.

Tilaajille
6f3df92074d3a188c60109412e8a91b8.jpg

Kuuntele juttu
Erkki Tuomioja

2:00
Kun Mauno Koivistolta aikanaan kysyttiin, mikä on Suomen idea, hän vastasi ”selviytyminen”.

Se oli hyvä vastaus silloin eikä ihan huono tänäänkään. Maailma on kuitenkin nyt muuttunut niin paljon, että sitä mitä selviytymisellä ymmärretään, on tarkasteltava uudessa valossa.

Aikaisemmin selviytymistarinaan on liittynyt ajatus, että kävi muun maailman miten tahansa, tärkeintä on että Suomi selviytyy vapautensa säilyttäen. Ongelmaksi se on muuttunut maailmassa, jossa kaikki valtiot asettavat oman kansakunnan selviytymisen ja menestyksen tavoitteekseen ja jossa tämä kuitenkin edellyttää samanaikaisesti myös jokaisen omaa suvereniteettia kaventavaa ylikansallista ja universaalia yhteistyötä.

Tämä koskee myös ja nimenomaan inhimillistä elämää kaikkialla maailmassa koskettavaa kolmea eksistentiaalista uhkaa: ydinaseita, ilmastonmuutosta ja luontokatoa. Näiden torjumiseen ei kenelläkään ole toimivia ”rajat kiinni” ratkaisuja.

Elämme peruuttamattomassa keskinäisriippuvuuden maailmassa, sekä hyvässä että pahassa. Hyväkään – turvallisuus, hyvinvointi ja menestys – ei ole mikään nollasummapelin jakojäännös, vaan yhteistyö ja suvereenisuudesta tinkiminen tuo samanaikaisesti etuja kaikille.

Globalisaatio on tuottanut paljon hyvää ja nostanut sadat miljoonat ihmiset absoluuttisesta köyhyydestä. Vauraus on kuitenkin jakaantunut aikaisempaa epätasaisemmin. Nationalistiset ja populistiset voimat ovat kasvaneet, kun markkinavoimien maailmanlaajuinen vapauttaminen on kaventanut demokraattisen päätöksenteon mahdollisuuksia puuttua globalisaation epäkohtiin.

Suomessa integraation edut ymmärrettiin, kun liityimme 30 vuotta sitten Euroopan Unioniin. Kyse oli silloin myös turvallisuuspolitiikasta. Sitä ei kuitenkaan avoimesti korostettu niin kauan, kun ei ollut varmuutta jäsenyyden läpimenosta kansanäänestyksessä, jolloin kielteinen päätös olisi tulkittu Suomen turvallisuusasetelman heikentymiseksi.

Luopuminen sotilaallisesta liittoutumattomuudesta ja hakeutumien sotilasliitto Naton jäseneksi on ollut Suomelle mahdollinen vaihtoehto, mutta sillä oli vain pienen vähemmistön kannatus niin kansan kuin päätöksentekijöiden keskuudessa. Tämä kuitenkin muuttui lähes yhdessä yössä, kun Venäjä aloitti oikeudettoman hyökkäyssotansa Ukrainaa vastaan helmikuussa 2022.

Nato-myönteiseksi kantansa muuttaneet suomalaiset tuskin uskoivat Venäjän valmistelevan sotilaallista hyökkäystä Suomeen. Kategorisesti sitä ei kuitenkaan voit pitää poissuljettuna. Kuten silloinen valtiojohto korosti, kyse oli puolustuksellisesta ratkaisusta, joka ei uhkaa ketään.


Se luottamuspohja, jota vaivalla ja menestyksellä oli puolin ja toisin Suomen ja Venäjän välille jo kylmän sodan vuosina ja sen jälkeen rakennettu, oli Vladimir Putinin johdolla tuhottu. Siksi suomalaisille Nato-jäsenyyden kannalle asettuminen oli myös keskisormen näyttämistä Venäjälle ja solidaarisuuden osoitus Ukrainalle.

Naton jäsenyys tarkoittaa sitä, että Suomi saa artikla 5:n mukaisesti hyökkäyksen kohteeksi joutuessaan tarvitsemaansa apua puolustukselleen sekä velvollisuutta avustaa samalla tavoin muita liittokunnan jäseniä, jos ne joutuvat hyökkäyksen kohteeksi.

Sama mahdollisuus ja velvollisuus ovat vahvemmin ilmaistuna jo olemassa EU:n perussopimuksessa. Toisin kuin Natolla, EU:lla ei kuitenkaan ole sotilaallisen yhteistyön rakenteita niihin sisältyvine suunnitelmineen, joukkojen sijoittamisineen ja yhteisine harjoituksineen. EU-maiden kriisitilanteissa antama apu on jäsenvaltioiden oman valmistelun ja harkinnan varassa.

Toinen ero EU:n ja Naton välillä on siinä, että Yhdysvaltain voimavarat – joihin Naton puolustussuunnitelmat niin ydinasepelotteen kuin muunkin sotilaallisen voiman osalta perustuvat – ovat sopimuspohjaisesti vain Natossa, ei EU:ssa käytettävissä.

Yhdysvaltain osallistuminen Euroopan puolustukseen on ylläpitänyt vakautta ja rauhaa, josta myös Suomi on kylmän sodan vuosina hyötynyt. Samaa palveli se, miten omasta turvallisuudestaan huolehtinut Suomi hoiti asialliset suhteet Neuvostoliiton kanssa ilman että se oli este syvenevälle läntiselle kaupalliselle integraatiolle ja pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan rakentamiselle.

Niin tärkeä asia kuin transatlanttisen suhteen vaaliminen onkin, ei Suomen kuitenkaan pidä nähdä turvallisuuttaan vain siitä riippuvana asiana. Niihin asioihin, jotka maailmassa eivät ole muuttuneet, ja joita emme voi muuttaa, kuuluvat historia ja maantiede.

Maailman maista Ruotsilla on vahvin ja aidoin oma intressi Suomen turvallisuuden varmistamisessa. Oli siten äärimmäisen tärkeätä, että Suomi ja Ruotsi päättivät Nato-jäsenyydestä samalla tavoin ja samanaikaisesti. Ruotsin jälkeen vahvin intressi Suomen turvallisuuden takaamisessa on muilla pohjoismailla, sen jälkeen EU:lla. On tärkeätä, että myös Yhdysvallat Natossa on sitoutunut Suomen puolustamiseen. Realiteetti kuitenkin on, ettei sen intressi tähän koskaan ole samaa luokkaa kuin Ruotsin ja muiden eurooppalaisten kumppaniemme.

Amerikkalaisten intressissä on näyttää voimaansa siellä missä se on mahdollista. Suomen intressissä ei ole tällainen voiman näyttäminen vaan varmuus siitä, että se on tarvittaessa käytettävissä. Turha provokatoriseksi katsottava voiman näyttö, kuten ydiniskuihin kykenevien B-52 pommikoneiden lennättäminen Suomen ilmatilassa, ei ole sitä varten tarpeen.

Euroopan on nyt jatkettava oman strategisen autonomiansa vahvistamista ja kehitettävä kykyjään vastata omasta puolustuksestaan. Presidentinvaalit Yhdysvalloissa ratkaisevat vain sen, kuinka paljon dramatiikkaa tähän kehitykseen sisältyy. Joudumme joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin toteamaan, että transatlanttinen suhde perustuu enemmän kylmiin intresseihin kuin todelliseen ja kestävään arvoyhteisöön, jossa kaikki kantaisivat samalla tavoin vastuuta kansainvälisen oikeuden kunnioittamisesta ja puuttumisesta ihmisoikeusrikkomuksiin.

Maailmaa koossa pitävää ja eksistentiaalisten uhkien torjuntaan välttämätöntä sopimuspohjaista järjestystä ei haasta vain Venäjän ja Kiinan kaltaisten autoritaaristen maiden käyttämä voimapolitiikka. Sitä murentavat myös lännen soveltamat kaksoisstandardit. Venäjän laittomaan miehitykseen jo Krimin haltuunotosta alkaen ja sen sotarikoksiin on aivan oikein reagoitu sanktioilla, jollaisista ei ole rohjettu edes puhua, kun kyse on Israelin harjoittamasta laittomasta miehityksestä ja sotarikoksista.

Häpeällinen haluttomuus puuttua Israelin tai muiden lännen liittolaismaiden sotarikoksiin, ihmisoikeusrikkomuksiin ja oikeusvaltion murentamiseen ei enää perustu vain omiin valintoihimme. Kyse on paljon periaatteettomammasta syystä vaieta rikkomuksista silloin, kun kyse on Yhdysvaltain liittolaisesta tai muutoin sille tärkeästä intressistä. Tämä on peilikuva siitä miten niin sanotulla suomettumiskaudella ei haluttu loukata Neuvostoliittoa ja toimia sen intressien vastaisesti.

Selviytyminen nykymaailmassa ei edellytä paluuta tällaiseen reaalipolitiikkaan. Suomen tulee edelleen pitää kiinni niistä ulko- ja turvallisuuspolitiikan peruslinjauksista, joihin kylmän sodan päättymisen jälkeen päädyimme.

Niiden kanssa ristiriidassa on Suomessakin villiintynyt sotaretoriikan viljely. Sen, että pidämme asianmukaisesti huolta puolustuskyvystämme ja olemme varautuneita tarvittaessa myös pahimpaan, pitäisi johtaa samanaikaisesti tekemään työtä sen eteen, ettei se koskaan toteutuisi. Rauhasta puhuminen ei ole heikkouden osoitus vaan tarvittavaa järjen ääntä, jonka vallitseva militaristinen uho haluaa vaientaa.

Myös Nato-Suomella on kaikki syyt ja mahdollisuudet toimia siten, että reagoimme ihmisoikeusloukkauksiin ja sotarikoksiin aina samalla tavoin siitä riippumatta, missä ja kenen toimesta niihin syyllistytään. Tinkimätön osallistuminen Naton puolustukseen ei rajoita saati estä sitä, että toimimme edelleen sodan uhkien vähentämiseksi ja rauhantilan turvaamiseksi.

Suomen tulee edelleen toimia Pohjoismaiden pitkään ja johdonmukaisesti kannattaman ydinaseriisunnan edistämiseksi. Varsinaisiin hyökkäyksellisiin ydinsotaharjoituksiin Suomi voi monen muun Nato-maan tavoin hyvin pidättäytyä osallistumasta. Tämä ei mitenkään vähennä Naton ydinpelotteen uskottavuutta.

Suomi on pitänyt ulko- ja turvallisuuspolitiikkansa perustana sopimusperusteisen järjestelmän lujittamista ja riitojen rauhanomaista ratkaisua. Nato-jäsenyys tuo Suomelle uuden mahdollisuuden vaikuttaa alueellisella tasolla edistäen globaaleja arvoja kuten asevalvontaa ja riitojen rauhanomaista ratkaisemista.

Selviytymisemme ehdoksi ei riitä kyky torjua Venäjän aggressiiviset aikeet. Se on edelleen tarpeen ja siihen tarvitaan yhtä lailla diplomaattisia taitoja kuin puolustuskyvyn ylläpitämistä. Selviytymisemme edellyttää kuitenkin myös ydinaseiden, ilmastonmuutoksen ja luontokadon globaaleihin haasteisiin vastaamista tavalla, johon kaikki maailman valtiot on saatava osallistumaan. Pelkään että Suomen nykyinen passivisuus on suuri virhe ja vaarantaa meidän ja kaikkien muidenkin selviytymisen.

Kirjoittaja on entinen Sdp:n kansanedustaja ulkoministeri.
Edit: Linkki https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010602633.html
Erkin mielipiteet ovat kuin ryssältä lainattuja perseenreikiä, ne haisevat kaalisopalta ja mahorkalta eikä niissä ole mitään originaalia tai yllättävää. Zavidovo-Erkki on omistanut koko elämänsä EEC:n, EU:n ja ennen kaikkea NATO:n kampittamiseen. Tämäkin juttu "unohtaa" armollisesti mainita, että Erkki yritti itse estää Krimin valtauksesta annetut pakotteet syksyllä 2014. 🤣

Sinänsä nämä kirjoitukset sopivat hyysärin viralliseen linjaan kuin nenä päähän. Tällä viikolla hyysärissä oli juttu myös eduskunnan ainoasta julkikommunistista ja ekofasistista Anna Kontulasta, joka on menettänyt uskonsa parlamentaristiseen päätöksentekoon. Ennen vallankumouskomitean perustamista kannattaisi kuitenkin muistella, miten projektille kävi viime kerralla.

Normaalia ihmistä saattaisi hitusen hävettää, jos on ollut aina ja kaikesta 180-astetta väärässä mutta tämä ei tunnu näitä erkkituomiojia, annakontuloita eikä paavoväyrysiä haittaavan. Viimeistään hölinät "NATO:n hyökkäyksellisistä ydinsotaharjoituksista" kertovat, keneltä nämäkin "talking pointsit" on käyty hakemassa.
 
Ehkä sopii tänne parhaiten?


Tämä siis lienee se oikealinja mitä L. Andessonkin sisimmässään kannattaa vaikka suu puhuu, mitä puhuu.
 
Olin jo aatellut, et tulee vielä sekin päivä kun nämä dinosaurukset ovat historiaa. Väärässä taisin olla, kun oppi on niin syvässä että sama laulu jatkuu vaan. Vanhoja kunnon tulipunaisia kasvaa aina vaan uutta sukupolvea. Ryssä on hyvä ja länsi paha. Ei oikein pysty aina pääsemään sen ideologian kärryille.
 
Yliopistot eivät ole enää vuosiin olleet viranomaisia, eikä niiden palkolliset ole virkamiehiä.
Siirryin ukraina-ketjusta, kun siellä on taas harvinaisen paljon kaikkea aiheeseen liittymätöntä paskanjauhantaa. Eivät ole, mutta tuskassa tuntuu olevan kyky nähdä metsää puilta. Luulisi jonkunasteinen vastuu olevan yliopistoissakin. Ei kai se ole dosentuuri voi olla niin syvälle annettu arvo taikka meriitti, että sen turvissa voi tehdä mitä vaan ja sillä mennään. Vertauskuvana jos olisin naistutkimuksen dosentti ja alkaisinkin myöhemmin julistaa vihaavani naisia ja kannattaisin täydellistä paluuta aikaan jossa nainen vaietkoon seurakunnassa.
 
Olin jo aatellut, et tulee vielä sekin päivä kun nämä dinosaurukset ovat historiaa. Väärässä taisin olla, kun oppi on niin syvässä että sama laulu jatkuu vaan. Vanhoja kunnon tulipunaisia kasvaa aina vaan uutta sukupolvea. Ryssä on hyvä ja länsi paha. Ei oikein pysty aina pääsemään sen ideologian kärryille.
Kyllähän nämä tietystl munivat uusia kolkkapoikia ja -tyttöjä.

Mitä on lustraatio? Se oli 1990-luvulla alkanut puhdistautuminen. Se vaati lakeja, joilla rajoitettiin ilmiantajien ja kovimpien myyrien pääsyä poliittisiin johtotehtäviin tai virkamiesasemiin. Puolasta Romaniaan oltiin aika kovia tässä suhteessa mutta Itä-Euroopan maista Valko-Venäjällä ei tehty mitään toimia. Aika vähän Ukrainassakin.

Eikä Suomessa. Supon pomo Eero Kekomäki sanoikin eläkkeelle jäätyään, että ei missään muussa länsimaassa Jaakko Laakson kaltainen mies voisi olla tärkeässä valiokunnassa.

Örkki taas palasi politiikan eturiviin, kun hänen vanha maanpetosjuttunsa oli varmasti vanhentunut.

Eräs Paavo suunnitteli kerran KGB:n everstin kanssa Suomen hallituksen kaatamista ja oli silti 2000-luvulla vielä ministerinä.

Tietysti äänestäjääkin voi syyttää, mutta oli todella vaarallista, että täällä kaikki myyrät saivat jatkaa kuin ei mitään. Lisäksi tunnemme vain poliitikot. Mitä tuolla pinnan alla oli / on virkamiehiä vielä sabotoimassa, sitä ei varmaan tiedä kukaan.

Onneksi enemmän oli lännen miehiä ja presidentti vaihtui Halosesta Niinistöön kyllä kreivin aikaan.
 
Mielestäni pintaan pitäisi nostaa myös kulttuuriväki. Näyttelijät kautta linjan taisivat olla vallankumousta värkkäämässä, ja oma veikkaukseni on, ettei teatteriin tai televisioon muuten päässytkään.
Luultavasti pääsi, jos piti vain suunsa kiinni, mutta erillisyyttä varmasti tunsi. Jopa Ylessä oli vastarintamiehet, mutta todella varovainen piti olla. Äänessä oli toinen väki, ajassa toiset laulut...

Ylen toimittaja ja kuvaaja järjestivät Viktoria Mullovan ja hänen säestäjänsä loikkauksen Kuusamosta Ruotsiin ja vaikenivat 40 vuodeksi.
 
Mielenkiintoinen matkaseurue diktatuurimatkalla.


Matkalle osallistui suomalaisvaikuttajista (Mikko) Polvisen lisäksi entinen puolustusministeri Jan-Erik Enestam (r ), vasemmistopoliitikko Antero Eerola, tutkija Markku Kangaspuro sekä entinen kansanedustaja Jaakko Laakso (vas).

Heistä jälkimmäinen on yhdistetty Azerbaidžaniin ennenkin. Laakso toimi maan lobbarina Euroopassa, ja vuonna 2019 hän sai tästä syystä elinikäisen porttikiellon Euroopan neuvostoon.

Matkalle osallistui maiden välisen ystävyysseuran puolesta myös Tarana Nazarova.
 
Mielenkiintoinen matkaseurue diktatuurimatkalla.


Matkalle osallistui suomalaisvaikuttajista (Mikko) Polvisen lisäksi entinen puolustusministeri Jan-Erik Enestam (r ), vasemmistopoliitikko Antero Eerola, tutkija Markku Kangaspuro sekä entinen kansanedustaja Jaakko Laakso (vas).

Heistä jälkimmäinen on yhdistetty Azerbaidžaniin ennenkin. Laakso toimi maan lobbarina Euroopassa, ja vuonna 2019 hän sai tästä syystä elinikäisen porttikiellon Euroopan neuvostoon.

Matkalle osallistui maiden välisen ystävyysseuran puolesta myös Tarana Nazarova.
Siinä on kansanedustaja hyvässä seurassa juu.. Nämä lobbausmatkat ovat arveluttavia. Eivät tuossa Polvisen osakkeet nouse.

Joku syy siihen on, että joku stan-maa maksaa viulut.
 
Eniten ihmettelin, että Edvin Laine suostui ohjaamaan tuon. Ehkä vaihtoehtoja oli peräti yksi.
Jatkan täällä oikeammassa ketjussa.

Monet sisäistivät Kekkosen ajatusmaailman, että rähmästely oli jotenkin isänmaallinen teko, että muuten käy huonosti. Menihän Wolf Halstikin siihen kelkkaan, alkoi tapailla "tiedostavaa väkeä" ja kehui YYA-politiikkaa (muistelmien kolmas osa). Täysin tietoisesti, valintana.

Edvin on varmasti ajatellut tekevänsä isänmaallisen teon.

Kansa on vaikeassa tilassa silloin. Todella monet tajusivat, että Suomessa mentiin liian pitkälle mutta yleisesti Suomeen mahtuu vain yksi totuus kerrallaan. Osaksi se syntyy poliittisesta tahtotilasta, mutta viimeinen silaus tulee sopuleilta eli mediasta, joka rummuttaa kulloistakin muotia. Nyt on pakko!

Niin se tänäänkin on. Olen tuonut täällä Natoon liittoutumisen aspekteja esiin vuodesta 2014 ilman kovaäänistä kuoroa, mutta nyt, kun on virallinen lupa olla pro, jotkut pullistuvat niin, että meinaavat heittää voltin. Ruotsalaiset ovat suuri talvisodan voittanut soturikansa, joka pelastaa Lapin heimot ikeen alta ja muuta nykyajan einouusitaloa nousee kuin kuukunoita sateella.

Minä, vanha kylmän sodan vastarintamies, muutun silloin helposti Lahtiseksi, joka murisee, että meinaan vähempikin into riittäs. Tämä voi toki olla luonnekysymys. En oikein pidä mistään retorisesta koohotuksesta. Nythän varsinaiset tehtävät toimet ovat oikeansuuntaisia ja hyviä.
 
Back
Top