MP-netin lustraatioketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kekkosta voi etäisesti verrata Valko-Venäjän Lukashenkaan. Huomaamme, että Luka yrittää kynsin hampain säilyttää murusen suvereniteettia ja pysyä erossa täysimittaisesta sodasta. Hän kokee itsensä ratkaisuksi Valko-Venäjän haasteisiin. Luka potkii oppositiota päähän (ihan kuin Kekkonen) ja imee Puten lerssiä pitääkseen maansa jollain tavalla irti sodasta,ei pelkästään Ukrainan sodasta, vaan myös sodasta Venäjää vastaan. Luka on jonkinlainen Kekkosen ja Konstantin Pätsin muoto.
 
Kekkosta voi etäisesti verrata Valko-Venäjän Lukashenkaan. Huomaamme, että Luka yrittää kynsin hampain säilyttää murusen suvereniteettia ja pysyä erossa täysimittaisesta sodasta. Hän kokee itsensä ratkaisuksi Valko-Venäjän haasteisiin. Luka potkii oppositiota päähän (ihan kuin Kekkonen) ja imee Puten lerssiä pitääkseen maansa jollain tavalla irti sodasta,ei pelkästään Ukrainan sodasta, vaan myös sodasta Venäjää vastaan. Luka on jonkinlainen Kekkosen ja Konstantin Pätsin muoto.
Päts on hyvä esimerkki siitä, että joskus taisteleminen on kaikesta huolimatta parempi vaihtoehto vaikka häviö näyttäisikin ennakolta varmalta. Varmaankin harmitteli toimiaan mielisairaalassa jonne venäläiset hänet sulkivat.
 
Ilta-Sanomat mainostaa evp. Moskovan kirjeenvaihtaja Arja Paanasen kirjaa.



Venäjän toimintaa on Suomessa jatkuvasti hyssytelty, vaikka Venäjän suunta on ollut selvä, toimittaja Arja Paananen kertoo uutuuskirjassa Kiehtova katala Venäjä Arja Paanasen silmin (Docendo).

Toimittajana Paananen on päässyt seuraamaan eturivistä, miten Suomen ulkopoliittinen johto on pärjännyt tapaamisissa ja lehdistötilaisuuksissa Venäjän johdon kanssa vuosien varrella. Paananen on raportoinut Venäjästä vuodesta 1990 lähtien.

Paananen kertoo kirjassa, että hyssyttelyä on ollut hävettävän paljon.

– Suomen ulkopoliittisen johdon vaikenemislinja muistutti suomettuneisuuden ajan varovaisuutta aina siihen hetkeen, kun Suomi ilmoitti hakevansa Naton jäsenyyttä toukokuussa 2022, Paananen sanoo.
 
Ilta-Sanomat mainostaa evp. Moskovan kirjeenvaihtaja Arja Paanasen kirjaa.



Venäjän toimintaa on Suomessa jatkuvasti hyssytelty, vaikka Venäjän suunta on ollut selvä, toimittaja Arja Paananen kertoo uutuuskirjassa Kiehtova katala Venäjä Arja Paanasen silmin (Docendo).

Toimittajana Paananen on päässyt seuraamaan eturivistä, miten Suomen ulkopoliittinen johto on pärjännyt tapaamisissa ja lehdistötilaisuuksissa Venäjän johdon kanssa vuosien varrella. Paananen on raportoinut Venäjästä vuodesta 1990 lähtien.

Paananen kertoo kirjassa, että hyssyttelyä on ollut hävettävän paljon.

– Suomen ulkopoliittisen johdon vaikenemislinja muistutti suomettuneisuuden ajan varovaisuutta aina siihen hetkeen, kun Suomi ilmoitti hakevansa Naton jäsenyyttä toukokuussa 2022, Paananen sanoo.
Juha Sipilän nuoleskelu Medvedevin suuntaan Airiston helmen tapauksessa oli sitä vanhaa imelä-Eikan tyyliä.
 
Aikalaiset varmaan muistaa jotakin

Puppua Neuvostoliitosta​

Vuonna 1976 hyväksytyssä peruskoulun historiankirjassa ylistettiin Neuvostoliiton perustajaa, bolševikki Vladimir Leniniä ”nerokkaaksi suunnittelijaksi”, joka ”sairaanakin jatkoi uuden valtiojärjestelmän kehittämistä”. Suomettuneen Suomen lapsille annettiin oppikirjoissa ruusuinen kuva idän sortomahdista.

Tilaajille
Kuuntele juttu
Heikki Aittokoski HS
16.11. 2:00
Oliko yläasteen oppikirjoissani tosiaan kuvia Neuvostoliiton viljavien vainioiden leikkuupuimureista? Entä kuvailtiinko bolševikkijohtaja Vladimir Leniniä hyväntahtoiseksi Lenin-sedäksi, suureksi Suomen ystäväksi?

Vai muistanko kenties väärin?

Kun syksyisenä maanantaiaamuna laskeudun Helsingin yliopiston Kaisa-kirjaston kellarikerroksiin, minulla on muassani vain hapertuneita muistikuvia kouluajoilta.

Juuri muistin petollisuuden vuoksi olen liikkeellä. Haluan ottaa selvää, mitä Neuvostoliitosta oikeasti kerrottiin historian ja maantiedon oppikirjoissa aikana ennen sen hajoamista. Silloin minä kävin kouluni – ja niin kävimme kaikki me, joilla nyt on mittarissa noin 50 vuotta tai enemmän.

Jokainen suomalainen aikuinen tietää, että Neuvostoliitto oli sortovaltio ja Lenin sen verihuuruinen perustaja, mutta kerrottiinko meille lapsina aivan toista?

Viikko oppikirjojen parissa paljasti, että vastaukset kysymyksiini eivät ole mieltä ylentäviä.

Päinvastoin. Ne ovat omiaan herättämään suoranaisia raivon tunteita.

Kaisa-kirjaston kellarikerroksissa on metallisia arkistohyllyjä, joita siirrellään kampea kääntämällä. Ennen kuin rupeaa veivaamaan, on syytä tarkistaa, ettei kulloinkin avoinna olevaan välikköön rusennu ketään.

Kaisa-kirjaston kellarikerroksissa on metallisia arkistohyllyjä, joita siirrellään kampea kääntämällä. Ennen kuin rupeaa veivaamaan, on syytä tarkistaa, ettei kulloinkin avoinna olevaan välikköön rusennu ketään. Kuva: Heikki Aittokoski / HS
Vanhan oppimateriaalin jäljittäminen Kaisa-kirjastosta ja Kansalliskirjastosta ei osoittaudu järin vaikeaksi.

Ennen 1990-lukua Suomen kouluissa ei saanut käyttää oppikirjoja, jotka eivät olleet läpäisseet Kouluhallituksen mankelia. Siksi Kouluhallituksen eli nykyisen Opetushallituksen arkistoista löytyy asiakirjoja, joissa on listattu hyväksyttyjä koulukirjoja.

Kouluhallituksen hyväksyntä tarkoitti samalla sitä, että kaikkien koulukirjojen kaikella sisällöllä oli valtiovallan siunaus.

Löydän Kaisa-kirjaston kellarista hyllytolkulla kirjoja ja aloitan opintieni maantiedosta.

Naapurimaat-oppikirjan kansi.

Naapurimaat-oppikirjan kansi. Kuva: Weilin+Göös 1972
Nelosluokkalaisille on 1970-luvun alussa ollut tarjolla Lyyli Virtasen ja Heikki Niemelän kirjoittama Naapurimaat (Weilin+Göös, 1972), johon sisältyy Neuvostoliitto.

Kymmenvuotiaille suomalaiskoululaisille esitellään heti kirjan alussa kuvitteellinen ikätoveri Leningradista, ”Nataša-ystävämme”, joka on ”kietaissut kaulaansa punaisen kolmiohuivin”.

Naapurimaat-oppikirjassa esitellään nelosluokkalaisille ”Nataša-ystävämme”, joka asuu Leningradissa.

Naapurimaat-oppikirjassa esitellään nelosluokkalaisille ”Nataša-ystävämme”, joka asuu Leningradissa. Kuva: Weilin + Göös 1972
Koulupäivän päätteeksi Nataša-ystävä menee äitinsä kanssa ruokakauppaan, josta mukaan lähtee ”lampaanlihaa, leipää, voita, leikkeleitä” ja muuta murkinaa.

Pikku suomalaislukijalle piirretään kuva yltäkylläisestä neuvostoyhteiskunnasta, jossa elintarvikkeita ei todellakaan tarvitse jonottaa. Kaikkea on.

”Nataša on onnellinen lapsi, terve ja punaposkinen”, oppikirja valistaa. ”Natašan elämä on turvallista; yhteiskunta huolehtii hänestä.”

Hyi helkkari, mitä propagandaa. Se on spontaani reaktioni, kun luen teosta aikuisen silmin liki 50 vuotta sen julkaisusta.

On ehkä ymmärrettävää, ettei kymmenvuotiaille kerrottu sosialistisen suunnitelmatalouden loputtomista ongelmista, Leonid Brežnevin ajan pysähtyneisyydestä tai Neuvostoliiton vankileirien saaristosta.

Mutta ei kai oppilaille olisi sentään tarvinnut syöttää puppua, luoda auvoisaa kuvaa Nataša-ystävän elämästä idän ihmemaassa?

Siis valehdella?

Jälkiviisaan lukijan täytyy huomioida aikakauden olemus. Suomi oli hävinnyt sodan Neuvostoliitolle, ja vaikka itsenäisyytemme säilyi, se oli rajallinen. Moskova kätyreineen hengitti alati niskaan, kunnes Neuvostoliitto 1990-luvun taitteessa romahti.

Lasten ja nuorten oppikirjoissa ei voitu kertoa itänaapurista lähellekään koko totuutta. Kirjoista on turha etsiä tietoa esimerkiksi Viron hyytävästä kohtalosta, eli julmasta miehityksestä ja virolaisten joukkokyydityksistä Siperiaan.

Totuudenpuhujat olivat Suomessa harvassa, ja heille tapasi käydä huonosti. Sen saivat kokea Maantietoa lukiolaisille -oppikirjan tekijät Esko Laulajainen ja Eino Tahvonen.

Piinkova kommunistijohtaja, kansanedustaja Taisto Sinisalo nosti heidät tikunnokkaan vuonna 1971 tekemällä eduskunnassa kirjallisen kysymyksen. Oppikirjassa kun oli kehdattu muun muassa sanoa, että ”kokonaan Neuvostoliiton miehitykseen joutuneet sen entiset läntiset reunavaltiot ovat jääneet lujasti Neuvostoliiton poliittiseen ja taloudelliseen johtoon”.

Lue lisää: Parhaita timanttijuttuja: Kommunisti Taisto Sinisalo esitti 50 vuotta sitten eduskunnassa kysymyksen, joka johti maantiedon oppikirjan sensurointiin: "Miten tällaista törkyä voi hyväksyä?"

Oppikirjan muotoilu oli sävyltään lähinnä toteava. Ennen kaikkea se oli totta.

Sinisalon väliintulon seurauksena oppikirjaa jouduttiin kuitenkin muuttamaan. Sitä toisin sanoen sensuroitiin. Kouluhallitus lähetti Suomen kouluihin paimenkirjeen oppikirjan ”väärästä” sisällöstä, ja kirjan seuraavasta painoksesta poistettiin kokonainen luku.

Suomen kommunistit taisivat olla innokkaampia Suomen koulukirjojen syynääjiä kuin neuvostoliittolaiset itse.

Auroin, miekoin, miettehin -oppikirjassa (Lauri Santamäki ja Ilmari Heikinheimo, Wsoy 1963) rinnastettiin neuvostodiktaattori Josif Stalin aiempiin Venäjän hirmuhallitsijoihin Iivana Julmaan ja Pietari Suureen. Stalinin kritisointi oli mahdollista, koska häntä arvosteltiin kuolemansa jälkeen myös Neuvostoliitossa. 1970-luvun suomalaisissa oppikirjoissa neuvostohistorian synkät luvut jäivät kuitenkin vähälle käsittelylle.

Auroin, miekoin, miettehin -oppikirjassa (Lauri Santamäki ja Ilmari Heikinheimo, Wsoy 1963) rinnastettiin neuvostodiktaattori Josif Stalin aiempiin Venäjän hirmuhallitsijoihin Iivana Julmaan ja Pietari Suureen. Stalinin kritisointi oli mahdollista, koska häntä arvosteltiin kuolemansa jälkeen myös Neuvostoliitossa. 1970-luvun suomalaisissa oppikirjoissa neuvostohistorian synkät luvut jäivät kuitenkin vähälle käsittelylle. Kuva: WSOY 1963
Päivien ajan käyn kirjoja järjestelmällisesti läpi, etsin niitä hyllyistä yksi toisensa perään, selaan, pysähdyn tutkimaan olennaisen tuntuisia kohtia, teen muistiinpanoja.

1970-luvun alku tuntuu olleen käännekohta siinä, kuinka intomielisesti Neuvostoliittoa oppikirjoissa myötäiltiin.

Minun silmiini vaikuttaa siltä, että 1950- ja 1960-luvun historiankirjoissa Neuvostoliittoa käsitellään enimmäkseen ytimekkään vähäeleisesti ja osittain vielä realistisesti.

Verityranni Josif Stalinin (vallassa 1920-luvulta vuoteen 1953) perustamista pakkotyöleireistä kerrotaan ja Neuvostoliiton todetaan ”alistaneen johtovaltaansa slaavilaiset sukulaismaat”. Vuoden 1968 Prahan kevään kukistamista kutsutaan liki tuoreeltaan Neuvostoliiton miehitykseksi, eikä tšekkoslovakialaisten äärimmäisestä protestimuodosta eli polttoitsemurhista vaieta.

Kahlaamissani 1970-luvun oppikirjoissa näin tarkkaa kerrontaa ei enää näkynyt. Siksi kirjoja selattuani päätänkin keskittyä 1970–80-lukujen oppikirjoihin. Suomettuneisuus oli silloin etovassa kukoistusvaiheessaan, kansakunta rähmällään.

Historian maailma (Otava) oli pitkäikäinen oppikirjasarja. Kahdeksan vuotta Tšekkoslovakian miehityksen jälkeen julkaistussa vuoden 1976 painoksessa kahdeksasluokkalaisia valistettiin, kuinka ”Neuvostoliiton ulkopolitiikan tärkeäksi tavoitteeksi tuli jännityksen lieventäminen Euroopassa”.

Historian maailma (Otava) oli pitkäikäinen oppikirjasarja. Kahdeksan vuotta Tšekkoslovakian miehityksen jälkeen julkaistussa vuoden 1976 painoksessa kahdeksasluokkalaisia valistettiin, kuinka ”Neuvostoliiton ulkopolitiikan tärkeäksi tavoitteeksi tuli jännityksen lieventäminen Euroopassa”. Kuva: Kustannusosakeyhtiö Otava 1976
Noukin hyllystä kirjan, joka näyttää kovin tutulta: Historian maailma 8A. Otavan kustantaman oppikirjan painovuosi on 1976, mutta kirjasarjan on täytynyt olla pitkäikäinen, koska muistan kannen 1980-luvun puolelta.

Kirjan kirjoittajat olivat Sirkka Ahonen, Olavi Kaakinen, Osmo Lappalainen ja Sakari Tiainen. Kansilehdillä kerrotaan, että oppimateriaalin ovat tutkineet Jouko Louhisola, Oiva Louhisola, Mikko Ojala ja Lasse Tuohinen.

Tämän epäilemättä oppineen kaartin voimin on tuotu yläkoululaisten luettavaksi muun muassa seuraavat virkkeet:

”1960-luvulla Neuvostoliiton ja kansandemokratioiden keskinäinen yhteistyö on lujittunut erikoisesti SEVin pohjalta tapahtuneen talouselämän kehittymisen myötä.”

(Kansandemokratiat kuten Tšekkoslovakia ja Puola olivat Neuvostoliiton alistamia Keski- ja Itä-Euroopan sosialistimaita. SEV oli niiden talousyhteisö.)

”Neuvostoliiton ulkopolitiikan tärkeäksi tavoitteeksi tuli jännityksen lieventäminen Euroopassa.”

”Neuvostoliitossa on ymmärretty, että koululaitokseen sijoitetut varat ovat parasta investointia tulevaisuutta ajatellen.”

”Hinnat ovat Neuvostoliitossa yleensä vakaita, sillä inflaatio ei siellä vaikuta.”

Kihisen raivosta. Tuollaista sontaa on siis heitetty eteeni herkässä iässä.

Historian maailma -kirjasarja etenee sinänsä loogisesti neuvostoystävällisissä huuruissaan. Näin voi päätellä sarjaan kuuluvasta seiskaluokkalaisten oppikirjasta (vuodelta 1979).

Siinä Kaakinen, Lappalainen, Tiainen, Veikko Niemi ja Maija Liisa Näsänen kertovat Neuvostoliiton varhaisvaiheista, alkaen vuoden 1917 vallankumouksista:

”Maaliskuun vallankumous oli avannut ammolleen ne paiseet, jotka jo pitkään olivat jäytäneet Venäjän kansan elinvoimaa. Syvällekäypä leikkaus oli kuitenkin tarpeen, ennen kuin parantuminen saattoi täysitehoisesti alkaa. Väliaikainen hallitus ei näyttänyt pystyvän riittävän tehokkaaseen uudistustoimintaan. Siihen tarvittiin suuret massat ja kykenevä johtaja. Vallankumouksen johtoon astui Vladimir Lenin, suurten mittojen mies.”

Kirjassa kerrottiin myös, että uuteen kommunistijärjestelmään siirtyminen ”ei tapahtunut laajassa maassa kitkatta”.

Eräässä kuvatekstissä muotoiltiin näin: ”Sosialismin ’sisäänajo’ maassa, jossa kansan sivistystaso oli hyvin alhainen, vaati runsaasti puhumalla suoritettua valistusta.”

Kyllähän aseetkin tavallaan puhuvat. Neuvosto-Venäjän salainen poliisi Tšeka perustettiin heti joulukuussa 1917, ja muutenkin Lenin nimenomaisesti määräsi teloittamaan ihmisiä. (”Hirttäkää – ei vähempää kuin sata – – niin, että satojen kilometrien säteellä ihmiset näkevät, vapisevat, tietävät...”, kuten Lenin eräässä sähkeessään ohjeisti.)

Historian maailma 7 -oppikirjassa on runsaasti kuvia ja maalauksia Vladimir Leninistä. ”Lenin oli loistava puhuja”, yhdessä kuvatekstissä kerrotaan.

Historian maailma 7 -oppikirjassa on runsaasti kuvia ja maalauksia Vladimir Leninistä. ”Lenin oli loistava puhuja”, yhdessä kuvatekstissä kerrotaan. Kuva: Kustannusosakeyhtiö Otava 1980
Suuttumustani ei ole omiaan laannuttamaan toinen seiskaluokkalaisten oppikirja, Historia ja me 7, jonka Kouluhallitus on suuressa viisaudessaan hyväksynyt vuonna 1976.

Historia ja Me 7 -oppikirjan kansi.

Historia ja Me 7 -oppikirjan kansi. Kuva: Weilin+Göös 1976
Kirjoittajat Matti J. Castrén ja Reino Riikonen eivät säästele sanojaan mairitellessaan Vladimir Leniniä ja hänen valtioluomustaan, jonka teoista jouduttiin sitten kärsimään lukemattomissa suomalaisperheissä hirvittävällä tavalla.

”Tammikuun 31. päivänä 1924 vahvistettiin Neuvostoliiton perustuslaki”, seiskaluokkalaisille kerrotaan. ”Sen nerokas suunnittelija oli kuollut kymmenen päivää aikaisemmin. Sairaanakin hän oli jatkanut uuden valtiojärjestelmän kehittämistä.”

Castrén ja Riikonen jatkavat:

”Perustuslaki, johon tehtiin vähäisiä muutoksia v. 1936, takaa kaikille kansalaisille laajat sosiaaliset, poliittiset ja henkilökohtaiset oikeudet. Kaikille on taattu oikeus työhön (työttömyyttä ei tunneta lainkaan), lepoon, vanhuudenturvaan, turvaan sairauden sattuessa ja sivistykseen. –– Perustuslaki takaa omantunnon-, sanan-, paino- ja kokoontumisvapauden.”

Vuonna 1936 Stalinin vainot olivat kiihtymässä täysille kierroksilleen. Näytösoikeudenkäyntien, ilmiantojen ja hysteerisen pelon ilmapiirissä kukaan ei voinut luottaa olevansa turvassa öisiltä koputuksilta.

Lähemmäs miljoona neuvostokansalaista – vähintään – teloitettiin tai vietiin vankileirille. Historia ja me -oppikirjassa asia muotoillaan niin, että ”monia johtavia upseereita ja puolueen virkailijoita ammuttiin tai karkotettiin vankileireille”.

Sosialistinen sortovalta mureni Euroopassa 1990-luvun taitteessa. Neuvostoliittokin otti ja hajosi, ja samalla Suomi ikään kuin vapautui itänaapurin tukahduttavasta otteesta.

Tuli tarve muuttaa oppikirjoja. Historia ja me -kirjan 8. uudistettu painos ilmestyi vuonna 1992, ja kirjoittajana oli Castrénin ja Riikosen lisäksi Leo Suuronen.

Yhtäkkiä Leniniä ei enää luonnehdittukaan ”nerokkaaksi”, ja oppikirjaan ilmestyi kokonainen sivu Neuvosto-Karjalan suomalaisten kovista kohtaloista:

”Suomalaiset joutuivat vainon kohteiksi. Stalinin järjestämät puhdistukset olivat pahimmillaan vuosina 1936–39, jolloin Neuvostoliiton keskitysleireillä virui mitä todennäköisimmin miljoonia ihmisiä. Suomalaisten menehtyneiden määrän laskeminen ei käytettävissä olevien lähteiden perusteella ole mahdollista.”

Tätä ei minun tietääkseni kerrottu ainoassakaan suomalaisessa historian oppikirjassa ennen 1990-lukua. Kaikkien opusten kaikkia painoksia en toki lukenut, mutta viikon aikana kävin läpi kymmenittäin historiankirjoja.

Kirjastoviikkoni päätteeksi pahin raivoni laantuu. Puistelen silti epäuskoisesti päätäni.

Tutkimieni oppikirjojen joukossa on luvattoman paljon materiaalia, jossa Neuvostoliiton lipominen on viety huomattavasti pidemmälle kuin mitä herkät idänsuhteet olisivat vaatineet. Kukaan ei pakottanut kirjoittajia ylistämään Leniniä, eikä kukaan pakottanut Kouluhallitusta päästämään sellaista läpi.

Tuhannen ruplan kysymys kuuluukin, miksi Neuvostoliiton nuolemisessa mentiin niin pitkälle?

On vaikea arvioida, millaista vahinkoa valheellisen myönteisellä Neuvostoliitto-kuvalla aiheutettiin. Ei ehkä suurta, koska totuudella oli reittinsä.

Itse kiitän onneani, että minulla oli erinomaiset historianopettajat sekä peruskoulussa että lukiossa. Luulen useimpien muidenkin suomalaislasten pelastuneen propagandan pauloista opettajien ansiosta.

Luokkahuoneissa pystyi puhumaan totta, ja myös suomalaisten keittiönpöytien ääressä tiedettiin naapuriasiain todellinen tola. Ainakin omassa suvussani Neuvostoliiton olemukselle naureskeltiin.

Mutta toisaalta, minä muistin oppikirjojen luonteen vielä monta vuosikymmentä jälkeenpäin. Sisältöä on syöpynyt mieleeni.


Entä ne maataloutta ja Neuvostoliiton viljavia vainioita koskevat muistikuvani?

Nekin ovat totta. Monessa alakoulun maantiedon kirjassa esitetään ruusuinen kuva kolhooseista ja sovhooseista.

Työteliäs neuvostokansa uurastaa niissä, niin kuin myös valtio-omisteisissa tuotantolaitoksissa.

”Ansioitunut työläinen voi saada työn sankarin palkinnon ja arvon”, kertoo Teppo Mäkelä kansakoulun oppikirjassa Eurooppa (Otava, 1968). ”Työntahti on sellainen, jollaista meillä Suomessa pidettäisiin hyvin lujana.”

Perusmaantieto 5 -oppikirjan kansi.

Perusmaantieto 5 -oppikirjan kansi. Kuva: WSOY 1978
Viidennen luokan Perusmaantiedossa (Veikko Okko, Eino Tahvonen, Matti Vuorinen, Wsoy 1978) suomalaiset oppilaat viedään ”kazahstanilaiselle valtiontilalle”.

Valokuvassa valtavat keltaiset maatalouskoneet korjaavat satoa nätissä muodostelmassa.

Siinä ne leikkuupuimurit ovat.

Perusmaantieto 5 -oppikirjassa esitellään Neuvostoliiton teollisuutta ja maataloutta.

Perusmaantieto 5 -oppikirjassa esitellään Neuvostoliiton teollisuutta ja maataloutta. Kuva: WSOY 1978
Historia ja me 8 -oppikirjassa havainnollistettiin vielä vuoden 1990 painoksessa, kuinka Neuvostoliiton ”tuotanto kasvoi viisivuotissuunnitelmien ansiosta tärkeimmillä aloilla moninkertaiseksi”.

Historia ja me 8 -oppikirjassa havainnollistettiin vielä vuoden 1990 painoksessa, kuinka Neuvostoliiton ”tuotanto kasvoi viisivuotissuunnitelmien ansiosta tärkeimmillä aloilla moninkertaiseksi”. Kuva: Weilin + Göös 1990
Teksti: Heikki Aittokoski. Kuvatoimittaminen: Petri Salmén. Tekstin tuottaminen ja editointi: Laura Kangasluoma.
 
Perään toinen 70-luvun konttaamisesta - anteeksi rähmällään ryömimisestä - kertova juttu. Hesari avaa ajan henkeä hyvin ja kaunistelematta:

”Miten tällaista törkyä voi hyväksyä?”​

Tasan 50 vuotta sitten Suomessa sensuroitiin maantiedon oppikirja, koska siinä puhuttiin Neuvostoliitosta totta. Suomi oli syksyllä 1971 niin suomettunut, että kommunisti Taisto Sinisalo sai yhdellä eduskuntakysymyksellä koko järjestelmän polvilleen.

Tilaajille
Heikki Aittokoski HS
5.12.2021 2:00 | Päivitetty 30.6.2022 13:34
Kaipaatko hyvää kesäluettavaa? HS julkaisee uudelleen parhaita lukemistojuttujaan. Tämä juttu on julkaistu alun perin joulukuussa 2021.

Tiistaina 14. syyskuuta 1971 Eduskuntatalossa oli tohina päällä. Kansanedustajat olivat palanneet kesälaitumilta Helsinkiin.

”Eduskunta aloitti täydellä vauhdilla”, otsikoitiin seuraavan aamun Helsingin Sanomissa.

”Kuppi kahvia, lyhyt kertaus kesän kuulumisiin ja sitten täysi ralli päälle”, HS kuvaili. Kesän kuulumisista oli kerrottavana muun muassa se, että Sdp:n kansanedustaja Erkki Tuomioja, 25, oli kasvattanut parran.

Täydellä vauhdilla uuteen istuntokauteen lähti myös 45-vuotias kommunisti Taisto Sinisalo, jonka mukaan oli vastikään nimetty kokonainen poliittinen suuntaus, taistolaiset. He olivat Suomen kommunistisen puolueen SKP:n jyrkän linjan edustajia, niin sanottuja vähemmistökommunisteja, joita myös stalinisteiksi kutsuttiin.


Kansanedustaja, kommunisti Taisto Sinisalo ilmeisesti vuonna 1969. Kuva: Aamulehti
Sinisalo oli lupsakka kotkalainen ja piinkova aatteen mies. Hän oli Neuvostoliiton ylin ystävä, jolla oli herkkä vainu ideologiselle harhaoppisuudelle. Vainuttavaa oli paljon.

Kommunistien maailmankuvaa hallitsi luokkataistelu. Nytkin, syyskuussa 1971, Suomen tehtailla oli Sinisalon mukaan meneillään ”porvariston syyshyökkäyksiä työläisten taistelutahdon murtamiseksi”.

Luokkataistelu oli myös taistelua tiedosta. Taisto Sinisalo jätti heti syysistuntokauden alkajaisiksi kirjallisen kysymyksen, joka merkittiin eduskunnan pöytäkirjoihin kysymyksenä numero 186.

Otsikko kuului: ”Oppikirjoiksi sisällöltään sopimattomien julkaisujen poistamisesta”.

Alkoi näytös, joka jälkikäteen on jäänyt varsin vähälle huomiolle ja joka ei anna mairittelevaa kuvaa sen ajan Suomesta. Kyse oli sensuurista, siitä, millainen kuva maailmasta Suomen nuorille annetaan.

Kansanedustaja Sinisalon hampaissa oli oppikirja, jonka nimi oli konstailemattomasti Maantietoa lukiolaisille. Tekijöinä olivat Esko Laulajainen ja Eino Tahvonen.

Noin 200-sivuinen Gummeruksen kustantama oppikirja oli Suomen lukioissa ahkerassa käytössä. Se oli julkaistu vuonna 1966, ja syksyllä 1971 oli otettu jo neljäs painos.

Maantietoa lukiolaisille -oppikirjan kansi.

Maantietoa lukiolaisille -oppikirjan kansi. Kuva: Gummerus
Sen ajan oppikirjoihin präntättiin moneen kertaan, takakansia myöten, että teos oli ”Kouluhallituksen hyväksymä”. Ne olivat tärkeitä sanoja. Ilman Kouluhallituksen virallista kelpuutusta oppikirjalla ei ollut pääsyä Suomen koululaisten pulpeteille tai reppuihin.

Taisto Sinisalo hyökkäsi maantiedon oppikirjan maailmankuvaa vastaan. Kysymys numero 186 sisälsi kovaa kieltä heti alkusanoista alkaen.

”Viime aikoina on valtiovallan huomiota jouduttu useissa yhteyksissä kiinnittämään äärioikeistolaisiin hyökkäyksiin maamme rauhanpolitiikkaa ja sen perustan muodostavia suomalais-neuvostoliittolaisia suhteita vastaan.”

Sinisalo jatkoi, että ”julkeana ilmiönä oikeiston mielipidemuokkaustyöstä” voidaan pitää myös joitakin oppikirjoja.

Maantietoa lukiolaisille oli tikunnokassa, koska sen luku ”Maailman valtiollinen karttakuva” loukkasi Sinisalon mielestä ”jyrkästi niitä periaatteita, joille maamme ulkopolitiikka rakentuu”. Kirja antoi ”historiallisista tapahtumista täysin virheellisen ja valheellisen, tyypillisiä äärioikeistokatsomuksia edustavan kuvan”.

Sinisalo nosti esiin muutaman kohdan, jotka ”rikkoivat alkeellisimpia objektiivisen historiankirjoituksen vaatimuksia”. Sellainen oli hänen mielestään esimerkiksi tämä virke: ”Kokonaan Neuvostoliiton miehitykseen joutuneet sen entiset läntiset reunavaltiot ovat jääneet lujasti Neuvostoliiton poliittiseen ja taloudelliseen johtoon”.

Sinisalon mielestä virke oli siis valhetta. Häntä ei hetkauttanut se, että Neuvostoliiton panssarit olivat vain kolme vuotta aiemmin, elokuussa 1968, jyränneet Tšekkoslovakian alleen.

Niin ikään Sinisaloa ärsytti Maantietoa lukiolaisille -kirjan tehtävä, jossa oppilaiden piti vastata kysymykseen: ”Mitkä Itä-Euroopan valtiot ovat itsenäisyytensä menettäen jääneet Neuvostoliiton osavaltioiksi?”

Vastauksia löytyi tietysti Suomen läheltä: Viro, Latvia ja Liettua.

Sinisalo tuomitsi myös oppikirjan kappaleet, joissa todettiin, ettei Suomi ollut onnistunut pysyttelemään täysin puolueettomana.

Kommunisti Taisto Sinisalo suivaantui oppikirjan luvusta ”Maailman valtiollinen karttakuva” ja erityisesti siinä olleesta tehtävästä, joka hänen mielestään ”edusti äärioikeistokatsomuksia”.

Kommunisti Taisto Sinisalo suivaantui oppikirjan luvusta ”Maailman valtiollinen karttakuva” ja erityisesti siinä olleesta tehtävästä, joka hänen mielestään ”edusti äärioikeistokatsomuksia”.
Maantietoa lukiolaisille -kirjan sivulla 191 esitettiin, ettei Suomi ole täysin puolueeton.

Maantietoa lukiolaisille -kirjan sivulla 191 esitettiin, ettei Suomi ole täysin puolueeton.
Kaikki Sinisalon valheellisiksi väittämät oppikirjan asiat olivat tosiasioita. Hänen eduskuntakysymystään voisikin pitää kukkeana esimerkkinä absurdista huumorista – ellei väliintulolla olisi ollut vakavia seurauksia.

1970-luvun alun Suomea on vaikea hahmottaa. Yhdet toivoivat ja toiset pelkäsivät täysimittaista sosialismia. Niin kuin kaikkina aikakausina, useimmat kai yrittivät vain elää omaa elämäänsä.

Suomea hallitsi Urho Kekkonen. Presidentin laajoja valtaoikeuksia rajoitti lähinnä Moskova. Kylmän sodan vastakkainasettelu heijastui väistämättä myös pieneen Suomeen.

Suomella ja Neuvostoliitolla oli YYA-sopimus eli sopimus ystävyydestä, yhteistoiminnasta ja avunannosta. Suomen kannalta se oli liekaköysi, jota Kremlin kulloinenkin kommunistivaltias saattoi halutessaan vähän nykäistä.

Presidentti Urho Kekkonen Kultarannassa kesällä 1970.

Presidentti Urho Kekkonen Kultarannassa kesällä 1970. Kuva: Mikko Oksanen / Lehtikuva


Eipä tosin tarvinnut. Suomi oli suomettunut. Hyvin monet suomalaiset toteuttivat Neuvostoliiton toiveita kerkeästi, jopa ennakoivasti.

Näin taisi tapahtua myös Taisto Sinisalon eduskuntakysymyksen kanssa.

Oppikirjoja oli Suomessa sensuroitu ennenkin. Niin tehtiin etenkin jatkosodan jälkeen. Valtioneuvosto asetti joulukuussa 1944 erityisen toimikunnan tarkistamaan oppikirjoja, ”jotka voivat vahingoittaa maamme suhteita ulkovaltoihin”.

Se tarkoitti tietysti Neuvostoliittoa. Poistettavien listoille päätyi kymmeniä oppikirjoja. Vahvimmin edustettuina olivat historian ja maantiedon kirjat.

Syksyllä 1971 sodasta oli kuitenkin kulunut jo neljännesvuosisata. Suomi oli demokratia, jossa periaatteessa oli myös sananvapaus.

Samalla Suomi oli maa, jossa kommunisti Sinisalo sai sanella muutoksia nuorten oppikirjoihin.

Kouluhallitus reagoi Sinisalon eduskuntakysymykseen ällistyttävänkin ketterästi. Kysymystä seuranneella viikolla, 23. syyskuuta 1971, Kouluhallitus perui Maantietoa lukiolaisille -oppikirjalta luvan.

Ei auttanut, että Gummeruksen osastopäällikkö Olli Arrakoski oli heti Sinisalon kysymyksen jälkeen kirjoittanut Kouluhallitukselle anteeksipyytelevän, sävyltään liki matelevan kirjeen.

Kouluhallituksen päätöksen tekivät pääjohtajan sijainen Olli Sampola sekä ylitarkastaja Jaakko Linnankivi. Heidän nimissään lähti myös paimenkirje Suomen lukioihin, käy ilmi Kouluhallituksen arkistosta.

”Koulujen käyttöön jo hankittuihin kappaleisiin on merkittävä poistetuksi kokonaan luku Maailman valtiollinen karttakuva”, Sampola ja Linnankivi opastivat. On jotakuinkin varmaa, että tuollainen vaatimus herätti lukiolaisten tiedonjanon tehokkaammin kuin yksikään oppitunti.

Ei ole tiedossa, kohdistuiko Kouluhallitukseen painostusta ministereiltä tai peräti presidentti Kekkoselta. Tavatonta se ei 1970-luvun alun Suomessa olisi ollut.

Neuvostoliiton suurlähetystö osasi niin ikään halutessaan sörkkiä vaikka suomalaisia kouluasioita, mutta mikään ei viittaa Tehtaankadun tovereiden aloitteellisuuteen.

Sensuuripäätöksen tarkkaa kulkua on vaikea selvittää, koska tuon ajan päättäjät ovat jo kuolleet – samoin kuin oppikirjantekijät Esko Laulajainen ja Eino Tahvonen.

Laulajaisen kasvattipoika, toimittaja Marko Laitala tietää kylläkin kertoa, että Laulajaiseen tapaus ”osui kovaa”.

”Hän oli syvästi loukkaantunut”, Laitala sanoo.

Eduskunnassa Sinisalon kysymykseen vastasi opetusministeri Jaakko Itälä 15. lokakuuta 1971. Itälä oli liberaali eli edusti aatesuuntaa, joka nimenomaisesti korostaa vapauksia kuten sananvapautta.


Opetusministeri Jaakko Itälä vuonna 1971. Kuva: Pertti Messo / Lehtikuva
Itälä ilmoitti, että ”mikäli teokselle haetaan uutta hyväksymistä, se on perusteellisesti tarkistettava, niin että se on kaikilta osin sopusoinnussa koulun kasvatustehtävän kanssa sekä maamme virallisen ulkopolitiikan mukainen”.

Tässä ollaan suomettumisen surullisessa ytimessä. ”Virallinen ulkopolitiikka” pakotti poistamaan suomalaisnuorten koulukirjoista totuuksia esimerkiksi Viron kohtalosta ja Suomen puolueettomuuden luonteesta.

Taisto Sinisalo oli saanut tahtonsa läpi. Eikä siinä kaikki. Kevättalvella 1972 tiedossa olisi vielä masentava jälkinäytös, joka pysyi julkisuudelta piilossa.

Syksyn 1971 käänteet ylittivät valtamedian uutiskynnyksen hieman viipeellä, vasta lokakuun puolella. Sanaa ”sensuuri” ei uutisissa juuri käytetty – Helsingin Sanomienkin otsikossa ”Sinisalo korjauttaa maantiedon oppikirjaa” (HS 9.10.1971).

HS:n uutinen lokakuulta 1971.

HS:n uutinen lokakuulta 1971.
HS:n artikkelissa silmiin pistää mielenkiintoinen lause. Sen mukaan Sinisalon ”taustavoimana on Teiniliitto”.

Teiniliitto oli Suomen koululaisten ja lukiolaisten etujärjestö, joka 1970-luvun taitteessa muuttui avoimen puoluepoliittiseksi ja radikalisoitui. Lopulta siitä tuli läpeensä punainen.

Jonkun täytyi laverrella Sinisalolle oppikirjoista. Sinisalo tuskin paneutui omasta aloitteestaan lukion sisältöihin, koska hänen ei tiedetty olleen kärryillä nuorten asioista.

Mutta tuliko aloite juuri Teiniliitolta?

Sen selvittäminen voisi olla mahdollista, vaikka tapahtumat kaukaisia ovatkin. 1970-luvun alun Teiniliitto-aktiivit ovat nyt osapuilleen seitsenkymppisiä.

Teiniliitto oli syksyllä 1971 niin sanotun yleisdemokraattisen rintaman eli vasemmiston ja keskustan käsissä. Järjestö kuitenkin liukui kovaa vauhtia kohti täyttä taistolaishallintaa.

Maantietoa lukiolaisille -tapauksen aikoihin Teiniliiton puheenjohtajana oli 21-vuotias sosiaalidemokraatti, ”sosialistiksi ja marxilaiseksi” tunnustautunut Erkki Liikanen, joka jäi kolme vuotta sitten eläkkeelle Suomen Pankin pääjohtajan tehtävästä.

Erkki Liikanen vuonna 1970.

Erkki Liikanen vuonna 1970. Kuva: Sanoman arkisto
”Poliittiset tunnelmat olivat kireät, usein taistolaiset vastaan muut”, Liikanen toteaa sähköpostitse. ”Epäilen siksi suuresti viittausta, että Teiniliitto järjestönä olisi antanut tukea taistolaisten johtajalle.”

Muuta Liikanen ei halua aiheesta kommentoida. Hän kehottaa kääntymään historiantutkijoiden puoleen.

Avainpaikoilla oli myös Satu Hassi, nykyinen vihreiden kansanedustaja, joka vuonna 1971 oli Teiniliiton taistolainen varapuheenjohtaja.

”Minulla ei todellakaan ole muistikuvaa tällaisesta asiasta”, Hassi vastaa sähköpostissa. ”Kysymyksen taustavaikuttajana saattaa hyvinkin olla ollut joku, joka on ollut aktiivinen myös Teiniliitossa, mutta en muista että Teiniliitto järjestönä olisi puuttunut oppikirjojen ’neuvostovastaisena’ pidettyyn sisältöön.”

Teiniliiton arkisto on onneksi tallessa. Se on Kansallisarkiston hoteissa ja on säilynyt ilmeisen kattavana.

Teiniliiton hallituksen pöytäkirjoista tai muistakaan dokumenteista ei löydy merkkejä siitä, että järjestö olisi propagoinut Taisto Sinisalon suuntaan.

Sen sijaan löytyy runsaasti todisteita ajan hengestä. Pöytäkirjoista käy ilmi, että hallituksen nuoret porvarijäsenet Peter Fagernäs ja Kimmo Sasi jyrättiin toistuvasti.

Fagernäs opittiin sittemmin tuntemaan finanssialan johtajana, Sasi taas kokoomuspoliitikkona. Sasikaan ei muista, että maantiedon oppikirjaa olisi Teiniliiton hallituksessa käsitelty.

Yksi, joka voisi muistaa, on Helsingin yliopiston aikuiskasvatustieteen professori Yrjö Engeström. Hän oli kova taistolainen, joka Teiniliiton arkiston mukaan oli tammi–helmikuussa 1972 järjestämässä kampanjaa koulujen ”yhteiskunnallisen opetuksen uudistamiseksi”.

Kampanjan tavoitteena oli ”räikeästi suurpääoman etujen mukaisen, imperialismia tukevan, maamme ulkopolitiikan vastaisen tms. materiaalin käytön kieltäminen opetuksessa”.

Engeström kertoo sähköpostitse, ettei muista syksyn 1971 oppikirjatapausta, koska ei omien sanojensa mukaan ”seurannut sitä läheltä” ja oli ”jo toisissa hommissa”, sillä ”työsuhde Teiniliittoon oli päättynyt 1970”. Jatkokysymyksiin hän ei vastaa.

Vaikuttaa siltä, ettei Teiniliitto toiminut suoraan yhteistyössä Taisto Sinisalon kanssa. Mutta ei järjestö myöskään asettunut vastustamaan oppikirjasensuuria. Pikemminkin päinvastoin.

15. lokakuuta 1971 aihetta käsiteltiin Ylen A-studiossa. Ohjelmassa haastateltiin Taisto Sinisaloa mukavan leppoisasti. Häneltä kysyttiin, mikä oli hänen oma maantiedon kouluarvosanansa. Sinisalo vastasi, että ”ei erikoinen”.

A-studion haastateltavana oli myös Teiniliiton puheenjohtaja Liikanen. Hän esitti, että Suomessa pitäisi asettaa poliittisin perustein valittu asiantuntijaelin, joka hyväksyisi oppikirjat.

Teiniliiton valtavirran ajatusmaailmaa valottaa järjestön julkaisu, Teinilehti. Sen linja oli tukevan vasemmistolainen. Päätoimittajana oli Risto Repo, joka jäikin toimittajan uralle. Toimitussihteerinä oli Kalle Löövi, joka teki elämäntyönsä Suomen Punaisessa Ristin palveluksessa.

Teinilehden tarjontaan kuului muun muassa luokkataistelun etujoukkoon kuuluneen Jaakko Laakson kirjoitussarja ”Tätä et kuule koulussa”. Myöhempi kansanedustaja Laakso valisti Suomen nuorisoa muun muassa siitä, ”mitä on imperialismi”.

Entisellä päätoimittaja Revolla ei ole Maantietoa lukiolaisille -tapauksesta ”lehden osalta mitään muistikuvaa”.

Teinilehdessä oli syksyllä 1971 ainakin kaksi artikkelia, joissa Laulajaisen ja Tahvosen oppikirja nostettiin esille. Teinilehden kirjoitukset julkaistiin sen jälkeen, kun Sinisalo oli jo esittänyt eduskuntakysymyksensä.

Lokakuun lopulla lehdessä oli ”Kannanotto opetusmateriaalista”, joka julkaistiin Teiniliiton nimissä. Sillä on siis täytynyt olla Teiniliiton hallituksen hyväksyntä.

”Opetuksen sisältö ei koskaan voi olla yhteiskunnallisesti puolueetonta”, kerrottiin Teiniliiton kannanotossa lokakuussa 1971.

”Opetuksen sisältö ei koskaan voi olla yhteiskunnallisesti puolueetonta”, kerrottiin Teiniliiton kannanotossa lokakuussa 1971.
Kannanoton kuvitukseksi Teinilehden toimitus oli valinnut ”maan kuuluisimman maantiedon oppikirjan” eli Laulajaisen–Tahvosen.

Kannanotossa luki: ”Suomen Teiniliitto katsoo, että kaikkien yhteiskunnallisen demokratian aikana – – kansallista taantumusta vastaan työskentelevien voimien tulee kiinnittää voimakasta huomiota opetuksen sisältöön.”

Päävaatimuksena Teiniliitolla oli yksityisten kustantamoiden syrjäyttäminen oppikirja-alalta, koska ne olivat liian oikeistolaisia. Avainsanoja olivat ”yhteiskunnan kontrolli”.

Vaan kuka toimitti Taisto Sinisalon tietoisuuteen Maantietoa lukiolaisille -oppikirjan?

Kovan linjan kommunistien Tiedonantaja-lehdessä kansanedustaja Sinisalon tekemisiä uutisoitiin perusteellisesti.

Sinisalon puheita painettiin sanasta sanaan. Niin esimerkiksi hänen SKP:n keskuskomiteassa pitämänsä puhe, jossa hän tuomitsi kovin sanoin ”eräät liikkeessämme”, jotka syyllistyivät ”joustavuuteen” eivätkä ”kyenneet soveltamaan marxismi-leninismiä Suomen oloihin”.

Myös syyskuun eduskuntakysymys painettiin sanasta sanaan. Ja 23. syyskuuta, siis samana päivänä kun Kouluhallitus perui lupansa Maantietoa lukiolaisille -kirjalta, Tiedonantajassa oli kiintoisa pikku-uutinen: ”Koulutoveri paljastaa oikeistopropagandan”.

Koulutoveri?

Tiedonantaja kirjoittaa: ”Vastailmestynyt edistyksellisten koululaisten julkaisema KOULUTOVERI-lehti kiinnittää vakavaa huomiota siihen seikkaan, että maamme kouluissa opetetaan mm. maantiedon varjolla ulkopolitiikkamme vastaisia asenteita”.

Toden totta, sellainen lehti oli syksyllä 1971 olemassa, ja sen numerot löytyvät Kansalliskirjaston kokoelmista.

Koulutoveri-lehtien kannessa on Karl Marxin, Friedrich Engelsin ja Vladimir Leninin kuvat.

Koulutoveri-lehden kansia vuodelta 1971.

Koulutoveri-lehden kansia vuodelta 1971. Kuva: Heikki Aittokoski / HS
10. syyskuuta ilmestyneessä Koulutoveri-lehdessä on aukeaman kokoinen artikkeli otsikolla ”Imperialismi ja sosialismi oppikirjoissa”. Sen pääasiallisena maalitauluna on Laulajainen–Tahvonen.

Koulutoveri-lehden artikkeli syyskuulta 1971.

Koulutoveri-lehden artikkeli syyskuulta 1971.
Kirjoituksen loppuhuipennuksessa tuomitaan Neuvostoliiton valtapiiriä koskevat oppikirjan kohdat. ”Tämä on jo niin tökeröä ja avointa antikommunismia, että pakostakin herää kysymys, miten on mahdollista että Kouluhallitus tällaista törkyä voi hyväksyä.”

Johtopäätös on painettu isoilla kirjaimilla ja lihavoituna: ”ME VAADIMME, ETTÄ LAULAJAISEN–TAHVOSEN MAANTIETOA LUKIOLAISILLE -OPPIKIRJAN KÄYTTÖ ON HETI KIELLETTÄVÄ KOULUISSA!”

Koulutoveri-lehden nuoret taistolaistoimittajat vaativat syyskuussa 1971 maantiedon oppikirjan poistamista Suomen kouluista.

Koulutoveri-lehden nuoret taistolaistoimittajat vaativat syyskuussa 1971 maantiedon oppikirjan poistamista Suomen kouluista. Kuva: Heikki Aittokoski / HS
Kolme päivää Koulutoverin ilmestymisen jälkeen Taisto Sinisalo esitti eduskunnassa kysymyksensä, joka johti Kouluhallituksen sensuuripäätökseen. Tuntuu päivänselvältä, mistä Sinisalo on tietonsa ammentanut.

Koulutoverin artikkelin kirjoitti kolmikko Seppo Iisalo, Jukka-Pekka Kouri ja Timo Saari. Iisalo oli tuona syksynä 22-vuotias, ikäisekseen jo kokenut toimittaja.

Syöttivätkö Koulutoverin nuorukaiset Taisto Sinisalolle hänen eduskuntakysymykseensä johtaneet tiedot?

”Ei meillä ollut häneen mitään yhteyttä, oltiin kyllä ihan erillisiä”, Seppo Iisalo vastaa. ”Se on mahdoton ajatus.”

50 vuoden takainen Suomi vaikuttaa kaukaa katsottuna apealta maalta. Sadattuhannet muuttivat Ruotsiin, loppujen vapaudella oli rajansa.

Suomettumisen ajan sensuuri ja itsesensuuri olivat tietysti paljon suurempi ilmiö kuin yksi maantiedon oppikirja. Mutta ei tapausta Laulajainen–Tahvonen väheksyäkään voi. On arvattavissa, millä tavalla se vaikutti oppikirjojen tekijöihin 1970- ja 1980-luvulla.

Kaikki kävi kovin helposti. Kansanedustaja Taisto Sinisalo sai yhdellä eduskuntakysymyksellä koko järjestelmän polvilleen. Kustantaja pyyteli anteeksi, Kouluhallitus taipui heti, opetusministeri puhui potaskaa, muut poliitikot enimmäkseen vaikenivat, ja media oli hampaaton.

Lopputulos oli se, että Suomen lukiolaisilta peiteltiin tosiasioita.

Huhtikuussa 1972 Maantietoa lukiolaisille -kirjasta ilmestyi Kouluhallituksen hyväksymä ”viides, uudistettu painos”.

Kirjasta oli kadonnut kokonainen luku. Tilalla oli luku, jonka otsikkona oli ”Kansainvälisiä järjestöjä ja liittokuntia 1970-luvun alussa”. Tuon luvun lopuksi lukiolaisille esiteltiin YYA-sopimus artikla artiklalta.

Suomettuminen meni niin pitkälle, että se tuntuu jälkikäteen suorastaan nöyryyttävältä.

Arkistoista käy ilmi, että kevättalvella 1972 Kouluhallituksen johto pelasi varman päälle. Taisi pelottaa.

Kun Laulajaisen–Tahvosen viidennelle painokselle haettiin hyväksyntää, Kouluhallitus katsoi parhaaksi luetuttaa käsikirjoituksen Christina Porkkalalla.

Porkkala oli diplomi-ekonomi, talousmaantiedon opettaja ja Suomi–Neuvostoliitto-seuran pääsihteeri.
 
Jatketaan teemaa vielä yhdellä linkillä. Ylen MOT vuodelta 2000 avaa toimittajien taistolaisuutta ja suomettumista sinänsä hyvin, mutta ei koira karvoistaan.. Yleiskäsitys jutusta jäi, että käsiteltiin sen verran että voi sanoa, että käsiteltiin. Haastateltavat saivat kiemurrella omat selityksensä, että eihän se nyt mitään ollut, nuoria vaan oltiin ja hauskaa pidettiin. Olisi haastattelija voinut kysyä jotakin vähän konkreettisempaa, vaikkapa siitä että piti tulla aika jolloin Mauserit kaivetaan ja kysytään, että oletko puolella vai vastaan.


Kannattaa katsoa kokonaankin, mutta lopussa kiteytyy tuo viesti, jonka YLE asiasta välittää.

Toinen nosto, "ehkä olisi voinut olla vähän tasapuolisempaa" No ehkä olis voinu olla juu:rolleyes:


Vielä loppukevennys

 
Viimeksi muokattu:
Hesari suosittelee pääkirjoituksessaan suomettumista ja itsesensuuria, tavattuaan korkean tason vaikuttaja agentteja. Uskomatonta 2024!

”Jos Venäjällä on trolleja, jotka haluaa vaikuttaa negatiivisesti Suomeen, niin nämä iltapäivälehdet on parhaat palvelijat siinä”, Kiljunen sanoi. Hän puhui tapaamisessa, jossa suomenvenäläiset kertoivat Kiljuselle huoliaan median tavasta kirjoittaa itärajasta.

Asia kuitattiin Kiljusen hölmöytenä. Sanomatta jäi, että Kiljunen ei ole ajatustensa kanssa yksin. Samansuuntainen ajattelu on yhteiskunnan huipulla viime aikoina nopeasti yleistynyt. Yleensä huoli mediaan kohdistuvasta hybridivaikuttamisen mahdollisuudesta ei tosin ole koskenut rajauutisointia vaan Venäjä-uutisointia yleisesti.
*************
Useissa korkean tason taustakeskusteluissani ja -tapaamisissani on tullut ilmi, että suomalaisen median Venäjä-uutisointia seurataan nyt tarkasti. Erilaisista turvallisuuspoliittista ja ulkopoliittisista kommenteista piirtyy varsin yhtenäinen sävy. Voisi miettiä, miltä suomalainen uutisointi Venäjällä näyttää.
*************


Venäjä-uutisointia vahditaan nyt tarkasti – Kimmo Kiljunen vain möläytti sen ääneen​

Kolumni|Suomalaisen median vapaudesta kriisin aikana pitäisi puhua nyt, kun kriisiä ei ole.


Kuuntele juttu
Erja Yläjärvi HS

8.12. 2:00
320.jpg

Kokenut kansanedustaja Kimmo Kiljunen (sd) aiheutti vastikään kohun nimittämällä iltapäivälehtien uutisointia Venäjän hybridivaikuttamiseksi.

”Jos Venäjällä on trolleja, jotka haluaa vaikuttaa negatiivisesti Suomeen, niin nämä iltapäivälehdet on parhaat palvelijat siinä”, Kiljunen sanoi. Hän puhui tapaamisessa, jossa suomenvenäläiset kertoivat Kiljuselle huoliaan median tavasta kirjoittaa itärajasta.

Asia kuitattiin Kiljusen hölmöytenä. Sanomatta jäi, että Kiljunen ei ole ajatustensa kanssa yksin. Samansuuntainen ajattelu on yhteiskunnan huipulla viime aikoina nopeasti yleistynyt. Yleensä huoli mediaan kohdistuvasta hybridivaikuttamisen mahdollisuudesta ei tosin ole koskenut rajauutisointia vaan Venäjä-uutisointia yleisesti.

Useissa korkean tason taustakeskusteluissani ja -tapaamisissani on tullut ilmi, että suomalaisen median Venäjä-uutisointia seurataan nyt tarkasti. Erilaisista turvallisuuspoliittista ja ulkopoliittisista kommenteista piirtyy varsin yhtenäinen sävy. Ei tulisi tarttua liian pieniin Venäjän asioihin tai venäläisten poliitikkojen yksittäisiin sanoihin. Ei pitäisi uutisoida liikaa Kremlin uhkapuheita. Voisi miettiä, miltä suomalainen uutisointi Venäjällä näyttää. Juuri iltapäivälehdet nostetaan yleisimmin tikunnokkaan, mutta viesti on koko medialle sama.

Turvallisuuspoliittisen tilanteen muututtua median työtä seurataan uudella tavalla. Ukrainan sota muutti asian.

Erilaiset taustoittavat keskustelut vaikkapa päätoimittajien ja yhteiskunnan päättäjien kesken ovat sinänsä tavanomaisia, eikä perustelluissa pohdinnoissa tai ajatustenvaihdossa ole mitään pahaenteistä. Eikä media ole tietenkään ulkoisille vaikutusmahdollisuuksille immuuni, sekin on syytä tiedostaa.

Median toiminnan analysoinnissa on huolestuttavankin vihjailevia piirteitä, ja ne uhkaavat lisääntyä. Maanpuolustuskorkeakoulun sotilasprofessori Marko Palokangas epäili vastikään ilmestyneessä kirjassaan, että ”käännytyslaki” olisi Venäjän informaatiovaikuttamisen tuloksena syntynyt sana. Tosiasiassa termi otettiin käyttöön Helsingin Sanomien politiikan toimituksessa omalla päätöksellä, koska yleistermi ”rajalaki” ei kuvannut tilannetta mielestämme täsmällisesti.

Jos medialta rivien välistä aletaan odottaa tietynlaista Venäjä-uutisointia jo rauhan aikana, herää tietysti kysymys, millaista uutisointia medialta sitten odotettaisiin todellisessa kriisitilanteessa. Jokainen päätoimittaja tietää, että kysymys on periaatteellisesti valtava, eikä yleisön intressi olisi välttämättä sama kuin vallanpitäjien.

Mitä poliitikot, armeija – tai aivan tavalliset suomalaiset – ajattelisivat vapaasta uutisoinnista, jos Suomessa olisi kriisi? Miten tärkeänä nähtäisiin suomalaisten oikeus tietää asioista, jos vastassa olisi kansallinen turvallisuus? Millaisista Puolustusvoimien asioista uutisoitaisiin, millaisista ei? Mistä kansalla olisi oikeus tietää, ja mikä vaarantaisi aidosti Suomen turvallisuutta? Mikä olisi suoran propagandan rooli – onhan sillä Ukrainassakin ollut omansa?

Ukrainan sota muutti asian.
Nämä ovat isoja periaatekysymyksiä, eivätkä todellakaan yksinkertaisia. Ei päätoimittajillakaan ole niihin etukäteen mustavalkoisia vastauksia. Lehdistön ensisijainen tehtävä on silti aina uuden ja merkityksellisen tiedon kertominen yleisölle, olipa kyse kriisistä tai siihen varautumisesta.

Olisi parempi käydä tällaisista asioista avointa keskustelua kuin olla isoista kysymyksistä hiljaa. Huonompi vaihtoehto on, että Suomessa uskotaan johonkin yksiselitteiseen ”oikean uutisoinnin” tapaan, josta kaikki ovat yhtä mieltä. Jo nyt selvästi nähdään, ettei sellaista voi olla.

”Oikeanlaisen uutisoinnin” vaade nähdään nyt äärimmilleen vietynä Yhdysvalloissa, jossa vastavalittu presidentti Donald Trump pitää avoimesti perinteistä valtamediaa turvallisuusuhkana. Trump on nimittämässä liittovaltion poliisin FBI:n johtoon Kash Patelin, joka on ääneen sanonut, että hän aikoo saattaa toimittajia oikeuteen ja viedä heitä vankilaan.

Suomi ei ole Yhdysvallat, mutta meillä on suuri itäinen rajanaapuri, joka on arvaamaton. Se tuottaa yhteiskuntaan hermostuneisuutta, joka ei saisi kääntyä epäluuloksi vaan rehelliseksi suoraksi keskusteluksi.

Kirjoittaja on Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja.

HS:n päätoimittaja näkee turvallisuusviranomaisten raportoinnin huolestuttavana vihjailuna ja hermostuttavien uutisten eliminointi on "rehellistä keskustelua" !!!

Pääkirjoitus edustanee lehden linjaa ???
 
Myös kuvitteellista Inkerin valtiota koskeva hyperavaruus uutinen julkaistaan HS:ssä aukeaman laajuisesti.

Tsuhtnilla taitaa olla kavalia suunnitelmia ! Tässä todiste !!


1733732540252.webp
 
Jos tavoitteenasi on lyödä Suomen kansallinen tarina rikki, on 612 mielenosoitus nerokas:

-Ensin hoidetaan HS lietsomaan kotimaista vastakkainasettelua
-Sitten 612 vs vasemmistonuoret kokoontuu heittelemään toisiaan tomaateilla
-Sitten marssitaan vähän soihtujen kanssa

Seurauksella että
-Venäläinen media voi tarttua asiaan
-Länsimainen media voi verrata berliiniin 1933
-Ylioppilasnuoriso voidaan de-motivoida soihtukulkueisiin, kuka hullu nyt soihdun kanssa hilluu
-Itsenäisyyspäivän vietto on jotain epäilyttävää natsi - nationalismia patriotismia, ole viettämättä

Eli puree lähes kaikkiin kohderyhmiin ! Eli ainoastaan HS pitää saada antamaan vauhtia, sitten pyörii.

Jos joku menee nuorisotyöntekijämäisesti mukaan rauhoittelemaan: "Älkää tehkö nyt mitään tyhmää ja puhukaa enemmän rakkaudesta. Teitä ei ole hylätty, suljettu pois ja halveksitty." - niin toimija pitää leimata natsiksi (Keskisarja).

No HS, miten meni noin niinku omasta mielestä ?


 
Jarkko Tontilta hieno kirjoitus Verkkouutisissa.
Käy läpi tätä vihervasemmiston itse asiassa suunnitelmallista narratiivin valtausta. Lopetettu kadulla riehuminen ja lähdetty järjestelmällisesti miehittämään akatemiaa ja sittemmin mediaa. Tontti sivaltelee mm:
Kaarlo Tuori, Martin Scheinin ja Martti Koskenniemi. Jotka ovat rajalakia ja vastaavia kommentoimassa.
Jaakko Hämeen-Anttila ja Susanne Dahlgren, nuo median suosikkiasiantuntiat Lähi-idän asioissa. Hämeen-Anttila toki jo edesmennyt.

Pitkähkö tarina, mutta suosittelen lämpimästi!
 
Hah, mainio juttu Suomi-Neuvostoliitto-Seurasta.



RKP:n entinen puheenjohtaja ja pitkäaikainen ministeri Wallin kertoo joutuneensa teini-ikäisenä Suomi-Neuvostoliitto-seuran kantelun kohteeksi 1980-luvun alussa. Vaasassa yläastetta käyvä Wallin oli kirjoittanut paikallislehteen Neuvostoliittoa arvostelevia mielipidekirjoituksia, joissa hän muun muassa totesi Neuvostoliiton aikoinaan aloittaneen talvisodan.

Kun kahdeksasluokkalaiselle Wallinille lukuvuoden päätteeksi vielä myönnettiin kymmenen markan stipendin historiasta ja yhteiskuntaopista, puuttui Suomi–Neuvostoliitto-seura asiaan. Seura teki ”neuvostovastaisesta” Wallinista ja hänen koulustaan kantelun Opetushallitukseen.
 
Ehkä tämän ketjun asiaa?


On se vaan ihmeellistä... kuka/ketkä pääsevät ääneen meidän vapaassa maassa ja meidän verovaroin rahoitettavassa, isossa roolissa pelaavassa yhtiössä.
 
Demokraatin päätoimittajalta asiallinen kirjoitus otsakkeen aiheeseen liittyen. Kaikille on tulossa huonoja uutisia:


Tuo Venäjä-suhmurointien koko poliittisen kentän läpäisevä laajuus on tärkeä huomio. Paljon näkee oman (puolueen tms) persauksen valkopesua eri suunnilla, mutta täysin syyttömiä tahoja oli Suomessa lopulta vähän. Tämä on tuoretta historiaa, joten asia on hyvä kammata tuoreeltaan läpi.
 
Bätmanin kannattaa muistaa että nyt venäjän kansalaisena Suomen kansalaisuuden voi myös menettää maanpetoksen seurauksena.
Olisi hyvä! Onko laki valmisteilla?
 
Pois, viittasin vääriin asioihin.
 
Back
Top