MPK:n suuntaviivat päätetty

Sotilaallinen koulutus PV:n johdon alaisuuteen ... Lisätään paikallisjoukkojen suorituskykyä.

MPK: n roolia kehitetään sotilaallisia valmiuksia ja varautumiskoulutusta antavana organisaationa.

Erittäin kyynisesti ajateltuna MPK:n rooli rajataan aseen käsittely ja sammutinrasti-koulutukseen.sekä turvakursseihin. Kaikki mikä liittyy vähänkin paikallisjoukkoihin siirtyy PV:n alaisuuteen sikäli mikäli vastaanottaja löytyy. Tämä harjoitus ei lähde pääesikunnan vaan PLM:n aloitteesta ja muistuttan vapaaehtoisen maanpuolustuksen vaiheista. Jumalaton tai innostusta seuraa omistajuuden puute PV:llä.
 
Sotilaallinen koulutus PV:n johdon alaisuuteen ... Lisätään paikallisjoukkojen suorituskykyä.

MPK: n roolia kehitetään sotilaallisia valmiuksia ja varautumiskoulutusta antavana organisaationa.

Erittäin kyynisesti ajateltuna MPK:n rooli rajataan aseen käsittely ja sammutinrasti-koulutukseen.sekä turvakursseihin. Kaikki mikä liittyy vähänkin paikallisjoukkoihin siirtyy PV:n alaisuuteen sikäli mikäli vastaanottaja löytyy. Tämä harjoitus ei lähde pääesikunnan vaan PLM:n aloitteesta ja muistuttan vapaaehtoisen maanpuolustuksen vaiheista. Jumalaton tai innostusta seuraa omistajuuden puute PV:llä.

Ei, ei. Kaikki muuttuu nyt IHANAKSI eikä mikään tee kipeää.
 
Sotilaallinen koulutus PV:n johdon alaisuuteen ... Lisätään paikallisjoukkojen suorituskykyä.

MPK: n roolia kehitetään sotilaallisia valmiuksia ja varautumiskoulutusta antavana organisaationa.

Erittäin kyynisesti ajateltuna MPK:n rooli rajataan aseen käsittely ja sammutinrasti-koulutukseen.sekä turvakursseihin. Kaikki mikä liittyy vähänkin paikallisjoukkoihin siirtyy PV:n alaisuuteen sikäli mikäli vastaanottaja löytyy. Tämä harjoitus ei lähde pääesikunnan vaan PLM:n aloitteesta ja muistuttan vapaaehtoisen maanpuolustuksen vaiheista. Jumalaton tai innostusta seuraa omistajuuden puute PV:llä.
Ei haittaa minua, koska reservin suorituskyky ja taito puolustaa maata tehokkaasti kasvaisi tuossa uudistuksessa.
MPK voi etsiä uuden tarkoituksen vaikka vss-koulutuksen parista.
 
MPK: n roolia kehitetään sotilaallisia valmiuksia ja varautumiskoulutusta antavana organisaationa.

Saattaapi olla ihan oikea veto. Toinen tarinansa on sitten se, mistä osallistujat? Kurssitarjotin kosahtaa uusiksi melko huolella ainakin ja jos aktiivit koputtelevat aluetoimistojen ovilla, niin???

Mutta eihän tuokaan rooli ole huono. Varautumiskoulutuksen saralla Suomessa on lujasti petrattavaa.
 
Sotilaallinen koulutus PV:n johdon alaisuuteen ... Lisätään paikallisjoukkojen suorituskykyä.

MPK: n roolia kehitetään sotilaallisia valmiuksia ja varautumiskoulutusta antavana organisaationa.

Erittäin kyynisesti ajateltuna MPK:n rooli rajataan aseen käsittely ja sammutinrasti-koulutukseen.sekä turvakursseihin. Kaikki mikä liittyy vähänkin paikallisjoukkoihin siirtyy PV:n alaisuuteen sikäli mikäli vastaanottaja löytyy. Tämä harjoitus ei lähde pääesikunnan vaan PLM:n aloitteesta ja muistuttan vapaaehtoisen maanpuolustuksen vaiheista. Jumalaton tai innostusta seuraa omistajuuden puute PV:llä.

Eiköhän tuo ole ihan järkevää, että PV ottaisi valvontaansa kaiken paikallisjoukkoihin liittyvän koulutuksen? Kuitenkin paikallisjoukot ovat SA-joukkoja joten niiden koulutus on saatava ammattimaiseksi ja vakioiduksi läpi koko Suomenniemen.
 
MPK voi etsiä uuden tarkoituksen vaikka vss-koulutuksen parista.

Ja tämäpä vasta olisi erityisen mielenkiintoista ja ennenkaikkea tarpeellista kriisiaikoja ajatellen. Itselläni löytyisi kiinnostusta moneen VSS-toiminnan osa-alueeseen enemmän, kun monen sotilaskoulutuksen. Jos siis asiat toteutettaisiin kunnolla ja taiten. Kuten aikaisemminkin asiasta on rupateltu niin kaiken maanpuolustustyön ja varautumiskoulutuksen organisaatioineen ei todellakaan tarvitse eikä pidäkkään sisältää ryntökivääri kädessä koheltamista.
 
Viimeksi muokattu:
Jäähän siinä MPK:lle hurumycket hommaa. Erillaisia ammuntoja on jo nyt ruuhkaksi asti. Kevyttä käsittelykoulutusta voi vetää. SERE-elämyksiä ym.

Hyvä tästä tulee .
 
Ja tämäpä vasta olisi erityisen mielenkiintoista ja ennenkaikkea tarpeellista kriisiaikoja ajatellen. Itselläni löytyisi kiinnostusta moneen VSS-toiminnan osa-alueeseen enemmän, kun monen sotilaskoulutuksen. Jos siis asiat toteutettaisiin kunnolla ja taiten. Kuten aikaisemminkin asiasta on rupateltu niin kaiken maanpuolustustyön ja varautumiskoulutuksen organisaatioineen ei todellakaan tarvite eikä pidäkkään sisältää ryntökivääri kädessä koheltamista.

Aikoinaan Suomessa oli VSS-jutut kunnossa. Meidänkin pitäjä oli jaettu kyläkunnittain piireihin joissa omat VSS-päälliköt. Isä ukko oli tämmönen. Kävi useammilla kursseilla oelasrusopistolla ja Keuruulla. Oli valmiit kansiot keitä otetaan ja mitä raivauskalustoa ym..
 
Sitä suurempi syy olla antamatta aselupia reserviläisammuntoihiin. Aseitahan saa silloin puolustusvoimilta kun tarvetta on.

Näinhän asia on ollut ainakin teoriassa jo vuosia. Muistaakseni edellisen aselakiuudistuksen yhteydessä PV antoi lausunnon että PV:n näkökannalta katsottuna ei ole tarvetta millekkään erillisille "reserviläisaseille", koska PV kouluttaa itse tarvittavan asekäsittelyn reserviläisille ja PV:n aseilla sekä ampumatarvikkeilla.

Toisaalta jos mentäisiin ajassa taaksepäin, epäilen hyvin vahvasti että koko termi "reserviläiskivääri" tms on nimenomaan reserviläisten ja reserviläisjärjestöjen itsensä keksimä, ei PV:n. Samoin kuten tarve harjoitella sota-aikaa varten yksityisomisteisilla aseilla jotka on myönnetty jollain "reserviläisammunta" periaatteella.

Toisaalta aika on jo ajanut tästä termistä ja tarpeesta ohitse ja se kannattaa sinne jättääkkin. Nykyäänhän tämä kriisiaikojen harjoittelu ja reservin ampumataidon ylläpito siviiliaseistuksella toteutetaan käytännössä pitkälti SRA:n kautta. Ja SRA on ampumaurheilulaji, kuten IPSC, tai vaikka ISSF:n alaiset vapaa- ja olympia-pistooliammunnat tai erilaiset vapaakivääriammunnat. Eli kyseessä on urheilu- ja harrastusperuste lupateknisesti, ei reserviläisen ampumaosaamisen parantaminen kriisiaikojen varalta. Ja näin on ollut jo vuosia.

EDIT: Kammottava kirjoitusvirhe korjattu! Piti kirjoittaa aselakiuudistus, kirjoitin aselajiuudistus. Vierekkäiset kirjaimet näppikseltä sekaisin ja merkitys muuttui totaalisesti. No, onneksi te fiksut lukijat ymmärsitte mitä tarkoitan. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan Suomessa oli VSS-jutut kunnossa. Meidänkin pitäjä oli jaettu kyläkunnittain piireihin joissa omat VSS-päälliköt. Isä ukko oli tämmönen. Kävi useammilla kursseilla oelasrusopistolla ja Keuruulla. Oli valmiit kansiot keitä otetaan ja mitä raivauskalustoa ym..

Juuri tätä pitäisi elvyttää ja tarpeen mukaan päivittää nykypäivään. Eikä organisaation ja suunnitellun toiminnan tarvitsisi olla mitään monimutkaista organisaatiohimmeliä vaan yksinkertaista ja käytännönläheistä varautumiskoulutusta ja toiminnan toteuttamista tarpeen mukaan. Esimerkiksi juurikin taannoinen Nokian vesikatastrofi olisi ollut juuri omiaan VSS-joukkojen toimintaan ja hoidetavaksi.

Jos vaikka tulisi laajoja sähkönjakeluongelmia talvella, syystä tai toisesta. Mummot jäätyvät mökkeihinsä sähkölämmitteisiin torppiinsa ja kaukolämpöisiin kerrostaloasuntoihinsa. Vedentulokin lakkaa toimimasta lähes kaikissa asunnoissa. Jotkut sentään pysyvät edes lämpimänä, ne joissa on tulipesä ja puuta poltettavaksi. Jonkun pitäisi valmistella evakuoinnit, niiden järjestys ja priorisointi, hoitaa käytännön toteutus, valmistella väistötilat sekä hoitaa myöhemmin evakuoitaville vaikka makkipakkeja sekä vesi- ja elintarviketäydennyksiä. Kuka sen tekisi? Pelastuspuoli ml VPK sanoo että ei pysty eikä kuulu toimenkuvaan. PV ja MaaKK:it sanovat että ei kuulu toimenkuvaan eikä pysty, koska sotilaallinen valmiudennosto sekä taivaalle tähyily ja horisontin tarkkailu desantintorjunnan varalta on ykköprioriteetti. Kuka hoitaisi, ja millä väjellä, kalustolla sekä koulutuksella?
 
Eiköhän tuo ole ihan järkevää, että PV ottaisi valvontaansa kaiken paikallisjoukkoihin liittyvän koulutuksen? Kuitenkin paikallisjoukot ovat SA-joukkoja joten niiden koulutus on saatava ammattimaiseksi ja vakioiduksi läpi koko Suomenniemen

Anteeksi, että nuhhin virtuaalipilkkua. VALVONTA ei ole mikään riittävä juttu, ei ole mitään järkeä OMISTAA tätä toimintaa. Sitä on kehitettävä ja siitä on luotava konsepti, joka TUOTTAA sitä, mitä OIKEASTI TARVITAAN.

CVn ei tule vetää henkeensä lievistä vahvennuksista.:rolleyes:

Jatkossa kenties vuonna 2031 voimme perustaa jo erilliset vitjat sotilas-varautumis-sot.valmiudet- toiminnoille. Mikään ei estä tietenkään erottamasta noita asioita vaikka nyt, jos haluja piisaa.
 
Kuka hoitaisi, ja millä väjellä, kalustolla sekä koulutuksella?

Kuka ja kuka, erityisesti tämä korostuu harva-alueilla. Isoissa ympyröissä on rutosti mm. kaupuntien työläisiä ja organisaatioita. Harva-alueen kapasiteetti riittää siihen, että koulukeskuksen keittämö syöttää ihmisiä. Muutama vuosi sitten oli tuolla lähellä "hukkapilkotusta" metsäpalo. Ao. kunnan tukivoimavarat natisivat liitoksissaan jo muutamassa päivässä.

Varautumisvoima ei synny synnyttämättä.

"susiraja":)
 
Kuka sen tekisi?

Kuskeja ja autoja löytyy heti:

"Suomessa on noin 10 000 taksiautoa. Autoista noin 55 % toimii kaupungeissa ja 45 % maaseudulla. Takseissa on perinteisiä henkilöautoja, farmariautoja, 8 matkustajan tilatakseja (3 000 kpl), vaihtoehtoisvarustettuja pyörätuolitakseja (1000 kpl), paareilla varustettuja takseja (300 kpl) ja edustusautoja."

Lähde: Taksiliitto.

Noilla maaseudun takseilla liikuttaa yhden skenaarion pohjalta 72000 henkeä vuorokaudessa yhteen suuntaan. Toiseen voi mennä vesikannuja, evästä, lääkettä, hoitajaa noin 9 miljoonaa kiloa vuorokaudessa.
 
Eiköhän tuo ole ihan järkevää, että PV ottaisi valvontaansa kaiken paikallisjoukkoihin liittyvän koulutuksen? Kuitenkin paikallisjoukot ovat SA-joukkoja joten niiden koulutus on saatava ammattimaiseksi ja vakioiduksi läpi koko Suomenniemen.
Kyllä kyllä, SA-joukkojen kouluttaminen varustaminen ja niiden valmiuden ylläpito on The PV prioriteetti numero 1. Sinne se kuuluu.

Kurssitarjotin kosahtaa uusiksi melko huolella ainakin ja jos aktiivit koputtelevat aluetoimistojen ovilla, niin???
Ja aluetoimistosta vastataan että "Mepä sitten soitellaan jos on tarvis" ja pyöritellään silmiä.

Vapaaehtoisuudn määritelmä ilmeisesti on se että PAIKP:n sijoitetut ressut saapuvat kutsuttuna VEH:n ja kallisarvoiset kovat kertauspäivät voitaisiin kohdentaa operatiivisille. Maakuntakomppaniat mukaan lukien VEH osallistumisprosentti on noin 30%. Jos kertausmääriä ei merkittävästi nosteta niin paikallisjoukot vaikuttavat enemmän PR-tempaukselta kuin varsinaiselta toimintatavan muutokselta.

Toisaalta MPK:n suhteen palataan vuoteen 1993.
 
Varautumisvoima ei synny synnyttämättä.

Ei synny ei. Teoriassa meillä on varmasti kalustoa ja miehistöä "varattuna" mutta tietävätkö kyseisten ajoneuvojen päivättäiskäyttäjät ja operaattorit kaupungeissa ja kunnissa tästä kriisiaikojen velvoitteestaan? En usko että tietävät, vaan että suunnitelmat ja ohjeet on ehtineet hautua niissä hapertuneissa 80-luvun kirjekuorissa ja mapeissa jo kolmattakymmenettä vuotta ja viimeinen joka niistä syvällisemmin tiesi, jäi eläkkeelle 90-luvulla. Varautumissuunnitelmiin kirjatut toimen- ja viranhalitjatkin on vaihtuneet jo moneen kertaan ja ajoneuvokalusto ajettu paaliin ja korvattu liisareilla tai yritysten ostopalveluilla.

Eli kun sen kaupungin jakeluautonkuljettajan "Maken" pitäsi olla postinumeroalueella 06060 jakamassa puhdasta juomavettä siitä kuutiometrin vesisäiliöstä joka on nostettu vuoden -76 pullamersun kyytiin, niin "Make" on velvoitteestaan tietämättä painelemassa perheensä kanssa 300km päässä farmarivolvolla kohti velipojan kesämökkiä, jossa on sentään takka, polttopuuta ja oma kaivo. Eikä Make ole ainoastaan tietämätön velvoitteestaan, vaan se vesisäilökin on myyty tietämättömyyttään kunnan huutokaupassa vuonna 2008 ja pullamersukin pistetty paaliin 2002 ja tarve korvattu ostopalveluilla. :rolleyes:

Kuskeja ja autoja löytyy heti...

Löytyy. Kuinka ne saadaan organisoitua järkevästi ajoon ja millä kustannuksella? Pro bono, isänmaan ja suomen kansan hyväksi vai raksuttaako mittari ihan normaalilla taksalla?
 
Tää keskustelu kuuluisi tuonne varautuminen puolelle, mutta sen vielä sanon ettei tässä ole nyt viimmevuodet ihan muniaputistrltu vaan suunnitelmia on uusittu ja kalustoa ostettu. BTDT ;)


Ja mitä veteen tulee niin katelkaapas Kuopion uutisia sielä on puijonlaakso ilman puhdastavettä tällähetkellä sairaalaa myöten.

Nyt OT osaltani ohi :)
 
Eipä ollutkaan ohi. myös VAA toiminta on mielestäni sellaista ettei sitäkään sovi jättää pelkästään vapaaehtoisille puuhastelijoille vaan hommaa täytyy johtaa ja koordinoida virkavastuulla koska VSS-toiminnassa joudutaan puuttumaan ihmisten perusoikeuksiin.
 
Jäähän siinä MPK:lle hurumycket hommaa. Erillaisia ammuntoja on jo nyt ruuhkaksi asti. Kevyttä käsittelykoulutusta voi vetää. SERE-elämyksiä ym.

Hyvä tästä tulee .

Ja "Kohteensuojauksen perusteet" ja "kohteensuojauskurssi PaikP" eivät välttämättä eroa sisällöltään, toiseen tulee VEH-kutsu, toiseen ei. Toinen on PV:n tilaamaa ja tukemaa, toinen ainoastaan tukemaa.
 
Back
Top