Rauhantekijä
Greatest Leader
Kun itse muistelen aikaa tuonne 90-luvulle, niin on aivan totta, että puhe reserviläiskivääristä alkoi porukoiden itsensä tuntemasta; ensinnäkin kiinnostuksesta puoliautomaattiin ja toiseksi, koetusta "tarpeesta" kyseiseen aseeseen. Loppu olikin sitten vaan järjestelykysymys, jotta halukkaat saivat sellaiset. Mullakin oli silloin.Muistaakseni edellisen aselajiuudistuksen yhteydessä PV antoi lausunnon että PV:n näkökannalta katsottuna ei ole tarvetta millekkään erillisille "reserviläisaseille", koska PV kouluttaa itse tarvittavan asekäsittelyn reserviläisille ja PV:n aseilla sekä ampumatarvikkeilla..... koko termi "reserviläiskivääri" tms on nimenomaan reserviläisten ja reserviläisjärjestöjen itsensä keksimä, ei PV:n. Samoin kuten tarve harjoitella sota-aikaa varten yksityisomisteisilla aseilla jotka on myönnetty jollain "reserviläisammunta" periaatteella.
Kun/jos tämän nyt puheena olevan vapaaehtoisen toiminnan jatkopohdinta päätyy siihen että PV ottaa laajemman roolin omaan tarpeeseensa kouluttamisesta, niin on mielenkiintoista seurata mihin suuntaan henkilökohtaisen res.kiväärin keskustelu etenee. Oma veikkaukseni on että itse omistamien puolareiden määrä pysähtyy ja vähenee, mikä onkin sitten jo aikalailla linjassa EU direktiivinkin kanssa. Se asia miten itse kukin aseen omistaja tämän sitten kokee, tulee kokonaan eri keskusteluotsikon alla.
Nyt käynnistyvän pohdintahankkeen myötä tulee myös uudelle tarkasteltavaksi "SA-joukkojen" käsite. Mitä se tarkoittaa tulevaisuudessa? Se ei ehkä tulevaisuudessa tarkoita vain paik/maak joukkoja vaan mukana on myös joitain muitakin vapaaehtoisten muodostamia toimintoja. Ne tuottaisivat sellaisia mitä nyt ei ole, mutta joiden tarpeen PV tunnistaa ja pohdintahanke tuottaa asialle ratkaisuehdotuksen. Lopputuloksesta emme tietenkään voi tietää nyt, mutta uudet suunnat ovat mahdollisia.SA-joukkojen kouluttaminen varustaminen ja niiden valmiuden ylläpito on the PV prioriteetti numero 1. Sinne se kuuluu.
Itse erotan ajattelussa MPK toiminnan (jonka suuntaviitat on siis toistaiseksi päätetty) ja muun vapaaehtoisista muodostettavan toiminnan jota PV ja ministeriö nyt aloittavat pohtimaan uudistamisen näkökulmalta.
Puolustusmäärärahojen osalta näen merkittävää lisääntymistä sitä kautta kun/jos tämä uusi pohdinta päätyy aikaisempaa laajempaan koulutusvastuuseen. Tämähän olisi hyvä asia. Se olisi myös juurikin sitä mitä enemmistö täällä on peräänkuuluttanut: tarpeiden mukainen koulutus PV:n johdossa ja tarpeiden mukainen ohjaaminen oikeaan kouluttautumiseen niille, jotka haluavat vapaaehtoisena mukaan maanpuolustustoimintaan.
Palikat menee ihan helevatin hyvin kohdalleen kun tämä uusi pohdinta tehdään huolella.
.